uitstrijkje en bv...

Hoi,

Ik kreeg net een oproep thuis voor een uitstrijkje te laten maken… Ik weet niet of dat dat kan met borstvoeding… Op google word ik er niet veel wijzer van, de een zeg dat het wel kan en de ander niet…

Mijn huisarts vertrouw ik niet echt en hier zijn vast wel ervaringsdeskundigen…

(het is al mijn tweede oproep, de vorige keer was ik zwanger en ik wil nog wel een tijd bv geven dus een paar maanden het uitstrijkje uitstellen ivm bv kan ik ook niet zomaar doen)…

Iemand hier ervaring mee?

grts patricia

Ik moest een uitstrijkje voor het plaatsen van een koperspiraaltje terwijl ik borstvoeding gaf en daar is door de gyn niets over gezegd. Ik zie zelf ook niet echt een verband… Misschien je ha anders even bellen?

Ik moest ook een week voor de uitgerekende datum; kreeg toen na een half jaar weer een oproep maar gaf nog BV en de assistente gaf aan dat er dan een afwijkende uitslag kán zijn. Dat er afwijkende cellen gevonden kunnen worden die er eigenlijk niet zijn.

Ik heb nu afgesproken dat ik bel voor een uitstrijkje zodra ik gestopt ben met de BV, denk dat er dan een reëeler beeld te zien is. Geef ondertussen ruim anderhalf jaar BV en er is niets gezegd over dat het dan te lang duurt eer er een uitstrijkje genomen wordt…

Bij mij is er een uitstrijkje gemaakt terwijl ik nog BV gaf (was ongeveer 3,5 maand na de bevalling). Er werd mij toen gezegd dat door de BV idd een vals positieve uitslag (dus afwijkende cellen) kon voorkomen. Als de uitslag echter PAP1 is (dus geen afwijkende cellen), dan is het ook gewoon goed.

Ik heb het uitstijkje dus gewoon laten maken en bij mij was de uitslag goed!

Toen ik een oproep kreeg, een jaar of 2,5 geleden kon het niet omdat ik bv gaf. Er zitten dan toch andere hormonen e.d. in je lichaam begreep ik…

Ik mocht gewoon komen en gaf toen een jaar bv.

Op het vragenlijstje dat ze van tevoren met je doornemen geven ze het wel aan.

Hmm word ik niet veel wijzer van…

Bedankt voor jullie antwoorden…

Heb weinig zin in een vals positieve uitslag, die stress voor niks…

Bel mijn huisarts wel, kijken wat hij ervan zegt…

grts patricia

Hier was het oordeel van VK (ik kreeg de oproep op de dag van de curettage op de mat… fiiijjjn) en huisarts dat je een halfjaar niet zwanger geweest mag zijn.

BV gaat om andere hormonen als de zw.schapshormonen.

Ik moest ook wachten totdat ik gestopt was met BV advies van de gyn

@babylover wrote:

Hmm word ik niet veel wijzer van…

Bedankt voor jullie antwoorden…

Heb weinig zin in een vals positieve uitslag, die stress voor niks…

Bel mijn huisarts wel, kijken wat hij ervan zegt…

grts patricia

Het kan gewoon hoor. Op de vragenlijst geef je aan dat je BV geeft en dan houden ze daar rekening mee als ze het uitstrijkje beoordelen.

Het RIVM geeft bij FAQ het volgende aan:

Ik geef borstvoeding. Heeft het zin een uitstrijkje te laten maken?
Ja, als u borstvoeding geeft kunt u gewoon een uitstrijkje laten maken.

Als aanvulling de volgende informatie van Bevolkingsonderzoek Zuid-West:
• Zwanger, net bevallen of borstvoeding: als u zwanger of net bevallen bent, moet u het maken van een uitstrijkje uitstellen. U kunt 6 maanden na de bevalling een uitstrijkje laten maken. In het geval u borstvoeding geeft, kunt u gewoon deelnemen aan het onderzoek. Uw huisarts dient dit aan te geven op de laboratoriumkaart die u meeneemt naar het onderzoek. Laat dus aan uw huisarts weten dat u borstvoeding geeft.

Succes!

wauw heb ik dus eens een juist advies in combi met bv gehad van onze ha :o

Dat het wel kon, maar wel minimaal 6 maand na de bevalling.