Uitbouw buren.

Ik heb even wat (praktische) tips nodig.

Onze buren gaan 4,5 meter uitbouwen (al dan niet over de gehele breedte, want dat mag niet). Wij kijken straks dus tegen een vrij lange hoge muur aan. Op zich niet erg, we gunnen de buren die uitbouw (ivm de slaapkamer die ze daar gaan maken omdat ze een gehandicapte dochter hebben), maar leuk is anders.

Een geluk is dat wij een hoekhuis hebben en nog best een grote tuin.

Dat was dus even wat onze buren gaan doen. Nu is er wel t een en t ander aan vooraf gegaan waardoor de buren dachten/denken dat wij boos zijn op hen. Wat totaal niet zo is. Wat wij zo jammer vinden is dat ze alleen een mededeling kwamen doen dat ze gingen uitbouwen (twee weken geleden zeiden ze dat ze in sept. gingen bouwen, afgelopen maandag zeiden ze dat ze vrijdag (vandaag) zouden gaan beginnen. Woensdagavond kwam de buurman zeggen dat ze donderdag, gisteren, alvast zouden gaan slopen. Ze zijn nog steeds niet begonnen) en dat er niet wordt overlegd (zoals de kleur stenen en hoe gaan we het oplossen met de tuinafscheiding etc.). We weten dus niet waar we aan toe zijn.

Iemand tips waar we op moeten letten?

Ook vroegen ze tot hoe laat ze door mochten werken. Is het reëel als ik zeg tot half 9?.

Ik heb echt geen flauw idee, dus mochten er nog meer tips zijn. WELKOM.

Ik heb niet echt tips voor je maar half 9 is lijkt me laat genoeg. Je hebt je kleine mannetje dan waarschijnlijk al in bed liggen? Wat betreft de tuinafscheiding, ik weet niet of jullie er aan meebetalen? Als dat wel zo is dan lijkt me dat daar wel overleg over is toch. Succes ermee!

Nodig ze uit voor de koffie en probeer erover te praten.

Geef aan dat je niet boos bent, dat je hun de ruimte gunt maar natuurlijk wel effect hebt van hun verbouwing. En dat je daar graag over wilt meepraten.

Succes lijkt me erg lastig.

@Marlous79 wrote:

Nodig ze uit voor de koffie en probeer erover te praten.

Geef aan dat je niet boos bent, dat je hun de ruimte gunt maar natuurlijk wel effect hebt van hun verbouwing. En dat je daar graag over wilt meepraten.

Succes lijkt me erg lastig.

Dat hebben we gedaan. Maar onze buren kunnen slecht Nederlands. Zij gaan gelijk in de verdediging, terwijl wij alleen maar de tekeningen graag wilden zien enzo.

Gisteren is onze buurman geweest om mijn man uit te nodigen voor een bakje koffie en er was ook iemand die goed hun taal spreekt en Nederlands.

Qua tijd zei ik zelf: zo tussen half 8 en 8 uur. Mijn man vond dat niet echt nodig en het mocht van hem ook wel wat later. Tsja… :think: Daar zit je dus al met een dilemma.

De schutting verhaal. De buurman zegt dat de oude schutting (die wij graag zouden laten vervangen omdat die echt verrot is en oud) gedeeltelijk weg gehaald wordt en dan ergens tegen aan vast zou komen maken.

De aannemer zelf was op vakantie dus de klus wordt overgenomen (en begonnen) door een collega. Maar die praat ook geen woord Nederlands.

Ik zou dan nog een keer proberen te overleggen wat er gaat gebeuren als er weer iemand bij is die idd beide talen dan spreekt. Het is natuurlijk zonde om allerlei bewerkingen te doen aan een schutting die toch binnenkort moet worden vervangen. Daarnaast mag je formeel herrie maken tot 10.00 uur 's avonds. Daar zit je logischerwijs niet op te wachten, dus ook dat moet wel duidelijk zijn voor je buren.

En sommige houden zich zelfs niet aan 22.00 uur, ik heb bij mijn buren wel eens om 01.30 uur 's nachts aan gebeld of ze wilde stoppen met de keuken plaatsen

Hier alleen maar slechte ervaringen met buren die gingen uitbouwen.

Zij begonnen op de dag van de geboorte van Marijn. Vreselijk, die herrie in de eerste 6 weken van haar leventje. Op een ochtend deed ik de achterdeur open en vel bijna in een gat in mijn tuin. Om de fundering te kunnen heien werd de schutting verwijderd, werd er een meter bestrating uit mijn tuin gehaald en een gat gegraven, een meter mijn tuin in, 2,5 meter lang… Daar zat ik, met mijn tuin over de kop en werklui die continue te pas en te onpas door mijn tuin liepen. Doordat de kap van de afzuigkap afvoer van onze gevel af moest hadden we 's nachts, tijdens een fikse regenbui dikke lekkage in onze keuken en ga zo maar door. Er kwam geen enkel overleg, over niets… Ik heb er heel wat gestaan, jankend omdat Marijn hélemaal gek werd van al het lawaai. Het meiske heeft vanaf de dag van haar geboorte tot een week of 6 daarna niet in stilte kunnen slapen. Overdag hadden we de herrie van de werklui en 's avonds herrie van de buren die dan ín huis begonnen te klussen. Ik geprobeerd ze uit te leggen hoe het werkt en hoe je normaal gesproken probeert samen afspraken te maken, maar zij waren duidelijk: wij moeten klussen en dat kan alleen maar 's avonds (Ze liepen dan met een stuk of 6 broers en zusjes ‘gezellig’ samen te klussen. In een leeg huis knalde elk lachsalvo, elke stamp op de trap door onze muren heen)

Ze hebben nog wel geroepen dat ze het nog eens goed zouden maken, maar ondertussen is dat nog steeds niet gebeurd. Kan me niet zoveel schelen trouwens hoor. Wij proberen wel een beetje normaal contact met ze te hebben, groeten ze en proberen wel eens een praatje te maken. Maar ‘Zij-van-hiernaast’ (23 jaar en een ego van hier tot de maladieven) neemt nog steeds niet de moeite om een praatje te maken. Ze zal hooguit ‘hallo’ zeggen als wij eerst groeten.

Nee, ik ben niet zo enthousiast over uitbouwende buren… Hopelijk gaat het bij jullie beter!!

Heb geen tips voor je. Heb het zelf nog niet meegemaakt, op een soort van luifel na. Maar als ze moeten heien, zou ik wel foto’s maken van je muren, vooral de hoeken.

Tegenover ons werd er gebouwd en dan zit er nog een hele weg tussen, maar bij ons werden er ook foto’s gemaakt voor eventueel de verzekering als je muur zou ssheuren door het heien.

Is bij ons niet gebeurd, maar voor het geval dat.

Heien gaat volgens mij niet gebeuren (althans ik hoop het niet).

Wij hebben idd foto’s gemaakt.

Ik moet nog zien of ze maandag gaan beginnen.

Er moet toch een fundering komen voor de uitbouw? Dan lijkt heien toch niet te voorkomen lijkt me?

Heien hoeft niet overal. Een gewone fundering kan ook.

Blijven praten, je buren lijken daar ook hun best voor te willen doen met iemand die kan tolken. :-*

En een tijd afspreken, an sich hoeft het niet de wet regelt dat deels al, maar ik kan me helemaal voorstellen dat er een aanzienlijk verschil zit tussen wat stenen op elkaar metselen met minimale geluidsoverlast (let vooral op het woordje overlast :wink: ) waardoor iedereen gewoon kan slapen, of dat iemand bv een vloerverwarming in beton infreest…(been there, done that, heard it en mijn kind heeft nog steeds ws net als Mar’s Marijn een herrie trauma :oops: ) want ook hier buren die niet praten en overleggen maar doen helaas. Communiceren is echt het allerbelangrijkste. :thumbup:

Goed communiceren is gewoon wel het belangrijkste.

Dat ze gevraagd hebben tot hoelaat ze kunnen klussen, vind ik al best getuigen van medewerking. Wij hebben ook een flinke aanbouw geplaatst en toen was klussen in de avonden echt noodzakelijk gezien we beide werken.

We hebben toen afgesproken, we maken de grootste herriedingen af tot ongeveer 20.00 en daarna gingen we binnen klusjes doen die minder herrie maakten. Helaas konden we daar niet altijd aan voldoen. We hebben toen ook afgesproken dat de buren zouden bellen of even aankomen als het echt te gek werd aan de andere kant van de muur. Ze hebben tijdens de 4 maanden 1x gevraagd of we wilden stoppen en toen hebben we ze op de borrel gevraagd en zijn een avond vroeg gaan slapen.

EN ja, wij hadden veel herrie en veel lawaai. Dat is niet altijd even leuk geweest voor de buren. We hadden het geluk dat onze buurman hielp met de verbouwing, en het onze vrienden zijn geworden dus dat is natuurlijk geluk.

Maar een verbouwing gaat nooit zonder veel kabaal, stof en drempels die je vooraf niet ziet.

Wat betreft de kleur steen, je hebt een meldingsplicht en je mag echt niet zomaar elke kleur steen aan je huis bouwen die je leuk vind.

Als ze een vergunning hebben aangevraagd kan je via de gemeente dat ook vragen, maar dat moet wel binnen 6 weken (bezwaarperiode).

Waarschijnlijk denken zij nog niet na over de afscheiding, zij zijn eerst bezig denk ik met hoe het geheel eruit komt te zien. Het is dus handig dat je wat ideeen op papier hebt en dat met ze gaat overleggen.

Staat de erfscheiding op hun grond? Want dan kan je idd niet zoveel inbrengen en is een oplossing tijdelijk zelf er iets te bedenken.

Bij ernstige overlast blijven praten!

Wij begrijpen volkomen dat het lawaai gaat worden.

Maar hun situatie is net even wat anders dan die van jou (of die jij omschrijft).

Wij blijven communiceren, maar zij zien dat als een bedreiging en worden dan boos. Wat wij absoluut niet willen.

En met/via die tolk?

pfff lastig hoor! Je zoekt de juiste weg en je lijkt het juist dwars te zitten. Lastig die taal-en cultuurbarriere!

Enige tip die ik voor je heb is om duidelijke afspraken op papier te maken over de erfascheiding. Want als zij hun huidige muur mooi willen laten doorlopen aan de binnenkant, zullen ze moeten bouwen tot op de erfafscheiding. Dit moet je op papier vastleggen dat je daar toestemming voor geeft. Voordeel is dat je dan zelf evt. ook kunt uitbouwen tegen hun muur aan. Wij hebben toen wij gingen uitbouwen met de buren afsgesproken dat we op de erfafscheiding mochten bouwen en zij evt. konden uitbouwen tegen onze muur aan. (zij wilden helaas toen niet gelijk met ons uitbouwen, had heel wat kosten gespaard…maar al binnen een half jaar begonnen ze toch uit te bouwen en hadden ze mooi profijt van onze muur :? en zij hebben dus niets met ons overlegd, dat ze gingen uitbouwen, dat er lawaai kon komen of wat dan ook…ook zo fijn :? )

@Reat wrote:

En met/via die tolk?

Kunnen we zeker doen, maar waar haal je die in stel en sprong vandaan?

Als ze maandag aangeven dat ze vrijdag (gingen) beginnen?

De aannemer kan goed Nederlands, alleen is die op vakantie (helaas). Mijn man heeft er nu vrede mee (ik weet totaal niet wat er besproken is) en is heel makkelijk. Ik iets minder en ik baal er een beetje van.

Ze zijn vandaag begonnen met graven (tot aan het riool). Wij hebben uit privacy een deel van de tuin afgeschermd met palen en zeil. Zodat we nog wel in de tuin kunnen aangezien onze zoon het heerlijk vindt om buiten te zijn. Sommige mensen verklaren ons voor gek dat we dat doen. Maar ik vindt het wel prettig zo.

Ben dr nu wel n beetje klaar mee.

Kapotte stenen gooide ze bij ons in de tuin en hun sigaretten peuken ook.

:wall:

Zoonlief is helemaal over de zeik, slaapt slecht door lawaai (wat overigens 7 dagen per week door gaat).

Wat zal ik blij zijn als het klaar is.

Sorry voor mijn geklaag. :oops:

Jeetje, wat balen dat het niet goed loopt.

Jammer dat het nu toch op irritaties uitloopt, terwijl er er in de eerste instantie geen problemen waren. Is het nog wel gelukt ze met hulp van een tolk te spreken?

Mijn man werd bij de buren geroepen en die heeft met een tolk erbij gesproken.

Heb ze wel aangesproken over die sigarettenpeuken en stenen (van die stenen heb ik wel een paar keer wat van moeten zeggen, echt heel vervelend).

@Kwakje wrote:

Ben dr nu wel n beetje klaar mee.

Kapotte stenen gooide ze bij ons in de tuin en hun sigaretten peuken ook.

:wall:

Zoonlief is helemaal over de zeik, slaapt slecht door lawaai (wat overigens 7 dagen per week door gaat).

Wat zal ik blij zijn als het klaar is.

Sorry voor mijn geklaag. :oops:

Kan ik me voorstellen meid :-* :hug:

Schieten ze al wel goed op? En ook gewoon 7dagen per week, daar zou ik ook helemaal gek van worden. Zou toch vragen voor in ieder geval 1 dag rust/stilte.

Maar aan de andere kant, zijn ze wel sneller klaar. Dilemma…

Sterkte ermee! En anders kom je maar een keer een bakkie doen hier, scheelt weer een dagje last ervan :-*