Uhm, hoelang moet witlof met ham en kaas in de oven?

Tja, nog nooit gedaan, vandaar de vraag. Hoelang moet witlof in de oven? Moet ik de stronkjes eerst koken of kunnen ze er zo in?

Uiteindelijk zal ik het wel leren…koken…

:oops: Vast bedankt :-*

Dat weet ik helaas niet maar ik ben al wel aan het :drool: :drool: :drool:

Doormidden snijden en het middenstukje eruit halen dan nog 1x in de lengte snijden. Eventjes koken ik denk een minuutje of 8 . Goed afgieten . Een beetje in een plakje ham rollen daarna kaas eromheen rollen of met kaas de schaal ermee afdekken kan ook . Panneermeel en een klontje boter erover en dan even onder de grill :drool:

Is ook heerlijk met prei !

ik zou de stronken gewoon even koken van te voren.

Daarna zo’n 20 min. op 200 graden in de oven.

Maar in princiepe als je ze al gekookt hebt hoe je alleen maar te wachten tot de kaas gesmolten is

Per stronk in één stuk eerst 15 tot 20 minuten koken (van te voren wel de bittere kernen en onderkant verwijderen).

Oven op 180-200 graden voorverwarmen. Witlof goed uit laten lekken, stronk in een plak ham wikkelen en in de schaal leggen. Dit herhalen tot je witlof op is. De kaas leg ik er altijd over heen (of ik strooi geraspte kaas erover).

Klein kwartiertje in de oven en eet smakelijk!

Hahaha waar het ‘Wat eten we vandaag-topic’ al goed voor is, inspiratie opdoen!! :thumbup:

Smakelijk!!!

Ik kook het vooraf altijd even met schepje suiker om de bitterheid eruit te halen. Je hoeft het dan in principe alleen even op te warmen in de over.

Ik maak zelf altijd verse aardappelpuree en doe daar een teentje knoflook en hamreepjes doorheen.

Dan de stronkjes witlof in een overschaal (bittere binnenste eruit halen he? :wink: ) Puree erover en daaroverheen geraspte kaas en dan dus klein kwartiertje in de oven.

Mjummie :drool:

Ik kook ze nooit vooraf, ik hou niet van slappe witlof. Wel van beetgare.

Ik was de witlof en laat ze niet helemaal uitlekken Snijd ze doormidden, haal de "driehoek"eruit, omwikkel de helften met ham en leg ze zij aan zij in een ingevette ovenschaal. Beetje grof gemalen peper en wat zout en gerapte kaas erover en 20-25 minuten in de oven op 180 graden.

Ooo, wat veel reacties…super van jullie…hm zal eens wat uitproberen…Ik denk eerst even kort koken en dan de oven in, van slappe hap hou ik ook niet zo. Met boter invetten zal vast niet de bedoeling zijn, want ik ‘moet’ het eten in het kader van Sonja Bakker :wink: . Dus leg ik ze in een ovenschaal met bakpapier erin.

Hartelijk dank, ik zal straks laten weten of het gelukt is en of het smaakte :drool:

Ik heb nu net mijn “eigen” recept ontwikkeld en ik denk wel op zijn Sonja’s ( ja ook ik wil afvallen):

Heb de witlof eerst gehalveerd en op advies van hier driehoekje kern eruit. Dan de witlof zeer klein gesneden en gewassen. Plakken ham in kleine stukje gesneden. Ondertussen verse puree gemaakt en een appeltje geschild, slankie met ham door de puree gedaan en daarna de ongekookte witlof en de stukjes ham en appel erdoor.

Nog wat geraspte 20+ kaas er overheen …

Straks de oven aan of magnetron, of ik veel tijd heb of juist niet.

Ik denk dat dat wel lekker wordt en volgens mij als ik de boeken van Sonja vergelijk, ook redelijk Sonja-proof.

Gewone witlof met ham en kaas vind ik dus echt NIET lekker.

Ik laat later vanavond wel weten of het lekker was … of niet :mrgreen:

Groetjes, Petri

Ow zie dat je het nog over invetten hebt, ik heb gewoon een heel klein drupje olijfolie in de ovenschaal gedaan en dat met een kwastje goed uitgesmeerd.

Hoef je niet met bakpapier te klungelen.

Petri

ik vet de ovenschaal nooit in voor witlof ham/kaas… gaat altijd goed.

Jaja, daar ben ik weer…ik vond het heeeeel erg lekker :drool: …vooral de ham maakte de smaak extra speciaal. Ik heb eerst de witlof 10 minuten gekookt en toen in de oven gedaan tot de kaas gesmolten was (wel op bakpapier, zal de olijfolie voor de volgende keer in mn achterhoofd houden)

Jullie zijn extra bedankt voor mn heerlijk avond eten.

(moest het eten met gekookte aardappels en schol)

:-*

ik kook/stoom ze wel op voorhand en laat het lang uitlekken en dan rol ik de witloof pas in de ham. Ik maak trouwens ook witte saus die ik erover heen giet, dan geraspte kaas erover en in de oven…heerlijk

Was een prima zelf bedacht receptje, ook de kinderen hebben heerlijk gegeten.

Witlof was niet gekookt en daardoor vind ik hem lekkerder.

Zo lust ik voortaan de witlof.

Heb hem 20 minuutjes op 220 graden in de oven gedaan, lekker korstje aan de bovenkant en de groente nog knapperig.

Petri