Hallo allen,
Ik ben inmiddels voor de derde keer zwanger. In de eerste zwangerschap heb ik 11 weken met pijn en moeite bv gegeven. Bij de tweede wilde ik het proberen, maar door fluxus, opname op IC, en aanverwante zaken, kon ik haar pas de volgende dag voor het eerst aanleggen, en kwam de bv uberhaupt niet op gang.
Nu wil ik het allerliefst toch bv geven aan deze kleine buikbewoner. Gezien het ‘falen’ van mijn bv bij de eerste 2, denk ik er nu over om van begin af aan fulltime te gaan kolven. Ik ben zo verschrikkelijk onzeker en verdrietig geweest van die eerste twee keren, dat ik dit als een uiterste optie zie, en anders wordt het echt fv. Maar ja, ik wil toch mijn kleintje het beste van het beste geven natuurlijk, dus daarom denk ik erover om dan maar te gaan kolven.
Is er iemand die ook van begin af aan is gaan kolven? Hoe beviel dat? Wat zijn de voor- en nadelen ervan?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
:-*
Ik heb geen ervaring, maar wil je veel succes wensen en ik hoop dat het bij dit wondertje wel allemaal goed gaat met de BV!
Top dat je het toch weer wilt proberen, ondanks 2 moeilijke/mislukte pogingen :thumbup:
Denk dat het ook wel heel belangrijk is om je voorgeschiedenis bij de VK/kraamhulp voor te leggen, zodat ze je straks meteen vanaf het begin goed kunnen begeleiden!
En misschien deskunndige hulp al inschakelen? (lactatiedeskundige ofzo?)
Nogmaals veel succes :hug: [/spoiler]
@marieke_dm wrote:
Ik heb geen ervaring, maar wil je veel succes wensen en ik hoop dat het bij dit wondertje wel allemaal goed gaat met de BV!
Top dat je het toch weer wilt proberen, ondanks 2 moeilijke/mislukte pogingen :thumbup:
Denk dat het ook wel heel belangrijk is om je voorgeschiedenis bij de VK/kraamhulp voor te leggen, zodat ze je straks meteen vanaf het begin goed kunnen begeleiden!
En misschien deskunndige hulp al inschakelen? (lactatiedeskundige ofzo?)
Nogmaals veel succes :hug: [/spoiler]
Thanks Marieke. Ga het zeker nog aankaarten bij de vk, maar vast wat ervaringsverhalen van te voren, zou ik wel prettig vinden.
Misschien kan je een x contact opnemen met een laktatiekundige in je omgeving? Meeste verzekeringen vergoeden 1 consult per jaar. Dus als je dat nu nog in je zwangerschap doet ben je goed voorbereid, en kan je je beslissing nemen. Je kan dan vragen naar voor en nadelen, en je laten informeren over goede kolven. Lijkt me namelijk een must bij fulltime kolven. En heb je volgend jaar evt nog een consult!
Ow enne… gefeliciteerd! :inlove:
Hmmm goed punt, Mell! Ik ga inderdaad over een paar weken maar vast eens informeren bij een lactatiekundige… :thumbup:
En, dank je wel!!! :inlove:
Ik heb een vriendin die dat heeft gedaan, met een tweeling zelfs!! Zij heeft in ieder geval 1 van de twee ongeveer een jaar zo gevoed. De andere ook een paar maanden. Wat wil je precies weten?
Ik wil graag weten hoe dat bevallen is voor de kolfster. Of het veel tijd in beslag nam, en of die tijd naarmate de maanden vorderden, minder werd. Hoe het zit met hoeveelheden en zo… Gewoon alles? :mrgreen:
Volgens mij heeft Lena3 ook fulltime gekolfd, bij beide meisjes, als ik me goed herinner :think: , misschien kun je haar een pb sturen met je vragen?
Ze gebruikte een dubbelzijdige kolf met zo’n ‘harnasje’, zodat ze tegelijk huishoudelijk werk kon doen (of computeren :mrgreen: ) ik zal even vragen naar de hoeveelheden.
Ik heb niet het idee dat ze vond dat het veel tijd in beslag nam, maar ik vind BV sowieso arbeidsintensief in de eerste 4 maanden. Je bent met LIVE voeden ook continue bezig, zo lijkt het. En met kolven komt daar nog bij dat je eerst kolft en daarna nog geven moet, dus dat kost extra tijd.
Ik zal ook vragen hoe dat na een paar maanden ging en ook hoe ze het voor elkaar kreeg om zelfs een tweeling op deze manier te voeden!
Ik denk wel dat ik dan inderdaad een dubbele kolf neem, anders ben je nog twee keer zo lang bezig. :?
ik heb mijn oudste een jaar lang bv gegeven, maar die dronk gewoon uit de borst. Dit wilde ik bij nr.2 ook doen, maar die werd geboren met een schisis, dus kon niet uit de borst drinken. Ben op dezelfde dag nog begonnen met kolven en heb dit 5 maanden volgehouden (toen ik mijn 2e borstontsteking had ben ik getopt). Nog steeds ben ik heel blij dat ik dit heb kunnen doen op deze manier, maar of ik het zo nog eens zou doen? Ik weet het niet, het is toch echt wel heel intensief, je bent eerst je tijd kwijt met kolven en daarna nog eens met de fles geven.
Wat al eerder werd aangegeven, bespreek het eens met een vk of bel anders vast een lactatiekundige voor advies.
succes.
Bij jesse begonnen aan de borst, maar na week t aan het kolven geslagen, fulltime. Ik vond het vrij intensief, maar had wel een enkele kolf. Kolfde zo’n 20 minuutjes, daarna half uur fles en dus 50 minuten verder en dan 2 uur later weer. Vond het voorla intensief met elise erbij . 3 maanden volgehouden, toen trok ik het echt niet meer. Wel dolblij dat ik het gedaan heb, jesse een superstart gegeven hierdoor. Maar wat ben ik blij dat de bv bij thijs nu als een trein gaat, thijs hapt zo goed en na 15 minuten is hij tevreden en hij komt nu ook aan… Scheelt bijna half uur per voeding en dat 6-7x per dag… Kom aan veel meer toe en veel meer energie en dat met 1 kind extra!
Ik heb zelf ook (om een andere reden) fulltime gekolfd in de kraamtijd. Ik vond het goed te doen, alleen ik had geen andere kids dus hoefde verder ook niets. Het voeden zelf maar ook in totaal kost het gewoon meer tijd, tenzij je ook na de kraamtijd (als het wel goed op gang komt) het niet aan de borst wil proberen, dan kun je een flesje geven en kan je partner natuurlijk ook wat doen!
Eén tip: kolf zo veel mogelijk overdag en zo min mogelijk 's nachts (1x ofzo…tip uit het boek Borstvoeding) zodat je aan je rust toekomt maar wel voldoende bv klaar hebt staan.
Heb je misschien al overwogen om gedurende je zwangerschap contact te leggen met een lactatiekundige? Ik snap je onzekerheid heel erg goed en als je het liefst fulltime wil kolven moet je je daar door niemand vanaf laten brengen!
Maar wie weet kun je met haar afspreken dat ze bijv meteen de dag van de geboorte langskomt en zo in de kraamweek een aantal keer, om je te ondersteunen? Veel verzekeringen vergoeden het ook…
Toen Isa net geboren was, en we over gestapt zijn op flesvoeding, zei ik: Ik ga nooit meer borstvoeding geven, de volgende krijgt van begin af aan kunstvoeding! Het is zo frustrerend om ze het beste te willen geven, en het dan toch jammerlijk te zien falen… BV is voor mij geen heerlijkheid meer, het is een grote angst. En toch die drang om toch BV te willen geven… :roll: :oops: Ergens wil ik het stiekem wel weer proberen, live voeden, want het zijn zulke heerlijke intieme momenten… Maar ik durf het simpelweg niet, dus daarom dan maar fulltime kolven proberen. Dat leek mij de beste middenweg, tussen wat voor mijn gevoel twee kwaden zijn… :oops:
Maar heel eerlijk: ik HAAAAAAT kolven :shifty: Dus ik zou nooit zelf ervoor kiezen om fulltime te kolven, je voelt je echt alleen nog maar een melkkoe, terwijl bv-geven juist zo leuk :inlove: is vanwege het live voeden :shifty:
Kijk als het niet anders kan, tja dan is full-time kolven een optie, maar verder zou ik het toch iedereen(ondanks de misschien al negatieve ervaringen in het verleden) aanraden om het vooral live te proberen :shifty:
Bij mij is’t een beetje omgekeerde wereld: bij nummer 1 wist ik nog niet zo goed hoe het allemaal werkte met bv, maar ondanks de onzekerheid en wat opstartproblemen hebben we rustig de 12 maanden gehaald. Toen wilde hij plots van de ene op de andere dag niet meer, ik vond het prima.
Nummer 2 was van begin aan een natuurtalent: geen kloof, geen bo, niks(alleen af en aan spwuw, maar daar kon hij weinig aan doen ), 18 md met veel plezier gevoed tot het tijdens mijn 3e zwangerschap te veel pijn deed en ik afgebouwd heb.
Dus tja, dan denk je dat het bij nummer 3 natuurlijk ook gaat lukken. Ik zag overal beren op de weg, maar dat ik minimaal 12 md bv ging geven stond vast. Toen kwam de kraamweek: kloven van hier tot Tokyo, een dreigende bo, een week later weer een… tot we de 6 weken gehaald hebben. Opgelucht haal ik adem: uit ervaring met de eerste weet ik: vanaf nu wordt het beter.
Tot ze de week daarop in eens de borst weigerde :shock: , ik wist niet wat me overkwam. Achteraf snap ik het ook: de oudste ging toen net naar school, ik was de hele tijd aan het heen een weer rennen van en naar school. Nummer 2 was vaak dwars en telkens wanneer de jongens thuis waren zaten ze 9 van de 10 keer tijdens het voeden ruzie te maken :roll: Al die spanning voelde ze natuurlijk, vandaar dat ze niet meer bij me wilde drinken. Intussen gaat het weer redelijk: ze krijgt 1-2x per dag de fles (bv of kv) verder voed ik gewoon live. Ik geniet van elke dag dat ik bv geef omdat ik niet weet hoe lang het nog gaat duren :shifty:
Wat ik hiermee wil zeggen is: in het verleden behaalde resultaten bieden (helaas) geen garantie voor de toekomst en dat gaat 2 kanten op: elk kind, elke bevalling, elke start, elke situatie is anders. Dus het is ALTIJD de moeite waard om het te proberen. Vooral omdat het voor een kindje veel gemakkelijker is om de bv goed op gang te brengen dan voor een kolf , dus moet je weer extra vaak kolven om de productie omhoog te krijgen etc… Nee, sorry, IK zou er niet voor kiezen.
Als dit toch jouw keuze wordt, dan zou ik idd eens met vrouwen praten die dat ook gedaan hebben: alle tips zijn mooi meegenomen. Kijk bijvoorbeeld ook eens op het borstvoedingsforum, daar vind je vast nog meer hulp.
Enne: nee ik wil je niet ontmoedigen om bv te geven, maar ik zou het live doen :-*
huivert Zal me dan toch maar eens gaan registreren op het bvforum… Want de wil is er op zich wel… Toch… Zelfs al was ik er toen 100% zeker van dat ik dat nooit meer ging proberen…
Thanks Eisblume, voor je eerlijke antwoord! :-*
Wie weet ga ik dan toch… Misschien… :silenced:
Je weet dat er ook BV cursussen bestaan? Via je VK kun je vaak al achterhalen waar die gegeven worden. Daar wordt ook veel aandacht gegeven aan kolven. :thumbup: Vergis je niet meestal (kun je ook zo navragen) heeft je VK na de bevalling de mogelijkheid altijd een LK te raadplegen. Dit kost jou niets want ik meen dat de eerste 10 dagen na de bevalling heeft de VK een grote medeverantwoordelijkheid mbt de voeding van de pasgeborene. De mijne heeft iig rechtstreekse contacten ermee en kan ze altijd bellen en ook de cursus wordt dus in de VK praktijk gegeven in de avonduren. Toen ik (2006) de cursus deed mocht ik ook na de bevalling de LK zelf bellen bij vragen kostenloos omdat ik dus die cursus gevolgt had. Werd toen ook nog eens vergoed door mijn verzekering. Fijne eraan vond ik ook dat ik direct wist wie de LK was. Een gezicht bij de naam vraagt toch vaak iets makkelijker. :mrgreen: Bij dochter dus geen BV helaas omdat ze is overleden maar zoonlief ruim 2 jaren later jemig dat was een zgn natuurtalentje! Kolven? Euhm IK wilde iets in de vriezer hebben liggen voor mijn eigen gevoel van zekerheid. Als me ooit iets zou overkomen (blinde darm of wat voor raars dan ook) dan zou ik een voorraadje hebben liggen. Maar pfff dat viel me best nog tegen. Zoonlief dronk goed, genoeg etc maar kolven vond ik moeilijker. De opbrengst was naar mijn gevoel minder dan wanneer hij zelf dronk en het timen was dus ook relatief lastig want ik wilde ook niet mijn hele borsten ontregelen. Dat zul je met fulltime kolven wel minder hebben want je ontregelt het iig niet. Zelf zou ik de insteek hebben; proberen er zo blanco mogelijk in te gaan na de bevalling. Alles wat je klaar wilt hebben liggen mbt kolven ed klaar hebben zodat je dat anytime kunt starten. Maar kijk het even aan, heb hulptroepen klaarstaan, het nummer van de LK op de speeddail en wie weet is ook dit kindje weer totaal anders en kun je straks zeggen dat het een wereld van verschil is en dat je ook relatief rustig kunt genieten van het voeden. :-*
Ja, de cursussen ken ik. Heb een cursus gevolgd in de zwangerschap van Isa, maar er dus uiteindelijk weinig aan gehad, doordat ze pas bijna een dag later werd aangelegd… Dat alleen al was gewoon echt te laat, plus dan nog de complicaties van de bevalling erbij op, kwam mijn bv niet meer op gang.
Ik was op zoek naar iets geheel anders en kwam toen langs dit: http://www.moedermelknetwerk.nl/clusterkolven_%20power%20pumping.php
clusterkolven. Misschien een handige link om in gedachten te houden als je je productie wilt opvoeren.
Dank je wel, BF! :-*
Dankzij jullie begin ik nu toch wel steeds meer te neigen naar toch weer live voeden… Ik ga het sowieso eerst met mijn verloskundige bespreken, en eens kijken of we eens een afspraak kunnen maken met een LK… Bahbah, die onzekerheid is niks voor mij! :roll: