Twijfel....

Hoihoi,

Zit een beetje met een dilemma…

Ik heb 2 kinderen, 1 in groep 3 (7 jaar oud), 1 in groep 1(4 jaar oud).

Ze zitten op een hele leuke school, Jenaplan, hier vlak in de buurt. So far so good.

Hoor ik vandaag dat er een meisje uit mijn dochters klas (kleuters) volgend jaar groep 3 op een andere school gaat doen, haar broer, groep 7 gaat ook mee. Nou vond ik vooral dat laatste nog al een beslissing dus ik heb de moeder naar haar beweegredenen gevraagd. Blijkt dat haar oudste zich vanaf de bovenbouwstamgroep (6-7-acht) helemaal niet meer zo lekker voelt op school. Kwam thuis met de mededeling dat je hier op school zowat dyslectisch moet zijn om goed onderwijs te krijgen (fijne uitspraak voor een kind van groep 7 nietwaar). Toevallig heb ik vorig jaar (laatste jaar opleiding IPABO) in die groep stage gelopen en het is een heel slim jochie met een superbrede interesse. Leest voor de lol geschiedenisboeken van zijn ouders, maakt werkstukken over ruimtevaart, leest de krant etc. Wel tamelijk stil maar als ie wat zegt dan is het precies raak hoewel niet altijd even tactisch (maar dat mag ik eigenlijk wel). Eén van de laatste dingen die gebeurden was dat hij de juf aansprak op een taalfout die zij gemaakt had in een beoordeling van hem waarop juf explodeerde en zei dat ie niet zo negatief moest doen en alles eens van een positieve kant moest bekijken, wat maakte die taalfout nou uit? En op dezelfde dag ging hij een discussie met haar aan over een gebeurtenis in de geschiedenis waarop ze gezegd heeft dat de klas zijn standpunt moest negeren en dat wat er in het boek stond altijd beter was.

Vervolgens kregen ze een schoolkeuze gesprek waarin de juf aangaf dat hij volgens haar naar VMBO zou moeten, vond ze beter voor zijn soc. emotionele ontwikkeling :shock:

Haar kleuterdochter leest al zelfstandig boeken en rekent ook al aardig, voor de lol en ze is bang dat dit straks dezelfde kant uit gaat. Ze zei wel dat het tot en met de middenbouw heel goed was gegaan, extra werk, op eigen niveau werken etc. maar dat er in de bovenbouw alleen nog maar aandacht gaat naar de zorgleerlingen. Er worden geen Cito toetsen afgenomen in groep 8 dus er is niet na te gaan hoe ze nou precies scoren. Zelf had ik niet zo’n prettige stage ervaring daar (zacht gezegd). Eigenlijk praatte ze heel erg in mijn straatje, ik vond dat ze het allemaal te vrijblijvend aanboden en dat er weinig uitdaging was voor de snelle leerlingen. Mijn mentor vond regelmatig dat ik de lat te hoog legde voor veel kinderen maar ja, dan zag ik de snelle kinderen wél opleven (en de zwakkere even wegzakken inderdaad). Probleem is dat ik de school wél heel ‘leuk’ vind. Er wordt veel gedaan aan toneel, expressie, veel zelfstandig werken etc. en ik heb zelf op een tamelijk strenge school gezeten dus tja…



Sorry voor het lange verhaal, wilde even m’n ei kwijt want ik zit erg te twijfelen of ik nou ook eens verder moet gaan kijken. Wat vinden jullie, hoe ‘leuk’ moet een school zijn, waar ligt het evenwicht?



Yvonne

Ik vind dat het evenwicht waar je het over hebt, dat je dat zelf moet bepalen.

Als ik jouw verhaal zo lees, ligt het probleem bij één leerkracht. Of klopt dat niet?

Toen ik je verhaal las, was het eerste wat in mij opkwam:“Kijk uit voor de hekklep.” Daar bedoel ik mee te zeggen dat je moet oppassen als ouders dat je geen problemen die je hebt, moet bespreken met andere ouders, maar die moet bespreken met de desbetreffende personen, schoolleiding of leerkracht.

Maar ik begrijp ook uit je verhaal dat je gevoel wordt bevestigd door het verhaal van die andere moeder. Dus dat gevoel had je al langer, klopt dat?

Ik denk dat je met dát gevoel wat moet doen.

En daarbij moet je goed blijven kijken naar jouw kinderen. Als die goed tot hun recht komen op de school waar ze nu zitten, haal je wel veel overhoop door ze daar weg te halen.



Bij ons op school is het zo dat er één gezin is, die hun kinderen op twee verschillende scholen heeft zitten. Niet echt praktisch maar het doet wel recht aan hun kinderen…

Dank je voor het antwoorden Rianne. Inderdaad bevestigde deze mevrouw mijn gevoel heel sterk. Ik heb met die leerkracht tijdens mijn stage echt een flink probleem gehad (lekker voor je laatste stage) en voornamelijk omdat ze alles wat ik zei als een aanval voelde op haar ‘deskundigheid’. Moet zeggen dat er ook 2 andere leerkrachten werken in de bovenbouw die veel meer down to earth zijn en waar ik het wél mee kon vinden. De tendens is echter wél dat er heel veel aandacht is voor kinderen die wat minder goed gaan en dat er naar mijn mening weinig wordt gedaan voor kinderen die veel meer aankunnen. De enige die in die groep ooit extra werk kreeg was een jongen die hoogbegaafd is (en getest dus ze konden er niet omheen). Hij is ook meteen de enige van die hele groep die een VWO advies heeft gekregen. Ik heb toen tijdens m’n stage naar de schoolkeuze voorlichting in de groep zitten kijken en het kwam er op neer dat VMBO prima was en als je nou heel veel zin had om theoretisch bezig te zijn dan kon je misschien iets meer proberen. Vond ik toen al erg eigenaardig, niet dat er iets mis is met VMBO overigens maar ik snapte niet dat dat zomaar als standaard werd genomen.

Ik hoop ook dat ze de komende jaren iets gaan verbeteren aan wereldoriëntatie want ze werken nu met zogeheten projecten. Heel leuk weer voor de kinderen, die weten nu bijvoorbeeld alles van Iran maar niet waar Den Haag ligt :think: .

Het beroerde is dat de onder- en middenbouw dus wél geweldig is, daar doen ze eerder méér dan minder. Zucht, wordt nog maar even afwachten denk ik, kinderen hebben het heel erg naar hun zin momenteel en ik wil ze dus liever laten zitten waar ze zitten, in ieder geval weet ik waar ik op moet letten straks. Misschien word ik wel zo’n lastige ouder :stuck_out_tongue: .



Yvonne

Hihi…niet lastig, maar kritisch… :wink:

Dank je :stuck_out_tongue: . Dan ben je volgens mij een goeie juf! Mijn vriend (is al 25 jaar schoolmeester) zegt altijd dat het merendeel van de ouders die als ‘lastig’ bestempeld worden alleen maar heel erg betrokken zijn bij hun kind en dat ie als ie dat in zijn achterhoofd houdt vaak de beste gesprekken heeft waar ie zelf ook nog iets van kan leren.



Groetjes,



Yvonne

Klopt en is helemaal waar! :thumbup: