update: na 3 maanden drama, gaat het nu ineens weer goed

Pete is net 3 jaar geworden en tot een week geleden dachten we dat het nog wel even zou duren voor hij zindelijk zou zijn. We moesten elk uur naar zijn luier kijken, omdat hij anders een volle poepluier of overvolle plasluier kon hebben zonder er iets van te zeggen.

Thuis ging hij wel eens op het potje of wc-verkleiner, maar zonder resultaat. In de herfstvakantie was hij bij opa en oma gaan logeren en oma zette hem elke dag wel een paar keer op het potje, in die week had hij misschien 2 keer geplast. Ze heeft enthousiast gedaan (goed zo Pete) en beloond met een snoepje. Daarna thuis een aantal keer per dag op het potje/wc gezet, maar zonder resultaat.

Woensdag zat hij op de bank en zei hij ineens ‘mama, ik moet plassen’ en deed hij daadwerkelijk een plas op de wc. Diezelfde dag nog een keer. Donderdag en vrijdag heb ik gewerkt en was hij op het kdv. Zaterdag heeft hij 3 keer geplast. Zondag weer niks.

Vanmorgen werd hij droog wakker en heeft sindsdien al 4 keer geplast op de wc en zijn luier van gisterenavond is nog kurkdroog. Vandaag ben ik ook met stickers plakken begonnen en hij krijgt een klein cadeautje bij 10 stickers.

Nu nog een paar vragen :smiley:

• Pete heeft al een paar keer gehad dat hij wilde plassen terwijl we aan het eten waren, hoe gaan jullie hiermee om? Ik heb hem nu gewoon laten plassen, omdat ik niet het idee heb dat hij het nog kan ophouden, maar eigenlijk vind ik het niet netjes.
  • Zijn 10 stickers niet teveel om mee te beginnen of kan dat wel? Op zich zou hij dan op de 2e of 3e dag al een cadeautje krijgen als we op dit tempo doorgaan.
  • Wanneer gingen jullie kids ook poepen op de wc, kan dat nog een paar weken duren?
  • Ik geef Pete nu luierbroekjes aan, maar wanneer kan ik daar mee stoppen, hoe lang kan hij dan het beste droog zijn overdag?

Groetjes Saskia

wat knap van Pete :clap:

Ik ben ook met stickers begonnen, eerst 4 x plakken, toen 6 x, 10 x nog eens 10 x en toen door naar 40 x want het ging wel erg snel…als laatste had ik een vel waar ik wel 98 vakjes op had…maar ook die was zo vol, nu plakken we al een tijdje niet meer. We hebben denk ik in totaal een week of 10 geplakt (ik werk 3 dagen en op die dagen werd er dus maar 1 of 2 stickers geplakt)

In het begin had ik 5 kleine kadootjes gekocht en die in een bakje gedaan als dan het kaartje vol was mocht Dylan grabbelen…hier hielp het erg goed als motivatie

poepen op de wc…deed hij eerder dan het plassen (hij was ook al zeker een half jaar snachts droog voordat hij overdag naar de wc ging)

ik zou misschien nu al stoppen met de luierbroekjes, iig als je thuis bent. Als je dan van huis gaat kun je er weer een aan doen.

O nog even een tip voor als hij straks echt helemaal zindelijk is: zet een potje en doekjes in je auto, mocht je onderweg zijn en hij moet toch ineens naar de wc, dan kan het evt. nog op het potje (snap je wat ik bedoel?)

hier gaan we vaak voor het eten even naar de wc, maar tijdens het eten vind ik nu ook nog geen probleem

succes ermee!

Ik heb nooit aan cadeautjes gedaan, de stickers werden al helemaal fantastisch gevonden. En op een gegeven moment was het alleen nog maar een sticker aan het einde van de dag alshet de hele dag goed gegaan was. En wij sleepten ook een potje mee.

Ik zou ook geen luierbroekjes aan doen. Zonder voelen ze meteen wanneer het misgaat en vaak zijn ze dan meer gedreven op tijd naar de wc te gaan, want een natte broek is niet erg prettig.

En van mij mogen ze ook gewoon onder het eten. Dat is de volgende stap zodra het goed gaat.

Nog even een vraag wat betreft jongetjes. Vanaf welke leeftijd kunnen ze staand plassen? Of laat je die, ook als ze op de grote wc gaan, eerst zitten? Ik vraag het want laatst bleef hier een jongetje slapen en die plaste staand. Legde zijn piemeltje zo op de wc rand. Ik vond het eigenlijk maar niks en kon nog net voorkomen dat hij zijn hoofd omdraaide (en daarmee een beetje zijn lichaam) toen mijn kinderen lawaai maakten. Die plas was zo naast de pot gegaan. Vond het dus wat gek, maar misschien gaat dat nu eenmaal zo bij jongetjes?

Sterkte ermee in elk geval.

We zijn sinds vorige week maandag begonnen met stickers plakken en sindsdien heeft hij al 26 stickers geplakt :clap:

Hij heeft overdag nog wel luierbroekjes aan, maar hij is al anderhalve week niet lekker (hoesten) en nu ook een middenoorontsteking, dus daar begin ik wel mee als hij weer beter is.

Ik werk op dinsdag tot 14.00 uur, donderdag en vrijdag een hele dag, dus die stickers zijn alleen van mijn vrije dagen. Gemiddeld plast hij wel 4 keer per dag op de wc.

Op donderdag- en vrijdagochtend is mijn man altijd thuis bij de kids en vorige week hoefde Pete bij hem niet te plassen, maar gisteren heeft hij 1 keer en vandaag 2 keer bij hem geplast.

Over het staand plassen bij jongetjes, mijn man is inmiddels 34 jaar en die gaat nog steeds zittend plassen :silenced: :lol:

Het is volgens mij 3 a 4 weken goed gegaan, maar toen werd hij ziek (flink virus, 3 weken lang koorts, CMV ofzo?) en ik dacht dat het wel beter zou gaan als hij weer beter was, maar tot 1 week geleden ging het dus even niet meer…

Vorige week dinsdag haalde ik hem van het kdv op en toen zei een van de leidsters dat hij de hele dag al geen luier nodig had gehad. Hij gaat sinds oktober naar een 3+ groep en ziet waarschijnlijk dat de meeste kindjes daar geen luier meer hebben? De eerste dagen had hij misschien 1 of 2 natte broeken per dag, maar sinds zaterdag heeft hij nog geen natte broek gehad. Gisteren alleen 2 keer in zijn onderbroek gepoept, maar vandaag weer 2 keer op de wc.

• Hoe kan ik dat poepen op de wc aanpakken? Moet ik hem gewoon langer op de wc laten zitten als hij geplast heeft om te kijken of hij ook moet poepen? Of moet hij het gewoon leren aanvoelen?

• Wanneer kun je beginnen met 's nachts zonder luier? Na 9 van de 10 nachten wordt hij droog wakker. Als hij 's ochtends wakker wordt dan zegt hij ook dat hij moet plassen.

• Aankomend weekend ga ik naar mijn ouders en dat is bijna anderhalf uur rijden. Ik denk dat ik dan gewoon kijk hoe het gaat onderweg zonder luier en voor de zekerheid een potje meenemen?

Groetjes Saskia