vanaf wanneer bijvoeding

Even een vraagje…het duurt hier nog wel even voordat mijn dochter bijvoeding krijgt, maar ben benieuwd wanneer jullie zijn begonnen met bijvoeding.

Zijn jullie hier mee begonnen met 4 maanden of hebben jullie langer gewacht en dan ben ik ook benieuwd waarom…

Ik twijfel zelf namelijk nog erg of ik Puck met 4 maanden al andere voeding ga geven of dat ik nog even wacht. Soms denk ik ook zolang ze genoeg heeft aan flesvoeding vind ik dat prima. Maar hoor soms ook wel dat kinderen zo lekker kunnen smullen al van andere voeding, dus graag jullie ervaringen.

6 maand zijn wij ermee begonnen.

In principe zijn menselijke darmen dan pas rijp om iets anders te gaan verwerken als melk.

Bovendien heb je voor die tijd meer kans om allergieen te ontwikkelen.

Wij zijn dus ook rustig aan met 6 mnd begonnen.

6 maanden

Hier ook met 6. Heb 1 weekje gesmokkeld. Dus 5 & 3 weken.

Ik wilde wachten tot 6 maandne ivm allergiën. Maar ook vond ik haar nog zo klein met 4 maanden, dat ik ook echt nog niks anders wilde geven.

Merkte met 5,5 maand wel dat ze niet echt genoeg meer had aan mijn melk. Ze ging opeens zoveel drinken. Pas toen ze haar fruit goed ging eten ging ze weer terug naar 5 voedingen.

Hier ook met 6 maanden begonnen, vanwege de vele allergieen in de familie. Hoop dat ik haar hierdoor iets kan beschermen.

Bedankt voor jullie reacties. Ik neig ook heel sterk naar 6 maanden. Hoor toch vaak dat dat beter is. Ik heb nog even dus… :lol:

Weet wel zeker dat het beter is :wink:

Wij hebben ook geen risico’s genomen en met 6 maanden weet je gewoon zeker dat de darmpjes goed uitegerijpt zijn :-*

6 maanden idd om bovengenoemde redenen…

Ik wilde beginnen met 6 maanden ivm de kans op allergieën en de ontwikkeling van de darmpjes ed, maar uiteindelijk zijn we vanaf 5,5 maanden gaan bijvoeden. Dit omdat ze 5 flessen van 210cc+7 dronk (en ja, ik weet dat dat meer is dan ‘mag’, maar het is gebeurd in overleg met het CB), waarvan een fles of drie/vier met rijstebloem. En dan had ze soms nog niet genoeg. Ze had het dus gewoon nodig. Was dat niet het geval geweest, dan had ik zeker tot 6 maanden gewacht.

Hier ook begonnnen met 6 maanden om de redenen die hier boven al staan.

Bij Aniek met een maand of 5 begonnen en eigelijk niet om bovengenoemde redenen… ik vond het gewoon een enorm gepruts en gesmeer waar ik eerder tegenop zag dan naar uitkeek :oops:

Bij Peter zijn we met 4 maanden en 2 weken ofzo begonnen, beetje vergelijkbaar met Nienke123… Peter zat rond die leeftijd aan 5 flessen van 210 cc met 7 scheppen, idd in overleg met het cb en had alsnog niet genoeg. Hij huilde ook heel veel en had chronisch diarree. We liepen net bij de kinderarts en die heeft ons toen gezegd gekookte groenten en aardappelen te geven, geen vlees, geen granen en alleen lichte groenten als boontjes, doperwten, wortelen, bloemkool en zulks.

Vanaf dat hij groente kreeg dronk hij minder melk, werd zijn ontlasting beter en huilde minder. Kort erna met ongeveer 5 maanden kwam de diagnose lactoseintolerant en hij had dus toen al 5 maanden compleet verkeerde voeding gekregen, vandaar de lust, het nooit genoeg hebben, buikpijn, veel huilen enz.

Voor hem bracht groenten juist verlichting.

Fruit hebben we mee gewacht tot hij bijna 7 maanden was. Groenten zijn veeeeeeeeeeel zachter en bevatten minder zuren dan fruit.

Bij Mies was het een combi van deze kennis en de luiheid die gewoon in mij zit om tegen het gepruts op te zien en hij is pas een beetje met eten gaan rommelen toen hij al ruim 6 maanden was… we hebben het hem helemaal zelf laten doen, hij graaide rond die tijd pas echt naar wat wij hadden en dan lieten we hem binnen een soort begrenzing wel gewoon gaan.

Hij eet nu alles wat los en vast zit. :mrgreen:

Met M.arit zijn we begonnen toen ze 4 maand was…Zij was er echt aan “toe”

Met Nienke wachtten we even af…Zij heeft een vermodelijke KMA en krijgt speciale voeidng…De ka adviseerd daarom het zolang mogelijk uit te stellen…Vreemd vind ik wel, dat de ka niet specifiek verteld dat we MOETEN wachtten tot de 6 maand daar zijn…Als nienke met 5 maand wel toe is aan bv dan is dat ook geen “probleem” :think:

Bedankt voor al jullie reacties. Ik ga dus nog zeker even wachten. Zolang ze genoeg heeft aan de fles dan vind ik het prima.

Het is toch wel zo dat je vanaf vier maanden rijstebloem in de melk mag doen? Hebben jullie dit meteen met vier maanden gedaan of ook nog langer mee gewacht. En zijn jullie kinderen daardoor langer gaan slapen 's nachts. Puck slaapt nu meestal 5 a’6 uur achter elkaar dus heel netjes. Maar zou lekker zijn als ik 's morgens een keer wakker wordt om 7 uur en ze is nog niet geweest :smiley:

Rijstebloem wordt op zich ook gezien als bijvoeding (en dan zouden wij dus eerder zijn begonnen met bijvoeding).

Jinthe is er niet door door gaan slapen. Het gaat hier met fases; zo slaapt ze nachten achtereen door en dan komt ze opeens weer weken achter elkaar 's nachts nog een (of twee) keer…lijkt niet samen te hangen met wat ze 's avonds krijgt.

Oh joh…wist helemaal niet dat rijstebloem ook gezien werd als bijvoeding :oops: Dacht dat dat alleen ging om groenten en fruit e.d. Oke…weer wat geleerd

Daarover verschillen de meningen… Ik vind het bijvoorbeeld geen bijvoeding.

Heel simpel… haal es een pak Friso extra voor hongerige baby’s Iets wat toch echt als alleen babyvoeding word gezien en wat zit er dan in…

Juist rijstebloem, maar dan iets meer fijn gemalen en soms noemen ze het dan rijstemeel.

Ja en?

Het blijft er in zitten en mag dan ineens al gegeven worden aan zeer jonge hongerige baby’s

Daar kwam ik achter toen we zo met Peter aan het zoeken waren, toen ben ik wel al rijstebloem gaan toevoegen.

Als rijstebloem/rijstemeel bijvoeding zou zijn, dan zouden er veel mama’s zijn die soms vanaf 10 dagen oud al bijvoeden… en gij geleuft het. :wink:

Ik vond/vind het ook niet, maar de meesten zeggen dat het het wel is. :wink: :slight_smile: Maar je kunt er natuurlijk over discussiëren wie er gelijk heeft. :slight_smile:

Wij zijn juist op het advies van de kinderarts WEL met 4 mnd begonnen met fruit/groentenhap :slight_smile:

Dat het beter zou zijn voor de darmen is nog steeds een disscussie punt tussen verschillende arts.

Het is inmiddels namelijk ook bekend dat te lang wachten met introduceren van verschillende soorten voedsel juist ook een tolorantie zou kunnen opwekken.

Gelukkig hebben wij een kinderarts die best nog wel wat de “oude stempel” is en ik ben het wel met hem eens.

Vroeger waren er totaal geen regels en baby’s soms nog wel veel eerder ander voedsel/melk.

Toen waren er ook nog lang niet zo veel allergieeen als vandaag de dag is.

Er lopen dan momenteel heel wat onderzoeken naar het toename van allergieen en welke invloed vaste voedsel in babytijd daar op heeft.

Onze zoon heeft helaas wat darmproblemen darmproblemen en ondanks dat werd ons toch geadviseerd om met 4mnd voorzichtig te gaan beginnen met bijvoeding.

Maar zelf zou ik gewoon doen wat jij wilt… voel je goed bij nog even wachten dan wacht je toch nog even…

Ze MAG het met 4 mnd hebben maar het hoeft nog niet :slight_smile: