Van VK over naar Gyn... Hoe gaat dat?

Hallo,



Ik word overgedragen van de vk naar de gynaecoloog. Volgende week voor het eerst naar de poli van de gyn. Zit me nu zo eens af te vragen hoe anders dat zal zijn. Vragen zoals; Hoe is de nazorg als je bij de gn bevalt? En moet ik nu gelijk naar het ziekenhuis als de weeen beginnen straks?

Ik ga dat natuurlijk volgende week ook allemaal vragen, maar misschien kan ik hier vast wat antwoorden krijgen :wink: !



Groetjes!

Volgens mij wordt de nazorg vaak (deels) door een verloskundige gedaan?

Na een week of 6 had ik een gesprek bij de gyn na de bevalling, maar de VK is nog een aantal keer thuis bij me langs geweest :thumbup:

de vk doet de nazorg bij mij

@Nienke123 wrote:

Volgens mij wordt de nazorg vaak (deels) door een verloskundige gedaan?


Niet vaak maar altijd :slight_smile:

@Mellie wrote:



Niet vaak maar altijd :slight_smile:


Dat dacht ik al, maar ik dacht ‘laat ik niet te stellig zijn’. :wink: :slight_smile:

Als je normaal gesproken ook in het zh zou gaan bevallen dan veranderd er op zich niet zo heel veel.



Vaak wordt de bevalling gewoon door een vk van het zh zelf of een co-assistent gedaan, onder de supervisie van de gyn die standby staat.



Verder als je naar huis gaat dan kan je eigen vk de nacontroles doen en na 6 weken heb je een afspraak bij de gyn voor nacontrole.



Oh en nog even over de vraag van de weeën en meteen naar het zh.

Ze gaan waarschijnlijk eerst kijken hoe lang je eerst bevalling duurde.

En vandaaruitgaande afspraken maken.

Maar ik denk dat je wat anders bedoeld.

Je moet zoiezo naar het zh, er komt nu niet eerst een vk bij je thuis om te kijken hoever je bent (dit is denk ik wat je bedoeld met je vraag)



:-*

@mamma van sharondenise wrote:

Als je normaal gesproken ook in het zh zou gaan bevallen dan veranderd er op zich niet zo heel veel.



Vaak wordt de bevalling gewoon door een vk van het zh zelf of een co-assistent gedaan, onder de supervisie van de gyn die standby staat.



Verder als je naar huis gaat dan kan je eigen vk de nacontroles doen en na 6 weken heb je een afspraak bij de gyn voor nacontrole.



Oh en nog even over de vraag van de weeën en meteen naar het zh.

Ze gaan waarschijnlijk eerst kijken hoe lang je eerst bevalling duurde.

En vandaaruitgaande afspraken maken.

Maar ik denk dat je wat anders bedoeld.

Je moet zoiezo naar het zh, er komt nu niet eerst een vk bij je thuis om te kijken hoever je bent (dit is denk ik wat je bedoeld met je vraag)



:-*




Dus als je weeen krijgt moet je naar het zh en gaan ze kijken hoe ver je bent, en als het niet ver genoeg is moet je weer terug? Komt het daar op neer? Lijkt me wel een gedoe??



En bedankt voor de antwoorden allemaal!

Ik ben ook van de VK nu bij de gyn. Mij is verteld dat als ik sterke regelmatige weeen had ik moest bellen, en dan (in overleg) naar het ziekenhuis komen. Het is niet de bedoeling dat ik dan weer naar huis ga, maar ja, misschien met 0 cm ontsluiting…



De stelregel in ‘mijn’ ziekenhuis als er sterke regelmatige weeen om de (+/-) 4 a 5 minuten komen je mag bellen, maar omdat het bij mijn eerste best vlot verliep zeiden ze dat ik niet teveel op mijn horloge moest kijken maar gewoon op mijn gevoel moest vertrouwen.



Verder altijd bellen bij

  • gebroken vliezen (ik moet dan ook altijd naar het zh komen voor een ctg)
  • plotseling bloedverlies
  • en nou ja waar je de vk ook voor zou bellen.



    Succes!



    Groetjes,

    Femke

Ook ik ben in de loop van beide zwangerschappen overgedragen aan de gyn. De afspraken bij de gyn vond ik niet eens zo heel veel verschillen met de vk. Alleen werd er bij mij door mijn klachten meestal wel bloed geprikt en een CTG gemaakt.



De eerste keer heb ik een spoedkeizersnede gehad. Toen ik naar huis ging na 5 dagen is de vk van de praktijk nog een paar keer langs geweest. Nacontrole was wel bij de gyn, omdat mijn hele litteken gecontroleerd werd en ik wat complicaties had.



De tweede keer ben ik uit voorzorg met 26 weken overgedragen aan de gyn. Ook deze keer weer veel bloedprikken en ctg’s.

Ik moest op medische indicatie in het ziekenhuis bevallen en heb gebeld toen ik gebroken vliezen had. Op een gegeven moment had ik regelmatig weeen om dat 5 minuten (een uur lang) en zijn we naar het ziekenhuis opgeroepen. Op dat moment had ik bijna geen ontsluiting en ben ik weer naar huis gestuurd, mede omdat het midden in de nacht was. Die avond moest ik weer naar het ziekenhuis vanwege het protocol langdurig gebroken vliezen. Op dat moment geen weeen en alles doorgesproken. Dus weer naar huis :roll: . Op een gegeven moment werden mijn weeen zo erg dat ik ze niet meer op kon vangen en het maakte niet uit hoe vaak ze kwamen, we moesten meteen komen. 3 Uur later is Quinten geboren onder leiding van de VK van het ziekenhuis.



Het kraambed werd thuis verzorgd door de VK en ik mocht kiezen of ik nacontrole bij de VK of de gyn wilde. Zelf heb ik gekozen voor de VK.

Dat lijkt me dan wel een gedoe, als je weer naar huis moet! Maar er is me vast het een en ander duidelijk geworden nu! Tis toch wel even wennen overgaan naar de gyn vind ik.

Bedankt voor de antwoorden allemaal!

Ik ben bij mijn eerste vanwege mijn te hoge bloeddruk overgedragen van de vk naar de gyn. Bij de 2e had ik een medische indicatie omdat mijn eerste via een spoedkeizersnee op de wereld kwam. Beide keren kreeg ik de kraambedcontroles door de verloskundige, de nacontrole gebeurde bij mijn eerste door de gyn. , bij nr. 2 heb ik nog geen controle gehad maar die mag bij de vk. Beide keren moest ik bellen als mijn vliezen waren gebroken, als de weeen regelmatig waren, bloed verloor of als ik voor de 37e week last kreeg van weeen. Bij mijn dochter werd ik ingeleid dus heb ik niet hoeven bellen. Bij mijn zoon belde ik toen ik iedere 6 minuten last had van weeen. Ik mocht naar het ziekenhuis komen en werd een half uur aan de ctg gelegd, daarna keken ze hoeveel ontsluiting ik had. Dat was maar een paar mm en toen werd ik naar huis gestuurd omdat je je thuis beter ontspant en de weeen beter kunt opvangen ipv in een ziekenhuisbed aan de ctg. Ik moest bellen als de weeen veel heviger werden of anders 'savonds zodat we een plan voor de nacht konden maken. Die dag heb ik rond half 10 gebeld omdat ik behoorlijk moe was van het weeen opvangen en toen mocht ik naar het ziekenhuis komen voor een pijnstiller en een slaapmiddel zodat ik die nacht kon slapen en vol energie aan het echte werk kon beginnen. Het slaapmiddel heb ik nooit gekregen omdat de weeen toen ik aan het ctg lag echt begonnen door te zetten. Ik vond het niet vervelend dat ik teruggestuurd werd maar wel dat ik zo weinig ontsluiting had, omdat ik 5 minuten van het ziekenhuis woon.