Twijfels... Vrije school of toch niet?

Ik vind het zo moeilijk om een basisschool voor emma te kiezen. We hebben haar nu ingeschreven op de openbare basisschool hier in de buurt maar ik blijf zo twijfelen. Ze gaat nu naar een antroposofische peuterspeelzaal en dat bevalt zo goed dat ik twijfel of ik haar niet op vrije school (zit aan de peuterspeelzaal vast) moet doen. Ik ben zelf niet heel erg met antroposofie bezig ofzo maar ik krijg gewoon zo’n goed gevoel als ik in die school loop.



Iedereen in mijn omgeving zegt: Nee toch niet naar de vrije school, die kinderen lopen allemaal achter etc. En ik vraag mezelf dan af hoe de overgang van een vrije school naar een gewone midelbare school dan gaat. Is dat niet een enorme verandering?



De peuterspeelzaal waar ze nu heen gaat heb ik gekozen op basis van een gevoel. Het voelde gewoon goed en dat gevoel heb ik nu weer.



Kortom ik weet het dus gewoon niet meer zo goed. Zijn er hier ouders die zelf op de vrije school hebben gezeten die me wat meer kunnen vertellen over de overgang van vrije school naar voortgezet onderwijs?

Het klopt niet dat kinderen op een vrije school altijd achterlopen, soms helaas wel…

Het hangt erg af van de school maar dat is bij een openbare, chr. protestantse net zo. Ik zou goed informeren bij de school en de ouders die er al kinderen hebben zitten.

Stuur mij anders pb als je nog vragen hebt. Waar woon je?

@maantje wrote:

Het klopt niet dat kinderen op een vrije school altijd achterlopen, soms helaas wel…

Het hangt erg af van de school maar dat is bij een openbare, chr. protestantse net zo. Ik zou goed informeren bij de school en de ouders die er al kinderen hebben zitten.

Stuur mij anders pb als je nog vragen hebt. Waar woon je?




Ik woon in Arnhem. Ik denk dat ik dan na de schoolvakantie even met andere ouders ga praten die al oudere kids daar op school hebben. Het is natuurlijk wel zo dat alle scholen zo haar dingen heeft. We zijn ook op een openbare school wezen kijken die heel hoog scoorde. Maar ja daar waren ze alleen maar bezig met taal en rekenen de hele dag… Dat vond ik ook niets.

Misschien net een beetje laat, bij ons (vrije school) hebben ze verschillende voorlichtingsavonden in de lente en zo voor de zomervakantie. Volgens mij zowiezo wel regelmatig, maar dan vooral.

Daarin vertellen ze vooral veel over de manier van lesgeven, ook wordt er ingegaan op evt achterstanden waar veel ouders toch bang voor zijn.



Wat mij altijd verteld is is dat een overstap maken naar regulier onderwijs in bepaalde perioden heel lastig is. Zo liggen ze aan het eind van de eerste klas vaak achter met het leesniveau, rekenen soms ook, net wat de interesse van je kind is. Een van mn kinderen las voor de kerst gewoon zelf, net als regulier onderwijs, de ander las aan het eind van de eerste nog nauwelijks.

Dan overstappen is dus niet echt handig, maar een jaar of anderhalf jaar later is die achterstand meestal helemaal ingehaald. Aan het eind van de basisschool zowiezo, ze moeten ook gewoon een citotoets doen.

Bij ons op school wordt er zeer hoog gescoord, bijna eenderde van de leerlingen gaat naar het reguliere gymnasium hier en het ene kind maakt die overstap makkelijker dan de ander.

Deels ligt dat aan de school, het wereldje dat toch wel wat anders is als op een gewone school, maar het hangt ook zo van je kind af. Mijn verlegen zoon zal veel meer moeite hebben zich te handhaven tussen kinderen die uberhaupt al wat bijdehanter etc zijn dan mijn dochter die zeer mondig is :wink:

Haar vriendinnetje dat enigzins wereldvreemd wordt opgevoed (niet mee naar de supermarkt ivm invloeden, geen tv, geen snoep of koek, alleen van het reformhuis, prive-zwemles want ja… anders krijg je maar van die plebs waar je kind mee omgaat…) die heeft dalijk gewoon een dik probleem om zich te handhaven gok ik zo (maar die zal ook naar vrij vervolgonderwijs gaan denk ik :lol: ).

Qua onderwijs en niveau denk ik iig dat je je geen zorgen hoeft te maken, dat is iig bij ons op school dik in orde.

Maar het is wel een beetje een apart wereldje. Ik denk dat het je (of ieder)kind heel veel extra’s te bieden heeft, juist ook die dingetjes die niet zo voor de hand liggen. En dat je dan op school soms vreemd wordt aangekeken als je een weekendje naar Disneyland gaat, ach dat neem ik dan maar voor lief. Ze staan iig met beide voetjes in zowel een flink sofisch als een heel ‘regulier’ wereldje :wink:

Heb je op de site van de Onderwijsinspectie gekeken? Daar staan rapporten van de scholen op, kan je zien hoe ze ‘scoren’. Zegt niet alles natuurlijk, maar geeft wel een indicatie.



Succes! :-*

ik heb zelf op een vrije school gezeten en toen vond ik de vakken niet echt aansluiten op het voortgezet onderwijs

het was wel een leuke school en de manier van lesgeven vond ik ook leuk

maar het is anders

wat ik wel prettig vond is dat de klassen niet zo groot waren

15 a 23 kinderen

en ik was altijd erg kreatief bezig en dan val je met je neus in de boter

met aquarelleren, tekenen, handenarbeit , toneelles , muziekles etc



maar denk dat het ook aan de school ligt

en ik ben natuurlijk ook al heel wat jaartjes van de school af dus waarscheinlijk zal er ook wel het eea veranderd zijn



ik ben voor tygo aan het kijken naar een school en kom steeds weer terug bij het dalton onderwijs.

ga na de vakantie even contakt opnemen

wij zijn pas verhuisd dus beetje aan de late kant met definitief inschrijven

maar komt vast goed

je hebt best een aantal scholen hier in de buurt om uit te kiezen :shock:

Ik heb 14 jaar op de vrije school gezeten, mijn havo gehaald en daarna een HBO studie gedaan en behaald.

@purpled82 wrote:

@maantje wrote:
Het klopt niet dat kinderen op een vrije school altijd achterlopen, soms helaas wel…

Het hangt erg af van de school maar dat is bij een openbare, chr. protestantse net zo. Ik zou goed informeren bij de school en de ouders die er al kinderen hebben zitten.

Stuur mij anders pb als je nog vragen hebt. Waar woon je?




Ik woon in Arnhem. Ik denk dat ik dan na de schoolvakantie even met andere ouders ga praten die al oudere kids daar op school hebben. Het is natuurlijk wel zo dat alle scholen zo haar dingen heeft. We zijn ook op een openbare school wezen kijken die heel hoog scoorde. Maar ja daar waren ze alleen maar bezig met taal en rekenen de hele dag… Dat vond ik ook niets.




ok die school ken ik niet…kan ik dus niks over zeggen :slight_smile:

Ik dnek wel dat er de afgelopen jaren veel veranderd is in vrije school land. Op de site van de inspectie staan idd. de scores van scholen en ook van vrije scholen. Je moet wel even opletten dat het niet verouderd is maar van recent. Onze vrije school heeft een erg hoge uitstroom, veel ook naar het regulier onderwijs maar dat verschilt dus per school.

kijk anders eens rond op het forum antroposofie en het kind. Daar staan ook topics per school, wellicht staat die van jou er ook bij. Anders misschien sowieso een plek om vragen te stellen.

Bedankt voor jullie antwoorden!



Madre, Heb jij dan op een vrije school de HAVO gedaan? En zo niet hoe heb je dan de overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs ervaren?



Sis, Ik had inderdaad al op die site gekeken en daar stond wel dat in 2008 er aangepast toezicht was toegekend maar ondertussen (eind 2009) is er weer een basistoezicht toegekend en heeft de school gewoon weer een plusje. De openbare basisschool heeft ook een plusje.



Lune, Hier op de vrije school en ook op de peuterspeelzaal zitten eigenlijk best veel ouders die niet heel erg antroposofisch zijn. En dat aparte wereldje is eigenlijk wel iets wat me aantrekt. Tja en als ze gek zouden kijken als we een weekendje naar disneyland zouden gaan dan is dat maar zo, daar zou ik niet zo heel erg mee zitten.



Poeizie, Ik weet niet hoe groot de klassen op de vrije school hier zijn maar de openbare school waar ze nu staat ingeschreven heeft klassen van ongeveer 19 kinderen dus dat valt ook wel erg mee. Mijn dochter is ook altijd creatief bezig dus daarom denk ik ook wel dat de vrije school wat voor haar is.



Maantje, bedankt voor de tip van dat andere forum.

Ik vond de stap van middelbare school naar studie prima te doen.

Ik heb de Havo gedaan en toen niet gehaald en die bij de joke smit (volwassenen onderwijs) behaald, daarna naar HVA gegaan.



Mijn ouders waren niet antroposofisch maar stonden wel achter hetgeen de vrije school te bieden had. Ik werd thuis dus niet verder antroposofisch opgevoed.



Ik kan mij voor stellen dat mensen vinden dat vrije schoolleerlingen iets achter lopen omdat er ook veel aandacht wordt gegeven aan ‘andere’ vakken.



Ik ben daar alleen maar blij mee geweest. De vrije school is voor mij echt een goede school geweest.



Mijn man heeft ook op de vrije school gezeten en voor hem was het niets.



Het ligt gewoon echt aan het kind en hoe de ouders er op zitten en alles in de gaten houden.



Goed kunnen rekenen en tienen voor dictee is in mijn ogen ook niet alles.



Ik zou de VS niet afwijzen omdat je vage verhalen hebt gehoord van dat vsleerlingen achter zouden lopen. Ook bij normale scholen kunnen leerlingen achter lopen.



Je moet kijken naar de school zelf, daar is vast ook een beoordeling van.



Onze kinderen zitten NIET op een vs en dat vind ik nog altijd, ondanks de leuke school nu, erg jammer.



Maar de vs bij ons in de buurt, waar ik ook op heb gezeten, heeft dus GEEN goede beoordeling en aangezien ik ook wel wist hoe het daar aan toe ging, wilde ik mijn kinderen niet proefkonijnen laten spelen.



Kijk dus naar de school ansich en niet naar de naam vrije school…



:smiley:



Hieronder een linkje waarom ik het niet gedaan heb:



http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=53763

Madre,



Dank je voor je antwoord! :slight_smile:



De school heeft op zich nu geen slechte beoordeling maar er is momenteel wel een leegloop op school heb ik begrepen. Er komt vanaf volgend schooljaar een continuerooster en zo hopen ze toch ook weer wat meer mensen te trekken.



Ik vind juist die andere vakken erg leuk en ik heb het idee dat kinderen op een vrije school meer in hun waarde gelaten worden en elkaar accepteren zoals ze zijn. En tuurlijk is het niet het belangrijkste dat ze goede cijfers haalt ik vind het belangrijker dat ze gelukkig is op school en er met plezier heen gaat.



Mag ik vragen waarom de vrije school voor jouw man niets was?



Vervelend dat jouw kinderen niet naar de vrije school konden door de problemen op die school. Ben je uiteindelijk wel tevreden met hun huidige school?

Vind het som gelul dat die achter zouden lopen ?!?!!



Achterlopen komt door andere factoren Vind IK !

Mijn dochter zit op een vrije school en ik ben er zo blij mee !!

Mijn dochter loopt eerder iets voor dan achter op het moment.



Daarbij moeten ze toch een minimum niveau hebben voor bepaalde vakken.

Anders moeten ze verplichte blokken volgen voor de vakken waarin ze wat achter komen.



En ze mogen natuurlijk ook zelf al beginnen met dingen die ze eigenlijk een jaar later pas mee beginnen op een andere school.

Purpled, mijn man begon pas ik de 8e klas en die onderbouwbasis is eigenlijk gewoon nodig op een vrije school. Als je eerst op een ‘normale’ school hebt gezeten en dan in je puberteit naar de vs gaat werkt dat niet goed…



Mateo en na de vakantie ook Micah gaan naar een school tegenover ons huis. Het is een totaal andere school dan de vs en in het begin vond ik het moeilijk maar Mateo heeft zo’n leuke juf en ze doen zoveel leuke dingen dat ik helemaal tevreden ben.



Het klopt zeker dat ze naar je kijken hoe je bent. Dat is een van de antroposofische leefwijzes. Daarbij geven ze ook inderdaad ook heel veel aandacht aan andere vakken, vakken die je op een ‘normale’ school niet krijgt. En ja, het is af en toe echt wel zweverig, maar ooooh wat heb ik een leuke schooltijd gehad.



succes met je keuze.

Madre,

Ik snap dat het dan voor je man minder leuk was. Nogmaals bedankt voor je antwoorden.



Sabrina,

Ook bedankt voor je antwoord. Ik wist niet dat ze ook “vooruit” mochten werken.



We hebben nu in ieder geval besloten na de vakantie een gesprek/rondleiding aan te vragen als dat mogelijk is. Hopelijk kan ik dan een besluit nemen.

Vooralsnog denk ik dat de VS een goede keuze is voor onze mini-crea-bea!!!



:mrgreen: