Van diksap naar ranja

Onze dochter krijgt op dit moment vaak een scheutje diksap met veel water te drinken. Afgelopen weekend waren er kennissen en die kinderen kregen ranja…

Nu vroegen wij ons af wanneer ga je van diksap over naar ranja?

Ik weet dat thee en water beter is voor de tandjes etc :wink:

onze uk krijgt het nu al af en toe. wel heel erg verdund met water.

maar moet zeggen ze reageert heftiger op diksap.

Ik geef Laurens vanaf ong een jaar af en toe Carvan Cevitan, bedoel je dat met Ranja?

Ik geef in principe diksap of vruchtenmix met veel water. Dat laatste kost niks meer of minder dan ranja volgens mij.

Maar als we bij familie of vrienden zijn, en die hebben geen roosvicee ofzoiets, en wel ranja, dan geef ik hem dat gewoon. Maar thuis nooit, ik heb het nooit in huis, omdat alleen mijn zoontje zoiets drinkt, en daar koop ik dus gewoon roosvicee, vruchtenmix of diksap voor.

nano drinkt nog steeds diksap. volgens mij ‘hoef’ je nooit over toch? :lol: Ik weet nog dat ik vroeger op de basisschool altijd appeldixap mee kreeg, en daar zat altijd een laagje schuim op waardoor het op bier leek, en dat was dus heel stoer :mrgreen:

(buitenshuis drinkt nano best ranja hoor, maar in huis en naar school dus gewoon diksap (en verder thuis ook gewoon allerlei andere sapjes) )

Hier drinken ze ook nog gewoon diksap, toch wel iets gezonder.

Ik vind het zelf ook lekker, cassisdiksap in een kan in de koelkast zodat het lekker koud wordt :smiley:

@Lune wrote:

Hier drinken ze ook nog gewoon diksap, toch wel iets gezonder.

Ik vind het zelf ook lekker, cassisdiksap in een kan in de koelkast zodat het lekker koud wordt :smiley:

cassisdiksap??? waar kun je die kopen?? klinkt wel lekker.

ken alleen roosvice of kruidvat of covel kweekpeer… maar roosvice dikken de dames niet, en kruidvat alleen maar 1 soort (ze lusten geen appel)

van diksap hoor ik wel vaak dat kindjes daar diarree van krijgen, juist door de appel. In bijna alle vruchtensappen zit veel appel toegevoegd, ook als dat niet duidelijk wordt uit de naam. Kijk maar in de ingredientenlijst.

Uiteindelijk zitten er in diksap/dixap vruchtensuikers, maar of dat nou zo heel veel gezonder is… Iig zitten er in (biologische) diksap geen toegevoegde kleur- en smaakstoffen, dat vind ik veel prettiger.

Maar ranja is ook weer geen vergif hoor.

wij hebben ook voor de oudste 2 eigenlijk nooit ranja in huis…

Naast water, roosvicee en thee krijgen ze thuis overdag 1x roosvicee of diksap en naar school toe ook roosvicee of diksap. Ene keer hebben we het ene in huis, andere keer het andere, maar net waar ze dan zin in hebben als de fles leeg is :lol:

Overigens moet het hier van de heren wel goed verdund worden, anders vinden ze het smerig. Hebben ze denk ik van mama, want ik gruwel ook van te zoete drankjes.

Vruchtensuikers worden door je lichaam wel beter verwerkt dan kristalsuiker, en idd geen andere toevoegingen. In roosvicee zit toch ook suiker? In elk geval wel toen mijn oudste klein was, daarom heb ik toen voor diksap gekozen.

Ik koop ze meestal bij de natuurwinkel, maar bij AH heb je ook cassis (wel met appel geloof ik, bij natuurwinkel zonder).

roosvicee zit geen toegevoegde suikers in, de vruchtenmixen van eigen merk (die natuurlijk niet als roosvicee over de balie gaan, maar in de volksmond wel zo genoemd worden) zit vaak wel suiker in.

Roosvicee is toch een merk (wat zich echt richt op kleintjes, staat bij de babyvoeding) en karvan cevitam (dat noemen wij ranja/limonade) een ander?

@Lune wrote:

Roosvicee is toch een merk (wat zich echt richt op kleintjes, staat bij de babyvoeding) en karvan cevitam (dat noemen wij ranja/limonade) een ander?

ja ik heb het net aangepast :lol:

ah oke :lol:

Maar wel een verbetering dus, goed om te weten. Roosvicee vond ik wel altijd erg lekker, maar een aantal jaar terug werd daar dus nog suiker aan toegevoegd dus ik heb het nooit in huis.

Ik was vanmorgen boodschappen aan het doen en heb even gekeken. Het allereerste ingredient (procentueel dus het meest aanwezig in het product) is glucose-fructosestroop :frowning:

Helaas… geen roosvicee voor ons dus :lol:

Even voor de duidelijkheid… Roosvisee is een merknaam en dan heb je van zowel Roosvisee als eigen merk: vruchtenmix of diksap

Ranja bedoel ik idd de aanmaaklimonade mee (Karvan Cevitan of zo’n doorzichtige fles)

Dus de glucose is slecht voor kids?

glucose is gewoon suiker. Wij vermijden producten met toegevoegde suikers, maar er zijn natuurlijk zat mensen die het ‘niet zo slecht’ vinden.

Er is een alternatief; echt diksap, dat is puur fruitsap, met enkel vruchtensuikers. Ook suiker, dus ook niet goed om heel de dag te geven, maar voor ons een prima afwisseling (hier 1 bekertje per dag) met thee en water.