Van te voren klaarmaken??

Ik heb moeten overstappen naar flesvoeding, ben dus nog onervaren op dit gebied en heb 2 vragen:



Mag je flesvoeding nou wel of niet in het voren maken? De een zegt namelijk van wel maar op de verpakking staat van niet…



Moet je altijd Spa oid gebruiken en moet je dit altijd eerst laten koken?

Hoihoi,



Hier verschillen de meningen idd erg over. Hier wei de kraamhulp dat je het van te voren mocht klaarmaken voor heel de dag, maar dat schijnt slecht te zijn, hoe steriel je ook werkt, de voeding staat stil en is vatbaar voor bacterien.



Hetzelfde geldt voor het water. Gewoon kraanwater gebruiken als je niet al te hard water hebt en geen loden leidingen (oude huizen). Kraanwater in Nederland is het beste water van heel de wereld, als je flessenwater zou nemen staat dat na opening stil in de koeling voor zeg een paar dagen. Dit stil water is slechter voor je baby ivm bactariegevaar dan stromendwater uit de kraan.



Hier zullen mensen dus van mening verschillen, maar zolang je kindje geen krmapen krijgt van het gewone water (krampjes zal het waarschijnlijk toch krijgen, maar ligt het aan het water of de overstap naar kv?).



Ik ben levensmiddelentechnoloog en blijf van mening dat stromend altijd beter is dan stilstaand (uitzonderingen daargelaten)

Dank je voor je antwoord!



Maar moet ik het water eerst koken of gewoon uit de kraan in de flessenwarmer??

Weinig aan te vullen op voorgaand antwoord :thumbup:

Ik werk zelf in de kraamzorg, en bij onze organisatie word hetzelfde beleid gevolgd.



-Voeding van tevoren klaarmaken word afgeraden.

-Liefst met vers kraanwater aanmaken, dus idd niet met een pak of fles die bijv. al een dag open staat.

-Je mag wel water koken, maar is niet nodig. Doe je dit wel dan liefst ook elke keer nieuw water koken, want laat je het staan zitten er uiteindelijk weer meer bacteriën in als koud stromend water.

-Je moet wel altijd KOUD water gebruiken, en dat opwarmen. Warm water uit de kraan zitten namelijk weer meer bacteriën in. (Veel soorten FV lossen beter op in warm water, dan kun je bijv. eerst je water opwarmen in flessenwarmer of magnetron en dan pas je voeding erdoor doen.)



Het lastige met dit onderwerp is dat het jaren werd geadviseerd om de voeding voor 24 uur klaar te zetten. Daarom zul je vast wisselende tips/adviezen krijgen. Uit onderzoek is echter gebleken dat er toch te vaak baby’s ziek worden door bepaalde bacteriën en je dit oa kan voorkomen door de voeding per fles te bereiden.



Succes ermee,

Groetjes Natascha.

OK… Duidelijk… Dat ik het niet van te voren klaar kan maken is niet zo erg, maar elke keer water koken en af laten koelen schiet niet op… Dank je voor je advies…

Bar-Le-Duc gebruiken…zo’n doos is nIEt duur en makkelijk :wink: Water kokrn en af laten koelen heb ik ook nooit gedaan…

hoi



het was voor mij weer ff geleden toen ik 10 weken geleden mijn zoontje kreeg.

maar mijn kraamhulp deed toen steeds voor 24 uur klaar maken en het water steeds afkoken.



persoonlijk lijkt me de theorie met tromend water beter als stil staand water.



zou het geen kwaad kunnen voor de darmpjes om nu van afgekookt water naar stomend kraanwater te gaan ? :oops: mischien domme vraag?



want er lijkt me niks mis met kraanwater en tis een stuk simpeler als we bijv. weg gaan enzo.



en ook het water afkoken lijkt me niet super hiegienisch aangezien in je water koker ook van alles zit als je die niet regelmatig schoon maakt met azijn.

Hoi Ilse,

Op zich moet dat gewoon kunnen hoor, het kan natuurlijk dat je kleine wel wat meer krampjes krijgt, maar ik acht dioe kans vrij klein.

Misschien een dagje proberen, anders kun je het altijd alsnog weer koken :wink:

Op de verpakking staat het volgens mij ook:


  • als je voor de hele dag vantevoren maakt, gebruik dan gekookt, afgekoeld water


  • als de melk meteen wordt gedronken, gewoon leidingwater



    Geen idee hoe het met de bronwaters zit. Dat vond ik een onnodige luxe, maar het klinkt wel makkelijker als gekookt afgekoeld water als hetzelfde hiervoor opgaat.

ja het verander wel heel vaak die regeltjes

zo mocht ik bij lucas de ererste 3 maanden absoluut geen kraanwater gebruiken en dus alleen afgekookt water, maar nu mag dus wel weer kraanwater gebruikt worden



wist trouwens niet dat nederland het schoonste water had van de wereld



ik gebruik ok kraanwater nu en maak alleen bij de laatste voeding een flesje extra zodat ik sochtens hem alleen maar warm hoef te maken

de rest van de dag is gewoon vers

Je kan ook het water koken voor de aantal flesjes die je kindje per dag krijgt, ik giet het afgekoeld - gekookt water in de flesjes en zet het afgesloten in de koelkast.



Zo komen er geen bacterien in het water en hoef je maar 1 x per dag het water te koken!







xx

famke

Ik heb laatst in het programma keuringdienst van waren gezien dat bar-la-duc uit Utrecht (bar-la-duc betekent Utrecht) komt en eigenlijk gewoon uit de grond komt, en dat noemen ze een bron (bronwater) terwijl ons eigen kraanwater uit die zelfde grond/bron komt…





Hoezo bronwater!!





famke

Ik heb laatst in het programma keuringdienst van waren gezien dat bar-la-duc uit Utrecht (bar-la-duc betekent Utrecht) komt en eigenlijk gewoon uit de grond komt, en dat noemen ze een bron (bronwater) terwijl ons eigen kraanwater uit die zelfde grond/bron komt.....

Heb ik ook gezien en al een aantal keer gehoord hier, maar ik heb echt wel verschil gemerkt bij Noa sinds ik Bar le Duc gebruik. Veel minder krampjes. Ik gebruik het nu nog steeds eigenlijk. Ik wil wel overstappen naar kraanwater, maar op een of andere manier lijkt me dit beter. Ben bang dat ze weer last gaat krijgen van haar darmen terwijl ze nu ook groenten en fruit eet en geen problemen heeft. Ja, ik zal toch maar eens overgaan op kraanwater en kijken hoe het gaat.

@sensje wrote:

Ik heb laatst in het programma keuringdienst van waren gezien dat bar-la-duc uit Utrecht (bar-la-duc betekent Utrecht) komt en eigenlijk gewoon uit de grond komt, en dat noemen ze een bron (bronwater) terwijl ons eigen kraanwater uit die zelfde grond/bron komt…

Heb ik ook gezien en al een aantal keer gehoord hier, maar ik heb echt wel verschil gemerkt bij Noa sinds ik Bar le Duc gebruik. Veel minder krampjes. Ik gebruik het nu nog steeds eigenlijk. Ik wil wel overstappen naar kraanwater, maar op een of andere manier lijkt me dit beter. Ben bang dat ze weer last gaat krijgen van haar darmen terwijl ze nu ook groenten en fruit eet en geen problemen heeft. Ja, ik zal toch maar eens overgaan op kraanwater en kijken hoe het gaat.


Wij gebruiken ook Bar-Le-Duc en merk ook dat Rick 't daar beter op doet dan gekookt afgekoeld water...

Wij hebben het water altijd gekookt (tot 6 mnd) en in een thermosfles gedaan. M.n. 's nachts was dat heel handig, want dan hoefden we niet helemaal naar de keuken te lopen (luie mama :oops: ).

Inmiddels krijgt hij gewoon koud leidingwater wat we even in de magnetron opwarmen.

Hier gewoon kraan water uit de kraan, koud en dan opgewarmt in de magnetron. Alleen in het buitenland en bij heel oude huizen, met oude leidingen, wil ik bronwater uit een pak gebruiken.



In het begin maakte ik het een keer per dag voor de hele dag klaar en toen ook nog met gekookt water, maar toen de hoeveelheden cc omhoog ginge, ging ik het per fles doen en met gewoon kraanwater. En ik heb aan Nikkie geen verschil gemerkt. Grappig toch, al die verschillen.



Volgens mij een kwestie van uitproberen en kijken wat voor jou het meest praktisch is en waar je kindje het beste op reageert.

ik heb altijd het water gekookt savonds en smorgens was dat afgekoeld en toen maakte ik de voeding voor de dag klaar en mijn dochtertje heeft nog nooit last van krampjes gehad en nou ze nog maar 1 a 2 flessen krijgt maak ik het wel hgewoon per fles klaar maar als je veel voeding moet maken vond ik dat van te voren maken voor de dag veel fijner en in de koelkast en altijd klaar zo vertelde mijn kraamverzorgster het mij en nooit geen probs mee gehad