uitslag (nu met foto) 5e of 6e ziekte geweest

Kan mijn mannetje uitslag hebben gekregen van 2 dagen achter elkaar zwemmen :think: voor mijn gevoel zat er best wel veel chloor in

Hij heeft het alleen op zijn rugje en buikje verder niet

heeft hij een droog huidje???

dan zou het zo kunnen, lijkt mij… chloor droogt ook uit he…

maak er anders even een foto van…kunnen we het beter beoordelen…

zowiezo maandag even checken bij je HA… :wink:

Hoe is nu met de uitslag? Luuk had dat ook weleens maa rhou even in de gaten dat niet iets anders is! In een zwembad kan je ook veel oplopen, anders idd maandag even ha!

:-*

Ja, Sebastiaan had afgelopen zomer ook uitslag van het zwembad. (Lagen we dagelijks in op de camping) En als we een dag niet gingen, was het ook gelijk minder. Hij had het vooral heel erg op z’n buik.

Is uiteraard vanzelf weer weggegaan.

Ik wil best een foto maken maar ben dan bang dat je dan niks ziet :think: :mrgreen:

Het word wel minder en het zit het meest op zijn buik en op zijn rug. Heb hem gisteravond in badje gehad met badmelk en daarna ingesmeerd met bodylotion.

Hij heeft verder geen koorts, hij is ontzettend vrolijk, drinkt en plast goed (was namelijk eerst bang voor de 5e ziekte) Hij lijkt er verder geen last van te hebben.

Ik moet toch morgen bellen met de HA omdat hij al 3,5 week hoest

nu met foto

is tie ook in het zonnetje geweest in zn blote bassie ?

dominique heeft dat namelijk ook altijd , hij heeft last van zonneallergie , na 2 dagen erna een hempje te hebben gedragen is het weer weg.

@nathaliehvdominique wrote:

is tie ook in het zonnetje geweest in zn blote bassie ?

dominique heeft dat namelijk ook altijd , hij heeft last van zonneallergie , na 2 dagen erna een hempje te hebben gedragen is het weer weg.

ja daar dacht ik ook aan toen ik het zag

:think: had hij van de week niet in eens koorts???

kan me iets herinneren dat hij ineens koorts had… want als dat niet te lang terug is kan het idd de 5 of 6 ziekte zijn…

heb even hier gekeken ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinderziekte )

6e ziekte

De ziekteverschijnselen bestaan uit een vrij plots optredende, enige (meestal 3 tot 5) dagen durende hoge koorts, (39 tot 40,5 °C), meestal zonder duidelijke lokaliserende symptomen zoals oorpijn of een zere keel. De koorts zakt dan vrij abrupt waarna het kind een uitslag ontwikkelt. Soms gaat de uitslag gepaard met keelontsteking, oorontsteking en/of vergroting van de lymfeklieren in hals en nek. Het kind hoeft geen erg zieke indruk te maken en een koortswerend middel zoals paracetamol is meestal reeds voldoende. De ziekte gaat binnen enkele dagen vanzelf over.

5e ziekte

Het kind krijgt kleine en grote vlekjes door elkaar, soms iets verheven boven de normale huid en felrood van kleur, eerst in het gezicht, dan op billen, armen, benen en romp. De huid gloeit en voelt warm aan. De vlekjes kunnen jeuken. Het kind kan hangerig zijn en lichte verhoging hebben. Vlekjes verbleken in vier tot zes dagen. Meestal wordt het kind nauwelijks ziek. Het kind krijgt regelmatig ook gewrichtsklachten aan polsen, rug en knieën. De rode vlekken kunnen een hevig branderig gevoel van binnenuit geven, waarvoor pijnstillers gegeven kunnen worden. Oorzakelijke behandeling is niet mogelijk. De uitslag is na vijf tot negen dagen weer weg, maar kan onder invloed van warmte, kou, inspanning of stress weer terugkomen.

las de suggestie zonne allergie… dus die ook maar even opgezocht :wink: :mrgreen:

zonneallergie

Polymorfe lichteruptie (afgekort: PMLE) is de officiële benaming voor een vorm van lichtallergie. Een andere benaming is chronische polymorfe lichtdermatose CPLD.

PMLE is een niet-zeldzame vorm van overgevoeligheid voor lichtstralen, meestal in de vorm van sterk jeukende rode bultjes en later kleine blaasjes. Voorkeurslocaties zijn handruggen, ellebogen en de wreef van de voet. Sommige mensen hebben er vooral in de lente of in de zomer last van; bij anderen kan het altijd optreden bij blootstelling aan (zon)licht. De klachten beginnen meestal zo’n 6-8 uur na de zonblootstelling.

PMLE komt net zo vaak voor bij mannen als bij vrouwen en komt vaker voor bij mensen met een licht huidtype, maar kan ontstaan bij mensen van ieder huidtype.

In 1798 bracht Robert Willian de aandoening voor het eerst ter sprake. PMLE komt door een overgevoeligheid voor UV-licht. Het wordt onderverdeeld in UVB en UVA. Ultraviolette straling zorgt ervoor dat iemands huid donkerder kleurt als deze wordt blootgesteld aan het zonlicht. Het kan ook zorgen voor de verbranding van de huid. Dit zijn de normale huidreacties op ultraviolette straling. Bij PMLE is er echter sprake van afwijkende reacties. Het UVA-licht wordt tegenwoordig gezien als de belangrijkste oorzaak van de aandoening. Waarom PMLE precies ontstaat is niet bekend. De aandoening kan zich op iedere leeftijd ontwikkelen, maar begint meestal op jong-volwassen leeftijd.

Het kan voorkomen worden door je in te smeren met een zonnebrandcrème of een zonnebrandmiddel met een hoge beschermingsfactor. Het kan ook enigszins worden behandeld met bepaalde medicijnen, of door een gewenningskuur in het voorjaar met lichttherapie. In ernstige gevallen dragen mensen met deze ziekte meestal een bepaalde beschermende kleding die het UVA-licht blokkeert, binnenshuis worden vaak speciale aanpassingen gemaakt aangezien UVA-licht door glas heenkomt. Sommige mensen kiezen er ook voor om hun dag- en nachtritme om te gooien waardoor ze geen of sterk verminderd last hebben.

als je op de link drukt dan kan je meer info vinden :-*

Hmm nee hij heeft niet in zijn blote bassie gelegen :mrgreen: juist niet whaha en zijn armpjes en beentjes en gezicht heeft het weer niet.

Ik denk toch aan de 6e ziekte :think:

Het lijkt op de 5e/6e inderdaad, dat had mijn dochter op een gegeven moment ook…

Daan heeft ook van die kleine rode bultjes gehad. Bleken toen warmtebultjes te zijn.

Ook alleen op de buik en rug, verder nergens…

Grt. Claudia

Het wwas idd de 5e of de 6e ziekte ,

heeft hij die iig gehad :mrgreen:

eline heeft dat ook gehad en ik dacht toen aan zonne allergie want ze heeft er toen geen koorts bij gehad en als je nu af en toe nog over haar ruggetje wrijft dan voel je heel lichtjes nog blaasjes of bultjes!!

hoi dames,

mijn zoontje is nu 10 maand is is afgelopen week zo ziek geweest ineens koorts dik 40 graden afgelopen vrijdag huisarts geweest ivm (pinksterweekend)

heb een kuur meegekregen met pencilline erin en die moet ie nu nog gebruiken(verlaagt de koorts) klopt koorts is weg!! hoera!!

maar nu sinds gister kleine vlekjes in gezicht en vanmorgen iets meer maar ook op zijn lichaampje/benen/armen. dus volgens mij is het ook de 6e ziekte.

weet alleen niet of hij nu wel in het zonnetje mag?

wou eigenlijk wel lekker met hem wandelen vanmiddag omdat we al vanaf woensdag in huis zitten.

en aan de foto te zien die hier op de site staan lijkt het veel op die van mijn zoon.

ik heb het zelfde als jou kindje volgens mij heerst het

ik ben afgescheept met een zalfje van de dokter wat verkoelt maar echt helpen nee en jeuken jazeker

en nu verspreid het ook nog eens ik word er gek van

het begon op mijn buik naar mijn arm hals en voeten ik ben benieuwd waar ik nog meer last ga krijgen en hoelang het gaat duren