Bij 24 kinderen en een volwassene in Den Haag is het besmettelijke mazelenvirus vastgesteld. De GGD spreekt niet van een epidemie, maar noemt de uitbraak wel bijzonder, omdat de meeste mensen gevaccineerd zijn.
“Als je niet bent gevaccineerd, dan loop je natuurlijk een groter risico om het virus op te lopen”, aldus een woordvoerder van de GGD in het AD. “De meeste mensen zijn echter wel gevaccineerd, dus daar kunnen ze niet van besmet zijn geraakt. We zijn nog aan het uitzoeken hoe dit is ontstaan.”
In Nederland worden kinderen twee keer ingeënt tegen de mazelen: als ze 14 maanden en 9 jaar zijn. Van de Hagenaren in het getroffen gebied is 13% niet gevaccineerd, vooral uit levensbeschouwelijke overtuiging. Ook schiet in de gemeente Den Haag de herhalingsprik er nogal eens bij in. Het inenten moet volgens de Haagse PvdA-fractie weer op school gebeuren, zodat meer kinderen de prik krijgen.
Mazelen kan overigens dodelijk verlopen, er is geen behandeling voor deze ziekte. Voornamelijk in ontwikkelingslanden wordt het virus gevreesd. Jaarlijks sterven daar 300.000 kinderen.
nou de cb lopen hier nog al is achter met inenten is mijn ervaring :x
ik moet er altijd zelf achteraan en bellen of mailen (telefonisch zijn ze al helemaal niet te bereiken) dat mijn kinderen ingeent moeten worden :roll: