Ik ben van plan om vanaf dag 1 met de fles te gaan beginnen. Daar heb ik geen ervaring mee, ik ben altijd begonnen met BV en later overgestapt op de fles. Dus zoveel mogelijk tips en ervaringen gevraagd ! Er is weing info te vinden op het net omdat er geen reclame gemaakt mag worden o.i.d. :? Hoe ging het met je baby, was dat erg wennen voor de kleine, had hij of zij veel last van krampjes of zo, of ging het juist meteen goed ? En tips tegen stuwing hoor ik ook graag. Heeft er iemand ervaring met een medicijn dat stuwing tegengaat, daar heb ik wel eens van gehoord. Bedankt !
Maar waarom zou je direct FV willen geven??? Is de BV zo slecht bevallen??
Ik zou je vlos/gyn vragen naar de medicijnen om de BV te stoppen. Weet echter niet in hoeverre je deze nodig zult hebben als je vanaf het begin al geen BV gaat geven. Ik heb ze gekregen toen ik na 4,5 maand volledige BV stopte met de BV.
Op je overige vragen heb ik geen antwoord.
het gaat er even niet om waarom ik geen BV ga geven, daar heb ik mijn redenen voor, en daar vraag ik geen advies over, maar bedankt voor je reactie ;-). ik zal de gyn eens vragen, ik heb geen vk.
Medicijnen tegen stuwing kun je in het zh krijgen maar schijnen ze niet zo scheutig mee te zijn dus misschien vooraf vragen?
Flesvoeding ging hier direct goed, Nutrilon kant en klaar flesje van het ZH. Volgende dag mochten we naar huis en zijn we overgestapt op de Difrax fles met ook Nutrilon standaard voeding en dat ging allemaal prima. Krampjes heeft hij minimaal gehad en nu ook nog minimaal, 2 keer per dag een half uurtje af en aan gepieper maar dat mag wat mij betreft wel, die darmpjes hebben heel wat te wennen.
Ik ben ook meteen begonnen met het geven van fv, en heb geen medicijnen gekregen ofzo tegen de bv. Ik heb 2 dagen wat last van stuwing gehad, maar met een stevige bh was dat prima te doen. Gewoon op mijn rug slapen i.p.v buik of zij.
De eerste flesjes kreeg mijn zoontje in het zkh, de eerste toen hij 2 uur oud was. Dat ging meteen goed. Hij heeft een heel klein beetje krampjes gehad, maar bijna niet noemenswaardig.
Thuis zijn we overgestapt op Friso 1 voeding, de kraamverpleegkundige vertelde steeds hoeveel we erin moesten doen. Daarna kwam de wijkverpleegkundige die zei hoe we het op konden hogen, en later het consultatie bureau.
Ik heb eigenlijk van tevoren nooit nagedacht over die stuwing enzo, maar ik vond het allemaal heel erg meevallen eigenlijk.
Ik heb vreselijk veel last van stuwing en verstopte melkkanalen gehad toen ik direct begon met fv. Ik had vantevoren medicijnen gevraagd aan de gyn en die heeft toen op de papieren (ik moest in het zkh bevallen) geschreven dat ik die medicijnen zou krijgen. Nu zeiden de verpleegsters dat ik daar geen last van zou hebben ivm borstverkleining. Nou, grote onzin dus. Volgende keer vraag ik die medicijnen zeker! Het is al allemaal geen pretje en iedere ongemakkelijkheid die minder kan, dat is toch mooi meegenomen.
Hier vanaf het eerste moment een mannetje dat de fles goed pakte. Hij kreeg in het zkh kleine flesjes van daar. Als ze de borst nooit hebben gehad, dan kunnen ze ook niet aan de vorm van de tepel wennen, dus lijkt mij dat de vorm van de speen niet zo heel veel uitmaakt.
Zoonlief heeft voor het eerst 3 uur na de bevalling gegeten. De volgende keer zou ik zeker willen dat dit eerder was. Ze zeggen dat die kleintjes de eerste 24 uur niets nodig hebben, maar ons manneke heeft de eerste 4 dagen van zijn leven meer honger gehad dan dat hij eten mocht. Hij had echt vaak en snel weer honger. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit is omdat hij na de geboorte zo lang heeft moeten wachten. Bij bv worden de babytjes toch ook meteen aangelegd?
Krampjes begonnen hier pas rond 3 weken. Ik geloof dat die dan gemiddeld ook pas beginnen. Nooit in de eerste paar dagen. Altijd pas als de kraam weg is
O ja, een tip tegen stuwing:
doe een te kleine lekker strakke bh aan en stop daar hele witte koolbladeren in. Dat verlicht. Het klinkt stom, maar werkt wel :mrgreen:
Ip geven ze je geen medicijnen als je nog geen borstvoeding hebt gegeven. Zowieso zijn ze met deze medicijnen niet zo gul omdat er erg veel nare bijwerkingen aanzitten. Ik weet wel dat vsm er ook iets voor verkoopt…even vragen bij de drogist (durf zo even niet te zeggen hoe het heet…heb last van vergeetachtigheid )
Wat wij ook altijd als tip geven zo snel mogelijk na de bevalling een goeie stevige bh gaan dragen. En proberen je borsten niet te warm te maken…dus oppassen met douchen…dit stimuleerd weer de aanmaak van borstvoeding.
bij Y ook direct gestart met FV en bij deze ga ik dat ook doen.
Het is mij uitstekend bevallen! Y kreeg in het ziekenhuis zijn eerste flesje, naar mijn idee zo’n uur na de bevalling al.
Hij kreeg al snel last van krampjes maar bleek al snel een kma allergie te hebben. Na overgestapt te zijn op speciale voeding ging het prima.
Van de kraamhulp kregen we instructies hoeveel cc hij moest drinken ook helemaal helder.
Wat betreft stuwing, die kreeg ik pas na 5 dagen. Kreeg van de kraamhulp het advies om een strakke bh aan te doen zowel dag als nacht. Als ik pijn kreeg zei ze nog om een nat maandverbandje in de vriezer te doen en die in mijn bh te proppen of koolbladeren idd. Heb de stuwing niet als iets heel ergs ervaren, vervelend dat wel maar het was ook snel weer over. Het lekken heeft overigens nog wel een tijd aangehouden! Vooral als hij ging huilen oid.
Hier ook bij beide kindjes gelijk FV.
Geen problemen mee gehad. Heb ook N@trilon gegeven.
Tegen stuwing legde de eerste kraamhulp een borstverband aan (wat een opluchting was dat). Bij de 2e keer lag ik in het ZH en kreeg ik van de zuster een verband wat gebruikt werd bij buikoperaties e.d.
Was ook een opluchting!
Grt. cLaudia
hier ook beide kids gelijk FV gegeven…
friso… je begint met ongeveer 20 cc en dan komt er ongeveer elke dag 10cc bij de eerste week… maar dat legt de kraamverzorgster allemaal netjes uit…
jij moet alleen zorgen dat je alles in huis hebt en alle flesjes en speentjes uitgekookt zijn.
ik heb Nuby flesjes… maar de meeste hebben avent flesjes…
en de baby heeft geen andere ervaring dan de fles die je geeft dus zijn snel gewend eraan… net als ze snel wennen aan de tepel…
Jade heeft de 1-2-3 standen speen… das het makkelijkst… maar laat je gewoon in de winkel maar alles uitleggen.
ze hebben beide geen last van krampjes ofzo gehad…
stuwing duurt een dagje ofzo… meestal beginnend op de 4e dag na de bevalling… idd het maandverbandje wat iemand al vertelde en witte koolbladeren, niet te warm douchen en een strakke BH dag en nacht om dan is het zo weer over.
bij Dave heb ik ongeveer een klein maandje wat gelekt… bij Jade nog geen week…
heel veel succes
de medicatie waar je het over hebt is: dostinex
indien niet medich noodzakelijk, geven ze je het i.p. niet
Bij de eerste ook meteen de fles gegeven. Stuwing was op dag 3 het ergste. 1 dag en nacht flinke last van gehad, maar de kraamhulp heeft super geholpen :thumbup:
Bij de tweeling ook geen borst gegeven. Omdat ze direct de couveuse in moesten en ik de 2e dag van het streekziekenhuis naar 't Vu ben overgeplaatst, is mijn stuwing verwaarloost. Dus na 3 dagen knalde de boel uit elkaar en heeft de zuster me in 't Vu goed opgevangen. Dik ingebonden e.d. maar helaas toch tegen een flinke borstontsteking aangezeten en moeten afkolven om de druk er af te krijgen.
Hou het dus goed in de gaten en direct na de bevalling een stevige BH aan doen. Richt trouwens ook geen douchestralen op je borsten.
Medicatie werd bij mij afgeraden. Het zijn hormonen die je krijgt en die kunnen nare bijwerkingen geven.
Stuwing tegen gaan:
Strakke BH ook in bed, geen douche stralen op je borst zetten, goed warm aankleden als je wel naar buiten mag.
Flesjes: het is jouw keuze welke FV je gaat geven , of dat Friso, nutrilon of andere voeding word is aan jullie, ook de flesjes.
De s-fles van difrax is prettig, maar ik vind Avent ook erg prettig, het is net wat je ligt, orienteer in de winkel.
Houd flesjes vast, of het aangenaam voelt.
Wel uitkoken is belangrijk.
Medicijnen in ieder geval niet doen. Kunnen nare bijwerkingen hebben en ze worden eigenlijk het best alleen gebruikt bij nare situaties (overleden kindje bijvoorbeeld)
Kijk ook uit met strakke bh/inbinden: is juist een risicofactor voor een nare borstontsteking (immers, je knelt de boel af)
Als je heel veel last hebt van stuwing dan is het verstandig om je borsten even een keertje helemaal leeg te kolven (hele gestuwde borsten wil je voorkomen ivm een eventuele ontsteking maar ook omdat het erg slecht is voor je borsten zelf, het bindweefsel. Juist door extreme stuwing kan je slappere borsten krijgen) Als je dit een keertje doet hoef je niet “bang” te zijn, dat je je productie stimuleert. De melk kan je natuurlijk gewoon aan je kindje geven (zit bomvol antistoffen immers)
Gekneusde koolbladeren in je bh kan werken, koude compressen en het drinken van saliethee (salie werkt remmend op de melkproductie)
Qua merk flesvoeding maakt het helemaal niks uit, alleen voor je portemonnee. De goedkopere varianten zijn van eenzelfde kwaliteit als de duurdere merken. Als je allergieen in de familie hebt kan je kiezen voor een hypoallergene variant.
Het meeste is inmiddels al gezegd… Ik sluit me aan bij de meiden die wijzen op de nadelen van medicatie. Ik heb een paar dagen onwijs stuwing gehad, heel vervelend, maar het is maar een tijdelijk iets. Koude compressen (ingevroren maandverband ) gaven wat verlichting. Koolbladeren heb ik zelf niet geprobeerd, wie weet helpt het onwijs goed en moet je alleen door de stank heenbijten :mrgreen:.
Flesjes steriliseren/uitkoken hoeft volgens de laatste protocollen niet meer, maar als je er toch een prettiger gevoel bij hebt gewoon doen… Een magnetronsterilisator is dan ideaal.
Flesjes kun je heel goed bereiden met vers kraanwater. Even in de magnetron, melkpoeder erbij en roeren met een lepeltje (niet schudden!). Als je per keer bereidt ben je zeker in het begin nog geen 2 minuten bezig.
Welke flesjes is een persoonlijk iets… Wij zijn hier erg blij met Difrax. We hebben er 2 en dat is wel zo makkelijk. Klein formaat voor het begin kun je aanschaffen, maar hoeft niet. Het is wel iets makkelijker bij het aanmengen van kleine hoeveelheden.
Krampjes zijn hier gelukkig bijna niet aan de orde geweest… Voor het geval dat; ik heb goede verhalen gehoord over Dophilus ABC en Sab Simplex.
bij thomas heb ik ook de medicijnen gekregen dat was 2 dagen een half pilletje. die werkte heel erg goed moet ik zeggen.ik heb geen bijwerkingen ervaren.
wat stuwing betreft: ik heb floris twee weken gekolfde melk gegeven en toen ik dat ook niet meer wou kreeg ik idd vervelende stuwing.ik heb een week lang elke dag 2x per afgekolft en dat steeds minder gemaakt.na een week was de stuwing voorbij. :thumbup:
Tegen de stuwing kreeg ik geen medicijnen.
Ik vroeg hier wel om, maar ze zeiden dat er nooit meer medicijnen werden gegeven.
Vroeger wel, maar nu niet meer :think:
Ik heb gewoon een strakke bh aan gehad, die ik heel de dag aan had.
Ging er zelfs mee in de douche, en na het douchen een nieuwe aan.
Kool heb ik ook in mijn BH gehad.
Of het helpt geen flauw idee :roll:
Wel de kompressen van kraammaandverband vond ik wel verzachten.
Veel is hierboven al genoemd, maar toch even ook mijn bijdrage (inclusief enkele herhalingen van eerder genoemde dingen):
stuwing
Ik heb Dostinex gekregen tegen de stuwing, geen bijwerkingen gehad, maar helaas na 5 dagen toch stuwing. Het hangt van de arts af of je het al of niet krijgt. Een vk kan het in ieder geval niet voorschrijven.
Gekneusde witte koolbladeren in je bh (strak, maar niet afklemmend, geen beugel).
Verder gebruikte ik een homeopatisch middeltje; VSM Phytolacca Decandra D12 (reformwinkel). Bij de eerste verschijnselen elk uur een dosis totdat de pijn afneemt, dan elke 2 uur, elke 3 uur, enz, totdat de eerste dag voorbij is, dan standaard dosis (3x per dag) totdat de stuwing voorbij is (meestal nog een dag). Dat werkte erg goed bij mij in combinatie met de witte koolbladeren.
Saliethee of Dr Vogel Salvia druppels schijnen ook erg goed te helpen tegen stuwing.
Ik heb verder gehoord dat afkolven er juist voor zorgt dat het langer duurt voordat de stuwing wegtrekt.
Inderdaad niet te warm douchen en geen douchestralen op je borsten richten.
voeding
Je begint inderdaad met 20ml en dan elke dag ophogen met 10ml tot je rond de 10ml uitkomt. In het algemeen zit je op 7 voedingen per dag. Tussen de voedingen houd je gemiddeld zo’n 3 a 4 uur aan.
Maar de kraamverzorgende zal je hier inderdaad wegwijs in maken.
Wat betreft het type voeding: Als er geen allergieen in de familie zitten zou ik gewoon met standaard/normaal beginnen, anders is het misschien raadzaam om met de hypoallergene voeding te beginnen (als je bang bent voor allergieen).
Wat betreft het merk zijn Friso en Nutrilon de meestverkochte flesvoedingsmerken. Kijk eens in het schap wat voor mogelijkheden ze bieden en wat je het makkelijkste lijkt. Tegenwoordig is de kwaliteit van flesvoeding zodanig dat het niet zoveel uitmaakt welk merk. Het nadeel van Kruidvat is dat je het alleen bij het Kruidvat kan halen, maar verder schijnt die ook uitstekend te zijn. Er zijn nog wel andere merken, maar die zijn veel minder breed beschikbaar of bekend (Similac bijvoorbeeld, geen ervaring mee).
Uitkoken/steriliseren van de flesjes heb ik vantevoren gedaan en doe ik nu een keer per week, niet meer elke dag zoals vroeger gebruikelijk was.
Flessen en spenen
Wij gebruiken de Avent flessen met speen 1, maar het maakt op zich niet uit welke fles je gebruikt. Lekker rondneuzen in de winkel en die nemen die jou het meest aanspreekt. In principe begin je met de kleinste speen, maar sommige babies hebben een grotere nodig. Een andere vorm kan ook: dental, smal of juist breed. Net was jou het meet aanspreekt. Dat geldt ook voor de fopspenen. Bibi kom ik het meeste tegen, maar ook daar heb je weer varianten in.
wij zijn deze week overgestapt van fulltime kolven naar flesvoeding, en ivm een behoorlijk grote borstpartij raadde de lactatiekundige en een kennis dus wel die pilletjes aan die die melkproductie stoppen. Ik vind het best heftig spul, je wordt er behoorlijk suf van maar ze helpen wel. Je krijgt ze niet zomaar, ik kreeg ze omdat mijn bevalling niet een van de makkelijkste is geweest en daarna wat opstartprobleempjes gehad, ze vonden dat ik nu wel genoeg geleden had. Geen last meer van stuwing :thumbup: de koolbladeren en de ingevroren inlegkruisjes hielpen bij mij niet, dus dit is echt een verademing voor mij
succes!