Twee peuters op één kamer?????

Hoi Allemaal



Wij hebben twee zonen. De oudste is sinds april 3 jaar en de jongste is net 2 jaar. Ons derde kindje is op komst. Dus tijd voor get doorschuiven van bedden e.d. In principe hebben we ruimte genoeg boven. Op de eerste verdieping slapen wij en de beide jongens nu op een eigen kamer. Op zolder hebben we nog twee kamers tot onze beschikking. Nu willen we de jongens bij elkaar leggen zodat de baby zijn/haar eigen kamertje heeft, we weinig hoeven te ‘versjouwen’ en we alle kids op dezelfde verdieping hebben. Vandaag zijn we ermee begonnen en… onze jongste rakker maakt er meteen een potje van. De oudste wil wel slapen maar die kleine houdt hem wakker. Is dit wel de goede oplossing? Zal die kleine boef aan de gang blijven? Of leggen we er toch eentje op zolder neer?? Wie heeft hier ervaring mee? Laat het me weten.





groetjes teun

Wat doet die kleine om hem wakker te houden?



Onze zonen van 4 en 2 jaar slapen ook sinds een maandje samen op 1 kamer. Voordat ze samen sliepen, kwam die jongste ook aldoor al uit zijn kamer en dat hebben we hem afgeleerd door gewoon de deurklink vast te houden en te zeggen dat als ie zelf uit bed komt, er ook maar zelf weer in terug moet klimmen. Na 2 nachten was het zo goed als over.



Nu komt ie er nog soms wel eens uit, maar dan gaat ie de gang op en commanderen we hem terug in bed. De oudste is gelukkig een slaapkop en slaapt er meestal doorheen. Het bolletje van de lampen hebben we losgedraaid zodat ie niet het licht aan kan doen.

Hee die van die lamp moet ik onthouden, das een goeie zeg! :thumbup:

Is 's winters wel erg lastig, omdat het dan nog vaak bij het naar bed brengen en aankleden donker is, dus dan moet ie weer aan. Ook het bolletje van het licht van de overloop is losgedraaid, die deden ze overdag vaak aan en dan brandden ze de hele dag zonder dat we het door hadden.

Hier slapen de oudste van 10 en de tweede van 9 al acht jaar samen op een kamer. Dus eigenlijk weten ze niet beter. Eigenlijk is het van begin af aan prima gegaan. Er is wel een periode geweest dat het met het middagslaapje feest was. Maar achteraf gezien was de oudste het middagslaapje gewoon ontgroeid. Ik heb 6 kinderen en de afgelopen jaren is er nog wel eens geschoven met slaapkamers. Natuurlijk is een nieuw kamer genootje wel erg spannend en vraagt om een paar avonden keten. Maar geloof me het went heel snel.

Baukje, heb jij meisjes of jongens op één kamer of allebei?



Liefs Moirah

Momenteel slapen de 4 jongens (10,9,5 en 4 jaar) samen op een kamer en de meisjes (7 en 17 maanden-voor zover de jongste niet bij ons in bed ligt). Maar tot voor een paar maanden heeft het meisje van 7 en de jongen van 5 een paar jaar de kamer gedeeld. Vanwege verhuizing en opnieuw behangen etc van de kamers zijn we tot deze verdeling gekomen. Anders hadden we die van 5 en 7 waarschijnlijk nog wel een paar jaar samen op de kamer laten slapen.

kirsten en ellen zijn nu 3,5 en 2,5 en slapen al samen vanaf dat ze de zelfde uren hadden dat ze wakker werden en dat is vanaf dat kirsten 2 jaar was en ellen 1 jaar en dat gaat reuze goed, ze willen s’avonds ook niet gaan slapen als de andere niet mee gaat, dus die blijven samen liggen tot ze groot zijn en niet meer samen willen slapen.

Kan ik me wel iets bij voorstellen.



Mijn oudste (4 jaar) werd circa 2x per maand nog wel eens wakker en huilde dan dat ie bang was in het donker voor de schaduwen en dat is nu niet meer gebeurd nu zijn broertje (2,5) bij hem op de kamer slaapt.

ja het helpt echt als je ze met 2 op een kamer legt

Hai,



zou het helpen als je kleinste eerst in bed legt, zodat hij alvast in slaapt valt?

Of als de oudste vast slaapt hem als eerste in bed leggen, en daarna de jonste?

Bij ons slapen mijn dochtertje van 6 en zoontje van 4 in één kamer; dat gaat ook niet altijd even goed, maar tegelijkertijd vind vooral mijn zoontje het heel fijn met zijn grote zus.



Ik denk dat het zowiezo 6 weken duurt voordat je definitief kunt zeggen of het werkt of niet…



Nicole

Helaas is het bij ons nu ook al een paar dagen feest. De jongste roept aldoor de naam van de oudste en die gaat schreeuwen dat ie stil moet zijn en dat vindt de jongste natuurlijk weer erg grappig en gaat door. We kunnen de oudste niet wijsmaken dat ie moet doen alsof ie slaapt, hij wordt zelfs helemaal hysterisch, komt huilend naar beneden :frowning: .

Hoi



Even een kleine evaluatie:

Onze twee jongens doen het fantastisch samen op één kamer. Ze gaan altijd meteen slapen (ze praten eerst een minuutje of zo), slapen ook meteen en maken elkaar 's morgens niet wakker. Ons wel trouwens!!! Maar ze laten de ander in ieder geval lekker liggen. Ook blijven ze keurig in hun eigen bed liggen. M.a.w. waar heb ik me druk om gemaakt!!!



teun

Dat is fijn, Teun. Voor niets zorgen gemaakt, maar je kunt beter voorbereid zijn voor het geval dat.



Wij dreigen nu met het wegdoen van het nachtlampje als ze niet zoet gaan slapen en het lijkt te werken.

Hoi



Tja, nu gaat het goed. Op een gegeven moment zullen ze best wel wat kattekwaad uit gaan halen. Maar ja, dat hoort erbij. We blijven gewoon consequent en dat werkt wel bij die twee knullen van ons.



Groetjes Teun