Uitdaging 3-4 jarigen peuterspeelzaal

E.va gaat bijna naar school, ze is bijna 4. Al sinds ze 3+ is vind ze het elke keer dat ze er komt, steeds minder leuk. Ze vindt geen uitdagingen meer.

De juf zegt dat alle kinderen dat op een gegeven moment hebben maar ik ben van mening dat het aan het gebrek aan uitdagingen op de speelzaal ligt.



"s Ochtends als we binnenkomen, ligt er altijd speelgoed op de tafels uitgestald en om de week doen ze een werkje. Het speelgoed dat er ligt zijn van die houten puzzels (met een pin weetjewel) of duplo of een zooi boerderijdieren waarmee ze hun fantasie de loop moeten laten.

Verder hebben ze een indoor zandbak, een poppenhoek en een bank met een boekenkast.

Eerlijk gezegd vind ik dit alles heel sterk gericht op peuters van 2-3 jaar. Onze kinderen van 2 en 3 doen puzzels van 6 tot 49 stukjes en spelen op 3+ jarige leeftijd niet meer met houten puzzels.



De kinderen mogen soms ook kleien met kneiterharde klei :eh:

Ik hoor de kinderen ook nooit over kringspelletjes ofzo. ( Onze kids zitten nu bij elkaar in dezelfde groep)



Eigenlijk wil ik dit aankaarten bij de juf, ook al gaat mijn meisje over een maand weg, andere kinderen hebben er ook wat aan. Maar de juf is nogal gauw op haar teentjes getrapt. Nu zit ik ook in het bestuur van de speelzaal en heb ik al eens een balletje opgegooid bij andere moeders en die zijn het wel met me eens: De juf mag eens wat meer aandacht besteden aan de bijna kleuters. Nu betalen we 50 euro per kind om te mogen spelen in de zandbak, dat is me toch een beetje te duur :shock: E.va verveelt zich echt… Maar als ik dat tegen de juf zeg, dan zegt deze dat dat niet zo is…



Wat doen jullie kinderen op de speelzaal ? En met name de oudste ?

Meer dan verkleden, in de zandbak en af en toe een werkje of kleine is er bij ons niet bij :frowning: Ze worden ook niet voorbereid op de kleuterschool ofzo. Doen ze dat bij jullie wel ?

Hier mogen ze zelf uitkiezen waar ze mee spelen en er wordt heel divers aangeboden. Een kind wat al verder is in zijn ontwikkeling, daar wordt wel wat meegedaan en een kind wat iets wat minder kan, maar dat wel wil wordt gestimuleerd. Er is behoorlijk wat educatief speelgoed ook aanwezig voor kinderen die wat verder in hun ontwikkeling zijn.



Als ze binnenkomen staat er van alles klaar, maar ze hoeven er niet mee te spelen, ze mogen ook zelf wat kiezen.

Er staan hier 2 leidsters en 1 a 2 stagiaires per groep, dus er is veel individuele aandacht. Aniek vind het heerlijk als ze samen met een leidster of stagiaire een boekje kan lezen in de zitzak van de leeshoek.

Ook wordt er in groepjes aan de tafel bij de juf gewerkt, terwijl de rest van de kiddies dan lekker aan het spelen is.

Er wordt ook altijd in de algemene ruimte of buiten gespeeld, ze zingen liedjes, dansen en doen iets in een kring (ene keer een spelletje, andere keer komt een voorleesoma e.d.)



Ze werken volgend de piramide methode, met thema’s (kleuren & vormen, de winter, Mijn huis, mijn lichaam, lente e.d.) en dat programma wordt hier in iig gevolgd door alle openbare basisscholen.



Als een kind zich verveelt, zullen ze daar op inspelen. Mijn oudste had ook een periode dat ze zich verveelde. Er waren 3 oudste peuters toen en de rest van de groep was relatief nieuw/jong. Elk dagdeel werd er wat met die 3 oudsten gedaan om ze op een leuke manier bezig te houden. :thumbup:



Er is veel ruimte hier voor inbreng van ouders. Er is om de 2 maanden een bijeenkomst met een lezing over een opvoedkundig aspect, een verhaal over de komende thema’s en waarbij ouders ook ideeen kunnen aandragen en ervaringen kunnen uitwisselen.

Inbreng van ouders vind ik helemaal :thumbup:

En van het piramide systeem heb ik wel eens gehoord. Ik zal een meer info zoeken hierover. En maandag eens met de juf praten. vragen of ze wat aandacht wil besteden aan de dames die bijna 4 zijn.

Ik vind het wel schrikken als ik jou zo hoor praten over de psz. Dit lijkt me zo weinig toegevoegde waarde hebben dan alleen dat ze andere kinderen zien. Wel zie ik ook hier dat de kindjes 3+ zich steeds meer gaan vervelenen, die hebben wel meer uitdaging nodig en dat ligt soms ook aan de groepssamenstelling hoe ze daar op in kunnen spelen.



Dagindeling bij ons.



8.45-9.00: kindjes komen binnen met papa/mama/opa/oma.

op 1 tafel liggen de puzzels/spelletjes en die nopjespuzzels liggen er maar ze mogen ook zelf de andere puzzels pakken (ook met meer stukjes en echt op voor alle leeftijden en niveau’s).

op 1 tafel wisselt het wat er ligt, ene keer duplo, dan weer lego, dan weer kralen, dan weer boerderijdieren.

Er is een leeshoek, autohoek, poppenhoek met keukentje, een speelhuisje, een winkeltje.

09.00-10.00 papa en mama zijn om 09.00 vertrokken en het is vrijspelen. Met max. 6 kindjes wordt iets geknutseld aan een grote tafel. Wat is wisselend.

Rond 10.00 gezamelijk opruimen, plassen, luier verschonen etc.

10.15 kring, drinken, appeltje, verhaaltjes in de kring, liedjes zingen etc.

tussen 11.00 en 11.15 stoeltjes terug opruimen en kindjes mogen jassen aan en naar buiten. Bij slecht weer gaan ze kleien of wordt er voorgelezen.

11.15 buitenspelen is vrij spelen, zandbak of waterbaan alleen bij mooi weer. Verder zijn er fietsjes, glijbaan etc etc.

11.30-11.45 ophalen.



Ik zit ook wel eens te mopperen op onze psz om van alles en nog wat maar als ik het zo bij jouw lees mag ik nog niet mopperen.



Verder wordt er bij ons gewerkt met de VVE methode Puk en Co(google) ter voorbereiding op de kleuterschool. Ook worden vorderingen in een schriftje bijgehouden en wordt er bv gelet op : kunnen ze een bal vangen en dat wordt ook bijgehouden zodat ze kunnen signaleren als er iets niet helemaal goed loopt.

Dit schriftje gaat mee naar de basisschool.



Ik zou als ik jouw was binnen het bestuur nog maar eens een praatje houden. Het is overigens toch de bedoeling van onze overheid dat de psz op termijn verdwijnt en 1 wordt met kdv als een soort kindercentrum wellicht houdt deze gedachte hun tegen om iets te vernieuwen??



natas

Kim is ook één van de oudere kinderen in de psz, maar er worden toch echt wel dingen op haar niveau aangeboden.

Bij het binnenkomen liggen er wel simpele puzzeltjes klaar, maar ze mag dan zelf moeilijkere uit de kast pakken als ze dat wil.

Ook bij andere dingen daagt de juf haar wel uit, er zijn kringgesprekjes, verschillende niveau’s knutselwerkjes.

Ze werken hier trouwens ook met de Piramide-methode.

Ik zou er zeker eens over praten hoor, het kan voor de oudste peuters zeker leuk blijven tot hun 4e!