tv kijken op school? gr 1-2

Even een vraagje omdat we het er met collega’s net over hadden hoe het op verschillende scholen gaat.

Op de ene school wordt alleen af en toe schooltv gekeken en op de andere school juist dagelijks. Ik vind dat best veel, 's middags elke dag voordat de school uit gaat, mickey’s clubhouse, huisje boompje beestje.



Laatst hadden mijn kids de hele film van het paard van Sinterklaas gekeken. (ze mochten ook vrij spelen inde gymzaal maar die van mij wilden graag de film afkijken)



Hoe is dat bij jullie op school?

Volgens mij bij Lasse eens per week schooltv. Dan gaan ze per twee kleuterklassen bij elkaar en dat kijken. Tenminste dat hoorde ik vorig jaar weleens van hem.



Maar elke dag :shock: . Nee hier is voor elke dag een programma en dat staat ook uitgebeeld op pictogrammen en daar staat niet elke dag een teeveetje. Wel veel buiten spelen :thumbup:

nee echt niet dat er hier elek dag tv wordt gekeken op school, 1 keer per week schooltv met de kleutergroepen en dan nog af en toe de byzondere dingen, zoals een keer een filmpje met kerst/sint/pasen oid. Maar meer ook niet!



ik vind elke dag echt belachelijk veel voor een school!

Ik vind het al erg genoeg als ze de kinderen op de BSO een film voorschotelen maar daar kan ik me aan het einde van de dag dan nog wel wat bij voorstellen. Thuis kijken ze dan ook wel tv of een film.

@mamy wrote:

nee echt niet dat er hier elek dag tv wordt gekeken op school, 1 keer per week schooltv met de kleutergroepen en dan nog af en toe de byzondere dingen, zoals een keer een filmpje met kerst/sint/pasen oid. Maar meer ook niet!



ik vind elke dag echt belachelijk veel voor een school!




Same here

wij doen het als school bij de kleuters eens per week, de nieuwe koekeloere in kader van omgevingwereld verkennen.



BIj groep drie komen er meer dingen, daar hebben ze hbb en ook rekenverhaaltjes oid.



MOet zeggen dat de ‘tv’ steeds meer een centraal punt is in de klas, niet alles komt van tv maar wel veel wordt interactief gedaan.



zo gaan we met de kleuters ook wel eens een digitaal prentenboek doen oid, dat is dan ook weer op ‘tv’ of het schoolbord, zoals dat nu allemaal is.



voor de fun tv kijken, mag lekker thuis, alles mote ter lering zijn op school vind ik. :oops:

Hier kijken ze 1x per week Koekeloere. Een leuk, leerzaam programma vind ik. De dames vinden het ook leuk om te kijken. En tijdens het wk voetbal hebben ze 1x een wedstrijd mogen kijken, die viel precies onder schooltijd. De kinderen mochten kiezen en onze oudste koos ervoor om de wedstrijd te kijken. Verbaasde me niks, die kijkt graag tv, volgens mij zou ze nog testbeeld kijken :mrgreen:

Kes keek in groep 1 en 2 ook Koekeloere. Maar hij had een beetje een luie juf dus hij keek wel veel meer tv in de week helaas…Nu in groep 3 kijkt hij alleen Huisje boompje beestje (?) geloof ik. Zo’n Sinterklaasfilm zou ook wel een keer kunnen voorkomen maar dat is echt een uitzondering en dat maakt het ook wel speciaal.

Iedere dag! Dat is wel veel zeg, ik weet dat m’n neefje die nu in groep 2 zit een keer per week naar huisje, boompje, beestje kijkt. Vind ik zelf ook meer dan genoeg; kinderen van die leeftijd moet zoveel mogelijk (buiten) spelen en ravotten!

Iedere dag vind ik belachelijk.



Hier ook een keer in de 2 a 3 weken ofzo en dan is het koekeloere op thema…

@Konijntje12 wrote:

Iedere dag! Dat is wel veel zeg, ik weet dat m’n neefje die nu in groep 2 zit een keer per week naar huisje, boompje, beestje kijkt. Vind ik zelf ook meer dan genoeg; kinderen van die leeftijd moet zoveel mogelijk (buiten) spelen en ravotten!




ehm… dat wordt ook steeds minder, aangezienz e steeds hogere eisen stellen en er meer tijd nodig is om dat te laten beklijven bij de kinderen omdat ze er vaak niet aan toe zijn!

Ik kijk met mijn klas (groep 3), gemiddeld 3x per week school-tv. We hebben het dan over Leesdas, die aansluit bij de leesmethode. Rekenverhalen, waar allerlei rekenbegrippen centraal staan en Huisje Boompje Beestje, waar allerlei thema’s centraal staan die aansluiten op dat moment.



Ik kijk geen Mickey Mouse, Sinterklaas en andere programma’s, die geen educatieve waarde hebben op schoolgebied. Het zijn programma’s die een kwartiertje duren. Daarbij heeft het interactieve schoolbord steeds meer te bieden, dan alleen tv kijken. Groep 1/2 speelt echt wel genoeg buiten. Als ze 's morgens een uur spelen en 's middags ook, dan is dat heeeel ruim genomen, dan is er nog genoeg tijd over voor knutselen, leren, zw, ontwikkelingsmateriaal etc en school-tv. Ik vind het belangrijk om educatieve programma’s van school-tv te kijken, aangezien er ook kinderen zijn die op een andere manier leren en wellicht info uit deze programma’s halen. Daarbij kost het echt niet altijd veel tijd, aangezien deze programma’s ook prima te kijken zijn tijdens eetpauze.



Ik heb het idee dat er misschien gedacht wordt dat er gewoon TV gekeken wordt, maar dat is (is mijn geval) niet zo. Er zit wel degelijk een achtergrond bij, waarom het gekeken wordt. Ligt natuurlijk wel aan de programma’s.

Zoals ik het schreef kon je idd ook lezen alsof het elke dag is, maar ze kijken 1 keer in de week Huisje boompje Beestje…

Misschien ben ik op dit gebied een beetje ouderwets, maar ik vind dat je kinderen ook dingen kunt leren zonder het gebruik van de televisie. Is het niet beter voor een kind om iets uitgelegd te krijgen door een andere persoon dan door een scherm? Vergelijk het ook met een kind met een tv op z’n eigen kamer, of een die gezamenlijk met de rest van het gezin in de woonkamer tv kijkt. Denk nu niet dat ik de tv helemaal afwijs, maar ik denk dat kinderen van zo’n jonge leeftijd nou eenmaal niet meteen voor de tv gezet moeten worden om ze zoet te houden.

maar er staat toch ook nergens dat het gebruikt wordt om zoet te houden??

sophie vind huisje boompje beesstje, hoela hoep en koekeloere ook heel leuk om te kijken, maar dat kijkt ze niet zodat ik haar zoet wil houden, maar ze steekt er ook gewoon dingen van op

@Konijntje12 wrote:

Misschien ben ik op dit gebied een beetje ouderwets, maar ik vind dat je kinderen ook dingen kunt leren zonder het gebruik van de televisie. Is het niet beter voor een kind om iets uitgelegd te krijgen door een andere persoon dan door een scherm? Vergelijk het ook met een kind met een tv op z’n eigen kamer, of een die gezamenlijk met de rest van het gezin in de woonkamer tv kijkt. Denk nu niet dat ik de tv helemaal afwijs, maar ik denk dat kinderen van zo’n jonge leeftijd nou eenmaal niet meteen voor de tv gezet moeten worden om ze zoet te houden.




tv/digibord is een van de middelen waardoor je informatie overbrengt op kinderen. Kinderen leren allemaal andesr, en er zijn ook kinderen die veel behoefte hebben aan zien en horen tegelijk. De wereld wordt steeds meer gericht op computers ed, dat zie je zelfs al terug opd e basisschool en vooral op het vo.

@konijn wrote:

@Konijntje12 wrote:
Misschien ben ik op dit gebied een beetje ouderwets, maar ik vind dat je kinderen ook dingen kunt leren zonder het gebruik van de televisie. Is het niet beter voor een kind om iets uitgelegd te krijgen door een andere persoon dan door een scherm? Vergelijk het ook met een kind met een tv op z’n eigen kamer, of een die gezamenlijk met de rest van het gezin in de woonkamer tv kijkt. Denk nu niet dat ik de tv helemaal afwijs, maar ik denk dat kinderen van zo’n jonge leeftijd nou eenmaal niet meteen voor de tv gezet moeten worden om ze zoet te houden.




Kinderen leren allemaal andesr, en er zijn ook kinderen die veel behoefte hebben aan zien en horen tegelijk. De wereld wordt steeds meer gericht op computers ed, dat zie je zelfs al terug opd e basisschool en vooral op het vo.




Dat is idd wat ik ook bedoelde met mijn stukje! De een leert makkelijker uit een boek, de ander van het horen en weer een ander door het te zien en horen. Toch super dat die mogelijkheden er zijn!

Ik heb geen idee hoe vaak ze tv kijken in Sarah haar klas. Ik geloof 2 keer per week. En als het slecht weer is, kijken ze ook weleens tv (laatste kwartier voor school uit gaat). Vind dat geen probleem hoor.

Ik vind het gebruik van een digibord voor educatieve doeleinden waar bewust voor gekozen wordt kwa aanpak wel wat anders dan kinderen domweg voor de tv zetten of digibord om ze bezig te houden.

@Bella wrote:

Ik vind het gebruik van een digibord voor educatieve doeleinden waar bewust voor gekozen wordt kwa aanpak wel wat anders dan kinderen domweg voor de tv zetten of digibord om ze bezig te houden.


Mee eens.

Maar dat er op dagen of in weken dat het weer constant te slecht is om (lang) naar buiten te gaan meer of vaker tv wordt gekeken op school vind ik wel begrijpelijk eigenlijk.

Hier gebeurt dat thuis ook hoor, bijvoorbeeld de afgelopen herfstachtige kerstvakantie is er hier veel meer tv gekeken dan anders. Even wat rust in de tent. Kan me voorstellen dat dat in een klas ook zo is.