Uitstapjes kleuters thema vroeger en nu

Hai,



het volgende thema in de klas bij mijn dochter (groep 1/2) is vroeger en nu. Daar starten ze na de voorjaarsvakantie mee. De juf wil graag ook een uitstapje maken met de klas, maar weet zelf nog niet zo goed wat dan leuk aansluit bij het thema. Ze heeft de ouders ook om ideeën gevraagd. Ik ben nog zoekende, maar misschien heeft iemand van jullie een goed idee?



De school staat in Almere, dus daar in de omgeving heeft de voorkeur :).

Misschien een molen in de buurt waar ze nog broodbakken? zoiets.

in lelystad heb je het pre historisch dorp dacht ik (dat het zo heette)… wel heel leuk want dan gaan ze broodbakken en een hanger maken… alleen denk dat het voor de kleuters te allemaal iets teveel van het goede is… mijn zoontje is der heen geweest in groep 3/4 ofzo iets…

@miranda wrote:

in lelystad heb je het pre historisch dorp dacht ik (dat het zo heette)… wel heel leuk want dan gaan ze broodbakken en een hanger maken… alleen denk dat het voor de kleuters te allemaal iets teveel van het goede is… mijn zoontje is der heen geweest in groep 3/4 ofzo iets…




Ik ben volgens mij met de basisschool ook naar iets in Lelystad geweest. Toen moet ik ouder geweest zijn, want als kleuter zat ik in Amsterdam op school. Ik ga daar eens op Googelen.

Op bezoek in een bejaardenhuis en een gesprekje met een van de bewoners die ze verteld over toen?

@mamy wrote:

Op bezoek in een bejaardenhuis en een gesprekje met een van de bewoners die ze verteld over toen?




Haha, ik zat hier meteen aan te denken, maar dan wel aan mijn eigen oma. En daar komt niet veel zinnigs meer uit. Ik kan dat wel opperen bij de juf. Vind het wel een leuk idee. Kleine kinderen doen het ook altijd goed in zo’n huis. Een win-win situatie dus :mrgreen:.

eh… de Batavia?

Die doen heel leuke uitjes voor schoolklassen!

@mamy wrote:

Op bezoek in een bejaardenhuis en een gesprekje met een van de bewoners die ze verteld over toen?




volgens mij kan dat hartstikke leuk zijn/worden!

Vantevoren de kids in de klas misschien ook nog leuke tekeningen laten maken voor de bewoners en ze kunnen als klas ook niet meer stuk denk ik :smiley: .

oh ja en misschien dat er dan nog bewoners zijn die foto’s hebben van toen ze zelf vroeger op school zaten?

En dan een oude klassenfoto naast die van de klas zelf… zie je vast direct veel verschillen op.

@mallivy wrote:

Misschien een molen in de buurt waar ze nog broodbakken? zoiets.




Ik heb even gekeken bij de site van de werkende molens. Geen molens hier in de buurt. Wel 1 in Laren, in Muiderberg en in Weesp, maar geen bezoek door de week en ik kan niet ontdekken dat ze iets voor kinderen speciaal doen met klassen.

Jammer, wel een leuk idee.



Bataviawerf is ook leuk. Weet alleen niet of dat ook voor kleuters al leuk is. Iemand ervaring?

@Wijnanda wrote:

@mallivy wrote:
Misschien een molen in de buurt waar ze nog broodbakken? zoiets.




Ik heb even gekeken bij de site van de werkende molens. Geen molens hier in de buurt. Wel 1 in Laren, in Muiderberg en in Weesp, maar geen bezoek door de week en ik kan niet ontdekken dat ze iets voor kinderen speciaal doen met klassen.

Jammer, wel een leuk idee.



Bataviawerf is ook leuk. Weet alleen niet of dat ook voor kleuters al leuk is. Iemand ervaring?




Ben er geweest in de 2e van de middelbare school… wel even iets anders dus :lol:

Vond het toen zelf wel heel leuk, maar kan het me niet goed genoeg herinneren om te zeggen of het al dan niet leuk is voor kleuters eigenlijk.

Ik had nog even gekeken voor je kom ook uit Almere alleen idd geen molens. Maar wel dit gevonden…





http://www.windunie.nl/Passport/bekijk-paspoort.aspx?id=51&provincieid=8&plaatsnaam=Zeewolde



http://www.molens.nl/site/molenlocator.php

@dyfaine wrote:

Ik had nog even gekeken voor je kom ook uit Almere alleen idd geen molens. Maar wel dit gevonden…





http://www.windunie.nl/Passport/bekijk-paspoort.aspx?id=51&provincieid=8&plaatsnaam=Zeewolde



http://www.molens.nl/site/molenlocator.php




Hmm :think:, maar wat kan ik met die links? Ik kan er niet uithalen wanneer je de molen kunt bezoeken of dat het mogelijk is om met een klas te komen.



Ik heb vanmiddag hier gekeken: http://www.molendatabase.nl/nederland/zoekprov.php?prov=Noord-Holland

Daar kan je de provincie Flevoland niet selecteren, waarbij ik de conclusie trek dat er geen werkende molens zijn in Flevoland (behalve natuurlijk de vele, vele, vele, vele windmolens :mrgreen:. Dus heb ik Noord-Holland geprobeerd. Dat is dan het dichtstbij.



Maar ik zag geen molen die een beetje in de buurt is, waar je door de week met een klas kan komen. Wel bezoeken in het weekend mogelijk, dus misschien eens leuk om met het gezin te doen.

Maar dan zou ik eerder nog naar de Zaanse Schans gaan.

mijn moeder is pas met de kleinkinderen naar het bakkers museum geweest daar mogen ze zelf ook wat maken

erg leuk ! :thumbup:

@poeizie wrote:

mijn moeder is pas met de kleinkinderen naar het bakkers museum geweest daar mogen ze zelf ook wat maken

erg leuk ! :thumbup:




Ook leuk, maar heeft toch niet echt direct met vroeger te maken? Dat doen ze nu toch nog steeds?

Ik denk dat dan een uitje naar een bejaardenhuis of verzorgingshuis ofzo toch meer in het thema past. Of het prehistorische dorp in Lelystad.

oud hollandse spelen in het bejaardenhuis. Vinden de kinderen leuk en de oudjes ook. Oude liedjes doen het ook altijd goed.

De onderste link kan je molens bezoeken en ja je zal wel even moeten bellen misschien…

En de bovenste was een idee misschien met een telefoontje ook mogelijk.

Maar goed mogelijk vind je zelf wat op een makkelijker manier.



Succes met wat leuks vd kids

Ik heb de juf van de week gesproken. Ze vindt een uitje naar een bejaardenhuis inderdaad een heel leuk idee. Haar schoonmoeder werkt in zo’n huis en dus kan ze zo heel makkelijk wat regelen waarschijnlijk (is ook nog hier in Almere). Dat idee met de klassenfoto heb ik ook genoemd. Vond ze ook heel leuk. Ze was heel enthousiast.



Dus waarschijnlijk gaat het zoiets worden. Bedankt allemaal voor het meedenken!!

Dat prehistorische dorp is, meen ik, onderdeel van Natuurpark Lelystad.



Yep, ik heb even gezocht en zij bieden 2 routes naar dit dorp, Swifterkamp geheten. Zoals ik het nu snel even lees, is het dorpje alleen op zondag bemenst. Zie http://www.swifterkamp.nl

Oh, ik had nog niet gelezen dat het ws al het bejaardentehuis wordt :doh: Dat is zeker een leuk idee. Veel plezier alvast!