van BV overstappen op flesvoeding; schema's??

Ik ga de borstvoeding afbouwen (omdat Lynn heeeel lang doet over de borstvoeding (meer dan een uur en vaak nog tussendoor, en dan voed ik haar al met de fles bij -op advies van het CB) én omdat ik migraine heb en medicatie wil gebruiken (wat niet mag bij BV).

Mijn vraag is nu; hoe kom ik aan een goed schema voor flesvoeding?

Ik heb al wel geneusd op internet, maar dan vind ik schema’s met 5,6,7 flessen, maar dan weet ik nog niet op welke tijden ik moet voeden (bij haar leeftijd).

Ook weet ik niet hoelang ze op haar leeftijd 's nachts zonder voeding mag (niet dat ze nú al kan overslaan, hoor, en dat hoeft ook niet).

Nu voed ik haar met de fles om de drie uur, 's nachts om de 6 uur (telkens 60 cc, soms 90cc en sinds gisteren twee keer 120), de BV komt daarbij (voor of na een flesje en verder op verzoek).

Wie weet een goede leidraad?

marcella ik heb je een PB gestuurd

MJ; bedankt!

He Meissie jammer dat de bv niet wil lukken. Misschien heb ik nog wel tips die je nog niet hebt geprobeerd, dat mag je dan middels pb aan me vragen mits het voor jouw nog niet volledig afgesloten hoofdstuk is.

Voor hier even antwoord op je vraag;

Bij flessekindjes zowel al bij bvkindjes kun je op verzoek voeden. Schema is dus niet zo belangrijk. Kijk even op hoeveel voedingen ze gemiddeld zit, dan 150 keer het gewicht delen door het gemiddelde aantal voedingen. Nooit meer als 1000 cc aangemaakte voeding per 24 uur.

Een schema met strikt op bepaalde tijden is niet te geven, zeker niet bij zo’n jong beebje. Zou je dat schema al hebben dan verandert dat elke week weer iets.

Merk je dat ze flesjes niet meer leegdrinkt dan is het misschien wel tijd om de tijd ertussen wat langer te maken en de flessen wat voller. :wink:

Inkie, bedankt voor je antwoord, internet lag er een tijdje uit, vandaar mijn late reactie.

BV is voor mij een afgesloten hoofdstuk; ik kan (en wil) niet zonder medicatie tegen migraine (mijn man, moeder, schoonmoeder kunnen dan ook niet telkens komen oppassen… :cry: )

Ik ben inmiddels ook al helemaal gestopt met bv; is heel snel gegaan; ik had binnen de kortste keren niets meer; ook geen stuwing ofzo gehad.

Bedankt voor je uitleg over schema’s; misschien moet ik de zoektocht naar hét schema maar opgeven; 't klopt wel dat ‘n schema niet te geven is; Lynn mag qua gewicht al naar de 5 voedingen (> 5 kilo), maar doet het toch het best op 7 voedingen ( van 100); eigenlijk is dat prima wanneer ik jouw uitleg zo lees.

Enne; "…flesjes niet meer leegdrinkt’…?; ze heeft ze binnen 5 minuten leeg :? ik ga maar gauw een 3standen-fles (of hoe heet dat?) kopen :smiley:

Er zijn ook speciale spenen (anti-lek) waar ze harder aan moeten zuigen. Wij hadden er één van Bibi uit een gratis doos, en hebben er een flesje bij gekocht. Nu vond Leonie het veel te zwaar, ze kreeg er nauwelijks iets uit, maar misschien is dat iets?

Ook hier niet gevoed op schema. Met 4 maanden zat Kian nog op 7 voedingen. Prima toch. En na 2 weken zat hij opeens op 6 voedingen en weer 2 weken later op 5 voedingen. De kleine geeft het zelf wel aan. Er gaat dan steeds meer tijd tussen de voedingen zitten.

Migraine is idd zwaar kl*te, weet er alles van, al heb ik er nadat ik met de pil ben gestopt en zwanger ben geweest stukken minder last van. Veel medicatie is trouwens wel toegestaan met bv, enkel niet getest op veiligheid. Mocht je dus bij een eventueel ooit eens volgend beebje het toch nog eens willen proberen (bij een 2e lukt het vaak een stukje beter) dan kun je van te voren een lactatiekundige bellen om te vragen welke medicatie je echt niet mag en welke eventueel wel zou kunnen.

Ik snap echter dat het nu een combinatie van factoren is. Het loopt al niet lekker, en dan ook nog migraine erbij. Kan me voorstellen dat je dan liever over gaat op de fles. Probeer idd eens een strakkere speen zodat ze wat langer plezier heeft van haar flesje :wink:

Ondertussen een andere tip.

• ben zuinig op de flesjes. Hiermee bedoel ik dat je die momenten net als met bv gewoon zoveel mogelijk lekker bij jezelf moet houden. Dat is goed voor de band met je kindje. je kunt je man af en toe inzetten, maar vergeet niet dat JIJ de moeder bent, en je bent niemand verschuldigd jouw kind als speeltje te laten gebruiken. Vaak bij flesvoeding wil iedereen ineens flesjes gaan geven, dat is niet goed voor de baby, maar ook niet zo fijn voor jou als mama. Eis die momenten dus gewoon lekker zelf op. En bezoek maakt zelf maar een baby als ze graag flesjes willen geven :wink: