Tussen-de-middag

@minniemouse wrote:

Het verbaasd me trouwens dat er zoveel de kids laten overblijven om het gehaast tussen de middag te voorkomen!!! Hier op school is dat absoluut niet de bedoeling. Je “mag” je kind alleen laten overblijven als beide ouders tussen de middag niet thuis zijn. (met een uitzondering daargelaten natuurlijk)

Dat verschilt dus erg per school - bij ons blijft echt bijna iedereen over en vind men dat helemaal prima en is het goed geregeld.

En wat is er goed aan gehaast - nu kan lasse nog lekker spelen meestal buiten.

Ik was laatst voor het eerst pleinwacht en keek even bij lasse in zijn klas en daar zat volgens mij de hele klas te lunchen in een soort van rust onder het genot van een overblijfmoeder die een verhaal vertelde en daarna buiten ravotten (op een overigens zeer groot, bosachtig binnenterrein met allerlei voorzieningen)

Wij hebben wisselende diensten en werken niet altijd maar meestal wel of moeten die middag gaan werken ofzo.

Ik kan er echt niets ten nadele van bedenken. Ik vind 1 keer per dag met twee kids op school zien te komen meer dan genoeg.

@minniemouse wrote:

Het verbaasd me trouwens dat er zoveel de kids laten overblijven om het gehaast tussen de middag te voorkomen!!! Hier op school is dat absoluut niet de bedoeling. Je “mag” je kind alleen laten overblijven als beide ouders tussen de middag niet thuis zijn. (met een uitzondering daargelaten natuurlijk)

Echt?? :shock:

Wat raar… :think:

Mijn kindjes blijven al vanaf hun 3 jaar eten op school, ik ging echt niet iedere keer Broes gaan ophalen met een baby (Senne) en later er dan nog eens Cas bij ook als baby, nee hoor.

Broes en Senne zijn dit gewoon en dat gaat gewoon goed en ik hoef me niet te haasten.

Nu ga ik wel werken dus da’s weer iets anders maar toen ik thuis was bleven zij gewoon op school eten :thumbup: .

Overblijven vind ik geen optie, het komt op mij over als 1 grote, ongeorganiseerde massa kinderen. Bo gaat daar beslist in verzuipen.

Hier echt allemaal ‘‘meevallers’’, school is 3 minuutjes lopen, ze hebben 5 kwartier pauze, juf vindt het niet erg als je eens een keertje later bent…En toch vind ik het elke keer weer een gedoe.

Probleem is, denk ik, dat ik 2 langzame eters heb. Nikkie eet momenteel errug moeizaam en Bo is al afgeleid door een muur of een vlieg of een streepje op het tafelkleed of een gordijn of of of… :mrgreen:

Nou ja, we hebben nog een paar jaar te gaan…Misschien word ik er ooit nog eens handig in! Sjucht

Mijn oudste gaat in april voor het eerst naar school en ik wil hem in principe niet over laten blijven als ik thuis ben. Alleen vraag ik mij dan af hoe ik dat moet gaan organiseren met de jongste (7 maanden) die nog te pas en te onpas slaapt overdag. :think:

@Roos wrote:

Mijn oudste gaat in april voor het eerst naar school en ik wil hem in principe niet over laten blijven als ik thuis ben. Alleen vraag ik mij dan af hoe ik dat moet gaan organiseren met de jongste (7 maanden) die nog te pas en te onpas slaapt overdag. :think:

Ik zag hier in het begin erg tegenop, ook die van ons (nu 5 maanden) slaapt natuurlijk nog erg veel. Er bleek echter voor ons niks anders op te zitten dan hem gewoon lekker mee te nemen. Heel soms betekent dat dat 'ie even wakker wordt van het getrek en gesjor om hem in z’n jas te krijgen en in de draagzak of de kinderwagen, maar daarna slaapt hij eigenlijk altijd weer lekker verder. Het valt niet mee om kleine zus/broer te zijn, hihi :wink:

Bij ons was de school 1 minuut fietsen.Als de jongste lag te slapen ging weg als de deur van de school open was en liet ik hem lekker slapen. als ik de oudste uit school ging halen was hij meestal wakker maar anders maakte ik hem wakker.

:shock: Tjonge, ik moet er niet aan denken, wat een gehaast en gedoe!

Ik ben net als Fiep erg blij met het continurooster!

@Marite wrote:

Ik ben juist wel blij dat Isabel gezellig thuis komt eten. Geniet altijd erg als er bijvoorbeeld een vriendinnetje mee komt, al die verhalen en “wat doe jij op je brood” en zo hihi

Bella, ik kan me heel erg goed voorstellen hoe lastig en gehaast het is hoor om met die kids in een uur tijd te vliegen.

Ik woon echt op 2 minuten van school, dus dat is ook zeker anders.

Bij deze school is het wel een regel, dat als beide ouders niet thuis zijn tussen de middag, het kind dan mag overblijven.

Het is ook een erg grote school (ongeveer 700 kids) in mijn overblijfklas blijven er van de 30 kids 10 over (incl. 3 kids van overblijfmoeders)

En ze kunnen bijna geen overblijfouders vinden, we krijgen er zelfs al voor betaald.

Ik vind het een zwaar uur haha. Ze mogen alleen eten, kleuren en buiten spelen. Ze mogen niets gebruiken uit de klas, buiten hebben ze alleen een zandbak. Ze zijn dus ook erg aan het klieren (wij bedenken hopelijk nog een keer iets om ze goed te vermaken)

sorry langgggg verhaal!!

Ik bedoelde het iig niet rottig, dat mensen voor hun eigen gemak de kids laten overblijven, maar meer omdat het hier anders moet eigenlijk.

De jenaplan waar lasse op zit eist gewoon dat ouders van kinderen die overblijven een bijdrage leveren. Per kind op school moet je minstens eens per maand iets doen.

Ik zag daar in het begin wel tegen op daar je toch meestal werkt op de dagen dat er overgebleven wordt maar er schijnen ouders zelfs tijdens hun werk even te komen. Voorlopig ben ik 1x per maand pleinwacht en mag ik gezien mijn wisselende diensten zelf een donderdag aangeven waar ik roostervrij ben en dat werkt wel.

Met twee kindjes wordt het dus twee maal per maand en tja de woe en vrij vallen af want dat wordt er niet overgebleven terwijl dit onze vaste vrije dagen momenteel zjin. Nou ja wie leeft als nena naar school gaat die dan zorgt zullen we maar even denken.

Maar ja het is dus niet geheel vrijblijvend naar de ouders toe dus genoeg overblijf personeel. Die overigens daar wel een vergoeding voor krijgen ne je kind hoeft die keer neit te betalen geloof ik. Dat geld niet voor pleinwacht overigens.

Op een of andere manier heeft deze school het gewoon heel goed geregeld en dat is erg prettig.

En ik was al verliefd op de binnenplaats toen ik lasse op ging geven een jaar of drie geleden :mrgreen: Ok ik krijg mijn zoon meestal terug onder de modder en met verdorde blaadjes in sjaal en muts ed van het stoeien ed. Hij ziet er niet maar is wel lekker veel buiten :inlove:

Dat het haastenen vliegen is ben ik wel eens…maar dat is niet voor ons zo. Het is hier eerder voor Jo zelf erg vermoeiend…en toch halen we hem gewoon op. Het is soms echt gewoon te krap tijd…maar Jo heeft er meer last van dan wij…overblijven is hij nog niet klaar voor en hoeft ook niet. Misschien incidenteel een keer later…

MAAR…ik kan maar 1 tip geven. Of eigenlijk meer,maar ze hangen een beetje samen met 1 principe…

“Kies je strijdpunten” oftwel “Choose your battles”.

Ik snap het wel,maar juist de hele gestressde toon en sfeer die er rond het eten hangt en de tijdsdruk pikken de kids op. Dat zal toch doorbroken moeten worden,want de kids gaan dat niet zelf verzinnen.

Bijv. "op je billen zitten. Mocht ik hier thuis aankomen (laat) en kids zitten te eten,dan zie ik die dingen als wiebelen e.d. vaak niet eens. Irriteer me er wel aan,maar als ze gewoon dooreten en intussen praten over school,dan negeer ik die kleine dingen. Als je eenmaal begint met “nee”“doe niet” “eet door” dan herken ik er helemaal in dat je er snel in blijft hangen.

Ik denk dat maar weing kleine kids echt gevoelig zijn voor “eet door” opdrachten.

Vaak als ik merk dat Jo afgeleid is tussen de middag,maak ik er ook niet zo’n punt van dat hij zn brood in de hand eet op de grond,terwijl hij rommelt met zn speelgoed. Mijn doel is dat hij eet…

het moet geen structureel iets worden,maar soms om de "spanning"te doorbreken kan het heel verlichtend werken om even tegen de stroom in te gaan.

Mbt peuterwensen en eisen…daar hebben ze de rest van de dag nog voor. Ik heb zo’n peuter…hij heeft soms best wat eisen…hoeven we niet allemaal in te willigen.

Pas geleden toevallig Jo opgehaald met de buggy voor Eli. Op de terugweg moesten we doorlopen (ik sta vaak onder nog meer druk,omdat ik kids thuis af moet leveren en zelf meteen naar mn werk doet, man staat dan klaar het over te nemen als hij net wakker is van zijn nachtdienst).

Ik bepaal zonder strijd het tempo waarin we thuis moeten komen.

Eli wilde vd week NIET in de buggy…dat mag hij vinden. Duidelijk uitgelegd dat hij er wel in ging…kortom: meneer heeft van school naar huis NON_STOP geschreeeeeeuwd en gekrijsd…hij had zich al bijna dubbelgedraaid om uit de riemen te komen…

Tja…so be it…wil doorgaands erg voor luisteren naar een kind en uitleggen,maar soms heb je als ouder de beslissende stem…schreeuw maar een eind weg…ik loop door! (Jo op de fiets naast me.dan gaat hij ook harder).

Moet je plassen? Nou…ga dan. Wil je niet alleen? Prima…dan ga je niet.

Jo treuzelt ook wel eens teveel met plassen…verzint op weg naar de wc 200 verhalen…maar gaat hij niet zonder eisenpakket? Nou…jas aan en doen of je neus bloed…

Even ze van de wijs brengen…Dit is wel link…als ze in hun broek plassen,dan heb je jezelf er deels ook mee…maar misschien brengt het ze wel zo van de wijs,dat het ineens de oplossing is.

Ik zet Jo trouwens op school wel snel nog op de pot. Laat alleen even merken dat hij geen voorwaarden moet gaan stellen aan WC bezoeken bijv…

Echt oplossen kan je die stressende momenten niet…soms verzink je er gewoon in…maar soms is afstand nemen en het over een andere boeg gooien ook wel eens fijn…

Moet er wel bijzeggen dat we hier meerdere opties hebben. Lopen,fiets of auto soms. De keuze HOE ze van en naar school gaan die maken wij…die strijd zal er al niet snel komen,want de kids beslissen daar dan weer niet in mee…

Veel succes! Ik zou een continuerooster ook toejuichen eigenlijk…

Moet er wel even een flinke NOOT aan toevoegen…

ten eerste smeer ik het brood al voordat ik de kids ga halen. Weet heel goed wat ze willen eten en hoeveel. Nooit klachten gehad…Jo verwacht vaak zelfs bepaald beleg…daar zijn ze beide makkelijk in.

Het is dus thuiskomen, aan tafel en broodjes op de borden. Hoef dus ook niets meer te smeren…alleen melk inschenken.

En…ik werk zelf meestal op de lange schooldagen…soms ruil ik mijn werkdagen,maar eigenlijk doet mijn man het middagritueel…

Vermoeiend is het zeker wel hoor…

@mandy_d. wrote:

Bijv. "op je billen zitten. Mocht ik hier thuis aankomen (laat) en kids zitten te eten,dan zie ik die dingen als wiebelen e.d. vaak niet eens.

Ehm, mijn jongste is pas uit de kinderstoel gevallen! Dan vind ik dit wel een gevalletje van ‘‘choose your battles’’.

Mandy, je hele post komt op mijn een beetje betweterig over. Ik heb er geen ander woord voor. Je geeft aan hoe jij met een aantal situaties (zoals bijvoorbeeld bovenstaand) omgaat, maar je kent de achtergrond niet. Misschien eerst wat vragen stellen over de situatie, mijn kinderen etc. voordat je met pasklare antwoorden komt??

Jammer dat hij zo overkomt. Het waren puur voorbeelden vanuit mijn eigen situatie die je eventueel in overweging kan nemen. Geef nergens aan dat je fout doet volgens mij. Geef enkel aan dat ik je situatie herken en hoe wij er mee omgaan.

Een andere visie kan je soms helpen…daar is volgens mij niets betweterigs aan?

Maar goed…jij vat het zo op.

Je vraagt tips en herkenning? Die krijg je…wat je er mee doet is aan jou hoor. Ik kreeg juist het idee dat je aangaf er zelf niet meer uit te komen.

Ik zou persoonlijk blij zijn met zulke (herkenbare) situaties…

Als ik mijn peuter elke dag de gelegenheid geeft om een half uur over de terugweg te doen omdat hij perse door het park wil,dan zou ik het wel fijn vinden dat iemand me aangeeft hoe het ook zou kunnen…wie weet had ik dat zelf nog niet bedacht. Maar kennelijk heb jij daar wel al over nagedacht…

Over die eetstoel…dat is idd vervelend…maar heeft de stoel geen riempje dan? Dan zouden ze toch niet kunnen vallen? Dan is het wiebelprobleem ook opgelost toch? Nogmaals…geen verwijt, alleen een vraag…

Eli sprong ook uit zn vorige eetstoel…heb een andere gekocht waarin hij vastgezet kon worden. Ken het dwarse peutergedrag maar al te goed…

Geen betweterij…deel mijn ervaring met je.

Betweten is aangeven dat je het beter weet…zeg enkel hoe ik het doe…niet dat dat ook beter is.

Maar goed…je stelt hier een vraag en verwacht er kennelijk alleen antwoorden op die je passen…ben er van overtuigd dat die door anderen dan gegeven zijn…

@pino wrote:

@Marite wrote:

Ik ben juist wel blij dat Isabel gezellig thuis komt eten. Geniet altijd erg als er bijvoorbeeld een vriendinnetje mee komt, al die verhalen en “wat doe jij op je brood” en zo hihi

Dat is ook erg gezellig.

Maar eten op school (met een continurooster) is ook erg gezellig, tenminste wel bij Th. Dan zitten ze met zn allen rond de tafel in de klas, houten plankje met daarop het brood van huis, en een kopje thee. Tafelspelletje, spreuk en liedje vooraf en dan gezellig samen eten.

Maar goed, daar ben ik natuurlijk nooit bij!

's Middags thuis weer een kopje thee met een broodje en/of een koekje :thumbup: en dan hoor ik de verhalen van school wel! :thumbup:

Hier ook continue rooster. IDEAAL.

Ik zou het echt niet halen als ik steeds om 12 uur bij school moet staan. De jongste zou dan geen normale slaapjes meer kunnen doen en nu heb ik best veel vrijheid tussen 9 en 3 uur. Het voordeel van continue rooster hier is dat de kinderen weer 's middags wat eerder thuis zijn. Dus genoeg tijd voor gezelligheid met mama!

Maar het is ook vaak wat je gewend bent. Je stelt je er op in. Hier in de wijk bestaan geeneens scholen zonder continuerooster. Als ik dat niet wil moet ik naar een andere wijk. En dan heb je weer te weinig tijd om te eten als je ook nog 2x15 min. moet fietsen. Er zitten in onze wijk veel kinderen uit de omringende wijken juist door het continuerooster.

@mandy_d. wrote:

Maar goed…je stelt hier een vraag en verwacht er kennelijk alleen antwoorden op die je passen…ben er van overtuigd dat die door anderen dan gegeven zijn…

Nee, daar gaat het niet om. Ik kom niet op een forum met een vraag om vervolgens alleen maar mìjn dingen te horen, dan kan ik het net zo goed lekker het op mijn manier blijven doen. Ik ben wel bereid om naar mede-ervaringsdeskundigen te luisteren. Graag zelfs, dat is één van de redenen waarom ik hier kom. Het gaat me dus ook niet zozeer om de inhoud van je bericht, als wel om de toon ervan.

Waar ik, denk ik, over val in jouw post is dat je behoorlijk stellig bent in je beschrijvingen, zonder dat je de moeite neemt om even door te vragen. En vervolgens verbind ik daar de kreet ‘‘betweterig’’ aan. Misschien niet helemaal de juiste term, maar op het moment van lezen van jouw post, was dat het woord wat bij mij het meest bleef hangen. Sorry voor het gebruik van deze term. Voorbeeldje:@mandy_d. wrote:
Moet je plassen? Nou…ga dan. Wil je niet alleen? Prima…dan ga je niet.

Dan denk ik: "Joh, informéér eerst even naar het hoe en wat, voordat je deze opmerking, er op deze wijze, in gooit.’’ Ik snap zelf ook wel dat het tijd en gedoe kost om mee te lopen naar de wc en ik zou er dan het liefst per acuut mee stoppen. Tuurlijk heb ik allang uitgeprobeerd om niet mee te lopen, met meer ellende tot gevolg dan wanneer ik wel even meeloop.

Overigens vind ik je laatste post veel vriendelijker van toon, leest veel prettiger. Jammer wel van die laatste opmerking, maar goed, daar heb ik hierboven op gereageerd.

Hai Chrissy, fijn dat mijn 2e post anders overkomt…die eerste was eigenlijk niet anders dan net zo vriendelijk bedoeld…intonatie komt nou eenmaal niet over in geschreven woord. Het was hooguit kort door de bocht, kan niet altijd even uitgebreid zijn…door zinnen iets om te buigen kan het er iets anders uitkomen,maar als je ze uitspreekt precies zoals ze geschreven zijn,dan klinken ze gewoon anders.

Nogmaals…ik schetste puur de situaties zoals ze hier voorkomen en mijn/onze manier van reageren erop…dus niet tegen jou bedoeld,maar over de situatie…het gegeven zeg maar…

Herken helemaal wat je schets…vooral die eigenwijze peuter erbij…ik zou ze graag in alles tegemoet komen,maar soms… :hand:

Handig om inderdaad even een voorbeeld te lezen wat je nu precies zo betwerig vond:

Moet je plassen? Nou..ga dan. Wil je niet alleen? Prima..dan ga je niet.

Ik kan hem eerlijk gezegd niet anders verwoorden,want dit is precies zoals ik het tegen Jo zou zeggen (denk er geen boze toon bij hoor,gewoon kort maar krachtig, moet je niet,dan ga je toch niet! Jas aan,wegwezen...).
Ik geef er zeker niet mee aan dat jij het zo moet doen hoor...geef enkel antwoord op je vraag "hoe doen jullie dat, hoe ervaren jullie dat" Ja...zo dus....
Geef er ook mee aan dat er wel een risico in schuilt..broekplassen...
Hier werkt die aanpak vaak namelijk wel....even laten weten dat op dat moment er geen voorwaarden aan wc-bezoek staat. Jo weet dat we Nu naar school moeten,dus plassen en wegwezen..niet 100 verhalen omhoog toveren (vooral als hij zelf aangeeft te moeten plassen)...als ik er bij Jo aan toegeef,dan staan we er een uur later nog..(of ik barst uit mij vel en dat is dus de strijd die ik probeer de voorkomen, die is er op andere punten genoeg).

Je hebt wel een punt dat wij vragen kunnen stellen,maar jij geeft je situatie weer, stelt daarna de vraag "hoe gaat dat bij jullie" en daar krijg je reactie op. Als jij vind dat er nog belangrijke achtergrond info is die belangrijk is voor ons om te weten,dan had je dat misschien beter kunnen melden. Ik kan dat niet zelf invullen..soms moet je het doen met wat er staat...niet met wat je denkt dat er eventueel nog meer aan de hand zou kunnen zijn..

Stress en strijd zijn niet te voorkomen...mijn ervaring is dat de meeste strijd in de ochtend is...2 kids aankleden, 2 kids wegbrengen en zelf ook nog op je werk moeten verschijnen en als het even mag een keertje MET gekamde haren....tja...daar heb ik dan niet altijd een oplossing voor.
De tijd tussen de middag is ook gewoon te kort...ik zou een contunuerooster echt toejuichen,maar die zijn hier niet op loopafstand..
Jammer...Jo is namelijk degene die het meeste last heeft van het haasten en vliegen...maar overblijven als pa of ma thuiszijn,dat vinden wij (nog) niet nodig.

Nou ja...we zijn er gelukkig uitgekomen...als je post leest puur met het idee dat ik situaties weergeef zoals ik ze hier thuis tegenkom (met in het achterhoofd dat deze ook niet perfect zijn) dan komt het hele stuk denk ik anders over....als ik het idd tegen jou had...ja...dan zou ik je vraagtekens nog wel begrijpen,.

Ik begin nu ook wel te begrijpen waarom sommige mensen het wel eens handig vinden dat hun kind tussen de middag elders gaan eten...dan heeft de ander die stress een keertje... :mrgreen: :oops: