Van bv naar kv en hoe nu verder

Ik heb even hulp nodig van ervaringsdeskundigen!

Mijn dochtertje is nu ruim 6 maanden en ik heb tot afgelopen week bijna volledig afgekolfde borstvoeding gegeven. Op momenten dat ik niet voldoende melk had, kreeg ze een flesje HA-voeding (180 cc water + 6 schepjes). Meestal 1 keer per dag.

Nu ben ik afgelopen week heel erg ziek geweest en kon ik het niet opbrengen om te kolven. Ook had ik de eerste zieke dagen erg weinig voeding. Een mooi moment om te beginnen met afbouwen.

Momenteel kolf ik nog 2 keer per dag. Dit gaat eigenlijk heel goed. Geen zere borsten o.i.d. Helaas moet ik mijn melk weggooien aangezien ik een antibiotica slik en Ilse daar meteen op reageerde met diarree.

Maar wat nu het probleem is:

Ze drinkt nu 5 voedingen HA van 200 ml. Sinds vorige week opvolgmelk (nr 2). Alleen drinkt ze erg slecht. Ze laat ongeveer de helft van de flessen staan. Nu is ze verkouden, hoest ze veel etc. dus dachten wij dat het daardoor kwam. De huisarts gaf aan dat er geen problemen zouden komen als ze nog de helft drinkt van wat ze normaal drinkt.

Dit doet ze nog wel, maar toch zit het me niet lekker… Iets anders (fruit, groente) wil ze ook niet…

Maar nu meen ik ergens gelezen te hebben dat kinderen met flesvoeding op een gegeven moment terug gaan naar 4 voedingen i.p.v. 5?

Ilse drinkt nu om:

8.00/9.00

11.00/11.30

15.00/15.30

18.00

21.00/22.00

Zoiets. Het wisselt eigenlijk met de dag omdat ze eigenlijk nooit om eten vraagt… Zou het zo zijn dat ze minder nodig heeft?

En hoeveel dan?

We hebben in de kraamweek een heftige start gehad omdat Ilse ook niet aangaf dat ze honger had. Ze heeft zichzelf hierdoor eigenlijk ondervoed waardoor ze erg verzwakt was. Nu zijn we dus heel bang om haar te weinig voeding te geven… daarom maken we haar ook steeds wakker voor de laatste voeding.

Wat een lang verhaal… Hopelijk kunnen jullie mij tips geven!

Hoi hoi

heb je al geprobeerd om nr 1 met nr 2 te mengen? Dat maakt de overstap iets minder heftig. Dus eerst 5 schepjes nr 1 en 1 schepje nr 2, dag later 4 schepjes nr 1 & 2 schepjes nr 2… etc etc.

Sja, je afgekolfde bv kan je gewoon weggooien ivm die antibiotica. Trouwens… er is ook voldoende antibiotica en medicatie te verkrijgen icm borstvoeding… Geloof dat je dat kunt vinden op http://www.borstvoeding.com .

Zolang ze die 5 voedingen nog nodig heeft (lijkt me wel als ze verder nog geen bijvoeding krijgt), gewoon lekker geven hoor.

Wel raar dat de huisarts zegt dat ze op de helft 't ook wel goed zal doen :wall: dan gaat ze juist afvallen, niet met 1 dag natuurlijk, maar wel als 't langer duurt…

Geef flesvoeding, net als borstvoeding op gevoel en op verzoek. Wil ze niet de hele fles, prima, wil ze meer, ook prima. Zit er 5u tussen ipv 4u, ook goed. Maak je niet té druk hoor. Ze is inmiddels al wat ouder, maar kan me voorstellen dat je na zo’n start wat sneller ongerust bent :wink:.

Succes meid!

Bedankt voor jullie reacties!

Inmiddels begint het te stabiliseren… Ze drinkt nu 4 voedingen van nr 2. Laat nog wel eens iets staan, maar het is niet meer zo schrikbarend.

Ook eet ze nu iedere dag 1x wat fruit dus het begint ergens op te lijken!

Wat de antibiotica betreft: ik heb al eerder een kuurtje gehad die kon ondanks dat ik borstvoeding gaf; mooi niet dus… Ilse had meteen heel erge diarree. Ik heb dus alle borstvoeding weggegooid en ben aan het afbouwen gegaan…Nu kolf ik nog 1 keer 's avonds laat. Probeer iedere dag een beetje minder te kolven zodat het op een gegeven moment helemaal klaar is…

Ik herken het wel. Mijn zoontje is heel vaak verkouden en we zijn er onderhand wel aan gewend dat hij dat perioden heel slecht drinkt (soms een week nog niet de helft van normaal). :? In het begin werd ik er paniekerig van, maar nu heb ik wel vertrouwen dat ie het later weer inhaalt. Zolang ie maar plast en levendig genoeg is. Ook ben ik in zo;n periode inderdaad ook overgegaan van 5 naar 4 voedingen. We hadden hetzelfde schema als jij en uiteindelijk heb ik de voeding van 11 verschoven naar 11.30-12u, daarna 16.00u-16.30u en daarna 21.00u. Dat ging perfect en hij dronk meer uit zijn flessen per keer.