Twijfel zo vreselijk!

Beste meiden,



Ik ben nu 12 weken in verwachting van ons 3e kindje.



Noah onze eerste zoon heeft 12 weken borstvoeding gehad. Was een hele onrustige en huilerige baby. Ik deed het puur en alleen, omdat ik weet dat het het beste is, maar heb er nooit een moment van genoten. Het deed continu ontsettend zeer en ik kon geen fijne houding vinden. Mijn tepels waren continu kapot en verging van de pijn in mijn rug. Na 12 weken moest ik weer werken en ik durfde niet op mijn werk af te dwingen dat ik ruimte kreeg om te kolven dus toen ben ik gestopt.



Dik 3 jaar later werd onze 2e zoon geboren en weer vol goede moed begonnen. Wederom ging het weer hetzelfde maar ik wou doorzetten. Continu harde stukken in mijn borsten en weer continu kapotte tepels. Toen hij 4 weken was moest ik naar het cb. Daar kreeg ik te horen dat hij niet genoeg aankwam en een ingevallen kontje begon te krijgen. Dit ondanks dat ik hem dag en nacht om de 2 uur voede. Ik was compleet over de rooie, deed 's nachts bijna geen oog dicht, omdat ik bijna continu lag te voeden, had overdag mijn oudste zoon ook nog rondlopen en die was vaak al rond 5.00 ’ s morgens wakker.

Ik ben toen naar huis gegaan en was helemaal overstuur. Ik heb de handdoek in de ring gegooit en heb manlief gevraagd om kunstvoeding te halen. We zijn overgestapt en we kregen direkt wat rust zeg maar. Ian sliep veel beter en was echt een tevreden kindje.



En nu is de 3e zwangerschap een feit! En weer wil ik graag bv geven, ondanks alles, maar zie er zo tegenop.



Hebben jullie tips voor mij e.d.



Wat ik vooral erg rot vind is dat ik zulke grote borsten heb (E-cup) en ik daardoor erg lastig een fijne houding kan vinden om te voeden. Ik kan natuurlijk niet gaan liggen terwijl de andere 2 beneden zijn.



Meiden please help me!



:-* Gismo

Allereerst van harte met het behalen van de eerste ‘mijlpaal’: 12 weken zwanger! :inlove:

Ik kan nu, na het lezen van je verhalen, heel gemakkelijk zeggen: je kleintjes dronken de borst niet goed leeg en waren niet goed aangelegd. Zo, gemakkelijk hè? Maar ja, daar heb je natuurlijk niets aan. :wink:

Ik heb geen ervaring met voeden met grote borsten (vond die van mij al gigantisch, die waren van kleine B naar kleine D gegaan :mrgreen: )…

Ik heb wél ervaring met kapotte tepels, maar dat kwam omdat Leonie niet goed aanhapte. Aan de buitenkant zag het er wel netjes uit, dus in het ziekenhuis dachten ze dat het wel goed zat. Later zei de kraam nog wel: het moet geen pijn doen, hoor! Maar ik dacht dat ik er even doorheen moest, en zei dapper: maar het wordt al wat minder. :wall: :doh: Toen Leonie maanden later wél goed aanhapte (en toen had ik al heel wat problemen gehad en heel vaak op het randje van stoppen gestaan), wist ik pas hoe het moest voelen. Ik voelde eigenlijk niets, de tepel ligt namelijk achterin het mondje, en daar is het weke gedeelte! Zo’n gekke gewaarwording, ineens dacht ik: aha, zó moet het dus! :dance: Dat was overigens pas nadat ik contact had opgenomen met een vrijwilliger van VBN, had ik veel eerder moeten doen.



Wat zou je kunnen doen tijdens je zwangerschap:

  • een cursus volgen, bijvoorbeeld bij VBN. Ik heb dit nooit gedaan omdat ik dacht: wat kunnen ze me nu vertellen zonder dat ik een baby heb? Stom stom stom… had me een hoop moeite en problemen gescheeld
  • sowieso contact leggen met een contactpersoon, vertellen wat je vorige ervaringen zijn, en vragen of ze na de bevalling een keertje langs wil komen. Als het contact er eenmaal is, is de drempel lager om een keertje te bellen als je er doorheen zit :wink:
  • informatie opzoeken op http://www.borstvoeding.com. Die site staat bomvol met informatie (bijvoorbeeld ook over voeden met grote borsten :wink: ) en is ook later handig als naslagwerk
  • tot slot, niet geheel onbelangrijk: lekker hier blijven lezen/schrijven :mrgreen: Hier zitten zoveel ervaringsdeskundigen, ze hebben mij er ook doorheen gesleept! :clap: Zonder dit forum (en dit bv-stukje) was ik vast eerder gestopt, nu hebben we mooi de 15 maanden volgemaakt! :dance:

Voeden met grote boobs… (hier voor de zwangerschap een F cup, nu een H cup maar prop me in een G :mrgreen: )



Ik heb in het begin gevoed voorovergebogen… en dan krijg je idd pijn in je rug… je moet proberen je kindje naar je toe te brengen… en jij achterover…

Je kunt ook een voedingskussen gebruiken en dan weer een lekker kussen in de rug en je voedingskussen op schoot zodat je je handen vrij hebt…

Tja liggend voeden… misschien toch proberen… gewoon ook op de bank met je kindje aan de binnenkant… kan niet veel gebeuren… en je oudste kindjes ‘orders’ geven :mrgreen: haal mama dit es of dat es… vond die van mij erg leuk… en ik heb ook wel es rondgelopen met 1 aan de borst en de andere achterna :oops:



Verder een goede voedingsbh… en ik zou bij de kraamzorg vragen naar een hulp die een beetje verstand heeft van BV… eventueel die link van borstvoeding.com eens doorpluizen… staan veel tips… ook voor pijnlijke tepels… misschien ligt het aan de ‘verkeerde’ manier van aanleggen… :think:



Succes… :-*

Het klinkt inderdaad, zoals Biebels al zei, alsof ze niet goed aangelegd zijn geweest, daar kun je dus al die problemen van krijgen…

Maar dat is wel een probleem dat doorgaans goed te verhelpen is met de juiste hulp!

Als ik je verhaal zo lees kan ik me voorstellen dat je het even niet meer ziet zitten om deze ook nog te voeden, maar het zou zonde zijn als je besluit het niet te doen terwijl het dit keer misschien best zou lukken… (mijn ‘motto’ bij vrouwen die twijfelen, is: stoppen kan altijd nog!).



Biebels heeft je al een aantal goede adressen gegeven waar veel info te vinden is. Ik zou inderdaad zeker ook ‘live’ contact zoeken met iemand en niet alleen via de pc het zelf proberen uit te zoeken; iemand die er letterlijk naast staat kan direct zien wat er evt misgaat en dan ingrijpen.

Er bestaan ook lactatiekundigen. Deze moet je wel betalen (wordt soms wel vergoed). Een contactpersoon van de VBN of LLL kan natuurlijk ook, die zijn meestal vrijwilligster.

Doen hoor!



En wie weet… blijkt dit keer wel dat je een natuurtalentje krijgt dat in 1 keer goed hapt en waarbij je helemaal geen last hebt… :pray: je weet maar nooit! Maar mocht het niet zo zijn, dan is er dus hulp! succes alvast!

ik heb geen tips maar ik zou in jouw geval wel beginnen met BV, lukt het niet dan kan je nog stoppen, maar wie weet lukt het deze keer wel :thumbup:

En zoals de anderen al zeiden, cursussen volgen en je laten begeleiden!

Luister naar biebels :wink:



Een cursus volgen kan heel veel problemen voorkomen, je kunt dan ook vragen stellen en dan weet je hoe je het de volgende keer zo kunt doen dat je die problemen voorkomt.



Op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl of http://www.lalecheleague.nl vind je telefoonnummers van contactpersonen/leidsters bij jou in de buurt en kun je bellen voor de cursus.

Meiden heel hartelijk bedankt voor jullie reacties.



Ik ga zeker weer vol goede moed beginnen.



Maar wat ik zo moeilijk vind is hoe je nou precies kunt bepalen dat de tepel goed ligt. Neem aan dat ze dat op zo’n cursus ook niet echt duidelijk kunnen maken zeg maar.



Ik ga in ieder geval is even boeken halen over bv en kijken of er hier in de buurt cursussen zijn.



Gebruikten jullie b.v. ook een bepaalde zalf om de tepels snel te laten helen?



Ik heb ook zitten denken om te gaan kolven en het dan te geven om niet weer van die kapotte tepels te krijgen zeg maar. Mijn tepels zijn altijd al supergevoelig en vind het gewoon een rotgevoel als ik bv lig te geven.



Zijn er mensen die ook gekozen hebben voor die optie?

@gismolo wrote:

Maar wat ik zo moeilijk vind is hoe je nou precies kunt bepalen dat de tepel goed ligt. Neem aan dat ze dat op zo’n cursus ook niet echt duidelijk kunnen maken zeg maar.


Dit dacht ik dus ook, en daarom heb ik geen cursus gevolgd. Maar achteraf is het allemaal zó logisch als je het ziet! Ik ‘mikte’ dus altijd verkeerd, wilde de tepel middenin Leonie haar mondje hebben, maar dat ging dus altijd mis. Hóé je wel moet mikken :wink: wordt je in zo’n cursus met foto/video uitgelegd. Die video heb ik gezien toen ik al een hoop problemen had gehad :wall:

Biebels, oke dus dat wordt dus wel uitgelegd op zo’n cursus.



Denk toch echt dat ik me aan zo’n cursus ga wagen. Waar ik alleen zo bang voor ben is dat ze daar zo gaan praten dat ik me zo verschrikkelijk schuldig ga voelen dat de oudste 2 geen half jaar bv hebben gehad.

ik heb ook een cursus gevolgd… Eigenlijk werden bij ons alleen de problemen genoemd die je tegen kan komen met bv geven, want als het goed gaat gaat het goed zei de lk die de cursus gaf…

Het gaat er vooral om dat je problemen erkent en er wat mee doet…

Ook werd er wel uitgelegd hoe het wel moest gaan, alleen werd dit maar kort aangehaald…



Dus voel jezelf helemaal niet schuldig en ik vind het juist knap dat je ondanks 2x veel troubles het toch nog een keer wilt proberen (wat zeg ik: bv ga geven)…



gr patricia

Patricia, ja zo kan ik het inderdaad ook bekijken :wink:



Aan de ene kant is de keus voor fv heel makkelijk gemaakt. Dan weet ik zeker dat ik al die problemen niet tegen ga komen, maar mijn gevoel zegt toch heel wat anders.

Allereerst raad ik je een BV-cursus aan. Ik heb ook 2 slechte ervaringen maar de derde was SUPERGOED!! En MEDE dankzij de cursus. En nu bij de vierde wil ik het weer gaan proberen.