Tuin veiligheid

Wij hebben vorig jaar ons huis gekocht en zijn beetje bij beetje alles aan het aanpakken.



De tuin staat vol met onkruid en moet duidelijk even aangepakt worden.

Nu begin van het jaar al een hoop gesnoeid, weg laten halen etc.

De voortuin heeft een nieuw hekwerk zodat de kinderen en de hond niet de weg op kunnen rennen.



Achter hebben we aan één kant een schutting staan, niet de mooiste maar wel dicht. Dit is ook een gezin met kinderen.

Aan de andere kant hebben we een ouder echtpaar en een haag.

Doordat onze kant van de haag geen zonlicht krijgt groeit het dus ook niet mooi dicht en zit ik tegen takken aan te kijken.

Daarnaast is het niet netjes dichtgegroeid, waardoor onze hond naar de tuin van de buren kan lopen door een gat wat ze heeft gevonden in de haag. Van de week liep ze dus buiten hun poort, want daar kon ze ergens uit.



Nu heb ik een peuter die graag op onderzoek uit gaat. En ik ben als de doods dat ze ook op die manier de tuin verlaat. Achter onze tuin is een stoep met een weg, waar sommige automobilisten denken dat je 50 mag.



Met nog een kleine op komst willen we dus onze tuin wat kindvriendelijker maken. We hebben een nieuw slot op de poort en willen van het voorjaar eigenlijk een schutting (of in ieder geval iets wat dicht is aan de onderkant).

Maar onze buren zijn nogal gehecht aan hun haag, want ja… aan hun kant is hij prachtig!





Hoe kan ik dit nou het beste oplossen? Het gaat voor mij voornamelijk om de veiligheid van de kinderen, ik wil best een gedeeltelijk lage schutting om contact te behouden, maar ik vind dit gewoon gevaarlijk bovendien wil ik niet dan mijn kind of hond via hun tuin naar buiten kan en straks dood gereden wordt.





Wie denkt even met me mee? :smiley:

Kun je geen schutting plaatsen aan jullie kant of komt het dan in de knoei met jullie tuin (is hij groot genoeg)? Dus zeg maar tegen de heg aan?

Misschien niet heel mooi.



En desnoods een soort van lage schutting?

Ik dacht ook aan een lage schutting aan jullie kant tegen de heg aan. Zodat jullie buren er niks van zien en dus ook geen last van hebben. En zolang het op je eigen grond is, mag dat gewoon volgens mij.

Wij hebben tussen de buren en ons maar gedeeltelijk een schutting, omdat er precies op de erfgrens een prachtige boom staat, die willen we beiden niet weg hebben. Voor de privacy hebben we er snelgroeiende struiken neergezet, die zijn nu heel dicht en zo’n 2 meter hoog, waardoor we er allebei net niet overheen kunnen kijken.

Paar jaar terug kregen de buren een jong hondje, en om die in hun tuin te houden hebben ze een laag gazen hekje geplaatst, ook langs de struiken tussen ons in. Het hekje is groen, dus amper zichtbaar. De hond blijft in hun tuin, onze kinderen kunnen die van hun niet meer in, en niemand heeft er last van omdat het voor ons al helemaal niet zichtbaar is en voor hun ook amper, doordat ze er gewoon groen tegenaan zetten, en de struiken eroverheen groeien. Misschien is zoiets iets?

Het “probleem” is dat iets groens neer zetten geen zin heeft, want het staat aan onze kant altijd in de schaduw, waardoor het bij ons dus dood gaat en niet mooi wordt.



Onze kant is vrijwel kaal, terwijl hun kant (die kant staat op het zuiden) mooi volgroeid is en dus ook geen probleem ermee hebben.



Op de erfgrens staat één schutting paneel tegen de woningen aan.

De rest is groen (aan hun kant dan) :wink:





Een laag hek is op zich wel een optie, maar het blijft niet mooi aan onze kant omdat het zo kaal is.

Ik zou er gewoon een schutting helemaal tegenaan plaatsen. OP de normale schutting hoogte.

In de eerste plaats om de veiligheid van je kinderen en dieren te waarborgen, daarnaast omdat een kale bruine struik gewoon niet mooi is om tegen aan te kijken. Aan de schutting kun je dan kransen, bakken enzo hangen. Lijkt mooi kan ik je uit ervaring vertellen :smiley:



12 jaar geleden wilden onze achterburen ook struiken als erfafscheiding bij ons nieuwbouwhuis. Dat zag ik totaal niet zitten met een kind van 1 jaar en een vijver in hun tuin. Wij hebben toen een schutting geplaatst met maar aan 1 kant planken. Tussen de planken zit ongeveer 1,5 cm ruimte. Ertegen aan groeien op sommige plaatsen klimplanten en op andere plaatsen heb ik kransen ed gehangen.

Heb je al met de buren overlegd. Misschien willen zij ook wel wat anders als afscheiding.

Ik zou denk ik een “schutting” maken van gaas. En dan niet van dat kippengaas, maar dan stevig hekwerk. Dit is verschillende afmetingen te krijgen en dan bedoel ik de gaten. Ik zou dit voor de haag neerzetten en zelf hedera of klimplanten er tegen zetten. Wij hebben dit ook aan de achterkant van ons huis.



In 2 jaar is het aardig dichtgegroeid, er kan niks/niemand door en het is groen. Ben je gelijk van die lelijke haag af. Hedera kan volgens mij goed tegen schaduw, want hier staat het ook in de schaduw en achter bomen.

Ik zie dat je in Swifterbant woont. Ik woon in Elburg. Als je het eerst wil zien, mag je natuurlijk altijd kijken :smiley:

Van wie is de haag en op wiens grond staat de haag?

Ik begrijp dat je goed contact wil houden met de buren, maar mocht het jullie haag zijn op jullie grond, dan zou ik zeker nog eens goed spreken met elkaar om alle opties door te nemen. Het gaat wel om de veiligheid van jullie kinderen.

hedera (klimop) groeit ook prima aan de noordzijde van een tuin… ik zou dus 1 meter hoog groen gaas plaatsen tegen de haag met behulp van rikkepalen en daar hedera tegenaan zetten… voor je het weet is dat dicht en heb ook jij een mooie groene haag.

@lbc wrote:

Heb je al met de buren overlegd. Misschien willen zij ook wel wat anders als afscheiding.




We hebben inderdaad al eens bij ze zitten peilen :wink:

Maar zij zijn eigenlijk heel tevreden over hun tuintje, het is ook de enige haag die ze hebben en hij steekt er ook aardig wat tijd in om het bij te houden.



Ik vind hedera dus echt troep, je komt er nooit meer vanaf. Heb het gezien in de vorige tuin. Bovendien zijn de besjes die eraan komen giftig en dat lijkt me dan ook weer niet echt kindvriendelijk… :slight_smile:



Ach, kan sowieso pas volgend jaar op z’n minst. :smiley:

Misschien toch nog even een gesprekje met ze voeren over hoe we daaruit kunnen gaan komen. Voor nu is het maar 1 ukkepuk die ik in de gaten moet houden en dat is nog wel te doen. :wink:

Hedera groeien toch geen besjes aan? Ik heb ze hier nog nooit gezien. hedera is gewoon klimop en groeit volgens mij alleen waar jij het heen leidt.

Vorige tuin hadden we ook een klimop (volgens een kenner een hedera) en daar kwamen zwarte besjes aan. Trok wel vogels aan, dat is dan wel weer leuk.



Ik heb er echt de ballen verstand van… heb totaal geen groene vingers, tenzij ik ze groen verf. :smiley:

Nou hier ook Hedera en geen besjes hoor… ik heb ook kinderen :wink:

Ik denk dat je gouden regen of wingerd bedoeld… beide zijn woekeraars en giftig… wingerd vreet zich zelfs door voegen heen.

Maar Hedera is mega makkelijk te snoeien en ook zo weer weg… het is niet helemaal een zelfhechter. Hier al 4 jaar geen probleem hem in toom te houden…

Er is zeker wel een soort hedra waar eerst groene en uiteindelijk verkleuren ze naar bijna zwartre besjes aan komen. Hedra / klimop staat voor zover ik weet in de lijst met giftige planten.

@ariel wrote:

Er is zeker wel een soort hedra waar eerst groene en uiteindelijk verkleuren ze naar bijna zwartre besjes aan komen. Hedra / klimop staat voor zover ik weet in de lijst met giftige planten.




Klopt.

Maar als je een besjesloze variant kiest… onze jongens hebben nog nooit een poging gedaan de hedera in de mond te stoppen en er zit genoeg tegen de schutting aan (buren wilden schutting, wij wilden groen, prima, hedera er tegenaan en nog wat klimmers die bloemen geven in het voorjaar dan wel de zomer, maar bladverliezend zijn… zie je niks van doordat de hedera er dan gewoon nog staat).

oh ja en volgens mij moet je ook wel een kilootje of wat aan blad wegwerken voor je er echt lastig van krijgt en denk dat mijn heren eerder voor een koekje komen vragen dan nog een blaadje in de mond te stoppen zouden ze dat al doen :slight_smile:

de standaard hedera Helix is gewoon bladig, verder niks…

Bedankt voor alle tips! :smiley:



Waar KOK al niet goed voor is.