tussenschot ontdekt bij 20 weken echo

Hallo,

Bij mijn 20 weken echo hebben ze ontdekt dat ik een tussenschot heb. Dit is zonder tweede uitgang, want bij het HSG was geen abnormaliteit te ontdekken.

Ik vind het wel heel raar dat ze het opeens nu zien en bij de onderzoeken van de afgelopen 1-1,5 jaar is helemaal niets naar boven gekomen! (was alleen een compleet normaal baarmoeder-eileider stelsel te zien, met alleen veel cystes in de eierstokken).

Iemand ervaring/info?

Thanks!

Do

Je krijgt helemaal geen reactie he…

Heb een paar keer je verhaal en vraag gelezen maar ik begrijp het niet precies :oops:

Kan je anders wat meer uitleggen over dat tussenschot en wat ze verder hebben gezegd?

een tussenschot heeft toch met een tweelingzwangerschap te maken :think:

anders weet ik het ook niet

Mijn zus heeft ook een tussenschot. Hier kwamen ze achter toen ze maar niet zwanger raakte (ze heeft ook pcos, maar dat stond hier los van). Op het moment dat ze eraan geholpen zou worden (het schijnt dat het een probleem kan zijn bij het innestelen van het eitje, waardoor de kans op zwanger worden kleiner is), was ze opeens zwanger, ze heeft het tussenschot dus nog.

Ze heeft de hele zwangerschap onder controle gestaan bij de gynaecoloog en moest ook in het ziekenhuis bevallen vanwege het tussenschot. Ze had ook een grotere kans op een vroeggeboorte, maar ze is uiteindelijk toch pas met 42 weken bevallen, dus dat hoeft niet perse.

Verder weet ik er niet veel van, maar misschien heb je hier alvast wat aan.

Wat ik dus niet snap is dat het tussenschot en/of vleesboom (de gyn echoscopist dacht meer aan een tussenschot dan een vleesboom) was helemaal niet zichtbaar op de vele echo’s voor de zwangerschap en ook niet op het HSG.

Ter info: een tussenschot is een tweede baarmoeder zeg maar. (in mijn geval in de wand van mijn baarmoeder)

Heb er geen ervaring mee en eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord.

Wellicht dat het nu wel zichtbaar is omdat je baarmoeder nu tijdens de zwangerschap groter is als normaal? Waarom vraag je het niet na?

Ik ga het ook zeker navragen, want ik vind het raar. Maar ik ben pas volgende week op controle en vroeg me af of hier iemand ervaring mee had.

Hallo,

mijn zusje wees me op deze site en toevallig zag ik dat zij gereageerd had op dit berichtje.

Ik ben de zus van Rijntje.

Omdat het bij mij al wat langer duurde voordat ik zwanger werd, ben ik bij de gynaecoloog beland. Al bij het eerste bezoek (toen ik een inwendige echo had) bleek dat ik pcos heb (het niet genoeg doorontwikkelen van de eitjes, waardoor ik geen of nauwelijks een eisprong heb).

Ik kreeg dus Clomid voorgeschreven, maar na zes maanden slikken was ik nog niet zwanger. Mijn gynaecoloog vond het tijd voor een extra onderzoek (omdat ik toch even moest stoppen met clomid , even “ontgiften”), dus kreeg ik een HSG. Daar was een afwijkende vorm van mijn baarmoeder op te zien. Er werd gedacht aan een vleesboom, verklevingen of een ernstig gekantelde baarmoeder.

De gynaecoloog zei toen dat een hysteroscopie (kijkoperatie in de baarmoeder) en een laparoscopie (kijkoperatie aan de buitenkant van de baarmoeder) meer uitsluitsel moest bieden.

Toen ik die operaties heb ondergaan, lag ik nog lekker versufd van de narcose weer op de zaal, toen ze me kwamen vertellen dat ik een tussenschot in de baarmoeder had, oftewel een uterus (sub)septus.

Om de kans op een zwangerschap te vergroten, zou dit tussenschot verwijderd moeten worden. Ik ben toen doorverwezen naar een andere gynaecoloog (er zijn er maar een paar die zo’n tussenschot kunnen verwijderen).

Ik ben nog voor een (intake)gesprek geweest en toen hebben we de datum ook gepland voor de operatie. Alleen heeft die nooit plaatsgevonden, want een kleine maand daarvoor bleek ik dus al spontaan zwanger.

En ondertussen ben ik dus al ruim anderhalf jaar de trotse moeder van Xander.

Hallo Do,

Ik had ook een tussenschot. Omdat ik vanwege cyclusproblemen bij de Gyn terecht kwam is dat ontdekt. De gyn dacht door mijn gedeeltelijke’ vaginale septum dat er wellicht ook sprake was van een baarmoederafwijking. Dat is verder nooit onderzocht omdat ik kort daarop zwanger raakte. Ik heb alleen een groeiecho gehad met 31 weken en verder geen extra controles ofzo. Volgens mijn gyn was dat ook niet nodig omdat bij de eerste echo´s alles er gewoon goed uitzag. Tijdens mijn bevalling echter heeft het septum waarschijnlijk toch de ontsluiting tegengehouden… Aanvankelijk dachten ze dat het septum vanzelf zou scheuren, maar dat gebeurde niet en uiteindelijk is het septum door de gyn doorgeknipt. Ik had mijn nacontrole weer bij de gyn en toen heb ik ook weer even een echo gehad. Alles zag er normaal uit en het septum is dus gekliefd waardoor het bij mijn volgende bevalling geen problemen meer zal geven.

Een van de Vk´s was er tijdens mijn bevalling van overtuigd dat het septum vanzelf zou scheuren en daarom is de gyn er ook pas in een laat stadium bijgehaald, misschien een tip voor jou om hier straks alert op te zijn…

Ik ben nu 35 weken zwanger en ook deze zwschap verloopt verder zonder problemen…

Succes!

Groetjes