van inbakeren naar puckababy

Tess is nu bijna 4 maanden. Omdat het nu zo ontzettend warm is en het nog lang erg warm blijft heb ik besloten om haar niet meer in te bakeren. Ze kookt in die doeken en heb het idee dat ze het ook niet meer zo prettig vind. Nu wil ik haar geen cold turkey bezorgen en heb ik haar in een puckababy (inbakerzak) gelegt. Nu is het zo dat ze al heel erg veel rolt en zowiezo is ze behoorlijk bewegelijk. Nu ze in de bakerzak ligt heeft ze meer ruimte en rolt ze dus wel om en ligt ze vaak al snel onderste boven of op haar buik. Ik heb alles uit het ledikant verwijderd van stootkussens en knuffels dus ze kan alleen stikken door het matras. Ze slaapt dus nu ook niet onder een laken of deken. Nu ben ik wel een beetje huiverig als ze dadelijk wel een laken of deken nodig heeft. Ben bang dat we haar niet horen als ze in paniek is en we er dus niet snel genoeg bij zijn. Hoe gaan jullie hiermee om en wat kan ik nog meer doen dat ze niet omrolt???

Alvast bedankt voor de reacties

Hallo,

Denk dat je weinig kan doen aan t omrollen. Wij zijn ook van inbakeren naar de bakerzak gegaan. Maar deze idd ook niet lang gebruikt omdat Veron ook op zijn buik draaide. Vond het in het begin dood eng maar je kan er ook de hele dag niet naast staan denk ik dan.

Wij hebben toen heel rustig het inbakeren afgebouwd. Met een slaapzak en dan een armpje dicht en de andere open en na 2 weekjes als dat goed gaat allebij de armpjes vrij. Veron slaapt hier nog steeds op zijn buik, hij vind het heerlijk blijkbaar en ja wie ben ik dan om te zeggen dat dit niet mag.

Wij hebben idd ook niets in bed bij hem behalve een knuffie waar hij altyd mee slaapt. Nu is het geen probleem met alleen een slaapzakje of bakerzak. Straks als het kouder word koop ik een dikke slaapzak met mouwen zodat een deken niet nodig is. Want ja een buikslaper en een deken vind ik ook niet echt wat.

Maar op zich over dat buikslapen ik was echt een paniek zaaier maar denk nu wel van als je kindje het prettig vind waarom dan niet . Vroeger sliep iedere baby op zijn buikje en kwamen platte hoofdjes niet voor. En wta betreft het wiegedood is dat noot bewezen.

Succes

groeten loes

Hoi Loes,

Harstikke bedankt voor je reactie.

Ze rolt ontzettend veel en idd je kan er niet steeds bij zitten om haar weer goed te leggen. Ook ligt ze helemaal horizontaal in bed of ondersteboven :think:

Vanavond had ze voor het eerst een bakerzak aan maar halvewege de nacht heb ik haar weer ingebakerd. Ze schrok steeds van haar eigen kleine bewegingkjes en was ontzettend fel aan het trappelen. Lichtelijk paniekerig.

Nu ga ik maar door met de zak en hopenlijk gaat ze eraan wennen. Jou manier vind ik ook erg goed maar hoe doe je dat? Heb jij een trappelzak met mouwen en zitten die mouwen dan vast? Er zijn zoveel manieren maar vind het allemaal wel spannend hoor. Maar gelukkig heb ik vakantie en kan ik overdag bijslapen want vanavond was echt drama.

Groetjes

Karlijn

Het rollen in de puckababy heb ik geen ervaring mee, Nikkie rolde op die leeftijd niet in haar slaap. Het lijkt mij dat je er weinig aan kunt doen. Als je kindje in paniek zichzelf in een lakentje ofzo rolt, dan hoor je dat echt wel, hoor! Het is mij 2x gebeurd (1x bij Bo en vanochtend nog bij Nikkie) en dat is een huiltje dat toch echt een stuk dringender klinkt dan een ander huiltje.

Over het afbouwen van de puckababy: ik heb Nikkie een aantal dagen in de kinderwagenbak laten slapen. dit leek mij wel een aardig idee, omdat ze daar minder ruimte in hebben dan in een ledikantje. Deze had ik wel in haar bedje gezet, zodat ze niet ineens helemaal in een andere omgeving sliep. Met een dag of 5 heb ik Nikkie weer in haar ledikantje laten slapen en dat ging goed.

Hou in de gaten dat Puckababy adviseert om met uiterlijk 5 maanden de puckababy te gaan afbouwen.

Succes met je actieve dochter!

Als je het niet prettig vind als ze op haar buikje slaapt dan kan je ook een aerosleep gebruiken.

Dat is een matrasje waar ze in door kunnen ademen als ze op haar buik slaapt.

Ook een slaapzakje van pur flo is erg handig. Bij dit slaapzakje heb je geen dekbedje/dekentje.