van rechts naar links schrijven

Mijn zoon schrijft zijn naam heel vaak van rechts naar links.

Hij is sowieso nog erg creatief met zijn naam hij schrijft ook wel eens bijv. de 1e 3 letters gewoon en dan de andere 3 er onder van rechts naar links.

Zijn voorkeurshand lijkt links te zijn.

Zou dat er mee te maken kunnen hebben?

Mateo is ook links en die schrijft ‘gewoon’.

Micah is rechts en die schrijft bv ook bv de eerste 2-3 letters goed en dan de laatste en dan een na laatste.

Maar goed, Micah is 4,5 jaar.

Thomas kleutert nog he? dus er wordt hem nog niet ‘geleerd’ hoe het wel moet?

Ik zou er niet veel mee doen tot hij in de 1e klas zit. :slight_smile:

Mijn nichtje (nu 7) heeft dat ook heel erg lang gedaan. Op school zeiden ze toen dat het vaker voorkomt en dat het vanzelf goed komt, toen was ze 5 of 6 - meen ik. Zij is overigens rechtshandig.

Kinderen die links zijn hebben idd. eerder de neiging tot spiegelschrift e.d.

Ook wel logisch van hun kant uit gezien :wink:

Heeft hij wel een geode pengreep? Dat is erg belangrijk en moet eigenlijk ook in de kleuterklas al we aangeleerd zijn.

verder zou ik het zo laten tenzij hij zelf vraagt of het geod is. dan kun je zeggen hoe knap het al is maar dat de grote mensen hebben afgesproken dat we de adere kant op schrijven…

Emma heeft dat ook een tijdje gedaan, en dan ook de letters in spiegelbeeld. Had er toen ook een topic over geopend. Het schijnt bij de ontwikkeling van de schrijfvaardigheid te horen. Ze doet het heel af en toe nog. Emma is trouwens rechtshandig.

Mijn zoon doet het ook. Ik maak me er geen zorgen om.

Zo schrijft hij de namen uit zijn klas op en schrijft hij de meeste goed en dan in eens eentje van rechts naar links. De ene letter is dan ook in spiegelschrift en de andere letter is dan weer goed. We wijzen hem er dan op en schrijft hij het weer goed. Zal vast wel goed komen als hij echt begint te lezen en schrijven op school. :wink:

Michaël heeft het niet gedaan, maar weet dat er kindjes in zijn klas (5-jarigen) het wel deden.

De juf heeft bij die kindjes een tijdje een stipje gezet aan de linkerkant van het blad en uitgelegd dat ze vanaf dat stipje dienden te schrijven.

Lostte zich snel op zo.

Misschien een tip die je ook kan toepassen?

liefs

Gerda

Hier ook een meisje dat soms in spiegelschrift schijft of soms wat om-draait. Ok zeg haar wel degelijk dat ze het fout schrijft en laat haar zien wat wel goed is. Volgens de juffen komt dat vanzelf goed, maar moet je hun er wel op wijzen

Laura is linkshandig en doet het soms.

Sinds ze op school meer met letters bezig zijn, gaat het beter.

Misschien komt het dan nu ineens even omdat ze de afgelopen tijd met letters zijn begonnen in de klas?

Dat hij zich ineens bewust is van dingen en zijn creativiteit even loslaat haha.

Zolang hij niet aan mij vraagt of het goed is ga ik ook niet tegen hem zeggen dat het fout is.

Maar ik heb wel het idee dat juf er mee bezig is, er is nu in iedergeval aandacht voor letters/naam schrijven.

Bedankt voor de reacties!

Soms helpen evenwichtsoefeningen ook voor dit probleem.

Over een balk lopen, hinkelen, steppen…

Klinkt raar, maar het heeft allemaal te maken met een bepaald hersengebied. Kinderen die veel spiegelend schrijven kunnen baat hebben bij evenwichtsoefeningen.

@mutsy wrote:

Hier ook een meisje dat soms in spiegelschrift schijft of soms wat om-draait. Ok zeg haar wel degelijk dat ze het fout schrijft en laat haar zien wat wel goed is. Volgens de juffen komt dat vanzelf goed, maar moet je hun er wel op wijzen

Heeft Sharon in groep 3 ook een tijdje gedaan bij bepaalde woorden en letters.

Ging vanzelf pver.