van papa & mama leren lezen en schrijven?

Lara is druk bezig met leren lezen en schrijven. Op school gaat het allemaal wat minder snel dan ze zou willen, of misschien bewaart ze het ook wel voor thuis (al die kindertjes op school zijn zo interessant, dat is veel belangrijker :mrgreen: ). In ieder geval wil ze thuis vaak schrijven met ons, of lezen of spelletjes die daarover gaan. Nou vind ik het prima om op te schrijven wat zij spelt, om te vertellen welke letters ze moet schrijven voor een bepaald woord of d’r te helpen te ontcijferen wat er op het hagelslagpak staat.

Maar ik kom ook wel lastige dingen tegen: combinatieletters, onderscheid tussen hoofd- en kleine letters, letters klinken niet altijd hetzelfde en klanken schrijf je niet altijd hetzelfde (oom /opa / orka, bedoel ik). Ik ben bang dat ik het haar verkeerd aanleer en dat ze daarmee in de problemen komt (zo reken ik zelf nog steeds op de verkeerde manier omdat ik mezelf dat ooit op mijn 6e/7e verkeerd heb aangeleerd).

Na de zomervakantie gaat ze op school naar “spil 11”, dat wil zeggen tweede helft groep 2. Dan gaat er dus meer geschreven en gelezen worden, maar dan zal ik nog steeds vragen blijven krijgen over dingen waar ze nog niet aan toe is.

Ze wilde gisteren boekjes om zelf te lezen meenemen uit de bieb en dat heb ik goed gevonden, maar ik twijfel toch ook.

Is het overdreven om te denken dat ik het haar verkeerd kan aanleren, of dat ze de ‘goede’ volgorde moet aanhouden om dingen te leren? Of zijn jullie er ook wat terughoudend in?

Wat vinden de juffen onder ons? Geen probleem als kindertjes thuis zelf aan slag gaan en daarbij dus wat ‘rommelig’ te werk gaan? Of komen ze dan toch in de problemen op een later moment?

wij hebben het aan de juf gevraagd wat we moesten doen met anna, die graag met letters bezig is.

ook wij waren bang hier fouten mee te maken, maar de juffen gaven aan dat als zij er zelf mee komt, wij dat niet moeten afkappen, maar met haar mee moeten gaan.

nu heeft ze mini loco, waar ze graag mee speelt.

Anna gaat na de zomer vakantie gewoon weer naar groep 1, maar kan gelukkig ook dingen van groep 2 meedoen, dus nog genoeg uitdaging hier

Anne schrijft vanaf ze 3 jaar is…dus ik heb er enige ervaring mee :wink:

Hier wordt op aanrade van de basisschool eerst de kleine letters geleerd. Dit maakt later het lezen makkelijker en de overschakeling naar vastschrijven. Ondertussen kent Anne ook alle letters in hoofdlettervorm, maar dat leren ze gewoon met de tijd. Anne heeft al zeer geregeld boekjes mee vanuit de bied om zelf te lezen. Gister las ze zelfs een stukje uit de krant :inlove: .

Je moet er gewoon in meegaan en als ze niet helemaal begrijpen waarom je olifant met 1 o schrijft en niet met 2 (klinkt als oo, maar schrijft een o), dan moet je dat gewoon even laten rusten. Anne vraagt of ze iets goed heeft geschreven en dan zeg ik vaak: heel goed gedaan, maar nederlands is moeilijk en je hoort wel: PAART, maar als je het schrijft moet het zijn: PAARD. Dan schrijf ik het voor en meestal krijg ik te horen: en toch doe ik het zo: PAART. Dan zeg ik: is goed meisje, dat is ook al heel knap. Maar dan heeft ze toch gezien dat het eigenlijk anders hoort.

Hoe verder dat ze komen met lezen hoe makkelijker dat het gaat merk ik hier wel. Eerst spelde Anne elk woord, ondertussen herkent ze al woorden, die hoeft ze dus niet meer te spellen.

Lekker laten doen, niet dwingen, maar zeker ook niet terug houden en op school even navragen welke letters hun het liefst hebben die aangeleerd worden. Bij Anne op school beginnen ze in groep 1 al met letters (gemengde groepen 1 en 2). Maar dat zal niet op elke school zo zijn.

Veel plezier met lezen en schrijven :thumbup:

Anne gaat na de vakantie naar groep 2, maar krijgt meer uitdaging aangeboden aangezien ze ietwat voor ligt. Vanaf afgelopen december doet ze in de klas al mee met groep 2, dus het schiet niet op haar weer hetzelfde te laten doen.

ik zou even informeren bij de juf wat precies de gewoontes e.d. zijn.

Het is anders erg verwarrend voor een kind als het thuis anders is als op school…

Het laat zich ook wat lastig sturen. Ik zou ook denken: eerst de kleine letters bijvoorbeeld. Maar ja, daar houden de bedrukkers van de hagelslag dus geen rekening mee :wink: .

Hoe doe je dat ‘even laten rusten’ dan? Gewoon zeggen dat juf dat nog wel een keer uitlegt? Lara laat mij namelijk niet zo makkelijk wegkomen als ze eenmaal in d’r koppie heeft dat ze zus of zo wil weten.

Maar goed, gewoon wat aanklooien kan dus geen kwaad blijkbaar :mrgreen:

kijk eens op een forum over hb, daar hebben ze vast wel goede tips :angel:

maar ik heb iig gezien dat ze haar naam prachtig schrijft :inlove:

@lena3 wrote:

Het laat zich ook wat lastig sturen. Ik zou ook denken: eerst de kleine letters bijvoorbeeld. Maar ja, daar houden de bedrukkers van de hagelslag dus geen rekening mee :wink: .

Hoe doe je dat ‘even laten rusten’ dan? Gewoon zeggen dat juf dat nog wel een keer uitlegt? Lara laat mij namelijk niet zo makkelijk wegkomen als ze eenmaal in d’r koppie heeft dat ze zus of zo wil weten.

Maar goed, gewoon wat aanklooien kan dus geen kwaad blijkbaar :mrgreen:

Als Anne standvastig blijft volhouden (want het is geen makkelijk dametje), zeg ik dat mama het haar goed probeert uit te leggen en dat zoals al gezegd, nederlands een moeilijke taal is, het niet erg is dat z enog foutjes maakt en dat papa en mama ook niet altijd weten waarom het ene woord zo en het andere woord weer anders wordt uitgesproken of geschreven. Anne bergijpt dus ook niet dat poni, pony moet zijn…maar dat is het engels dat in de nederlandse taal is binnengkomen…tja hoe leg je zoiets uit. Wij zijn gewoon eerlijk en als ze boos wordt laat ik haar dus met rust en zeg ik dat ik pas weer verder wil uitleggen als ze weer rustig is.

O ja, en bij hoofdletters zeggen wij gewoon duidelijk dat dat hoofdletters zijn en dat die er dus anders uitzien maar hetzelfde worden uitgesproken als de kleine letter die daarmee overeenkomt.

Op de pc kan je ze dat verschil goed laten zien, kijk alleen al naar het toetsenbord en typ een letter in word.

@fiep klophout wrote:

nee dank je fiep, daar hebben we wat aan :thumbup: :mrgreen:

de pc heeft idd alleen hoofdletters, dus dan moet ik uitleggen dat dat dezelfde zijn en dat vindt ze dan maar stom :lol: .

van de week schreef ze ‘polisi’, en dan ga ik niet zeggen dat dat fout is. Dan sla je het ook zo dood hè :mrgreen: ? Maar ja, ik zie nu de boze bui al hangen als ze er straks achterkomt dat het allemaal toch anders ligt dan mama zei…

@lena3 wrote:

@fiep klophout wrote:

nee dank je fiep, daar hebben we wat aan :thumbup: :mrgreen:

de pc heeft idd alleen hoofdletters, dus dan moet ik uitleggen dat dat dezelfde zijn en dat vindt ze dan maar stom :lol: .

van de week schreef ze ‘polisi’, en dan ga ik niet zeggen dat dat fout is. Dan sla je het ook zo dood hè :mrgreen: ? Maar ja, ik zie nu de boze bui al hangen als ze er straks achterkomt dat het allemaal toch anders ligt dan mama zei…

Daarom moet je haar prijzen dat ze het harstikke goed doet, en uitleggen ( en er dus bij schrijven of desnoods op een ander blad) dat het op die manier helemaal goed is geschreven. Er gaat veel tijd inzitten als ze het echt willen leren. Er zitten altijd wel maar s aan, maar Anne is ook echt geen makkelijk kind, daarbij ook erg wijs en eigenwijs. Ook is zij uiteindelijk wel voor rede vatbaar en zo niet…niet erg gaan we een andere keer verder of laten we het staan zoals het staat. Ik kras dus nooit iets door…we laten het lekker zo staan en schrijven lekker verder.

maar je verbetert haar dus wel? je laat het niet gewoon liggen zo van ‘hartstikke goed meid’ en denkt bij jezelf: dat mag de juf rechtbreien over een jaar of twee?

want dat zie ik dus niet zo zitten, dat ik haar zou moeten vertellen hoe het moet, ipv alleen maar gewoon te doen waar zij zelf zin in heeft. Maar ja, ze moet het ook weer niet verkeerd leren natuurlijk :? .

@lena3 wrote:

maar je verbetert haar dus wel? je laat het niet gewoon liggen zo van ‘hartstikke goed meid’ en denkt bij jezelf: dat mag de juf rechtbreien over een jaar of twee?

want dat zie ik dus niet zo zitten, dat ik haar zou moeten vertellen hoe het moet, ipv alleen maar gewoon te doen waar zij zelf zin in heeft. Maar ja, ze moet het ook weer niet verkeerd leren natuurlijk :? .

De juf hier zei: als ze erom vragen of ze het goed doen mag je verbeteren, vragen ze niet of ze het goed doen of vragen ze gewoon niks, dan lekker laten doen. Hier wordt Anne dus wel verbeterd, omdat ze eigenlijk altijd wilt weten of ze het goed schrijft. Deene keer is ze het met me eens, de andere keer niet, omdat in haar logica het dan dus niet klopt en dan zeg ik dus weer dat de taal moeilijk is en mama het haar goed wilt leren, maar dat ik begrijp dat zij dnekt dat het anders moet en ik haar dus alleen laat zien hoe het hoort. Als ze doordramt dan zeg ik dus dat ik pas weer verder met haar ga als ze weer bedaard is.

Zo is het mij via school ook geadviseerd en dat heeft er dus in geresulteerd dat Anne nu avi start boekjes leest en een hoop andere dingen zelf al heel veel woorden kan schrijven. Ze spelt ze zelf, en zoals ze spelt zo schrijft ze ze, buiten de woorden waar ze nu ondertussen van weet dat ze anders geschreven moeten worden dan dat ze gespelt worden (poni, pony, paart, paard, oolifat, olifant)

Waarom stimuleren ze haar op school hier niet méér in?

Noa is dus ook heel erg met lezen en schrijven bezig. Na de vakantie begint ze in groep 1 en ik heb maandag een gesprekje met de juf. Ik wil ook voorleggen aan haar hoe wij daar thuis het beste mee om kunnen gaan. Ik kom er dus nu pas achter hoe moeilijk de nederlandse taal is.

@Pé wrote:

Waarom stimuleren ze haar op school hier niet méér in?

Dat doen ze al op school bij Anne in elk geval en als ze in groep 2 zit gaat ze nog meer uitdagingen krijgen, aangezien ze dus voor ligt.

Echter thuis gaat ze gewoon door en komt het dus op ons aan.

Milan kan ook al lezen… en we hebben het hem niet zelf geleerd… hij heeft wel de letters van ons geleerd (daar had hij interesse in voor hij 2 was)… toen hij ruim anderhalf was, was hij nummerborden aan het voorlezen :mrgreen: en nu kan hij lezen… hij kwam in eens bij ons en liet ons zien dat hij kon lezen… wij helpen em nu nog een beetje met bepaalde klanken hoe je die moet uitspreken en verder leest hij gewoon perfect! op school doen ze er nog niks mee, omdat hij het op school niet laat zien

Hier stimuleren ze het pas echt in groep 2.

Juf heeft tegen mij gezegd dat ik iig kleine letters moet laten schrijven (dus als ze grote letters lezen op een Venzpak is het iets anders he 8) ) en bv geen ES zeggen maar sssss

ah buh cee duh eh etc…

En dat laatste is heel lastig als je ook al een van 9 rond hebt lopen… Anyk weet nu dat ‘aaa’ ook goed is, maar dat ze op school ‘ah’ zeggen omdat dat voor de kinderen makkelijker is om te leren lezen en schrijven(heeft juf haar uitgelegd).

Anyk werd afgelopen jaar meegenomen met groep 2, volgend jaar zit ze in groep 2 maar willen ze wel met haar verder gaan. We laten haar fonetisch schrijven en als ze er om vraagt verbeter ik het. Laatst had ze geschreven: ik vin j liev :inlove:

Ook halen we boekjes uit de biep. We zijn er zelf niet zo veel mee bezig, Yoni leest voornamelijk met haar.

Bij Yoni ging het anders. Ze kon al een beetje lezen toen ze naar groep 1 ging. En toen ze kon lezen is ze gaan schrijven. Eerst ook fonetisch, maar omdat ze al redelijk kon lezen deed ze al heel veel goed. Op school deden ze er bijna niets mee. Ondanks onze herhaaldelijke vragen en gesprekken die we gehad hebben. Yoni kreeg een papiertje mee met de letters en mocht soms stempelen. Véél te lastig als een kind iets sneller is. (op die school zitten we nu dus niet meer)

Op school gaat ze na de zomervakantie naar de tweede helft van groep 2 (ze werken hier niet met groepen, maar zo kun je het vergelijken). Gelukkig valt ze niet onder zo’n 1-oktober-regel, want dan moest ze gewoon weer naar groep 1 komend jaar :shock: .

Ik had even over het hoofd gezien dat ik hier een opa heb rondlopen die na 25 jaar in het basisonderwijs orthopedagoog is geworden, ha ha :wall: . Hem gevraagd en hij zei dat je moet kijken welke methode ze op school gebruiken: analytisch of globaal lezen. Tot nu toe is ze steeds analytisch (letter voor letter) bezig geweest, maar globaal (woorden lezen) zou dus beter zijn. Dus heb ik tot Lara’s grote vreugde boom-roos-vis voor haar gemaakt :mrgreen: .

Wel mooi om al jullie reacties te lezen, het komt toch een beetje neer op ‘laat haar lekker d’r ding doen, geef uitleg waar ze die wil en maak je niet dik’ :mrgreen: