TV plasma led of lcd

@mamaMarije wrote:

En ik wil ook geen 80-107 cm tv in de kamer hebben… wij hebben nu dus 55 cm en dat bevalt prima, kan het echt allemaal goed zien vanaf de bank. Wil ook geen gaten in de muur om de tv op te kunnen hangen (je zult een keertje willen veranderen).

Wij hebben 116cm beeld maar we hebben een grote woonkamer en zitten dus best wat van de tv af ;)
En de onze staat gewoon op het tv meubel aan de muur vind ik niet mooi.

@Mama_jeanet wrote:

@mamaMarije wrote:

En ik wil ook geen 80-107 cm tv in de kamer hebben… wij hebben nu dus 55 cm en dat bevalt prima, kan het echt allemaal goed zien vanaf de bank. Wil ook geen gaten in de muur om de tv op te kunnen hangen (je zult een keertje willen veranderen).

Wij hebben 116cm beeld maar we hebben een grote woonkamer en zitten dus best wat van de tv af ;)

wauw hoe ver weg zit je dan wel niet van de tv?!?!
Of waren jullie dat met die hele grote woonkamer in de vraag over het woonoppervlak?

Maar ja ik denk dat je er ook aan went na een tijdje.
Wij kijken op de slaapkamer nog naar een 37 cm beeldbuisje en dat vinden wij ook prima. Iemand die beneden gewend is aan 100 cm of meer zal bij ons boven de neiging krijgen om met het hoofd bij het voeteneind te gaan liggen waarschijnlijk :lol:

Wij kijken sinds dec 2009, hiervoor een oud tv’tje uit 1982 (ooit eens gratis gekregen haha hoezo goedkoop kijken)

Maar ik zei ook altijd: ik wil geen ‘platte’ tv!

Maja op een gegeven moment ging de oude stinken en gaf veel troep af en moesten we wel naar een andere kijken.

Tja en ik stond voor een ‘platte’ en was verkocht, ik vind het echt veel gaver beeld hebben.

@mamaMarije wrote:

@Mama_jeanet wrote:
@mamaMarije wrote:

wauw hoe ver weg zit je dan wel niet van de tv?!?!
Of waren jullie dat met die hele grote woonkamer in de vraag over het woonoppervlak?

Maar ja ik denk dat je er ook aan went na een tijdje.
Wij kijken op de slaapkamer nog naar een 37 cm beeldbuisje en dat vinden wij ook prima. Iemand die beneden gewend is aan 100 cm of meer zal bij ons boven de neiging krijgen om met het hoofd bij het voeteneind te gaan liggen waarschijnlijk :lol:

In de slaapkamer hebben we ook een 37 cm :mrgreen:
Wij zitten 4,5 á 5 meter van de tv af denk ik.

Hendrika, bedankt voor je info. Ik heb het opgeschreven dat we de kijkhoek gaan vergelijken.

Die is dus voor ons wel belangrijk omdat we niet recht voor de tv zitten.

Ja misschien 1 persoon wel, maar we zijn meestal met zn 6en dus er zit er ook altijd wel eentje schuin voor.

Dus dat is wel belangrijk dat het van alle kanten goed te zien is.

Had ik nog niet aan gedacht.

Ook hoeft het geen 107 cm te zijn omdat onze kijkafstand tussen de 3 a 4 meter is. van muur naar muur 4 en half. Dus een kleine woonkamer.

@Mama_jeanet wrote:

@mamaMarije wrote:

Wij hebben ook zo'n grote en wij zitten 3 meter van de plasma af. Hier wel met een beugel aan de muur en een breed dressoir eronder. Veiligheid voor alles, een plasma op een voet is vragen om ongelukken met kinderen.

De kijkhoek is 1 van de redenen waarom wij geen LCD hebben. Een plasma kun je vanuit elke hoek bekijken.

En let erop dat je Full HD kiest en niet HD ready.

@Karin2 wrote:

@Mama_jeanet wrote:
@mamaMarije wrote:

Wij hebben ook zo'n grote en wij zitten 3 meter van de plasma af. Hier wel met een beugel aan de muur en een breed dressoir eronder. Veiligheid voor alles, een plasma op een voet is vragen om ongelukken met kinderen.

Hij is verankerd aan het tv meubel ;) en het is een LED tv geen plasma. En onze tv is "maar 3cm" dik .

Ook wij hebben een Samsung full hd led tv. Zijn hier erg over te spreken. Ontzettend mooi helder/scherp beeld.

Led is overigens ook energiezuiniger wat voor ons ook doorslaggevend is geweest.

Die van ons is ook maar 3cm en verankerd aan de muur. Laat er een foto op afspelen en je hebt een schilderij aan de muur hangen :slight_smile:

Wij hadden een fijne ouderwetse. Tot mijn schoonmoeder zo’n platte won en ze houdt niet van tv’s. Nu hebben wij hem maar geen idee wat het is :?

@Mutsie86 wrote:

Wij hebben een LCD en wij vonden het beeld bij een plasma tv erg verschillend. In de negatieve zin. Wij hebben de 2 tv’s naast elkaar bekeken en kwamen echt uit op een LCD. Die hebben wij nu. 102 cm, elke avond weer een soort van bios in ons kleine woonkamer haha.

Dat had ik dus ook. Ik vond plasma helemaal niks. En led was er toen nog niet, dus geen optie. Als we nu een nieuwe nodig zouden hebben zou ik wel serieus naar led kijken. Plasma zal het hier nooit worden.

Is de energierekening omhoog gegaan sinds jullie een platte plasma/lsc tv hebben? Of valt het wel mee met het verbruik?

Hier hebben we ook nog een beeldbuis tv.

Via het werk kommen we vaak bij fabrikanten en groothandels.

En via deze wegen kan ik het volgende opsommen.

Een Led Tv is nog in de ontwikkelings fase Tv’s die nu led hebben is alleen achtergrond leds, niet volledig led gestuurd.Dit gaat nog wel veranderen maar duurt nog even.

Daarbij is de Led voor tv’s net zoals led in verlichting nog niet volledig dor ontwikkeld om de kwaliteit te garanderen die ze nu al doen.

De plasma tv verdwijnt op termijn omdat hij het niet haalt bij een lcd tv.(nee dit is geen fabeltje) zouden er nog plasma tv’s verkocht worden zullen deze erg duur worden.

De lcd tv is al zolang op de markt in de uitvoering van de lcd schermen van computers. Deze tv’s zullen alleen maar beter en uitgebreider worden. Nadeel is idd dat er pixels kunnen uitvallen bij zeer harde stoten met scherpe voorwerpen.

Wat bij alle drie de tv soorten is het geluid. De platte tv’s hebben geen klank kasten waardoor het geluid erg vlak klinkt en niet mooi uitkomt.

Daarvoor wordt het aangeraden om een surround set te gebruiken waardoor het geluid zoals in een bioscoop wordt.

hierbij ook nog de afstanden mbt grote en kijk afstand.

Bij een LCD en ook bij een plasma televisie is de ideale afstand 10 keer de diagonaal van het beeldscherm in meters.

Een diagonaal van 15 inch - 38 centimeter - kijkafstand is 1,5 meter

Een diagonaal van 17 inch - 41 centimeter - kijkafstand is 1,7 meter

Een diagonaal van 19 inch - 45 centimeter - kijkafstand is 1,9 meter

Een diagonaal van 26 inch - 66 centimeter - kijkafstand is 2,6 meter.

Een diagonaal van 32 inch - 81 centimeter - kijkafstand is 3,2 meter.

Een diagonaal van 37 inch - 94 centimeter - kijkafstand is 3,7 meter.

Een diagonaal van 42 inch - 107 centimeter - kijkafstand is 4,2 meter .

Een diagonaal van 46 inch - 120 centimeter - kijkafstand is 4,6 meter.

Een diagonaal van 50 inch - 127 centimeter - kijkafstand is 5,0 meter.

Gr Jack

@pappa van twee spruitjes wrote:

De plasma tv verdwijnt op termijn omdat hij het niet haalt bij een lcd tv.(nee dit is geen fabeltje) zouden er nog plasma tv’s verkocht worden zullen deze erg duur worden.

Hier ben ik het niet met je eens. Ik vind LCD qua beeld het lang niet halen bij plasma. Bovendien is de kijkhoek een stuk beter en is het scherm van een plasma veiliger met kinderen. Maar dat even terzijde. Vanwaar je stelling dat plasma het bij lange na niet haalt bij LCD?

Wat bij alle drie de tv soorten is het geluid. De platte tv’s hebben geen klank kasten waardoor het geluid erg vlak klinkt en niet mooi uitkomt.

Dat geldt idd voor de LED tv’s maar de plasma en de LCD’s hebben nog een keurige klankkast en speakervoorraad hoor!

Hierbij ook nog de afstanden mbt grote en kijk afstand.

Bij een LCD en ook bij een plasma televisie is de ideale afstand 10 keer de diagonaal van het beeldscherm in meters.

Een diagonaal van 15 inch - 38 centimeter - kijkafstand is 1,5 meter

Een diagonaal van 17 inch - 41 centimeter - kijkafstand is 1,7 meter

Een diagonaal van 19 inch - 45 centimeter - kijkafstand is 1,9 meter

Een diagonaal van 26 inch - 66 centimeter - kijkafstand is 2,6 meter.

Een diagonaal van 32 inch - 81 centimeter - kijkafstand is 3,2 meter.

Een diagonaal van 37 inch - 94 centimeter - kijkafstand is 3,7 meter.

Een diagonaal van 42 inch - 107 centimeter - kijkafstand is 4,2 meter .

Een diagonaal van 46 inch - 120 centimeter - kijkafstand is 4,6 meter.

Een diagonaal van 50 inch - 127 centimeter - kijkafstand is 5,0 meter.

Gr Jack

Dit vind ik dus een kwestie van persoonlijke smaak.

Wij hebben een scherm van 2 bij 1 meter gehad met een kijkafstand van < 4 meter. Geweldig!

Wij hebben nu een 42" en een kijkafstand van < 3 meter. de plasma wordt binnenkort vervangen door een 52’" omdat de huidige eigenlijk wat te klein wordt. :wink:

Wij hebben dus 102 cm beeld maar zitten er hooguit 3 meter van af. En fijn dat het is haha :lol:

Plasma haalt het niet bij lcd omdat net zoals bij led de ontwikkeling niet vergenoeg is. Ook heeft plasma nog vaker dan led last van cluster uitval of verbranding van pixels.(ontploffen van de met plasmagas gevulde blaasjes waarde kleuren gevormd worden,als zo’n blaasje uitvalt heb je meteen een kapotte pixel op je scherm. Tevens is de bightness van een plasma tv niet zo hoog als van een lcd tv. Een plasma tv heeft daar in tegen een hogere contrast. De lcd tv werkt met een achtergrond verlichting die continue aan is waarover een crystal filter ligt waarmee de rgb kleuren bepaald worden. Zou een achtergrond lampje uitvallen valt dit minder op dan bij een plasma omdat de andere lampjes het verschil in licht opvangen.

Echter wanneer er meerdere lampjes uitvallen gaat het opvallen

De een heeft er meer geluk mee dan de ander.

En en ander nadeel wat een plasma tv heeft tov een lcd is de prijs. plasma tv’s zijn in verhouding duurder in aanschaf en in verbruik.

Tevens zijn plasma tv’s pas verkrijgbaar van af volgens mij 40".

Wat de afstanden betreft dat is voor iedereen persoonlijk wat ik geef hier de gemiddelde waarde zoals door de fabrikanten op gegeven.

Let op ik wil niemand aanvallen in zijn of haar keuze. Iedereen moet zelf bepalen welk scherm je wilt hebben.

Ik wacht tot de led verder is ontwikkeld en ga dan voor een led tv.En wat betreft de klank kasten deze zijn niet zoals de klankkasten van een oudere beeld tv’s.

De afstand is een gegeven door de fabrikanten mbt de ideale kijk afstand.

het is een indicatie niemand zegt dat je je daaraan moet houden.

Al kruip je in het beeld dan moet je dat zelf weten

Tevens als je gaat kijken voor een tv. Laat de verkoper de gekozen tv appart aansluiten voor de versterkers op de antenne dan krijgt de tv een beter signaal waardoor het beeld beter wordt.

GR Jack