hallo
heeft iemand hier ervaring of verstand van tuinen aanleggen? Wij willen de voortuin opnieuw gaan doen, tegels etc is allemaal besteld maar nu de grote vraag
Morgen hebben we ruim de tijd om een laag nieuw zand neer te leggen en de grond aan te trillen, maar we kunnen pas over 10 dagen betegelen. Heeft het aantrillen nu wel zin of gaat het dan alsnog verzakken? Dan kunnen we beter nog 10 dagen wachten en dan aantrillen, maar het liefste zouden we morgen natuurlijk al beginnen, dat scheelt hub weer een vrije dag
Hier hebben we het laten doen door een tuinjuwelier… Die had dag 1 getrild en dag 2 tegels gelegd… En het zakt weg… Dus laat je goed informeren…
Ik kan je helaas geen antwoord geven op je vraag, maar wel… dat als het gaat vriezen, hier de boel verzakt of omhoog komt…
succes ermee.
Mijn schoonvader is stratenmaker en die zegt dat als je het goed stevig aantrilt het niet zal verzakken, maar als het heel erg gaat regenen zal er wel iets wegspoelen. En voordat je gaat bestraten zul je het toch moeten aantrillen en vlak maken anders krijg je een bult onder je bestrating en dat is ook niet erg mooi.
De triller heb je natuurlijk ook nog nodig als je de boel bestraat hebt om het vast te zetten in de grond. Dus je zal als je het morgen wilt doen 2x een triller moeten huren.
Ik zou wachten, anders heeft het weinig nut. En weet niet of je ook last van katten in de tuin hebt?(vast en zeker 8) ) Die zijn nl gek op dat zand en aan erin zitten piesen, en die lucht blijf je ruiken… Dus als het even kan, zorgen dat het een beetje vlot op mekaar zit, zand rijden, aantrillen en bestraten. Hebben er vorig jaar ook mee gezeten :?
ga je ook nog druk met de tuin bezig??
Succes!! tis verder geen antwoord op je vraag! maar ik moe tje nodig ff bijbellen! Of ff lezen bij me maand… :oops:
Wij hebben hier ook net de tuin aan laten leggen. Hier is de tuin aangetrild meteen nadat het zand was gestort, toen hebben we het een paar dagen laten rusten, daarna is t nog een keer aangetrild voor ze het terras gingen leggen en uiteindelijk is het terras natuurlijk ook nog een keer aangetrild.
In totaal 3 keer aangetrild dus en er verzakt nog helemaal niets.
terras aantrillen mag hier niet want dan breken de tegels! Hebben weer eens een speciaal soort :eh: Zoals gewoonlijk bij ons :lol:
Maarre het is dus verstandiger om even te wachten tot we de tegels ook kunnen leggen binnen een paar dagen.
jammer dat kunnen we morgen nog niet zoveel doen en ik heb er juist zo’n zinin :roll: :lol:
@Emma wrote:
terras aantrillen mag hier niet want dan breken de tegels! Hebben weer eens een speciaal soort :eh: Zoals gewoonlijk bij ons :lol:
Maarre het is dus verstandiger om even te wachten tot we de tegels ook kunnen leggen binnen een paar dagen.
jammer dat kunnen we morgen nog niet zoveel doen en ik heb er juist zo’n zinin :roll: :lol:
ja hoor die kun je wel aan trillen je kan bij boelens en zo die verhuur bedrijven trilplaten huren met rubber mat er aan die zijn voor stenen tegels die gevoelig zijn
verder zou ik als je nieuw zand aan brengt het goed met de voet of op een plaat aan trappen zodat het vast gaat liggen of bv even de water slang er op zodat het gaat aan slinken daarna als het bv droog is even de trilplaat erover voor dat je begint met straten liggen de stenen of tegels dan nog een keer met de trilplaat het afmaken en goed in vegen!!!
Het zand altijd eerst laten “inwateren”…Het zand zakt dan op plaatsen waar anders wat lucht blijft zitten. Dit voorkomt het verzakken van het zand.
Succes!