Hai Chrissy, fijn dat mijn 2e post anders overkomt…die eerste was eigenlijk niet anders dan net zo vriendelijk bedoeld…intonatie komt nou eenmaal niet over in geschreven woord. Het was hooguit kort door de bocht, kan niet altijd even uitgebreid zijn…door zinnen iets om te buigen kan het er iets anders uitkomen,maar als je ze uitspreekt precies zoals ze geschreven zijn,dan klinken ze gewoon anders.
Nogmaals…ik schetste puur de situaties zoals ze hier voorkomen en mijn/onze manier van reageren erop…dus niet tegen jou bedoeld,maar over de situatie…het gegeven zeg maar…
Herken helemaal wat je schets…vooral die eigenwijze peuter erbij…ik zou ze graag in alles tegemoet komen,maar soms… 
Handig om inderdaad even een voorbeeld te lezen wat je nu precies zo betwerig vond:
Moet je plassen? Nou..ga dan. Wil je niet alleen? Prima..dan ga je niet.
Ik kan hem eerlijk gezegd niet anders verwoorden,want dit is precies zoals ik het tegen Jo zou zeggen (denk er geen boze toon bij hoor,gewoon kort maar krachtig, moet je niet,dan ga je toch niet! Jas aan,wegwezen...).
Ik geef er zeker niet mee aan dat jij het zo moet doen hoor...geef enkel antwoord op je vraag "hoe doen jullie dat, hoe ervaren jullie dat" Ja...zo dus....
Geef er ook mee aan dat er wel een risico in schuilt..broekplassen...
Hier werkt die aanpak vaak namelijk wel....even laten weten dat op dat moment er geen voorwaarden aan wc-bezoek staat. Jo weet dat we Nu naar school moeten,dus plassen en wegwezen..niet 100 verhalen omhoog toveren (vooral als hij zelf aangeeft te moeten plassen)...als ik er bij Jo aan toegeef,dan staan we er een uur later nog..(of ik barst uit mij vel en dat is dus de strijd die ik probeer de voorkomen, die is er op andere punten genoeg).
Je hebt wel een punt dat wij vragen kunnen stellen,maar jij geeft je situatie weer, stelt daarna de vraag "hoe gaat dat bij jullie" en daar krijg je reactie op. Als jij vind dat er nog belangrijke achtergrond info is die belangrijk is voor ons om te weten,dan had je dat misschien beter kunnen melden. Ik kan dat niet zelf invullen..soms moet je het doen met wat er staat...niet met wat je denkt dat er eventueel nog meer aan de hand zou kunnen zijn..
Stress en strijd zijn niet te voorkomen...mijn ervaring is dat de meeste strijd in de ochtend is...2 kids aankleden, 2 kids wegbrengen en zelf ook nog op je werk moeten verschijnen en als het even mag een keertje MET gekamde haren....tja...daar heb ik dan niet altijd een oplossing voor.
De tijd tussen de middag is ook gewoon te kort...ik zou een contunuerooster echt toejuichen,maar die zijn hier niet op loopafstand..
Jammer...Jo is namelijk degene die het meeste last heeft van het haasten en vliegen...maar overblijven als pa of ma thuiszijn,dat vinden wij (nog) niet nodig.
Nou ja...we zijn er gelukkig uitgekomen...als je post leest puur met het idee dat ik situaties weergeef zoals ik ze hier thuis tegenkom (met in het achterhoofd dat deze ook niet perfect zijn) dan komt het hele stuk denk ik anders over....als ik het idd tegen jou had...ja...dan zou ik je vraagtekens nog wel begrijpen,.
Ik begin nu ook wel te begrijpen waarom sommige mensen het wel eens handig vinden dat hun kind tussen de middag elders gaan eten...dan heeft de ander die stress een keertje... :mrgreen: :oops: