Van nr 1 naar opvolgmelk nr 2

Hoi,

onze dame is op 4 januari 6 maanden en dan zou ze overgaan op Nutrilon standaard 2. Nu heb ik echter nog genoeg voeding staan om de komende week door te komen, en als ik een nieuw pak zou kopen hou ik over.

Zou het heel veel uitmaken om een weekje eerder te starten met Nutrilon standaard 2? Of maakt die ene week veel verschil voor de darmpjes?

Nee hoor, je kan nadat je pak op is wel over op nr 2. Die paar dagen maken niks uit.

Maar krijgt ze ook al bijvoeding? Als ze dat nog niet krijgt zou ik nr 1 blijven geven tot ze genoeg bijvoeding krijgt

Krijgt ze nog niet, met kerst willen we haar eerste hapje geven en dan (een paar dagen later) met die nr.2 starten… is dat geen goed idee dan? Fruithapje krijgt ze toch nog niet volledig binnen omdat ze eerst moet wennen aan het eten via een lepeltje?

In nr 1 voeding zit nu nog alles in wat ze nodig heeft. Fruit is bijvoeding en dus krijgt ze ook maar een beetje van.

Zodra ze echt goed fruit en groente eet kun je over gaan naar nr 2.

Ja want van opvolgmelk mogen ze niet zo veel als van zuigelingen melk.

Laat zeggen jij geeft 4 flessen van zuigelingen melk van 210, mag ze dat niet van de nr2.

Riley krijgt nu SOMS 1 als hij onwijs hongerig is.

wij zijn bij beide met 7 mnd pas overgegaan naar nr 2 melk (bij de jongste helemaal ivm allergie)

maar vlgs de dietist kon je beter n mnd langer dan korter.

okido. Ik denk dat we nog maar even wachten met 2. Overmorgen beginnen we met fruithapjes, 7 januari moet ik weer naar CB dus dan informeer ik daar even. Tot die tijd houden we het gewoon bij melk 1 :wink:

thanx dames!

ik ben pas met negen maanden begonnen met flesvoeding te geven (gaf nog borstvoeding) en ik had nog felsvoeding nr1 staan. op het cb zeiden ze dat ik die gerust nog kon geven zolang ze ijzer uit andere producten haald. nu krijgt ze dus nog steeds nr1 aangezien die nog niet op is. ze krijgt smorgens bv en smiddags 1 fles en 's avonds 1 pap fles. ik had 12 van die 180gram verpakkingen nr1 friso hypo allergeen. dus die week maakt echt niets uit!

Ik snap het effe niet meer…

Hoe bedoelen jullie met nr.2 minder flessen gaan geven? :shock:

Mijn zoontje is nu ook bijna 6 maanden en mijn pak nr.1 gaat deze week op. Ik was van plan nr.2 te gaan halen en gewoon dezelfde hoeveelheid gaan geven, dus 4 voedingen(1 BV+ 3x240cc). Mag dat dan niet???

Hij kan al goed fruit eten,alleen met groente ben ik nog niet begonnen! :think:

Volgens mij mogen ze maximaal 600 ml opvolgmelk (nr 2) per 24 uur krijgen.

Dat heb ik echt nog nooit gehoord… wel dat ze het pas mogen hebben als ze redelijk fatsoenlijk bijvoeding krijgen omdat de voedingswaarden anders liggen.

Maar als het zo is, dan hebben al mijn kinderen te veel gehad… want die zaten echt wel aan 4 flessen van 200 a 250 cc :think:

Omdat ik dit las, heb ik de info lijn gebeld van icare gebeld,

De voedingsconsulente gaf aan dat minderen in het aantal cc tussen de 6 en 12 maanden wel wenselijk is. Maar het is niet beperkt tot 600 cc… wel word dat aantal cc’s het meest gegeven aan kinderen tussen de 6 en 12 maanden omdat steeds meer maaltijden vervangen worden door echt eten en mensen dan naar 3 flessen gaan.

Maar tot 12 maanden is meer dan 600 gewoon nog toegestaan er zitten juist minder eiwitten in om de nieren minder te belasten en meer ijzer omdat ze dat nodig hebben.

Pas na het eerste jaar hebben ze niet meer dan 300 cc aan melkproducten nodig en dan telt opvolgmelk ook.

Dus het is wel zaak de boel te gaan afbouwen voor die tijd.

Maar meteen met 6 maanden op 600 cc zitten is niet nodig.

@Cell: bedankt voor de info :thumbup:

Ik ben inmiddels ook begonnen met opvolgmelk nr. 2 en ook met een warmhapje, waardoor fles nr.4 is uitgevallen. Ik zit nu op 3 flessen van 200 a 240cc per dag.

Eigenlijk hoor ik hier helemaal niet te komen maar ik ben er toch en las deze vraag, misschien hebben jullie iets aan dit artikel?

1ste of 2de leeftijdsmelk – normale of speciale kunstvoeding?

Moedermelk verandert eigenlijk maar de eerste dagen en weken na de geboorte sterk. Melk van een baby van 3 maanden is niet veel anders dan melk van een baby van 9 maanden. Een baby, die mobieler is, die brengt natuurlijk andere kiemen naar de borst en die krijgt dan ook de passende antistoffen ertegen, maar de algemene samenstelling van de melk verandert niet zo sterk met de leeftijd. De baby kan wel door zijn manier van drinken de samenstelling een beetje wijzigen, dus meer vocht op een warme dag en meer calorieën op een dag met grote inspanningen.

1ste leeftijdsmelk is meer aan moedermelk aangepast dan 2de leeftijdsmelk. De eiwitten in de 1ste leeftijdsmelk zijn geschikter voor mensenbaby’s dan de eiwitten van 2de leeftijdsmelk. De 2de leeftijdsmelk is minder bewerkt en daarom veel goedkoper in de productie. Daarnaast mogen de firma’s voor 2de leeftijdsmelk reclame maken. De reden waarom je vanaf 6 maand van 1ste naar 2de leeftijdsmelk ‘moet’ overstappen heeft dus helemaal niets met baby’s veranderende behoeften of baby’s gezondheid te maken. Het heeft daarentegen alles met de winstcijfers van de kunstvoedingsindustrie te maken. Je mag vanaf 6 maand al de minder aangepaste 2de leeftijdsmelk geven, maar het hoeft niet.

De melk van een moeder zal vanaf 6 maand zeker niet grotere en moeilijker verteerbare eiwitten bevatten en ook niet meer vitaminen en mineralen. Als een baby langer 1ste leeftijdsmelk drinkt, dan doe je hem daarmee dus niet tekort, in tegendeel je geeft hem langer een soort melk die meer is aangepast aan zijn nog onrijp spijsverteringsstelsel. Je betaald er wel een beetje meer voor.

Normaal is beter dan speciaal! Gewone kunstvoeding is meestal beter dan de speciale dieetsoorten zoals HA, AR, extra verzadigend, Soja, lactosevrij, … Alle deze soorten werden voor een bepaald probleem ontwikkeld, maar ze hebben allemaal ook nadelen. Belgische baby’s zijn de kampioenen in het drinken van speciale soorten melk. Vaak worden ze zonder gegronde reden gebruikt en gezien de risico’s die met sommige van deze voedingen verbonden zijn is dit eigenlijk onverantwoord. Toch worden ze door de industrie agressief bij artsen gepromoot. Ze zijn veel duurder en veel winstgevender dan gewone kunstvoeding en ze vallen buiten de strenge wetgeving op de marketing van kunstvoeding omdat het zogezegd om dieetvoeding gaat. Soms kan een speciale soort kunstvoeding tijdelijk zinvol zijn, maar dan kan men beter proberen zo snel mogelijk op een normale soort over te stappen. Maar weinig baby’s hebben de speciale soorten werkelijk nodig en regelmatig een mondje overgeven of af en toe krampen hebben (het dagelijkse huiluurtje) zijn geen reden om voor een andere soort kunstvoeding te kiezen.

Christine Van Den Broecke
christine.vdbroecke@pandora.be