uit tuitbeker of gewone beker drinken

Hoe zijn jullie ervaringen met drinken?

Mijn zoon van 17 maanden drinkt meestal uit een zuigfles. Ik probeer regelmatig een tuit, maar dan drinkt hij niet genoeg. Een gewone beker werkt totaal niet, gaat hij alleen maar mee spelen.

Hoe noodzakelijk is overgaan op een tuit of gewone beker?

shalom

Nathalie drinkt al maanden uit een tuitbeker of een rietjesbeker. De laatste 2 weken ben ik druk bezig om haar te laten oefenen uit een gewone beker te drinken. Hiervoor heb ik van de difrax zo’n oefenbeker gekocht met een uitsparing voor de neus :thumbup: Ze vind het superinteressant en is reuze trots als ze zelf een slokje neemt en ik voor haar klap :smiley:

De enige keer dat ze nog een fles krijgt is 's avonds voor het naar bed gaan met warme melk maar deze begint ze afentoe al te weigeren :cry: (tja ze worden groot he :wink: )

Over de noodzakelijkheid, het is algemeen wel bekend dat de tanden en het glazuur meer te lijden hebben door het drinken uit een fles, de zogenoemde drinkflescariës. Dus het lijkt me wel slim om toch goed te oefenen met een gewone beker of tuit/rietjesbeker.

Heel veel succes ermee!!

Marieke

Anique krijgt al geen fles meer vanaf dat ze een jaar is (wilt ze echt niet meer)

Ze drinkt dus vaak uit een tuitbeker maar kan ook super uit een gewone

beker drinken.

Het is beter voor de ontwikkeling van de mond (geloof ik :oops: ) om uit

gewone beker te drinken. Ze gebruiken dan beter de spieren.

Jochem drinkt sinds 2 weken thuis altijd uit een gewone beker, als ik wegga neem ik een tuitbeker mee. Ben begonnen met een rietjesbeker. Ik denk het motto hiervoor is:

Oefening baart kunst!

Suc6!

Hier nooit een tuitbeker gehad, wel een rietjesbeker. AF en toe geoefend met een gewone beker, maar meestal toch de rietjesbeker. Sinds een paar dagen drinkt ze nu ook goed uit een gewone beker.

Jasmijn drinkt vanaf dat ze 1 jaar is uit een gewone beker en voor het gemak ook uit een tuitbeker.

Hier natuurlijk een voorbeeld van haar grote zus waardoor ze ook alles net zo wil als zij (soms handig, soms niet :lol: ).

Ik zou toch flink gaan oefenen om hem uit een tuitbeker te laten drinken. Hier hielp het om te beginnen met een zachte tuit (bijv. van Avent).

Anoek drinkt al vanaf haar 1e verjaardag ongeveer uit een tuitbeker en

ana tafel uit een gewone beker. Op aanraden van het CB zijn we

daar vroeg mee begonnen maar tis ideaal :thumbup:

mischa drinkt overdag uit een rietjesbeker en op de 9 mnd beurs heb ik een oefen beker gehaald, een gewone beker doen ze op de creche wel oefenen, maar gaat nog niet goed hjihi.

Oefening baard kunst idd .

Voor de mondspieren dat weer goed is voor de taalontwikkeling is het beter om uit een gewonen beker te laten drinken.

Rietjes bekers, tuitbekers en zuigflessen zijn dan allemaal even slecht werd mij op het cb verteld. Aangezien het een kliederboel wordt met een gewone beker ( wat ik wel 3x per dag oefen) krijgt ie ook nog zijn fles.

Ik heb mij voorgenomen om het in zijn 2de jaar te gaan afleren…

Dat heb ik ook gehoord op CB en gelezen: Rietjes bekers, tuitbekers en zuigflessen zijn dan allemaal even slecht.

Om de overgang naar gewone beker te vergemakkelijken heb ik avend zachte tuit geprobeerd. Maar het lijkt wel of hij schrikt van de grote slokken ineens. Hij zuigt even hard waarschijnlijk als aan zijn fles. Hij vind de fles vooral lekker als hij gaat slapen. Voor zijn ochtend of middag slaapje drinkt hij een hele zuigfles drinken leeg (op de comode liggend).

Ik moet er wel even bij zeggen dat wij niet in Nederland wonen, maar in een warm droog land. Het is hier belangrijk dat volwassenen en kinderen veel drinken. Dus vandaar dat ik de makkelijke weg blijf kiezen, zodat ik zeker weet dat hij drinkt. Vanochtend heb ik weer een beker met melk geprobeert, vindt hij wel om te lachen, maar hij drinkt dan maar drie slokjes.

Helaas weigert hij thee of water te drinken en wil hij wel appeldiksap of een soort roosvice-korrels. Ben ik ook geen voorstander van maar ja…

shalom

Amélie drinkt het liefst uit de rietjesbeker en een tuitbeker met harde tuit. De aventtuitbeker met zachte tuit speelt ze alleen maar mee en drinken uit een gewone beker (oefenbeker van Difrax) probeer ik wel, maar dat wordt een chaos. Ze draait het gewoon om en gaat er mee spelen. Maar haar taal- en spraakontwikkeling zijn prima, ze loopt zelfs voor volgens het CB (ze praat al met zinnen). Dus ik probeer het af en toe en als ze het er aan toe heeft krijgt ze een beker.

Jayden dronk voor het eerste jaar uit een gewone beker of uit een rietje. Als we weggingen had ik altijd een rietje mee omdat ie daar minder (of niet) mee knoeide dan uit een beker.

Tyrone krijgt eigelijk alleen nog de borst, een paar keer wat slokjes uit de tuit, maar wil ook snel een gewone beker geven…

Wij hebben met Aniek enorme mondmotorische problemen gehad, ze dronk meteen al niet goed en ook sabbelde ze op een rare manier aan haar fiep…

Er is een logopediste aan te pas gekomen om ons trucjes te leren dit te veranderen.

Maar zij was ook heel duidelijk… een kind leren om uit een tuitbeker of rietjesbeker te drinken, moet je starten voooooor het eerste jaar.

Na hun eerste jaar gaan ze aan alles enorm hechten, dus ook aan hun flesje en dan krijg je ze er dus minder makkelijk vanaf.

Hier dronken beide kinderen dus vanaf 8 maanden al uit een rietjesbeker en kregen ze hun pap gewoon van een bord.

Nooit problemen mee gehad, ze zijn nu 2 jaar en 4 maanden en 3 jaar en 5 maanden en drinken allebei al weer geruime tijd uit een gewone beker.

Aniek met 2 jaar en 7 maanden en Peter kan het sinds een maand of 2.

Uitstel maakt het alleen maar moeilijker, dus toch maar gewoon doen.

Bedankt voor alle reacties. Ik ben begonnen met af en toe een beker en de eerste slokjes lukken!!! Echt veel drinkt hij dan nog niet en soms verslikt hij zich enorm.

De fles voor het slapen gaan afleren vind ik wel lastig, want dat zuigen maakt hem lekker relaxt en helpt hem om rustig te worden voor het slapen. Hoe kan ik daar vanaf komen?

Is rigoreus stoppen met fles en alleen een beker niet te zwaar voor hem??

Shalom

ik denk dat het net zo iets is als de speen afleren…

Die van ons hebben we wel “uitgelegd” wanneer we dat zouden doen en waarom (worden je tanden ziek, slecht voor je mondje, grote kindjes op school hebben nu eenmaal geen speen meer) maar desalniettemin vonden ze dat heel moeilijk. Toch heel cold Turkey de spenen weg gegooid en steeds blijven uitleggen dat ze hem echt niet meer kregen.

Wel de tijd genomen om ze dan iets langer te troosten s’avonds met slapen. Maar verder is dat heel goed gegaan.

Ze zullen zulke veranderingen altijd heel moeilijk vinden, maar zeker een fles in de avond is meer gewoonte dan nodig.

Je zou kunnen beginnen door hem als hij melk krijgt deze melk vooraf uit een tuit of gewone beker te geven en zijn flesje alleen nog met water te vullen.

Zo is het mijn schoonzus ook gelukt. Water vonden ze niet zo interessant dus binnen een week werd hij genegeerd en hoefde ze hem niet meer te geven.

trouwens… 1 jaar en 4 maanden is wel vrij jong om dan meteen uit een gewone beker te drinken. Dat is motorisch ook wel weer veel gevraagd.

Je kan wel blijven oefenen, maar een tuit of rietjesbeker is al een hele vooruitgang. De rietjesbeker hebben we hier gebruikt tot ze normaal konden drinken uit een beker. De vorm van een rietje zorgt ook voor mondspier ontwikkeling en ze moeten er meer moeite voor doen dan met een fles.

Shalom, je kan ook met yoghurt beginnen, dat is lekker dik en drinkt dus makkelijker uit een beker.

Wat ik altijd doe is de beker niet te vol. Als ik de beker te vol doe wordt het een knoeiboel. Dus een laagje onderin en dan gewoon een paar keer bijschenken.

Hier een fotootje van Jasmijn aan het drinken.

Inderdaad eerst yoghurt ofzo, lekker dik. Jayden begon met 10 maanden yoghurt te drinken uit een beker, maar die hield ik dan (natuurlijk) vast. Uit een rietje deed ie al heel snel, een maand of 9/10

Bas drinkt vanaf 8 maanden uit zowel een gewone beker en een anti-lekbeter met zachte tuit. Sinds kort af en toe uit een pakje drinken met een rietje. Een tuitbeker heeft meneer nooit uit willen drinken en nu nog niet.

De tweeling van vrienden drinken ook alleen uit een fles met speen en het cb vond het bij die twee kids geen probleem, maar moesten een gewone beker blijven proberen, zodat het geknoei steeds minder zou worden.

Blijf gewoon proberen en volg je gevoel.

nano drinkt vanaf een maand of 10 uit een rietjesbeker, vanaf 1 jaar uti een tuit, en een maand of 2 later uit een beker. Een flesje krijgt ie vanaf zijn eerste verjaardag alleen heel af en toe 's nachts, want dan werkt een gewone beker natuurlijk niet. En sinds ie 1,5 is krijgt ie tuit en rietje ook alleen maar onderweg, verder gewone beker, gaat prima.