uitslag glucosetest

Was bij mij niet goed, de waardes waren te hoog.

Kortom: begin van zwangerschapsdiabetes. :? :frowning:

Zijn er hier vrouwen met deze ervaring?

Ik krijg nu een dieet en moet elke 2 uur na een maaltijd mijn bloed prikken.

Als dit dieet werkt hoef ik geen insuline te spuiten.

Maandag moet ik mijn waardes doorbellen en dan gaan ze dus kijken of er wel of niet insuline erbij moet.

Vind het allemaal maar niets, kans op een groot kindje en nog meer complicaties.

Ook is er meer kans dat je na de bevalling ook suikerziekte ontwikkeld.

Enige voordeel: ik krijg meer echo’s.

Mutsie bij mij is ook zwangerschapsdiabetes geconstateerd. Ik heb toen een dieet meegekregen en na 2 weken was ik van 8,6 naar 7,2 gegaan. Omdat mijn vk dit nog niet voldoende vond toch maar naar de gyn doorgestuurd en daar nog een keer naar de dieetiste van het ziekenhuis voor wat aanscherpingen. Die aanscherpingen heb ik een week moeten volhouden en toen ik weer geprikt werd was mijn waarde 6,1 met als gevolg niet langer bij de gyn maar terug naar de vk. Dit heb ik afgelopen dinsdag gehoord.

Ik hoop voor jou dat het dieet je ook gaat helpen.

Zelf vind ik het best makkelijk vol te houden, en van nature ben ik een echte snoeperd.

Het 'fijne’van de zwangerschapsdiabetes vind ik dat je gewoon je ding mag blijven doen, je hoeft alleen je eetpatroon aan te passen (tenzij je natuurlijk ook nog insuline moet spuiten) en al helemaal geen gas terug te nemen en de risico’s zijn natuurlijk wel aanwezig, maar redelijk beperkt.

Dit in tegenstelling tot zwangerschapsvergifitiging waar je niks tegen kan doen en verplichte rust moet houden en de risico’s naar mijn idee toch een stukkie groter zijn.

Hoop voor je dat het met het dieet onder controle te houden is. Wat zijn je laatste waardes?

Wat fijn dat je weer terug mag naar de vk!

Moest jij niet elke dag je waardes prikken?

Ik moet 4 keer op een dag mijn waardes prikken.

Vanochtend wassie te hoog, 6.8 maar voor de rest vandaag was prima :thumbup:

Ik heb zo’n idee dat mijn waardes alleen in de ochtend hoog zijn, ben benieuwd of ik dat goed voel.

Je hebt idd gelijk, met (mogelijke/beginnende)zwangerschapsdiabetes hoef je niet rustiger aan te doen. Vind dit ook ‘beter’ dan HELLP, maar goed dat krijg je of niet en daar is helaas niets aan te doen.

Het is alleen even wennen om 2 uur na iedere maaltijd te prikken. Even de stad in na het eten wil dus niet of naar een verjaardag in de avond. Maar goed is ook overheen te komen. Je gaat immers ook niet elke dag de stad in en we hebben ook niet iedere avond een verjaardag.

ik heb morgen de test dus ik kan nog niks zeggen

Ik heb ook continu moeten prikken na de maaltijden. Ik durf je niet meer te zeggen wat mijn waardes waren. Ik heb ze staan in het dagboekje maar waar die is :roll:

Bij mij hielp het dieet goed. Waardes bleven stabiel en ik hoefde geen insuline te spuiten. Wel meerdere groeiecho’s gehad maar Wessel wat niets te groot.

Wat ook helpt om je waardes wat lager te houden is veel water drinken :thumbup:

Er staan hier wel meerdere topics over dit onderwerp maar ik ben niet zo’n ster in zoeken :mrgreen:

Ben je al bij een internist geweest en de diabetesverpleegkundige?

Ik zal eens zien of ik mijn waardes kan vinden.

Ik mocht uiteindelijk rond 35/36 weken zwangerschap terug naar de vk maar wel met het ziekenhuis als achterwacht.

Wessel is direct na zijn geboorte wel in zijn hieltje geprikt om te kijken of hij geen verhoogde waardes had.

Sterkte meis en succes met je dieet.

Marieke: bedankt voor je berichtje!

Ik ben afgelopen dinsdag naar de dietist geweest en afgelopen woensdag naar de diabetes verpleegkundige en de internist.

De waardes blijven goed :dance: Alleen 's ochtends net op het randje :?

Nuchter mag je niet boven de 5,3 komen en na wat eten niet boven de 6,7.

Dieet is goed vol te houden, ik weet ook waar ik het voor doe :inlove:

Al ben ik echt bang dat ik insuline nodig heb. Al zou ik daar ook wel over heen komen hoor, maar toch.

Wel fijn dat jij uiteindelijk ook weer terug mocht :thumbup: Doet me goed om de succes verhalen te lezen.

Yep, hier ook ervaring met zwangerschapsdiabetes, helaas.

Bij Nina zijn ze er in de laatste week van de zwangerschap achtergekomen. Beetje laat dus, heb nog wel een dieet mee gekregen. Maar dat had natuurlijk niet heel veel zin meer. Resultaat een kind van 5050 gr.

Bij Emma heb ik er zelf op aangedrongen dat het in de gaten gehouden werd. En idd ook weer suiker. Het dieet hielp niet voldoende, dus naaste de vingerprikjes ook insuline moeten spuiten.

Gelukkig dat je het met een dieet goed onder controle kan houden. Het spuiten is wel overheen te komen, maar als het niet hoeft…

Maar de waardes zijn dus al naar beneden bij gesteld? Bij mij mocht na een maaltijd, de waarde niet boven de 7 uitkomen.

Succes iig!!

:think: Ik heb nog nooit een test op glucose gehad en denk ook niet dat hij er aan zit te komen (nooit wat over gehoord van het ZH) ?

Is dat standaard ? :think:

@Mutsie86 wrote:

Je hebt idd gelijk, met (mogelijke/beginnende)zwangerschapsdiabetes hoef je niet rustiger aan te doen. Vind dit ook ‘beter’ dan HELLP, maar goed dat krijg je of niet en daar is helaas niets aan te doen.

Allebei kan ook helaas :angel:

Zw.diabetes heb ik ook gehad. Ik kon het goed af met een dieet. Maar mijn waardes waren ook alleen maar hoog na het eten van vette of suikerrijke dingen. 's Morgens was die perfect.

Hopelijk blijft het met alleen een dieet goed gaan en hoef je niet te gaan spuiten :thumbup:

@Marieke_5000 wrote:

Ik mocht uiteindelijk rond 35/36 weken zwangerschap terug naar de vk maar wel met het ziekenhuis als achterwacht.

Wessel is direct na zijn geboorte wel in zijn hieltje geprikt om te kijken of hij geen verhoogde waardes had.

Ze prikken dan op verlaagde waardes, niet op verhoogde. Doordat de gesuikerde bloedtoevoer van de moeder met de bevalling ineens wegvalt en het kind wel zelf de insuline maakt kan er kort na de geboorte een lage waarde ontstaan bij het kind. Deze mag niet te laag zijn en als dat wel zo is dan krijgt je kind wat glucose om het op te krikken.

Hieke is na haar geboorte elke paar uur gerpikt, gedurende 24 uur. Zij had gelukkig geen te lage waarde. Ik heb type 1 diabetes.

@Selena wrote:

:think: Ik heb nog nooit een test op glucose gehad en denk ook niet dat hij er aan zit te komen (nooit wat over gehoord van het ZH) ?

Is dat standaard ? :think:

Ik ben sowieso al te zwaar (bmi 35) en in mijn naaste familie komt diabetes voor. Dus daarom ben ik geprikt. Als je statistisch meer kans maakt op zwangerschapsdiabetes dan word je dus getest.