Vaak plassen door school/stress?

Onze meid gaat sinds twee weken naar de basisschool. Normaal plaste ze maar een paar keer per dag. Maar sinds een week wil ze soms elk kwartier naar de wc. Wij dachten zelf aan een blaasontsteking, maar het valt ons op dat ze geen pijn heeft. En als ze afgeleid is, dan doet ze het niet. Ook 's nachts hoeft ze niet vaker naar de wc, wel 's avonds als je haar naar bed gebracht hebt en 's ochtends als ze wakker wordt. En ze plast ook grote hoeveelheden als ze een poosje niet is geweest.

Wij hebben zelf het idee dat het meer psychisch is. Sommige kindjes gaan weer in de broek of in bed plassen als ze naar school gaan, puur vanwege de grote verandering. Ze heeft een paar keer een opmerking gemaakt dat ze bang is om in de broek te plassen, dat ze ons niet boos wil maken (wat we natuurlijk niet worden als ze het per ongeluk doet). Voor ons is het heel vervelend, maar voor haar zelf ook. Het belemmert haar in de dingen die ze doet, 's avonds gaat ze niet slapen omdat ze vindt dat ze steeds naar de wc moet (en dan gewoon zes keer achter elkaar), 's ochtends is ze steeds vroeger wakker omdat het plasritueel dan weer begint. Daardoor krijgt ze veel te weinig slaap (en wij ook…) en heeft ze overdag minder energie. Vanochtend kwam de juf al naar de me toe om te zeggen dat ze daar ook heel vaak naar de wc is geweest.

Ik ga haar plas voor de zekerheid vanmiddag na laten kijken op blaasontsteking, maar ik verwacht niet dat daar iets uitkomt. Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Gaat het al wat beter?

Ja, gelukkig wel! Thuis is het weer als vanouds 's Avonds als ze in bed ligt, gaat ze standaard nog één keer en 's ochtends slaapt ze lekker door, of ze gaat één keer plassen en dan weer slapen. En op school gaat ze hooguit twee keer. Was dus echt even een stukje spanning, wat tijd nodig had. We hebben het op blaasontsteking laten nakijken en dat was het in ieder geval niet.