Vanaf wanneer MOET bijvoeding??

Mijn vraag is duidelijk, vanaf wanneer moet je met bijvoeding beginnen? Mijn dochterje is een verhaal apart. Drinkt al vanaf geboorte heel slecht, is in het ziekenhuis opgenomen en was geen reflux, kma of iets anders. Zez ijn er niet achter gekomen. Na ong 3,5 maand was het over (wat mij deed vermoeden aan iets met de onrijpheid van haar darmpjes).

1,5 week geleden met bijvoeding begonnen en het leek goed te gaan maar na een paar dagen weigerde ze de fles nog te drinken. Ze dronk maar 300 ml per dag en dat was omdat ik het steeds maar aan bleef bieden. Ook had ze erg dikke poep terwijl ze normaal vrij dunne heeft. Ze was wel gewoon vrolijk maar sliep wel veel meer. Nu weer 3 dagen volledig gestopt en ja hoor ze drinkt weer 700 ml op een dag ong. Ze is nog geen 6 maanden dus nu is het nog niet erg maar ze moet er toch een keer aan beginnen…

Gr karin

bijvoeding MOET vanaf 6 maand :slight_smile:

Nee hoor, bijvoeding mag (wordt aangeraden) pas vanaf 6 maanden.

Ja, mag vanaf 6 maanden. Als je wat later begint dan maakt dat ook helemaal niet uit.

En sowieso tot een jaar is de bijvoeding ook gewoon BIJvoeding, dus (moeder)melk nog het voornaamste.

Je bgint met een maand of 6 gewoon rustig en dat breidt zich vanzelf uit.

Als je gevoelige darmpjes vermoedt, zou ik wel met de mildere groente- en fruitsoorten beginnen!

Denk aan:

sperzieboontjes, worteltjes, broccoli (geen bloemkool, hier slechte ervaringen mee), banaan. Peer en appel zijn ook nog wel best scherp.

Pak het gewoon heel rustig op, en neem t.z.t. speltbrood ipv gewoon brood, dat is een stuk milder.

Vanaf 6 maanden…

Maar als je dan gewoon begint met het pureren van 1/2 stuk fruit

of 1 worteltje en je laat haar daar heeel langzaam aan wennen dan is dat prima. het is BIJvoeding, ze hoeft er nog niets uit te halen. Meer een spelletje om te leren kauwen en kennismaken met vast voedsel.

Er was toch wel iets met extra behoefte aan ijzer vanaf een maand of 6/7? Dat de voorraad vanaf de bevalling meegekregen op zou zijn…

Iig zoveel dat het niet te halen was/is uit melk :think:

Heel zeker weten doe ik het niet zeker niet aangezien heel veel info komt uit de ‘mond’ van de reclameproducenten. :wall: Zo lastig af en toe om al die info te filteren.

Wij zijn iig heel voorzichtig begonnen toen Casper aangaf mee te willen eten vanaf ons bord. Zelf eens wat stukjes banaan bv gegeven net zo lang tot hij de beweging van hand naar mond doorhad. Dat was voor mij ook het tijdstip dat ik ging combineren. Rapley en lepeltje. Yoghurt etc eet nog steeds erg lastig met de handjes gni gni.

En ondertussen kan hij ‘alles’ eten, gelukkig geen dingen als KMA of allergische reacties zelfs niet op aardbeien. En stukjesgruwel heeft hij ook niet door het ‘zelf’ eten. :dance:

Dus rustig aan de voorzichtige groenten proberen en evt iets als rijstebloempapje. Zelf ben ik best voorstander van het beginnen met groente ivm geen zoete smaakjes maar zulke keuzes zijn ook weer persoonlijk natuurlijk. :thumbup:

oeps ik dacht dat het echt moest vanaf 6 maand :oops:

@Frischling wrote:

Ja, mag vanaf 6 maanden. Als je wat later begint dan maakt dat ook helemaal niet uit.

En sowieso tot een jaar is de bijvoeding ook gewoon BIJvoeding, dus (moeder)melk nog het voornaamste.

Je bgint met een maand of 6 gewoon rustig en dat breidt zich vanzelf uit.

Maar vaste voeding gaat uiteindelijk wel een grotere rol spelen dan de melk.

Vanaf 6/7 maanden ga je qua hoeveeheid melk ook ineens dratisch terug verhoudingsgewijs.

Vanaf 1 jaar worden ze geacht met de pot mee te eten, en vanaf 6 maanden tot 1 jaar bouw je de vaste voeding steeds meer op.

Maar ik geloof niet dat tot 1 jaar melk het voornaamste is. Ik denk dat dat met een maand of 8/9 al behoorlijk 50/50 is.

Nee hoor, dat verschilt gewoon.

Bij ons is moedermelk gewoon het voornaamste geweest het eerste jaar en dat is prima.

Uiteindelijk gaat vaste voeding een grotere rol spelen dan melk, maar daar heb je prima de tijd voor. Dat hoeft niet meteen vanaf een maanf of 6.

Nee, niet vanaf 6 maanden inderdaad.

Dan is het een kwestie van wennen en uitproberen.

Na een aantal maanden gaat het zeker wel een belangrijke rol spelen.

Er zitten ook voedingsstoffen in die ze dan gewoon nodig hebben, zeker gezien ze steeds meer gaan bewegen en kunnen.

Ik weet nog dat ik Robin ook volledige BV gaf en pas ergens na de 6 maanden begonnen ben met bijvoeden.

Ik kreeg het cb op mijn dak want Robin kwam ineens niet meer genoeg aan.

Alleen melk en af en toe een hapje hier en daar is tot 1 jaar echt niet voldoende.

CB’s gaan wel vaker steigeren bij borstgevoede babies rond die leeftijd. Aangezien ze bijna allemaal een kv-schema hanteren.

Het is heel normaal dat een baby rond de 6 maanden minder hard gaat groeien.

“Tot aan het eerste levensjaar is het prima als een kind driekwart van zijn eten uit de moedermelk haalt en één kwart uit vast voedsel.”(Dit is een letterlijk citaat van Stefan Kleintjes, kinderdietist)

Het bijvoedingsforum is trouwens wel een aanrader:

Er zijn gelukkig ook ‘andere CB’s’ want de onze wist precies dat er tussen de 4 en 6 maanden een soort van ‘dip’ is bij BV-beebs. Ze zijn geen push-CB maar meer van “Leuk en goed dat je nog volledig BV geeft!”

En ook daar gaven ze aan dat het bijvoeden ‘maar’ bijvoeden is en dat het vooral ook leuk mag/moet zijn. Voor je kindje is het ook het fijnste als er geen drang of dwang achter het voeden zit en het een uitproberen van smaakjes, structuren etc is. :thumbup: Het enige voordeel van de periode tussen de 6 maanden en 1 jaar is dat ze dan relatief makkelijk kennis maken met veel smaken etc. Als je zeg maar heel laat begint met bijvoeden kun je het welbekende stukjesgruwel krijgen. Terwijl als je naar je kindje blijft kijken,let op signalen van mee willen eten, dingen zo in de hand geeft nu en dan je meegaat in de wens van je kind.

Zo heb ik iig het bijvoeden aangepakt. Zoonlief ging smakken en grijpen als hij ons zag eten en ik ben op een bepaald moment in die week worteltjes gaan zachtkoken en heb hem die in de hand gegeven. Eerst snapte hij er nog geen bal van maar na anderhalve week oid ging ineens dat worteltje naar zijn mond! Nog wel met wurgreflex en uitspugen maar ook dat veranderde na verloop van tijd in fijnpletten/malen en doorslikken. En toen was hij ook echt aan mee-eten toe :dance:

En nu eet hij ieder avond een potje voor 8 maandenbeebs want zonder stukjes moet hij niet :wall: (tja hij is een beetje maf maar iets anders hadden we ook niet verwacht met ons als ouders hahaha) en in de vroege middag eet hij een lekker broodje mee. Maar het merendeel van zijn voeding haalt hij echt nog uit de BV. Die krijgt hij zo ong 4 x per dag. (soms 3 als hij bv behalve brood ook fruit heeft gehad)

Sem heeft tot hij zo’n 10 maanden was volledig aan de (neocate) flesvoeding gezeten. Toen pas kreeg ik goede begeleiding om te gaan bijvoeden (i.v.m. allergie). Het belangrijkste is dat ze goed van een lepeltje leren eten voor de ontwikkeling van de mondmotoriek. Dat moet een kindje voor het een jaar is kunnen.

Denk je dat de dikke ontlasting het probleem is geweest of het eten? Want dan zou je de flessen met 10 cc water extra kunnen verdunnen. Het is heel belangrijk dat je kindje dan goed drinkt en dat je de norm aanhoudt van 150 ml. per kg lichaamsgewicht. Dus probeer tussendoor extra water aan te bieden. Wat de diëtiste hier zei is heel erg verdunde roosvicee lax (helaas mag Sem niks met suikers dus was dat voor hem geen optie) en anders misschien eens probiotica proberen (bijv. ABC Dophilus van Solgar, bij de natuurwinkel te koop). Succes!