Hoi allemaal! Lees zo hier en daar verhalen over baby’s en kdv’en en vroeg me af hoe ver van te voren je een kindje moet opgeven en vanaf hoe oud je zo’n kindje officieel kan laten wennen ( en naast dit, vanaf hoe oud vinden jullie het zelf kunnen…) Ik ga na mijn zwangerschapsverlof weer werken en mijn vriend werkt in principe fulltime. nu wil hij elke week een dag vrij nemen en ik dan dus ook zodat we het nog ff kunnen rekken, maar heel lang houden we dat ook niet vol… bovendien is mijn mening wel dat het voor baby’s ook wel goed is als ze andere mensen zien naast mama en papa, heb al 2 baby’s gezien die zo eenkennig zijn omdat ze alleen maar mama en pappa zien…
groetjes,
Louise
Wij hebben toen ik 12 weken zwanger was, hem aangemeld bij het KDV, voor als hij 1 jaar is. Toen konden ze me al niet garanderen of er plaats was. Het is een ontzettend geliefd KDV. We vangen het eerste jaar thuis op doordat ik 1 dag ouderschapsverlof heb, mijn moeder of man de andere 2 dagen opvangen. Dit totdat hij een jaar is, want ik had wat moeite om hem zo klein weg te moeten brengen. Het nadeel is wel dat hij nu verplicht 2 dagen moet, aangezien ze met een jaar in de eenkennigheidsfase zitten en 1 dag in de week dan te weinig is om gewend te raken. Maar ik kan me voorstellen dat het voor iedereen anders voelt en is.
Ik heb mijn zoontje opgegeven toen ik 12weken zwanger was. Heb ongeveer een jaar op een wachtlijst gestaan (verschilt per kdv). Mijn zoontje is naar het kdv gegaan toen hij zo’n 3,5maanden oud was. En het wennen starte vanaf de eerste dag van ingang contract datum. Hij begon dus met wennen vanaf de dag dat wij betaalden. Maar dat zal misschien ook per kdv verschillen…
Informeer eens bij kdv’s in de buurt, vraag info aan, laat je eens rondleiden… Want belangrijk is natuurlijk ook dat je je prettig voelt bij een kdv
Hoi Louise,
Het is afhankelijk van de wachtlijsten wanneer je moet opgeven.
Ik weet mensen die een week nadat ze een positieve test hadden hun kind hebben opgegeven en die nu bevallen zijn en nog steeds geen plek hebben. Maar er zijn ook plaatsen waarje kan opgeven en de maand erop al kan komen (bij wijze van). De meeste zitten er een betje tussenin.
Bij ons op het KDV is een wachtlijst van 9 maanden tot 1 jaar. Dat betekent dat als je 3 maanden na je bevalling gaat werken en je bij 3 maanden zwangerschap hebt opgegeven dat je net wel of net niet een plek hebt.
Als je in een groter plaats woont of in de buurt van de randstad zou ik als ik jou was direct inschrijven.
En over het wennen: Ik heb Lucas 2x laten wennen in de week voor ik weer ging werken. Maar voor een kind van 3 maanden is het niet echt heel nodig om te wennen zeggen ze hier. Het zijn meer de ouders die moeten wennen… haha.
Succes met alles.
Hoi
Het verschilt een beetje per dagverblijf maar op mijn werk gaat het als volgt: Je kindje mag komen vanaf 6 weken dus wennen is ook pas vanaf zes weken. De meeste kinderen worden rond de 10 weken geplaatst en voorafgaande aan de plaatsing worden er 2 of meer wenmomenten gepland. Is idd grotendeels voor de ouders maar toch ook voor t kindje: hoe reageerd het op de geluiden, hoe drinkt het ( vooral bij bvkindjes kan dat nog weleens een probleem zijn). Het ligt er bij ons ook een beetje aan welke dagen je wil afnemen of dat je op een wachtlijst komt. Zo zijn maandag, dinsdag en donderdag de populairste dagen dus op woensdag en vrijdag maak je al meer kans! Als je nog meer vragen hebt hoor ik t wel.
Groetjes Debbie
Hoi,
ik zou als ik jou was en de mogelijkheid van het kdv is er, jullie baby zo gauw als mogelijk naar het kdv doen. Dan is er idd nauwelijks sprake van wennen voor de baby.
Onze zoon ging pas vanaf 9,5 maand naar het kdv, daarvoor hadden we een oppas maar toen zijn we verhuisd. En zo rond 9-10 maanden is een ontzettend lastige leeftijd omdat ze dan net in de eenkennigheidsfase (kunnen) zitten. Dus hier heeft het wel een maand of 2,5 geduurd voordat hij helemaal gewend was.
Ons volgende kindje gaat vanaf 3 maanden naar het kdv, gelukkig was er plek! Ik heb het gemeld toen ik 12 weken zwanger was, maar heb geluk omdat broertjes/zusjes voorrang krijgen op de wachtlijst.
Ik heb Wessel opgegeven toen ik 14 weken zwanger was.
Wessel is vanaf 3 maanden (toen ik weer moest gaan werken) naar het kdv gegaan.
De week voordat hij definitief ging, is hij 1 x gaan wennen. Voor hem maakte het eigenlijk geen verschil.
Voor mij wel…
dus het wennen van jonge babbies is eigenlijk meer voor de mama’s en de papa’s.
Nu Wessel naar een nieuw schooltje gaat, gaat het wennen wel langzamer. Nu hij “al zo oud is”, heeft hij natuurlijk veel meer besef van de omgeving.
Neem lekker de tijd om je te orienteren (is ook leuk om mee bezig te zijn toch?) en dan opgeven… Dan zie je straks vanzelf of je het wel/niet gaat doen.