tuin ontwerp..advies?

Oke… eh… we komen er niet uit…

Onze vinex postzegel is 9x9 meter. Omheind met hekwerk en een deel coniferen haag. Een vierkante blokkendoos zonder achterom.

Aan de gevelzijde komt de schuurdeur er op uit en de openslaande tuindeuren in de woonkamer. De tuin is op het zuiden.

We begonnen ooit met enkel een klimtoestel… daar kwam een trampoline bij, maar die stond verkeerd, dus heb ik 2x ingegraven en staat nu al weer 2 jaar ruim in de linker achterhoek. Vorig jaar wilde manlief een prieel. Dat is geplaatst in de rechtachterhoek en het klimtoestel is daarvoor naar voren gehaald. Die staat dus nu vlak bij de achtergevel van de schuur.

Nou ons probleem… we hebben nagenoeg geen plantenborders en dat mis ik enorm. Zo sterk zelfs dat ik overweeg om de trampoline naar de voortuin te verkassen om meer ruimte te krijgen of het speeltoestel weg…

We komen er niet uit… Manlief ziet de trampoline voor niet zitten en de kinderen protesteren om het hardst als we voorstellen het speeltoestel te verplaatsen of weg te nemen.

Dus wie is er handig met tuinen en kan ons wat opweg helpen?

Het prieel is eigenlijk het enige vaste gegeven, dat gaat niet meer weg. En er moet wel “ruimte” blijven voor de kinderen. Als ik echt moest kiezen, dan zou de trampoline blijven en het klimtoestel weg. Maar goed… wat is zinnig?

:think:

Is er een speeltuin in de buurt waar de kinderen kunnen spelen? Dan zou ikhet speeltoestellen ik zeker weg doen. Eventueel zou je een soort pergola kunnen maken waarmee je het terras omzoomt en dan wel zo stevig dat je er een schommel aan kunt maken. ( schommel is bij ons heel belangrijk. Al was het maar omdat Victor altijdzo heerlijk schaterlacht als hij er na de winter weer op gaat :inlove: )

Ja en nee… Ja er is een speeltuin, maar daar mogen alleen de oudsten spelen want hij is compleet uit het zicht en aan de andere kant is water. Ik ga daar zomers wel eens zitten op het bankje, maar echt heel comfy is dat niet. Dat was ook de reden om onze eigen tuin te vullen met speeltuinmateriaal.

Ik heb voorgesteld om de trampoline voor in te graven… manlief zei eerst ja, maar eigenlijk ziet hij het niet zitten.

Andere voorstel was… de schommel in de voortuin en dan een losse glijbaan in de achtertuin en de trampoline iets naar voren halen zodat je er nog een border achterlangs kan laten lopen… maar dat bleek dan wel ergggg dicht langs het raam te komen…(de schommel voor dan) dus nu zitten we iets in een spagaat. De eerstvolgende schommel is bij school en opzich is dat 300 meter verderop, maar wel uit zicht en ook bij water, dus wederom alleen voor de groten.

Of helemaal opnieuw beginnen en dan iets heel anders ofzo… ik pieker me suf…

:shifty:

Dat is inderdaad lastig. De klimtoestel en trampoline nemen inderdaad veel ruimte in beslag maar ondanks denk ik dat er best iets va te maken valt maar dan zou ik wel opnieuw opbouwen.

Om de kosten beperkt te houden zou ik proberen zoveel mogelijk hudige materialen opnieuw te gebruiken.

Ga gewoon eens tekeningetjes maken, deel ze hier en da zul je zien dat je al snel op allerlei ideeen gebracht zult worden.

Het is altijd makkelijker uitgaan van blanco situatie dan va een bestaande.

Ik heb mijn tuin afgelopen zomer gerenoveerd, had ook veel moeite ermee om qte bedenken hoe maar uiteindelijk is het best aardig geworden.

Als er niet voor de kleintjes speelgelegenheid in de buurt is zou ik het zeker erin laten. Ik merk hier hoe Elise en Jesse graag buiten willen spelen en dat kan hier eigenlijk alleen als ik erbij ben ( flat-4 hoog ) maar dat levert nogal wat troubles op… Nu heb je wel de ruimte dat ze buiten kunnen spelen natuurlijk dus zouden ze altijd in de tuin kunnen, maar toch… zo’n mooi speeltoestel eruit halen nu zou dan wel zonde zijn denk ik!

Loopt de tuin verder dan de foto ? ( aan de onderkant ) het is wel lastig want het speeltoestel is idd wel erg groot! Anders de trampoline meer naar het midden halen? Dus van de rand weg? Dan heb je alleen niet zo’n mooie open plek in het midden meer en dat is ook zonde :think:

De foto is gemaakt vanaf de zolder, dus idd… het loopt nog iets door.

Ik heb in paint even een schets gemaakt van hoe het nu is…

Kan het klim toestel niet aan de kant van de trampoline? Dan heb je de zichtlijn vanuit huis vrij ( denk ik)

Dan de coniferen naast de trampo verplaatsen naar waar nu de grijze bloemperk is. Je hebt daar nog een vierkant steentjes iets, die strook zou ik helemaal doortrekken langs het huisje naar achteren en dan waar nu het klimtoestel staat een grote border.

Je hebt dan ook een pad wat naar het huisje gaat en je hebt een beetje meer ruimte bij de tafel.

De zichtlijn vanuit de woonkamer door de openslaande deuren is dus recht op de trampoline… vandaar dat we dus ook een coniferenhaagje langs de trampoline hebben gezet, ik hoef daar niet pontificaal op te kijken…

Het terras bij de openslaande deuren is nu 2,80 diep en 4 meter breed, dan word het smal en is er nog een pad naar de schuurdeur langs de schommel…

Kreeg al een idee van een vriendin, daar moet ik nog even op broeden… zij zei… trampoline meer uit de hoek halen zodat je er een border van circa 80 cm diep langs kan maken en dan de coniferen eruit en dan op 3 hoeken rond de trampoline een paar kleinsoortige bomen (acacia bv) zodat je wat meer diepte krijgt… die border dan doortrekken tot aan het tuinhuis, dus de bak weg. En dan aan de rand van het terras, dus op het stuk waar het smaller word vanaf de gevel de tuin in ook nog een verhoogde border…

zoiets dus en dan is de rand aan de rechterzijkant de bestaande coniferen haag tussen ons en de buren… die staat er dus al…

Ik zou het speeltoestel ook nog even laten staan. ten eerste omdat je jongste kinderen dan nog gewoon lekker veilig in de tuin kunnen spelen en ten tweede omdat ze er toch nog wel wat jaartjes plezier van kunnen hebben.

Ik denk dat het mooi zou staan als je nog een a twee rijen tegels om het prieel heen zou leggen en tussen het prieel en de trampoline een bloembak zou plaatsen. Een brede, wat hogere dan je nu hebt. (iets meer de tuin in). De coniferen voor de trampoline zou ik weghalen en daar ook een langwerpige bloembak plaatsen. Dan is de trampoline toch aan het zicht onttrokken, maar zit je niet tegen een coniferen muur aan te kijken…

En mooie borderbakken langs je terras maken.

De oplossing van je vriendin vind ik ook wel wat. Trampoline naar voren, bakken erachter en boompjes/struiken ervoor. Je hebt dan meer groen in de tuin. Wat ook leuk is om dan leuke boompjes (appelboom, perenboom etc) in hele grote potten te zetten. Kun je gelijk werken met kleur in de tuin.

Succes. Wij hebben ook zo lang zitten broeien op de inrichting van onze tuin en daardoor hebben we de aanleg van de tuin ook twee zomers uitgesteld.

Maxime… ik wil dus geen “bak” in de nabijheid van de trampoline… dus dat zou dan gewoon een tuinlevel border worden… Als kids van de trampoline vallen, dan moeten ze niet op een betonnen rand kunnen vallen, dat is niet veilig…

De trampoline is nu helemaal ingebouwd tussen hagen… liguster staat rondom en een conifeer ervoor. Als de kids nu vallen, breken de liguster en de coniferen hun val…

Ik wil best wel de coniferen weg, en bloemborders erlangs, maar die worden dan dus gewoon normaal level en niet verhoogd.

Waar nu een bak is, daar zit nog wat ruimte tussen expres om deze reden dus. Ook is dat Noord… er groeit dus niet veel.

Het meeste winst is te behalen aan de oostkant van de tuin, dus de kant waar de trampoline staat…

Ik zit nu dus ook te denken… wat als we de trampoline en het speeltoestel omdraaien… dus dat je het huisje in de hoek van de trampoline plaatst, met nog een border erlangs…en dan de trampoline vlak bij de schuur… :think:

zoiets zou je dan krijgen… :think:

en dan een wat compacter speeltoestel… die van ons is best groot en hij moet behoorlijk vertimmerd worden als we hem willen omdraaien…

Ik heb nog wat in de broed zitten voor wat betreft werk voor mij en dan wil ik sowieso het speeltoestel de eerste jaren nog wel behouden… (gastouderschap) maar het moet allemaal wel veilig…

We hebben er nu ook een zandbak onder, wat me een doorn in het oog is, dus ik wil al een houten zandtafel gaan maken aankomend voorjaar… Het huisje en sich zou wel als basis kunnen dienen, maar dan moeten we nog iets verzinnen om de schommels aan de andere kant te krijgen…

Je kunt ook nog zoiets als verticaal tuinieren…

Dat geeft toch meer groen/bloem en kost niet veel oppervlakte.

Als je het speeltoestel daar neer zet zou ik denk ik alleen de glijbaan naar de andere kant doen, richting de woning (naar beneden ) en de schommels richting rechts. Geeft dat niet net iets meer ruimte nog?

Of evt. de schommels eraf halen dan is het toestel niet zo breed dus dat geeft dan ook wat mogenlijkheden tot veranderen… AL vind ik je laatste tekening erg mooi wel!

Ik snap wat je bedoelt… geen idee, dat zouden we moeten uitmeten… om te schommelen heb je “zwaairuimte” nodig… nu is dat deels tegen de heg aan, die geef mee, dus kan geen kwaad. Aan de andere kant zit schutting, dus dan moeten we uitmeten hoever e.e.a uit de kant moet willen ze fatsoenlijk kunnen schommelen…

@Clair… oehhh… dat is nog gaaf ook! Ik neem het mee in de overpeinzingen… :thumbup:

het zijn 2 schommels? op de foto zag ik aan beide kanten 1 schommel volgens mij toch?

Het zijn 2 schommels aan 1 kant en aan de andere kant hangt nu nog een babyschommel, maar die gaat er weer af en dan gaat de touwladder er weer aan of we zagen hem af… is geen officiele schommel.

Ik denk dat het voor het ’ tuingevoel’ misschien ook zou helpen als je voor iets forsere beplanting kiest dan je nu hebt. Wij hebben ook een kleine tuin (5,5 x 10, wel met aardig wat plek ingeruimd voor beplanting), en in een kleine tuin moet je juist niet kiezen voor kleine planten. En kies dan voor beplanting die lang mooi blijft, ofwel omdat het lang bloeit, ofwel doordat het blad op zich ook al mooi is.

Verder vind ik dat een tuin niet zonder boom(pje) kan. Dat geeft echt zoveel meer tuingevoel. We hebben zelf een appelboom (wel voor een bestuiver in de buurt zorgen) en een klein blijvende amberboom (Liquidambar styraciflua ‘Gum Ball’). Allebei bomen die lang mooi zijn. Appelboom geeft bloesem in de lente en vruchten in de herst; amberboom heeft ene heel mooie herfstkleur.