Wie van jullie laat er nÃet of aangepast vaccineren? Waarom? En als je bepaalde vaccinaties uitstelt en/of weg laat, hoe bepaal je dan je schema daarin?
Ik heb er echt te veel over gelezen de laatste tijd, en het duizelt me een beetje. Maar ik wil voor de bevalling weten wat we willen hierin, aangezien de eerste prik al met acht weken zal zijn (als we het rijksvaccinatieprogramma wensen te volgen, that is).
Bij Jo. hebben we veel uitgesteld. Normale programma tot 6 maanden, maar daarna heel lang niets. Later hebben we dat weer opgepakt, maar rustig aan. Zij gaven aan dat we om de 2 weken in konden halen, maar geen haar op mijn hoofd die daar aan dacht, dus om de x-aantal maanden weer een.
Normaal zijn ze ‘klaar’ met 14 maanden. Jo was ‘klaar’ met 23 maanden.
Bij Eli was de pneunokokken ineens in het programma. Totaal onvoorbereid stonden we daar. 4x pneunokokken tot zijn 2e jaar. Hebben de eerste prikken dus uitgesteld. Niet me 8 weken ,maar ergens ruim na de 3 maanden. Hebben er toen ook voor gekozen de 1e pneunokokken helemaal weg te laten (het is nogal een shot die ze dan krijgen zeg). Er waren toen al zeer sterke aanwijzingen dat 4x pneunokokken veel te veel was. Uiteindelijk heeft hij er 3 gekregen, maar 2 jaar later werd definitief bekend,d at 2 ook voldoende was. Geen idee hoeveel het er nu zijn, maar het is zeker de moeite waard dit na te gaan.
Naast het programma wat jouw J. heeft gekregen, komt deze er dus OOK nog eens bovenop.
Bij Eli zijn we ook een tijdje gestopt i.v.m. zijn weerstand. Alles liep zo’n 3 maanden achter.
Daarna het programma bij beide redelijk normaal, maar Jo. moet over 1,5 jaar voor zijn 9 jaar. Wij hebben besloten (en kan daar lang over zijn, maar doe dat niet), dat Jo zijn 9-jaars prik NIET gaat krijgen.
Het is goed zo…alle argumenten en risico’s ten spijt, op veel zgn ‘bijwerkingen’ van de ziektes loopt hij toch al risico i.v.m. erfelijkheid en genetische afwijking.
Hoe we dat met Eli t.z.t. doen? Geen idee…houden het in de gaten.
Wat ik weet is dat je via de homeopathie een andere samenstelling kunt krijgen voor vaccinaties.
Wat mij erg shockeerd is de Hepatitis B vaccin voor baby’s. :shock: :shock: (sinds aug. 2011).
Goh, die Hepatitis B wist ik nog niet eens. Krijgt zo’n kind dus de eerste 11 maanden van zijn leven vier keer een shot van vijf verschillende vaccins :? Jeetje, dat staat me tegen zeg.
mandy, als je wil uitwijden over waarom jullie Jo de prik met 9 jaar geheel niet krijgt hou ik me alsnog aanbevolen hoor.
Wat een nare site van het rivm trouwens. Er wordt enorm gehamerd op dat er absoluut geen reden is om vaccinaties uit te stellen. Ik lees ook dit:
Ouders hoeven niets te betalen voor vaccinaties in het Rijksvaccinatieprogramma. De kosten worden betaald uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Voorwaarde is dat het consultatiebureau of de GGD de vaccinaties uitvoert met de officiële vaccins in een bepaald vaccinatieschema.
Houdt dat in dat je zelf kosten maakt als je besluit van het schema af te wijken?
Hier alles op tijd…
maar denk dat het dan meer een discussieonderwerp wordt
@Vicky S wrote:
Hier alles op tijd…
maar denk dat het dan meer een discussieonderwerp wordt
Dat wilde ik idd ook zeggen, maar dacht het zelfde als jij.
Nou, aangezien ik niet vraag naar ervaringen van mensen die het vaccinatieschema volgen, kunnen we die discussie achterwege laten.
@D. wrote:
Goh, die Hepatitis B wist ik nog niet eens. Krijgt zo’n kind dus de eerste 11 maanden van zijn leven vier keer een shot van vijf verschillende vaccins :? Jeetje, dat staat me tegen zeg.
En dat is dus iets wat ik ook erg vind, niet naar jou persoonlijk hoor.
Ons is dat niet verteld, maar onze zoon is ook niet gevaccineerd.
@D. wrote:
Nou, aangezien ik niet vraag naar ervaringen van mensen die het vaccinatieschema volgen, kunnen we die discussie achterwege laten.
Dan zeg ik ook gewoon: alles op tijd en geen problemen
Je vraagt ook waarom dacht ik? Gewoon om mijn kinderen, andere kinderen en zwangere voruwen te beschermen…
@Vicky S wrote:
@D. wrote:Nou, aangezien ik niet vraag naar ervaringen van mensen die het vaccinatieschema volgen, kunnen we die discussie achterwege laten.
Je vraagt ook waarom dacht ik? Gewoon om mijn kinderen, andere kinderen en zwangere voruwen te beschermen…
Ik denk dat je de OP niet goed hebt gelezen. Ik vraag naar mensen die niet of aangepast vaccineren.
Hepatitus? Pff. Die cocktail gaat steeds voller worden zeg.
D. ben nu aan het werk, zal me eens beraden op een klein stukje over het hoe en waarom, anders komt dat per pb. Het blijft een gevoelsding, want voor elk tegenargument kan je een voor-argument vinden, maar ook ik wil er zelf niet omwille van de discussie voor gaan liggen. Man en ik zijn het eens over deze keuze, we doen het gewoon niet op basis van de huidige beschikbare informatie.
Mocht deze informatie drastisch gaan veranderen, dan zien we dat t.z.t. wel.
Oh en ja, als jij zelf kiest voor een aangepast programma, dan mag dat zeker, maar dan betaal je zelf. De cocktails uit elkaar halen mag, CB zal het niet zo zeggen, maar zo lang je zelf betaald, kan er veel meer.
Antroposofische CB’s en artsen kunnen je daar misschien meer over vertellen (zijn wij niet bij geweest).
@D. wrote:
@Vicky S wrote:@D. wrote:Nou, aangezien ik niet vraag naar ervaringen van mensen die het vaccinatieschema volgen, kunnen we die discussie achterwege laten.
Ik denk dat je de OP niet goed hebt gelezen. Ik vraag naar mensen die niet of aangepast vaccineren.
sorry…
Hier niet aangepast of helemaal achterwege gelaten… wel hier en daar uitgesteld/ later gegeven.
Zelf zou ik bij een theoretische volgende baby waarschijnlijk ook afwijken van het reguliere programma… ik vind de cocktails te vol worden…
Ik ben niet zozeer tegen vaccineren, als wel dat ik mijn vraagtekens heb bij de hoeveelheid in 1x…
Wij hebben ook aangepast gevaccineerd, maar dit als gevolg van zijn prematuriteit en de nasleep hiervan. Niet uit het ´kritische´ oogpunt dus.
Hij heeft alles gekregen, alleen met langere tussen pauzes.
Beide kinderen hebben HepB vaccinaties gekregen (ook dochter uit 2007), mijn broer lijdt aan chronische HepB.
Verder ben ik het MM eens, ik zou het bij een eventueel 3e kindje anders aan pakken, meer spreiding inbrengen dus.
Hoe kan je dochter uit 2007 toen die vaccin gehad hebben? of is dat pas later gedaan?
Wij hebben niet (de jongste) en aangepast ingeent (de middelste twee).
Ik vind het heel erg moeilijk om nu een beslissing te nemen. Wij zouden eigenlijk vanaf een jaar de dtp gaan geven. Zonder k dus, geen hep. Nu twijfel ik of ik die uberhaupt nog wil geven…
Er is online heel veel info te vinden over de risico’s van de vaccinaties en de risico’s van het ziek worden en op basis daarvan hebben wij dus besloten bijvoorbeeld die kinkhoest eruit te halen.
De bmr krijgen ze hier zowiezo niet. Je vroeg iemand anders waarom, in het kort; rode hond is vrijwel altijd onschuldig, alleen bij zwangere vrouwen niet. Een dochter kan tegen die tijd altijd zelf een prik halen…, bof is de grootste bangmakerij dat jongens er onvruchtbaar van zouden worden. Echter die kans is ongelooflijk klein, als er al een ontsteking van de zaadballen optreed wat zeker niet altijd zo is, is dat vrijwel nooit aan beide zaadballen en al helemaal niet aan beide zaadballen zo ernstig dat je er onvruchtbaar van wordt. Mazelen is de kans ietsje groter dat het niet onschuldig verloopt, maar nog steeds verloopt het normaal gezien gewoon oke. Geen fijne ziektes natuurlijk om door te maken, maar ziek zijn hoort er ook bij.
oh en mijn ervaring is dat je op het cb niet bij hoeft te betalen als je uitgesteld inent, behalve als je een vervelende treft… Ik had er 1 die er echt fel op tegen was (zelfs durfde te beweren dat het verplicht was) en die heeft dus ook een rekening laten sturen…
Voor het splitsen van vaccins wel, zij moeten nl een vaccin bestellen daarvoor.
Kwakje, de cocktail met HepB erin is al veel langer beschikbaar. Die werd vroeger al gegeven aan kindjes uit zogenaamde ´risicogroepen´, zoals
-kinderen van moeders die besmet zijn met het hepatitis B-virus;
-kinderen van ouders uit een land waar veel hepatitis B voorkomt;
-kinderen met het syndroom van Down;
In ons geval was dus niet de moeder besmet maar een oom
Het nieuwe protocol geldt sinds augustus 2011 zie ik, dus mijn zoontje van december 2010 heeft de HepB prik ook op speciale gronden gekregen.
Over het wel of niet wachten met vaccineren heb ik niks nuttigs toe te voegen helaas. Ik heb naar mijn gevoel niet genoeg zinnige info kunnen vinden om de keus te maken over wel of niet uitstellen en Kaya dr kdv eiste de inentingen, daarom hebben we alsnog het normale programma gevolgd.
Wat betreft het betalen: Je hoeft ze niet te betalen als je een bepaald inentingsschema volgt, lees ik hier in iemands quote. Maar daar ze niet een vást schema noemen telt je eigen schema ook tot op zekere hoogte. Ik meen me te herinneren dat je voor een bepaald levensjaar moet zijn begonnen met de inentingen om alles vergoed te krijgen. Maar die info heb ik van een ander forum en ik kan dus niet garanderen dat het waar is.