twijfel over soort voeding

Je moet doen waar jij je goed bij voelt en als je 100% achter jullie beslissing staat om kv te geven, moet je dat gewoon doen en je niet door anderen een schuldcomplex aan laten praten. Er is niets mis met kv. Borstvoeding is beter maar dat wil niet zeggen dat kv slecht is.

Ook ik ga kiezen voor FV, omdat ik me niet prettig voel bij het idee van BV…



Ik heb (natuurlijk, zie banner :wink: ) alles in huis voor de FV, maar wel rekening houdend met een kleine kans op BV…dus flesjes die aan een kolf kunnen enzo.



Ik heb aangegeven bij de kraamzorg, dat ik het misschien wel wil proberen…Ik hou dus nog een hele kleine slag om de arm, zodat ik het misschien toch ga ‘durven’.



Ik weet dat er hier vaak over ‘geoordeeld’ wordt…maar meid, doe wat JIJ denkt dat goed voor jou én je beeb is!

ik denk dat het hier niet zo zeer gaat om schuldcomplexen aanpraten en oordelen, maar ik merk dat ik het toch moeilijk vind te lezen dat er nog steeds zoveel misverstanden bestaan over bv (zoals in de post van tante soesa) en ik doe net als renzosmam mijn best niet er een zoveelste bv/kv discussie van te maken. Maar verkeerde info over bv mag wel rechtgezet worden vind ik eigenlijk. En als iemand laat weten te twijfelen over kv of bv, en vervolgens kiest voor kv, mag dat ook betreurd worden toch?

@fiep klophout wrote:

ik denk dat het hier niet zo zeer gaat om schuldcomplexen aanpraten en oordelen, maar ik merk dat ik het toch moeilijk vind te lezen dat er nog steeds zoveel misverstanden bestaan over bv (zoals in de post van tante soesa) en ik doe net als renzosmam mijn best niet er een zoveelste bv/kv discussie van te maken. Maar verkeerde info over bv mag wel rechtgezet worden vind ik eigenlijk. En als iemand laat weten te twijfelen over kv of bv, en vervolgens kiest voor kv, mag dat ook betreurd worden toch?


Hier sluit ik me bij aan…

Iemand geeft aan te twijfelen…

Dan mag je toch ook bv aanprijzen…ik vind het altijd zo apart dat er over schuldcomplexen gesproken wordt ivm met NIET kiezen voor bv…

JIJ bent de enige die jezelf een schuldcomplex aanpraat hoor…niet iemand anders…als JIJ kiest voor kv is dat dan toch prima…het is niet voor niets jouw kind en jouw keuze!

Maar o o o als je trots bent op je bv of iemand gewoon zegt probeer het toch joh wieweet zijn al je angsten en ‘‘vooroordelen’’ helemaal ongegrond en vind je het zelfs leuk bv nou nou dan ben je gelijk bvmaffia ofzo…

Dát vind ik oneerlijk!!

Ik vind bv geven leuk en gezellig en speciaal…ik kan het iedereen aanraden.

Een ander ziet meer voordelen in het geven van een flesje,even goede vrienden maar ga dan niet zeggen dat ik iemand een schulcomplex aanpraat,dat doe je nog altijd zelf…

:snooty:

Even voor de duidelijkheid (en nee ik wil geen discussie want daar doe ik al expres niet meer aan mee omdat dat een verhaal zonder einde is :wink: ) er bestaat bij mij geen misverstand over het geven van bv, het gaat hier om iemands gevoel en hoe lief en goed jullie het ook bedoelen met alle tips en handigheden, dat helpt daar gewoon niet aan. Het is iets wat je niet uit kunt leggen aan iemand die dat gevoel niet kent, maar het gevoel is niet goed. Dat is de reden dat ik (en als ik Lydia denk te begrijpen zij ook) geen bv geef.



Ik vind het jammer dat niet iedereen kan begrijpen (bijv. mijn vk) dat dat gevoel bestaat en aan je probeert uit te leggen waarom bv zo goed is, het is niet zo dat wij niet begrijpen dat bv beter is dan kv dat wordt overal maar al te goed duidelijk gemaakt, al die goedbedoelde adviezen kunnen dat gevoel wat in iemand zit (helaas?) niet veranderen. Ik ken gewoon dat oergevoel niet dat je bv moet en wil geven… (ik hoop dat dat een beetje duidelijkheid geeft?)



Voorbeeld: omdat mijn moeder aan borstkanker gestorven is dacht mijn vk me even over te halen om bv te gaan geven omdat dat borstkanker zou kunnen voorkomen. Bij ons is het meer een genetisch verhaal en ik geloof ook niet dat dat een reden is om opeens wel bv te gaan geven, als ik die ziekte van mijn moeder heb meegekregen krijg ik hem toch wel.

als het voor jou als een opluchting voelt om nu te kiezen voor fv dan lijkt me dat voor jou duidelijk de beste keuze.

ja, bv is het beste voor een baby maar dat maakt fv niet slecht en als jouw gevoel zo diep zit, lijkt me dat niet iets wat je moet negeren.

ik vind het knap dat je deze keuze durft te maken.

Nou, misschien omdat ik precies hetzelfde ‘gevoel’ had bij Mateo EN Micah…



Ik word misselijk als iemand aan mijn tepels frot. Ik krijg een naar gevoel in mijn buik. Dat gesabbel en gezuig…ieuw…Ik had echt geen zin in dat gehang aan mijn borsten de hele dag en nacht…



En TOCH heb ik bv gegeven (bij Micah) waarom?

De voordelen hoef ik niet te vertellen toch? (soms denk ik van wel omdat er inderdaad zoals Renzosmam zegt, altijd een staartje hangt aan het trots zijn op bv geven)…



Na 6 weken was het nare gevoel weg…Ik was aan het gevoel gewend, ik had eelt op mijn tepels gekregen (bij wijze van spreke) en ik vond het geweldig te zien hoe Micah op mij groeide…En toen kreeg ik het gevoel weer terug met 6 maanden. Ik ben toen gaan afbouwen. Vond het mooi geweest.



Je kan ook ergens gewend aan raken…Je moet het gewoon willen. Ik vond dat ik altijd nog kon stoppen. Dat deed ik dus ook toen ik er weer erg veel last van kreeg.



Dus ja, ik begrijp het gevoel heel erg goed en ja ik kan er over meepraten van beide kanten…



Dus als iemand twijfelt en uiteindelijk kiest voor kv blijf ik dat eeuwig zonde vinden…



Schuldgevoelens vind ik zo onzinnig als mensen dat zichzelf aanpraten. Vaak is het zo dat mensen weten dat bv beter is maar toch voor kv kiezen. Dan gaan ze dit soort topics lezen waar ze zich heel erg boos maken omdat zij vinden dat de pro-bv’rs te hard zijn in hun mening…

Maar kom op, het blijven toch feiten…



Sorry, topicstarter…

Ik kon het echt niet laten. Het is ook zeker niets persoonlijks. Mateo is grootgebracht op kv en Micah op bv. Het zijn allebei gezonde jochies.



Maar als ik geweten had wat ik bij Micah geweten had, had ik de bv bij Mateo echt op een andere manier aangepakt en doorgezet…

Lydia er zijn een heleboel die een heleboel van je besluit kunnen vinden, maar als het erop aankomt ben jij degene die je er prettig bij moet voelen.

Als voor jou fv het beste voelt, dan moet je daar voor gaan.

Maar als je het niet zeker weet, zou ik zeggen hou de keuze open totdat je bevallen bent.

Ik heb de hele zwangerschap gezegd dat ik geen bv zou gaan geven.

Ik zag dat gefriemel aan mijn lijf niet zitten.

Toen ik met 30+ weken melk begon te lekken, kreeg ik het gevoel dat mijn borsten blijkbaar wel wisten wat er gebeuren moest.

Ik had toen zoiets van niet geschoten is altijd mis.

Toen Thijmen een paar weken later geboren werd wilde ik nog maar 1 ding en dat was bv geven.



Uiteindelijk liep de bv niet lekker en ben ik onder andere na veel gezeur van anderen gestopt.

Daar heb ik nog steeds een rot gevoel over.



Wat ik probeer te zeggen is dat je moet doen wat voor jou goed voelt.

Doe niet iets omdat anderen zeggen dat dat moet of omdat dat hoort.

Kijk Marlous dat is ook eens goed om te lezen!



Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat iemand het nodig vindt zijn/haar keuze te verdedigen omdat er blijkbaar nog steeds een soort taboe rust op wel maar ook op geen bv geven. Wat je ook doet er zal altijd iemand zijn die vindt dat het anders moet, ik voel me dan ook niet schuldig dat ik gekozen heb voor kv en ik vind het nou juist mooi als de pro-bv’ers iemand die heel erg twijfelt over de streep kunnen trekken. Ik vind het soms alleen jammer dat er ook bv’ers zijn (niet persé hier) die het doen voorkomen of je slecht voor je kind zorgt als je geen bv geeft, daar help je de twijfelaars niet mee!

@Lydia_h wrote:

na een gesprek met mijn vriend hebben we samen besloten om voor fv te gaan. ik voel me er gewoon niet fijn bij zie het echt niet zitten. ik weet zelf heel veel over borstvoeding heb ook voorlichtingen gegeven dus daar ligt het niet aan het past gewoon niet bij mij. ik zat er erg mee omdat ik dacht dat mijn vriend wilde dat ik bv zou geven maar hij zei ook je moet doen waar je je goed bij voelt. ik voel me nu echt opgelucht. zat er wel heel erg mee. ik snap dat niet iedereen het met me eens zal zijn maar ik sta 100% achter mijn beslissing. en dat is het belangrijkste toch.




Ik begrijp je opluchting helemaal :wink:



Groetjes,

Heleen

whow ik had niet verwacht dat er zo heftig gerageerd zou worden. dit is dan ook de laatste keer dat ik reageer. er is een ding dat mij boos maakt en dat is dat mensen durven te zeggen dat als je kv geef je niet het beste met je kind voorheb ik vind dat je dat nooit kan zeggen, nou ben ik er gelukkig niet gevoellig voor want zoals ik al zei sta ik 100% achter mijn beslissing. er zijn genoeg mensen die misschien bv hebben gegeven maar later wel hun kinderen mishandelen!!!

en tante soesa bedankt voor je steun! ik moet er eigenlijk wel een beetje om lanchen vind het een beetje "dom"van mensen als ze denken dat je dan niet het beste met je kind voor hebt. hoe zet je een slotje op een topic want dit word hier niet zo gezellig denk ik en aangezien ik een gezelligheidsmens ben.

jammer dat je zo over-the-top reageert, terwijl een hoop mensen, met respect voor jou, de moeite hebben genomen je serieus te helpen met je vraag… :?

zo was het niet bedoeld natuurlijk ben ik blij dat er ook mensen zijn die wel normaal reageren en proberen te helpen sorry nogmaals is dus niet voor iedereen bedoeld alleen voor de mensen die zich echt aangesproken voelen.

Ik vind dat iedereen normaal heeft gereageerd eerlijk gezegd…

ik voel me aangesproken. ik heb het namelijk over gezondheid gehad in mijn post, en dat mag blijkbaar niet, want dan word jij boos, omdat je dat natuurlijk helemaal niet wilt horen :? Dus omdat ik over gezondheid ben begonnen, vind je dat ik niet normaal gereageerd heb? HEt lijtk me niet meer dan normaal om als je het hebt over de allereerste voeding van je kind, naar de gezondheid te kijken…

Ik denk niet dat de mensen het zo bedoelen zoals jij het nu opvat Lydia. :hug: . Misschien dat je je aangevallen voelt, maar dat is zeker niet zo bedoeld.



Ik denk dat iedereen je gewoon een goed advies wil geven.

:eh: :eh: :eh: :eh: :eh: :eh: :eh: :eh: :eh:

Zullen we het op hormonen houden ofzo?

NIEMAND heeft gezegt dat je niet het beste met je kind voor hebt als je kv wil geven…

Iedereen heeft toch het beste met zijn/haar kind voor hier :roll:

Ik vond het juist een eerlijke vraag van je…

Nu heb ik spijt dat ik uberhaupt gereageerd heb op je…

Iedereen is juist vol respect geweest in dit topic en jij bent hier de enige die nu boos doet…beetje jammer vind ik dat… :shifty:

Je VROEG ZELF iets…

Maar je wil geen eerlijk antwoord begrijp ik…

Je twijfelde dan is het toch niet gek dat als je zelf goede ervaring hebt met bv je dat aanraadt en er positief over bent… :think:

En zoals Tante Soesa ervaring heeft met de keuze voor kv die kant juist belicht?! :thumbup:

Maar jij wil dus eigelijk gewoon steun in je keuze naar kv en de rest niet horen…

Moet je niet zo een topic openen meis…

Dan moet je zeggen ik ga kv geven wie deelt mijn mening dan krijg je wat je wil horen!!!



Enuh ‘‘dom’’ reageren :roll:

Pffffffffffff ik denk dat ik nu maar mijn mond ga houden…sjonge jonge jonge hey…over gezellig gesproken :silenced:

Oh en mijn reactie mag je denk ik ook op hormonen houden :lol: volgens mij moet ik ongesteld worden…voor het eerst sinds haar geboorte 8)