Vanaf wanneer een gewone beker

Even een vraagje vanaf wanneer ga je je baby ook uit een antilek beker laten drinken ?

Hij krijgt nu natuurlijk nog flessen en wat fruit maar ben gewoon even nieuwschierig !

Groetjes

Volgens het boek van Stefan Kleintjes kan dat al met een paar maanden. Als Seth straks twee maanden is wil ik af en toe bv geven uit een tuitbeker, zodat hij daaruit kan drinken op de dag dat ik niet thuis ben. Ik heb een tuit gekocht met een soort dopje erin wat ervoor zorgt dat er niet teveel tegelijk uitkomt. Dat ‘dopje’ kan er ook af wanneer hij goed zelf kan drinken.

Liefs Moirah

Wij zijn op aanraden van het CB ook vroeg begonnen (wanneer precies weet ik niet eens meer :oops: ) maar het resultaat is dat ze dus

al erg lang goed uit een beker kan drinken! Schijnt ook voor

de spraak enzo goed te zijn om te leren om uit een beker te drinken :slight_smile:

Hier begonnen toen hij zelf interesse kreeg de beker zelf vast te houden maar het gaat nog steeds niet super. maak me echter geen zorgen…

het principe moeten ze echt even onder de knie krijgen (zelf zo’n gekke beker naar je mond brengen).

Volgens mij was dat met een maand of 7 dat dat lukte.

Voor 6 maanden heb ik het trouwens ook niet geprobeerd :wink:.

2 maanden lijkt me erg vroeg. Wat is daar de meerwaarde van?

Uit een gewone open beker leren drinken zonder tuitje dat heeft inderdaad een meerwaarde omdat ze dan niet zuigen. Maar dan moeten ze echt wat groter zijn hoor in verband met die grote slokken.

De insteek in het boek is dat een fles niet noodzakelijk is je kan ook voor iets anders kiezen.

Mijn insteek: veel kinderen drinken erg lang uit een fles en willen dan niet over op een tuit of beker. Bij een tuit kun je op een gegeven moment het antilekdopje eruit halen en hem/haar laten wennen aan grotere slokken en dan overstappen op een beker. Bij een tuit moet je kindje inderdaad ook zuigen, maar het is heel anders dan bij een fles. Mijn ervaring is (werkzaam op een kdv) dat van fles naar beker lastiger is dan van tuit naar beker. Vroeg uit een beker leren drinken heeft ook mijn voorkeur omdat dit nog beter is. Maar dat kan inderdaad pas wat later en dan heb je er dus al lange flesperiode erop zitten waarbij het moeilijk kan zijn om een kindje over te laten stappen op een beker.

Liefs Moirah

Volgens mij hangt het ook ontzettend van je kind af.

Ik heb bij mijn dochter vanaf dat ze 6 maanden oud was regelmatig geprobeerd haar uit een gewoon bekertje of uit een tuitbeker (met en zonder anti lek) te laten drinken. Ze was volgens mij al ruim 14 maanden voordat ze dat eindelijk wilde. Voor die tijd weigerde ze dat gewoon echt.

Mijn zoon daarentegen drinkt op dit moment erg goed uit een gewone beker en uit een tuitbeker zonder antilek. Met antilek wil hij niet. Hij doet het niet alleen goed maar hij vind het ook echt leuk volgens mij. Hij moet altijd zo lachen als hij het knalgroene bekertje ziet staan!

Zodra hij iets anders krijgt als bv gewoon uit een gewone beker hand eronder gaat het prima :thumbup: Zodra hij het zelf kan vasthouden de antilekbeker als hij zelf wil drinken maar zsm gewone beker is beter voor spraakoll geloof ik.

Ik gaf Juul ook af en toe uit de anti lekbeker te drinken, maar vandaag zeiden ze op het cb dat het geen nut heeft om hem eerst uit een anti lekbeker te laten drinken. Hij moet er even goed aan zuigen. Je kunt hem beter gewoon door een tuit beker laten drinken en op tijd beginnen met een gewone beker… Ik had daar bij Juul al een tijdje geleden mee kunnen beginnen, maar ja, wist ik veel… :think: