Uitslag Nekplooimeting

In de berekening wordt ook de leeftijd van de moeder meegenomen en hoe ouder je bent, hoe lager het cijfertje achter de : wordt. Dit is me toen zo uitgelegd door de gyn. Dezelfde nekplooimeting bij verschillende leeftijden geven verschillende uitslagen (met 21 heb je dan een hoger cijfer achter de : dan op je 35e).

Zonder test:

Leeftijd risico op Downsyndroom

20 1 op 1526

25 1 op 1351

30 1 op 894

32 1 op 658

34 1 op 445

36 1 op 280

38 1 op 167

40 1 op 96

42 1 op 55

Wij hebben er toen voor gekozen om geen test te doen overigens. Ze vertelde nog wel na de echo dat we ons niet te veel zorgen hoefden te maken, het zag er ok uit (dus ik denk dat ze zelf al wel gekeken had).

Hoe ouder je bent hoe lager het cijfer achter de : is logisch, ik ben 35 dus daar zal zeker een hoger risico in meegenomen zijn!

Al met al vind ik een kans van 1:1600 heel acceptabel hoor!

Ik was 31, Hieke had een plooi van 1.3 en de uitslag was 1:22000 (ja 3 nullen) op een afwijking.

maar als de houding van het kindje niet optimaal is ( dus nekje niet helemaal gestrekt) , of de hand van de meter niet zo stabiel…dat beinvloed te uitslag ontzettend :think: ik bedoel het gaat om fracties van milimeters :shifty:

Ja het is een hele moeilijke meting. Bij Lars lukte het de eerste keer niet goed omdat hij technisch niet goed lag. De ene echoscopiste zei 3.1 mm en de andere 2.1 mm…Nou dat is nogal een verschil als je de uitslagen mag geloven.

Uiteindelijk na een vroege bloedtest en een nieuwe nekplooimeting was de uitslag 1:3260. Ik was toen 36.

Maar wat ik al eerder hier las…het lijkt mij ook beter om te zeggen dat het risico verhoogd of verlaagd is. Je gaat je toch verdiepen in de getallen en het kan dan alleen maar onrust veroorzaken.

Nu ben ik weer zwanger en heb nu een vlokkentest laten doen.

Bij de termijnecho, ik was toen 11 weken zwanger, ontdekten ze een verdikte nekplooi… 3 mm… Beetje grensgeval…

2 weken stress van gehad, maar bij de volgende echo zo rond de 12-13 weken was de plooi nog maar 1,98 mm dik… Voor het bloed prikken was het al te laat… Baby bewoog bijna niet tijdens de echo en had een kans van 1:3300… Vond het toen nog een grote kans, maar dat kwam ook omdat ik vreselijk al ongerust was gemaakt door de gynaecologen.

ik heb dit niet laten doen, ik neem het zoals het komt.

Het is schijnzekerheid of je wordt alleen maar hartstikke ongerust.

Tegenwoordig is het percentage dat de uitslag juist is bij de nekplooi best heel hoog. Er blijft natuurlijk een onzekere factor inzitten. Maar ook na een vlokkentest heb je die zekerheid niet. Wel wat betreft down maar er zijn natuurlijk nog genoeg andere chromosoomafwijkingen die ze niet kunnen aantonen.

Toch ben ik wel blij dat ik de eerste keer een nekplooimeting heb gedaan. Je bent wel onzeker soms maar dat ben je toch wel tijdens een zwangerschap. De keuze voor de vlokkentest dit keer heeft mijn zwangerschap enorm positief beinvloed. Ik heb er gewoon een goed gevoel bij, ookal weet ik dat er dingen niet goed kunnen zijn. Maar ben geen moment onzeker geweest.

Ach het blijft een hele lastige keuze om het wel of niet te doen.

Wij hebben een combinatietest laten doen… Uitslag 1 : 42800 (geen typefout of 0 teveel…)

We hebben ivm een kans op CF DNA onderzoek laten doen. Toen kregen we gelijk de combinatietest aangeboden. Omdat we toch al in de molen zaten hebben we dat meegenomen. Nekplooi was geloof ik 1,5 mm.

Even ter verduidelijking, ik was 27 op het moment dat de test gedaan werd.

Wij hebben het niet laten doen omdat ja die ene kan jij ook zijn en wij hadden geen zin om 9 maand met dat idee te lopen en ja als het zo is zou ik net zoveel van deze kleine houden .

Voor ons zou het niets toe hebben gevoegd dat als het bv zo zou zijn om andere beslissingen te nemen .

Groetjes

Ik ben zwanger van ons tweede zoontje en de kans is 1:1090. Ben 29 jaar!

Overigens geen combitest gedaan bij onze eerste spruit.

Bij Joost was de uitslag 1/7600. Ik zou het bij een evt 2e kindje weer laten opmeten dmv tripletest. Het is toch prettig om wat zekerheid te hebben…

Ik ben 36 en dit is mijn derde kindje. Uitslag van de combinatietest was hier 1 op de 50.000 (geen typefout).

groetjes Shams

mijn kans berekening was 1 :21000