"vanaf" leeftijd babykoekjes verhoogd.. wat nu te

Mijn zoontje mag over een paar weken (dan is hij 7 maanden) een tussendoortje om de tijd te overbruggen tussen de boterham met fles en avondeten. Bij mijn oudste gaf ik toendertijd een liga of een babyrijstwafeltje. Nu zag ik gisteren in de supermarkt dat de koekjes pas vanaf 9 maanden “droog” gegeven mogen worden. Ik weet nu even niet meer wat ik hem dan moet geven. Zijn fruit eet hij tussen ontbijt en lunch en om die koek nou iedere keer in dixap te hangen voor hij hem mag eten. Dat stimuleert ook niet echt de mondmotoriek dacht ik zo. Ik ben benieuwd hoe andere ouders hier mee om gaan.

Ze hebben ook liga’s vanaf 4 maanden toch? Ik dipte die niet hoor.

wij hebben eigenlijk weinig van dat soort koekjes ed gegeven… zijn begonnen met soepstengels (die worden namelijk ook best zacht in de mond) en daarna door naar crackers.

Dus een soepstengel zou je ook kunnen overwegen? (ik brak ze dan wel doormidden, want zo’n hele lange soepstengel vonden ze hier nog wel lastig :lol: )

@mamaMarije wrote:

wij hebben eigenlijk weinig van dat soort koekjes ed gegeven… zijn begonnen met soepstengels (die worden namelijk ook best zacht in de mond) en daarna door naar crackers.

Dus een soepstengel zou je ook kunnen overwegen? (ik brak ze dan wel doormidden, want zo’n hele lange soepstengel vonden ze hier nog wel lastig :lol: )
idem.

ik heb het ook gewoon gered zonder die koekjes. Hij heeft ze wel heel af en toe gehad, maar zeker niet op dagelijkse basis. Hebben ze ook echt niet nodig. Soepstengels, broodkorsten, dat soort zaken zijn een prima alternatief.

Hier was het ook gewoon een broodkorstje tussendoor, nu krijgt ze een biscuitje tussendoor. Lekker goedkoop bij de aldi :lol: en ze vind het heerlijk…

Of gewoon een beetje extra fruit?

Dat is toch ook prima?

Ik ben zowiezo niet zo van die koeken, veel zit suiker/zout in. Bakte weleens zelf wat of gaf een rijstwafel zonder zout (bij reformhuis verkrijgbaar), reepjes paprika of een soepstengel idd.

Hier staan ook nog ideetjes;

http://www.kiind.nl/articles/63/Tussendoortjes.html

soepstengels werkte hier nog niet op de leeftijd. Die dingen zijn best hard, vind ik. Ons zoontje kon er niet mee overweg en stikte bijna in die dingen. Ik weet eigenlijk niet eens meer wat ik wel gaf dan, maar er zijn veel kinderen die er wel mee overweg kunnen…

Een soepstengel zou ik straks idd eens kunnen proberen. Sinds er een incident heeft plaatsgevonden met een baby waarbij de brokjes achterin de keel bleven hangen (ik weet niet of het kind ook overleden is), hebben ze (kraftfoods) op alle babyproducten de startleeftijd aangepast. Eerst was het bij rijstwafeltjes en liga 2de stap 6 maanden en nu is dit dus 9 maanden geworden, het kan zoals de verpakking zegt wel als je het verkruimelt en ergens door mengt. Mijn voorkeur gaat natuurlijk ook uit naar een gezonde “snack” zoals een rijstwafeltje ofzoiets, zoiets kan dan nu dus ook niet meer. daar staat ook vanaf 9 maanden op sinds kort :? . Bij de soepstengels staat dat er niet op natuurlijk. Zijn die dan dus ook niet meer veilig voor je kind? Ik ben even het spoor bijster. Dan maar een broodkorst tussendoor met water erbij? Of hij het daarop gaat redden tussen 12 en 18:00?? Het is al zo´n spinnetje

ik geef ook geen koeken maar

als het nooit een probleem is geweest bij een eerder kind zou ik me persoonlijk niet zo veel aantrekken van die leeftijdsgrenzen op pakjes, die veranderen om de zoveel tijd weer.

je hebt goede eerdere ervaringen toch?

het ene kind is gewoon t andere niet, mijn dochtertje van zes maanden red zich uitstekend met een korstje brood of een stukje soepstengel, maar ik laat haar er zowiezo mee alleen.

@cloud wrote:

Een soepstengel zou ik straks idd eens kunnen proberen. Sinds er een incident heeft plaatsgevonden met een baby waarbij de brokjes achterin de keel bleven hangen (ik weet niet of het kind ook overleden is), hebben ze (kraftfoods) op alle babyproducten de startleeftijd aangepast. Eerst was het bij rijstwafeltjes en liga 2de stap 6 maanden en nu is dit dus 9 maanden geworden, het kan zoals de verpakking zegt wel als je het verkruimelt en ergens door mengt. Mijn voorkeur gaat natuurlijk ook uit naar een gezonde “snack” zoals een rijstwafeltje ofzoiets, zoiets kan dan nu dus ook niet meer. daar staat ook vanaf 9 maanden op sinds kort :? . Bij de soepstengels staat dat er niet op natuurlijk. Zijn die dan dus ook niet meer veilig voor je kind? Ik ben even het spoor bijster. Dan maar een broodkorst tussendoor met water erbij? Of hij het daarop gaat redden tussen 12 en 18:00?? Het is al zo´n spinnetje

als dat de reden is (de enorme berg suiker in die koekjes leek mij de reden, maar dat interesseert fabrikanten meestal niet zo), denk ik dat het meer te maken heeft met hoe je je kind zoiets aan biedt. Ik zou dus zorgen dat je kind goed rechtop zit, er bij blijven. (en allicht een beetje lezen over rapley, als kinderen aan hele broccolistammen kunnen, kunnen ze ook echt wel een rijstenwafel, soepstengel of liga de baas.

ik heb gewoon vanaf 6 maanden rijstewafel gegeven. Ging meteen prima. Ze hebben nog een prima kokhalsreflex, dus als ze er niet mee overweg kunnen merk je dat gauw genoeg en je bent er zelf bij. Soepstengels gaan ook prima nu, maar rijstewafels vindt ze toch wel makkelijker nog steeds. Hier verder geen liga of andere echte babykoeken.

Hier was een halve cracotte meteen al favoriet… Die wordt namelijk zo lekker zacht dat ze het in het begin er gewoon af sabbelen, later happen ze dan wel stukjes ervan af :wink:

Hier ook vanaf 6 maanden rijstwafel en nooit ergens last van gehad. Zo nu en dan krijgt meneer ook wel een babybiscuitje.

De liga tweede stap is er inderdaad uit, die kruimelde niet genoeg.

Ik had een pak Liga eerste stap gekregen dus daar kluift ze af en toe op. Maar eigenlijk vindt ze het nog niks :inlove: niet smeuig genoeg

lynn ga ik wel af en toe een liga met 7mnd

maar ze had er nog best wel moeite mee

een broodkorstje tussendoor is hier nog steeds favoriet!!

Fijn om jullie reacties te horen. Hij at gisteren zelfs nu ook al een gebakken aardappeltje uit het vuistje, hij zal idd met zo´n klein rijstwafeltje ook wel raad weten. Ik blijf er zowiezo bij. Waarschijnlijk gewoon een manier van die fabrikant om zichzelf in te dekken als er iets gebeurt.

Vaak moeten fabrikanten zich inderdaad indekken voor dat soort dingen. Volgens mij kregen ze bij mij wat extra fruit en liga tussendoor. En met 10 maanden sporadisch een lange vinger.

Hij kreeg hier vaker een stukje broodkorst tussendoor.

En anders een halve ligakoek van 4 maanden. Dat “zompt” lekker.

Vanaf 8 maanden mogen ze Nijntje babykoekjes.

Liga tussendoor of soepstengel inderdaad.

Rijstwafels (die speciaal voor de baby’s waren) begin ik niet meer aan.

Levi is daar toen ook bijna in gestikt, was doodeng!

En ja hij kon toen gewoon happen e.d. maar de rijstwafel brak een te groot stukje af, en kwam meteen voor zijn keel te liggen zou ik maar zeggen. Dat vergeet ik nooit meer!

Dus kleine broer krijgt die dingen echt niet, voor zijn eerste jaar.

Liga eerste stap wordt lekker zacht in het mondje. Nijntje babykoekje gaat ook prima. En zoals eerder gezegd, kan je ook gewoon wat extra fruit geven.