Wij hebben een tuin die voor kinderen vrij saai is, maar als ik zie hoeveel plezier J. heeft met helpen met het onkruid eruit trekken en plantjes er in zetten ed op dat hele kleine stukje en tussen de tegels, dan wil ik meer… Nu is ons grasveld (waar ze niets aan vindt ;)) aan ‘vervanging’ toe. Nieuw gras zou kunnen, maar we zijn bang dat dat weer zo lelijk wordt, bovendien vindt ze daar toch weinig aan, dus kunnen we het net zo goed (deels) door iets anders vervangen. Maar ja, wat dan? Liefst zou ik een geweldige natuurtuin maken oid, maar ja, dat is in een stadstuin natuurlijk lastig te realiseren. Vandaar hier mijn vraag: wat is leuk voor kinderen om in de tuin te hebben?
‘Standaard’ dingen als zandbak, huisje, wipwap ed hebben we al, ben meer op zoek naar echt ‘inrichtingsdingen’, zoals een groentetuintje, wat me erg leuk lijkt.
Nou… je zou natuurlijk een klein stukje moestuin kunnen doen, of iets van squar foot gardening… dat is op 1 vierkante meter (ongeveer) kan bijvoorbeeld een pallet zijn die je rondom betimmert met planken en daarop dan een moestuin aanbrengen.
Maar je kan ook denken aan een zelfgevlochten hutje van wilgentenen en dat laten begroeien met mooie planten zoals kamperfoelie of clematis.
Een rotstuintje is ook heel leuk. Zeker als ze er zelf stenen en rommel voor mogen zoeken. Oude bakstenen, of juist mooie stenen, oude dakpannen enz… en dan aarde ertussen, zelfs misschien wat betonmortel met aarde gemengd ertussen en dan beplanten met sedum en kruipende randbeplanting. Siergrassen enz…
En voor kinderen vind ik zelf zonnenbloemen planten en zien opkomen wel echt een must, maar dan ben je nu al wel wat te laat… die moeten dan wel uiterlijk april/mei de grond in… :shifty:
Het is dat wij er de tuin niet voor hebben, zoals ie nu ingedeeld is, anders zou ik dolgraag een moestuintje maken. Onze oudste vindt het leuk om mee te helpen met koken, die zou het denk ik prachtig vinden als we zijn maaltijd zo uit de tuin konden halen.
ga eens googlen op ‘square foot gardening’ of ‘makkelijke moestuin’ dan vind je echt veel leuke dingen.
en een kleine frambozenstruik doet het ook goed in een pot. aardbeien ook, die gaan als een speer nu!
een insectenhotel
een modderpoeltje voor kikkers en libellen ed.
straks in de winter kun je aan de slag met voederdingen voor vogels
mijn s.o. hebben midden in de stad een prachtige natuurtuin, maar dat is de eerste 20 jaar best veel werk
leuk hoor als kinderen interesse hebben in rommelen in de tuin :thumbup:
hier is papa bioloog dus wordt het er ook met de paplepel ingegoten
kijk eens op de site scharrelkids, er staan leuke ideeen op!
Het jammere is dat we vreselijk veel spinnen in de tuin hebben (nieuwbouw…) en madame is daar bang voor/doet alsof ze daar bang voor is. Het speelhuisje wordt nu dus ook niet gebruikt, want ‘daar zitten spinnen in’. Iets als een gevlochten hutje trekt dat natuurlijk helemaal aan… Wel jammer, want het is wel leuk.
Ik ben er al uit dat een moestuin er gewoon moet komen. In zo’n metertje (daar verkopen ze ook bakken voor, lekker makkelijk ;)) of dat we nog een plantenbak/verhoogde border maken, maar ergens moet het gewoon.
Vogeldingen komen er in de winter zeker, alleen doordat het nieuwbouw is, zijn er (nog) amper vogels…
Wij hebben een lekkere rommel-stadstuin.
Ik heb zo in de loop der jaren wat dingetjes erin gezet, van een oude bak een kikkerpoeltje gemaakt (1x kikkervisjes erin gedaan en sindsdien zijn er regelmatig kikkertjes te zien hier), een egelhotel gemaakt van een klein houten kistje (en vandaag zagen we twee dikke egels! weliswaar op een totaal andere plek, maar toch :lol: ). Volgend jaar wil ik ook echt zo’n leuke mudpiekitchen gaan maken voor de jongste :inlove:
Waterbaan en muziekmuur vind ik ook erg leuk (kijk maar es op pinterest).
Wij hebben ook een bak met kruiden fijn voor in de keuken. En kai proeft dan dingen maar de kruiden knippen als we het gaan gebruiken helpen met de fruit struikjes plukken.
We hebben een heel klein stukje rots gemaakt daar wat tijm. Kai rommelt daar ook mee. Hierveel kauwtjes dus broodkruimels strooien we altijd in de tuin.
Een natuurtuin kan best midden in de stad hoor. Het is maar net wat JIJ er van maakt. Ik heb in m’n tuin van 7 x 4 best iets leuks gecreëerd moet ik zeggen. Inheemse planten gebruiken en niet al te strak. Wilde bloemenmengsels doen het altijd goed. Misschien ook leuk om een klein vijvertje te maken? En een insektenhotel? Google er maar eens op dan kom je leuke zelfmaakideeën tegen. Ik leg ook her en der dikke takken en stronken in de tuin. Ziet er erg leuk, natuurlijk uit en bovendien huizen er allerlei diertjes onder. Overigens heb ik wel gras, maar geen gazon, als je begrijpt wat ik bedoel.
Mijn kinderen vermaken zich heel goed in deze tuin. Laat ze lekker meehelpen en ze mogen regelmatig planten uitzoeken.
Natuurlijk kan het, maar voordat dat wat is, is ze tien oid en ik wil iets voor nu/volgend jaar. ;) Qua beesten is hier ook (nog) heel weinig op de insecten en spinnen na. En J. is op het moment doodsbang voor alles wat vliegt en kruipt. Zie het dus niet zo zitten om daar nog meer van aan te trekken.
Er zijn er al genoeg in de tuin om haar er toch mee in aanraking te laten komen/aan te laten wennen.
@Lune: Ik kan op pinterest (nog) niets vinden over een muziekmuur, maar ik ga zo nog even verder zoeken. Als je weet wie dat gepinned heeft, wil je het dan laten weten, dan ga ik op zoek. Waterbaan heb ik er wel één van gevonden, met flessen. Super!
Heb nog een paar leuke ideetjes gevonden…nu mijn man nog overtuigen.
Maar meer is altijd welkom!
Muziekmuur is gevonden. Daar gaan de buren niet blij mee zijn.
Ik ga eens kijken wat haalbaar is (en hoe mijn man daar over denkt ;)) en dan over hoe we het gaan realiseren. Bedankt allemaal voor de tips!
(Pinterest in z’n algemeenheid is een goede tip, heb nu nog veel meer leuke dingen gevonden dan alleen die muziekmuur en waterbaan! :thumbup:)
Nieuwe ideeën blijven nog altijd welkom!