Dat is dus het enige waar ik tegen op zie, die verrekte lange autorit.
Hoe houd je alle mensen in de auto nou tevreden?
Dus tips en trics zijn welkom hier!
Groetjes Nathalie
denemarken valt toch juist wel mee qua afstand? Ik had vorig jaar juist daarom Denemarken uitgezocht als bestemming (woon er ietsje verder vandaan dan jij).
Paar keer goed pauzeren, luisterboeken/muziekjes mee.
(er zijn best wat topics met tips voor lange autoritten, misschien die even doorspitten?)
Ik vind de rit juist altijd leuk :mrgreen: (niet zozeer naar Denemarken, wij gaan meestal naar Zuid-Frankrijk, Italie of Kroatie). We vertrekken altijd vroeg, uurtje of 4.30. Kindjes gaan in pyjama de auto in en ze vallen meestal na ongeveer 20 minuutjes in slaap, tot een uur of 7.30. Dan stoppen we om te tanken, de achterbank te verbouwen (kussens eruit, speelgoed en dvd spelertjes erin), de kinderen om te kleden, te ontbijten en even de benen te strekken. Rond 8.30 gaan we verder. Meestal gaat dan een dvdtje aan voor de kids. Een uurtje later zijn ze uitgekeken en gaan ze meestal zelf iets doen (de een op zn nintendo, de tweede tekent wat of doet een spelletje en de derde zat de laatste keer steeds met haar popje te tutten. Om een uur of 11 mogen ze een kleinigheidje uitpakken, waar ze meteen mee kunnen spelen (raamstickers, geduldspelletje, magneetjes, kleurboekje etc). Rond 12 stoppen we weer. Tanken, eten, even stukje lopen. Rond 13 uur weer verder. Weer een dvdtje. Dan meestal wat kletsen, of een luistercd, of een spelletje met ons (wie ziet als eerste een auto met open dak, wie ziet als eerste een tractor etc…of ik zie ik zie, of geen ja en geen nee -> vinden ze alledrie leuk, dit soort spelletjes). Rond 15 uur weer een cadeautje waar ze wat mee kunnen spelen, of ze gaan zelf nog wat spelen met Nintendo/kleurtjes/boekje/popje. Dan is het al snel 16 uur en zijn we meestal op de overnachtingscamping. Dag daarna moeten we dan meestal nog een uurtje of 8 rijden. Dan volgen we ongeveer hetzelfde ritme, alleen vertrekken we later (rond 7.30, om rond 16 uur op de bestemmingscamping aan te komen).
@fiep klophout wrote:
denemarken valt toch juist wel mee qua afstand?
Dat was nou ook mijn eerste gedachte :lol:
Wij hebben wat reizen betreft niet echt moeilijke kinderen. Deels omdat ze zo zijn en deels omdat wij er ook niet moeilijk over doen denk ik. We nemen het allemaal een beetje zoals het komt. Vooraf kondigen we het ook niet aan als iets ‘heel groots’ of ‘heel bijzonders’. Nee, gewoon iets in de trant van ‘ja, we gaan heel lang in de auto/het vliegtuig’ en verder geen ophef.
En het zijn nou eenmaal kinderen he… Ze zullen het een keer zat zijn en ze zullen elkaar een keer in de haren vliegen, je zult een keer boos worden, hoort er allemaal bij. Als je er rekening mee houdt dat dat gebeurt scheelt je dat zelf wellicht een hoop ergernis. Je bent op vakantie… Relax 8). Wat ik eigenlijk bedoel, vaak voedt de reactie van de ouders het gedrag van de kinderen alleen maar.
Als we met de auto gaan stoppen we ook niet per se om de 2 uur of zo. Als het goed gaat kachelen we mooi door en als de klad er in komt of er een moet plassen doen we pas een tussenstopje. Misschien vinden jullie het zelf prettig om (deels) 's nachts te rijden? Manlief is vorige keer in het ritme van zijn nachtdienst gebleven en heeft een groot deel van de nacht gereden, daarna heb ik het overgenomen. De kinderen zijn ook een groot deel van de nacht wakker geweest door het vertrek, maar waren later zo moe dat ze dat al rijdend weer ingehaald hebben. Voor ons dus weer even de gelegenheid om flink kilometers te maken :thumbup:. En o ja, stoppen als er geslapen wordt doen we ook niet tenzij de tank echt leeg is of zo. Zodra je stil staat zijn zij weer wakker en daarna is het natuurlijk gedaan…
Af en toe een klein kadootje richting de achterbank is natuurlijk altijd leuk. Geef dan alleen wel het kadootje voordat het gejammer begint en niet om het te stoppen (beloning voor ongewenst gedrag).
Gekke is hier eigenlijk dat we ze nagenoeg probleemloos zonder ds of dvd spelers rondom de wereld geloodst hebben, maar dat ze wél enorm kunnen piepen over een ritje naar opa en oma van wel 6 kilometer :roll:
Goede reis in elk geval en geniet van een heerlijke vakantie!
Ik vind Denemarken ook meevallen, maar ja, wij gaan altijd naar Zweden, dus is een stukje verder! :mrgreen:
Wij hebben sinds een paar jaar dvd-schermpjes. Ik heb geen kind meer aan ze! :mrgreen:
Daanaast haal ik altijd wat reisspelletjes (reiseditie van bingo bijv), ook bij de ANWB zijn vaak wel leuke spelletjes te koop.
Toen mijn meiden nog jonger waren, had ik ook altijd een tas vol kleine cadeautjes mee (vooral gericht op onderweg).
Daarnaast zorgde ik altijd dat ze zo’n stoelzak hadden, vol met speelgoed, boeken, potloodjes etc.
Bij ons in de auto gaat het het best als we niet te veel speelgoed hebben, geen snoep, niet te vaak stoppen en duidelijk zijn in het feit dat het lang duurt. Nu laten we het ook regelmatig op de TomTom zien waar we zijn, hoever we Al hebben gereden en waar we naar toe gaan.
Eten en drinken doen we alleen op de parkeerplaats. Vooral niet in de auto. Dan worden ze ook niet misselijk.
Dvd is hier geen succes. De Nintendo en iPod/iPad wel.
Het klinkt wel heel saai zo bij ons in de auto :lol: Maar dat is het niet hoor.
grappig, maar ook ik dacht als eerste: huh lange rit naar Denemarken?!!
Ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan waar je in Denemarken heen gaat.
Wij zaten halverwege ongeveer en vertrekken vanuit Drenthe, dus ook lekker dichtbij gevoelsmatig.
Hier toen 2 kids en zelf zwanger, dus gewoon zeer regelmatig gestopt.
In Dtsl zijn de parkeerplaatsen vaak goed uitgerust met speelgoed etc, voetbal mee en echt even flink laten razen het spul.
We hebben 2x echt een goede pauze gehouden en nog een paar stops voor even rustig iets drinken, kort rondje rennen, wc en weer verder (ook al gauw een kwartier bij elkaar natuurlijk).
Verder paar CD’s met dingen die zij leuk vinden om te luisteren (en jezelf na 2 uur de neus uitkomt ) wat speelgoed binnen handbereik… en we zijn er prima gekomen hoor.