Lynn heeft reflux en heeft daar losec voor binnenkort moeten we weer naar de kinderarts en zijn gestopt met losec om te kijken hoe dat gaat.
Ze heeft duidelijk minder pijn , krijst nauwelijks meer.
Alleen groeit ze nauwelijks , spuugt echt met regelmaat . sinds 12 januari is ze maar 20 gram gegroeid, ze heeft wel voldoende plasluiers en poept 2x per dag.
Ik ben bang dat mijn voeding niet meer voedzaam genoeg is.
moet zeggen dat ze al 2 week aan het kwakkelen is, hoesten, dan weer verhoging en koorts Ze drinkt ruim 150 cc per keer
Wat fijn dat de losec helpt zeg. Moet verschrikkelijk zijn om te zien dat je kindje pijn heeft :hug:
Die 20 gr, het lijkt misschien weinig. Maar het scheelt veel of je kindje voor of na een voeding is gewogen, en of het net ontlasting heeft gehad, of een volle blaas misschien. Dat ze nu een beteje verhoging heeft en verkouden is kan er ook voor zorgen dat ze nu niet zo veel groeit denk ik.
Je mag er van uit gaan dat als je, voed op verzoek, en je kindje voldoende plasluiers heeft, t dan echt genoeg heeft aan jou melk. (ontlasting hoeft dan nog niet eens, hier maar eens de week/ 2 weken ofzo toendertijd)
Jou melk verliest niet opeens zijn voedingswaarde, zolang je maar vaak genoeg aanlegt gebeurt dat in principe niet.
xx
Hoi Karin,
Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, het valt soms allemaal ook niet mee heh? Je geeft aan dat je dochter afgelopen maand weinig gegroeid is, maar dat haar plas- en poepluiers wel in orde zijn. Dat laatste is in ieder geval een voornaam ding Is ze verder tevreden en goed alert?
Reflux en daar nog bijkomende griepverschijnselen kunnen hun weerslag hebben op de groei van een baby, een combinatie daarvan gaat dan eigenlijk dubbelop. Waar ze alleen de reflux waarschijnlijk nog wel kon compenseren, heeft je dochtertje nu extra energie nodig om te herstellen van griepverschijnselen en zal daar qua groei nu (tijdelijk) op inleveren. Het is dus niet eigenlijk niet raar dat haar groei op dit moment achterblijft. Dit heeft echter niets te maken met de kwaliteit van jouw melk. Jouw melk is even voedzaam als altijd, het bevat alles wat je kindje nodig heeft voor een gezonde groei en ontwikkeling. Daar hoef je echt niet aan te twijfelen. De voedingsstoffen en zeker ook de antistoffen die ze via jouw melk krijgt, kan je dochtertje juist nu heel goed gebruiken. Verder is het denk ik goed om te bedenken, dat moedermelk licht verteerbaar is; voedingsstoffen worden snel, gemakkelijk en optimaal opgenomen door de baby. Dat kan zeker bij reflux een geruststellende gedachte zijn.
Heb je de online groeicurve op bv.com al eens ingevuld? Hoe ziet dat plaatje er op dit moment uit?
Je schrijft dat je dochter ruim 150 cc per keer drinkt. Om hoeveel voedingen gaat dit en in hoeverre drinkt ze nog bij jou aan de borst?
Als ze nog wel bij je aan de borst drinkt, zou je kunnen overwegen om haar vaker aan te leggen. Ze krijgt dan vaker kleinere hoeveelheden binnen, wat zeker bij reflux vaak beter in het maagje blijft dan minder vaak grotere hoeveelheden. Daarnaast blijft de melk vetter naarmate er minder tijd tussen twee voedingen verstrijkt. Vettere melk is wat lobbiger en blijft dus ook wat beter in het maagje en het is bovendien stimulerend voor de groei.
Verder kun je wellicht nog iets met de volgende informatie:
Bv.com-Spugen1
Bv.com-Spugen2
Borstvoedingorganisatie LLL-Reflux of een mondje terug
Beterschap met je meisje!
Dankje wel Yvonne
Ik ben gewend van mijn zoon die heel hard groeide in de eerste maanden
ze is verder super vrolijk en wakker (laatste dag slaapt ze wat meer ) ze drinkt gemiddeld ongeveer 6 voedingen slaap wel de hele nacht door van 22.00 tot 8.00/8.30 ze krijgt trouwens gewoon aan de bors hoor ik weeg haar voor en na de voeding
dit is haar curve
Mell ik heb haar bewust na een voeding gewogen omdat dit ook bij het cb zo was.
Misschien moet ik maar stoppen met voor en na de voeding wegen en op mijn gevoel af gaan
Nu heb ik thuis ook een weegschaal te leen en daar was ze vanochtend na een voeding 5820
Heb gelijk gebeld met de kinderarts want dat klopt natuurlijk niet. Ik moest haar bijvoeden met kv en kijken of ze dan nog wel wil drinken zo niet kan het zo zijn dat je voeding niet calorierijk genoeg is. 's avonds zijn mijn borsten erg slap en heb ik het gevoel dat er niet meer veel uit komt
Iemand nog meer tips? Zou het helpen als ik 1,5 uur na de voeding ga kolven? En haar in het weekend en op mijn vrije dag om de 2 uur aanleg?
Alvast heel erg bedanktt
En het is ook tijd voor de 4 maandendip he zie ik aan je banner, het is best normaal om te zien dat rond deze leeftijd je curve afvlakt, ik zou iig niet meteen aan je voeding gaan twijfelen :hug:
Lieve Ka,
Volgens mij moet je niet teveel aan jezelf twijfelen. Die weegschaal de deur uit en op je gevoel afgaan.
Mijn borsten zijn alleen 's ochtends een beetje gespannen als Milan een nacht van 8 uur of langer heeft gemaakt.
Ik kolf NOOIT en de gehele dag, vanaf na de eerste ochtend voeding zijn mijn borsten slap, maar na elke voeding is hij heel tevreden. Ik ga er dus maar vanuit dat er genoeg uit komt.
Je borsten maken echt wel genoeg. Zoals ik in ons topic al zei, misschien is het een idee om haar gewoon alleen aan de borst te voeden en niet te kolven, misschien krijgt ze dan wel weer wat meer binnen.
Sterkte!!
Dikke :-*
ka je hebt een pb gr tillie
Ka, ik heb er in mijn vorige post geen rekening mee gehouden dat je misschien wel moet werken (daar ik aan huis werk en er dus niet mee te maken heb). Dan kun je natuurlijk je meisje niet constant live voeden
@Karin1981 wrote:
Nu heb ik thuis ook een weegschaal te leen en daar was ze vanochtend na een voeding 5820
Kun je aangeven sinds wanneer je deze weegschaal gebruikt en vanaf welk gewicht je ermee bent begonnen?
@Karin1981 wrote:
Heb gelijk gebeld met de kinderarts want dat klopt natuurlijk niet.
Wat ook mee zou kunnen spelen is het verschil in afstelling van de weegschalen, waardoor er wellicht een wat vertekend beeld kan ontstaan. Zou dat bij jullie misschien ook het geval kunnen zijn?
@Karin1981 wrote:
Ik moest haar bijvoeden met kv en kijken of ze dan nog wel wil drinken zo niet kan het zo zijn dat je voeding niet calorierijk genoeg is.
Ik vind het zo spijtig dat er blijkbaar nog steeds zoveel foute informatie wordt gegeven Lieve Karin, met jouw melk is echt niets mis :hug: Misschien kan de juiste informatie je op dat punt een beetje geruststellen?
bv.com-de kwaliteit van mm
bv.com-de samenstelling van mm
bv.com-bakerpraatjes over bv
@Karin1981 wrote:
's avonds zijn mijn borsten erg slap en heb ik het gevoel dat er niet meer veel uit komt
Heel herkenbaar en heel normaal, echt waar
bv.com-fabeltjes-3 (even een klein stukje naar beneden scrollen).
@Karin1981 wrote:
Iemand nog meer tips? Zou het helpen als ik 1,5 uur na de voeding ga kolven? En haar in het weekend en op mijn vrije dag om de 2 uur aanleg?
Ik denk dat vaker voeden idd aan te raden is. En misschien 's avonds lekker clusteren? Ik begrijp uit je eerdere bericht dat je dochter 's nachts doorslaapt. Om haar groei te stimuleren kun je (tijdelijk) een nachtvoeding inlassen. Nachtvoedingen zijn overigens een hele goede stimulans voor je melkproductie, omdat je adrenalinepeil 's nachts erg laag is en de borstvoedingshormonen daardoor nog beter tot hun recht komen.
Eventueel vlak na de voeding nakolven zal een extra boost voor je melkproductie zijn.
Verder zou je kunnen overwegen om een lactatiekundig consult aan te vragen. Een lactatiekundige kan samen met jou je persoonlijke situatie in kaart brengen (bij voorkeur tijdens een persoonlijk consult, dus thuis of eventueel in de praktijk van de betreffende lk), eventuele knelpunten vaststellen en aan de hand daarvan specifieke informatie, tips en adviezen aandragen.
Een vrijgevestigde lactatiekundige brengt kosten in rekening voor een consult. Veel zorgverzekeraars vergoeden deze kosten geheel of gedeeltelijk, het is dus zeker de moeite waard om uit te zoeken wat jouw zorgverzekeraar in dat opzicht te bieden heeft. Op de site van de VBN vind je een overzicht van lactatiekundigen met een VBN-achtergrond. Zij zijn een tijd VBN-contactpersoon geweest en hebben van daaruit de overgestap naar lactatiekundige gemaakt: VBN-lk.
Op bv.com is het volgende overzicht te vinden: bv.com-lk NL
En op de site van de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen (NVL) kun je terecht voor de gegevens van lk’s die bij deze vereniging zijn aangesloten.
Ik denk dat je echt die weegschaal de deur uit moet doen.
Je hebt te maken met een ziek meisje, dat is niet leuk voor haar maar volkomen normaal, je hebt de vier maanden dip etc etc
En ik zie een curve die wel een beetje afwijkt, wat ook nog door andere weegschalen kan komen! maar ik zie geen vreselijke problemen
Laat het alsjeblieft een beetje los en geniet een beetje please :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
Nou ja, toch maar even toevoegen, ik ben natuurlijk geen expert in baby’s etc :shifty:
Maar ik hoor je alleen maar over dit cijfertje en dat cijfertje en dit lijntje zo en dat lijntje zo.
Hoe gaat het met Julia?
@Marlous79 wrote:
Nou ja, toch maar even toevoegen, ik ben natuurlijk geen expert in baby’s etc :shifty:
Maar ik hoor je alleen maar over dit cijfertje en dat cijfertje en dit lijntje zo en dat lijntje zo.
Hoe gaat het met Julia?
Ik snap je laatste post niet , enne het is Lynn
Ze bedoelt denk ik dat je heel erg op cijfers van de weegschaal let.
Nou is gewicht wel belangrijk, maar altijd in een context. Je zegt zelf dat je meisje al 2 weken verkouden etc is. En de reflux natuurlijk. Maar toch twijfel je heel duidelijk aan je voeding. Terwijl niets daarop wijst.
Ze is sinds 12 januari 20 gram aangekomen en dat is onder het ‘gemiddelde’. Maar om een gemiddelde te krijgen moet je uitschieters naar boven en naar onderen hebben. Als je een kindje hebt die 20 gram aankomt, een die 100 gram aankomt en een 180 gram aankomt, dan is 100 gram het gemiddelde. Maar dat betekent niet dat alleen dat ene kindje het maar ‘goed’ doet. Zoveel kinderen, zoveel verschillen.
20 gram aankomen is wel aankomen en dat is positief! Dat naast de reflux, de 4 maanden dip en de al 2 weken durende verkoudheid/kwakkelen is echt heel goed!
Weg met dat wegen voor en na het drinken (dat is sowiezo geen goede graadmeter om te weten hoeveel ze drinkt). Max 1x in de week wegen is goed genoeg.
Dus; batterijen uit die weegschaal! Vertrouw op jezelf, Lynn en je lichaam!!
@Yvonne Z. wrote:
@Karin1981 wrote:Nu heb ik thuis ook een weegschaal te leen en daar was ze vanochtend na een voeding 5820
Kun je aangeven sinds wanneer je deze weegschaal gebruikt en vanaf welk gewicht je ermee bent begonnen?
Ik heb de weegschaal tijdje gehad na de geboorte omdat ze gewoon goed groeide weer terug gebracht maar omdat ze bij het cb niet goed groeide heb ik haar weer gewogen. Welk start gewicht dat was weet ik niet meer
@Karin1981 wrote:Heb gelijk gebeld met de kinderarts want dat klopt natuurlijk niet.
Wat ook mee zou kunnen spelen is het verschil in afstelling van de weegschalen, waardoor er wellicht een wat vertekend beeld kan ontstaan. Zou dat bij jullie misschien ook het geval kunnen zijn?
Het was elke keer een weegschaal van Medela van een uitleencentrum
@Karin1981 wrote:Ik moest haar bijvoeden met kv en kijken of ze dan nog wel wil drinken zo niet kan het zo zijn dat je voeding niet calorierijk genoeg is.
Ik vind het zo spijtig dat er blijkbaar nog steeds zoveel foute informatie wordt gegeven Lieve Karin, met jouw melk is echt niets mis :hug: Misschien kan de juiste informatie je op dat punt een beetje geruststellen?
bv.com-de kwaliteit van mm
bv.com-de samenstelling van mm
bv.com-bakerpraatjes over bv
@Karin1981 wrote:'s avonds zijn mijn borsten erg slap en heb ik het gevoel dat er niet meer veel uit komt
Heel herkenbaar en heel normaal, echt waar
bv.com-fabeltjes-3 (even een klein stukje naar beneden scrollen).
@Karin1981 wrote:Iemand nog meer tips? Zou het helpen als ik 1,5 uur na de voeding ga kolven? En haar in het weekend en op mijn vrije dag om de 2 uur aanleg?
Ik denk dat vaker voeden idd aan te raden is. En misschien 's avonds lekker clusteren? Ik begrijp uit je eerdere bericht dat je dochter 's nachts doorslaapt. Om haar groei te stimuleren kun je (tijdelijk) een nachtvoeding inlassen. Nachtvoedingen zijn overigens een hele goede stimulans voor je melkproductie, omdat je adrenalinepeil 's nachts erg laag is en de borstvoedingshormonen daardoor nog beter tot hun recht komen.
Eventueel vlak na de voeding nakolven zal een extra boost voor je melkproductie zijn.
Verder zou je kunnen overwegen om een lactatiekundig consult aan te vragen. Een lactatiekundige kan samen met jou je persoonlijke situatie in kaart brengen (bij voorkeur tijdens een persoonlijk consult, dus thuis of eventueel in de praktijk van de betreffende lk), eventuele knelpunten vaststellen en aan de hand daarvan specifieke informatie, tips en adviezen aandragen.
Een vrijgevestigde lactatiekundige brengt kosten in rekening voor een consult. Veel zorgverzekeraars vergoeden deze kosten geheel of gedeeltelijk, het is dus zeker de moeite waard om uit te zoeken wat jouw zorgverzekeraar in dat opzicht te bieden heeft. Op de site van de VBN vind je een overzicht van lactatiekundigen met een VBN-achtergrond. Zij zijn een tijd VBN-contactpersoon geweest en hebben van daaruit de overgestap naar lactatiekundige gemaakt: VBN-lk.
Op bv.com is het volgende overzicht te vinden: bv.com-lk NL
En op de site van de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen (NVL) kun je terecht voor de gegevens van lk’s die bij deze vereniging zijn aangesloten.
Ik ga haar vandaag en het hele weekend om de 2 uur aanleggen Laatste 2 dagen komt ze zelf om 5 uur normaal zou ik dan een speentje gegeven want meestal slaapt ze zo weer verder hebben maar nu leg ik haar aan.
Moet ik ze ook leegkolven als ik om de 2 uur voed? of alleen als ik haar
op verzoek voed?
Marlous Lynn doet het verder heel goed is alert, vrolijk plast en poept goed
Heb inmiddels geen weegschaal meer dinsdag moeten we naar cb voor 4 maanden controle
Blue Fairy dankje voor de geruststelling
@Karin1981 wrote:
Moet ik ze ook leegkolven als ik om de 2 uur voed? of alleen als ik haar op verzoek voed?
Nou… je moet helemaal niets hoor
Je zou eerst eens kunnen kijken wat de extra voeding in de vroege ochtend en de door jou ingelaste regeldagen voor resultaat geven? Mocht dat niet afdoende werken, dan zou je eventueel kunnen gaan nakolven. Als je dit alles tegelijkertijd toepast, bestaat de mogelijkheid dat je een overproductie gaat creëren.
karin hoe gaat het nu?
Ja ben ik ook wel even benieuwd naar hoe het nu gaat
(heb het topic er zelfs speciaal voor gezocht :oops: )
Ik voed haar nu om de 2 uur op zich gaat dat goed. Weegschaal is de deur al uit.
ze is ondanks haar matige groei zeer tevreden en super vrolijk, poept en plast goed.
Goed om te lezen, Ka!!! :thumbup: