Ik merk het verschil ook duidelijk tussen de eerste die niet aan de borst wilde en de tweede die ik wel zelf kan voeden. Ik mag het vast niet zeggen van de flesmoeders (en laat het mijn oudste nooit lezen…), maar je kind aan de borst geeft een bepaalde kwaliteit aan je relatie die je met een fles niet hebt. Ook niet als er wel moedermelk in die fles zit. BV is een klus die je met zijn tweetjes klaart, jij en je kind en verder niemand. Als dat lukt (met hoeveel moeite dan ook), dan heb je zoiets bijzonders en stevigs samen, er is niks dat dat vervangen kan.
Poeh, dat verschil lijkt me iets wat emotioneel gezien heel wat bij je teweeg kan brengen. Is dat ook jouw ervaring, heb je het een plekje kunnen geven?
Ik kom op andere fora vaak moeders tegen die kv geven en aanstoot nemen aan het benoemen van dit verschil tussen fles en borst, het wordt afgedaan als onzin. In de meeste gevallen zal dit voortkomen uit onbekendheid, omdat ze zelf alleen de ervaring van een kind aan de fles hebben. Aan de andere kant denk ik dat er met dit soort punten wordt geschermd om de mogelijke verschillen maar niet onder ogen te hoeven zien…
precies, je kunt hier alleen maar over oordelen als je zelf het verschil mee hebt gemaakt.
ik ervaar het net zo.
Bij mijn eerste is de borstvoeding mislukt terwijl ik Yara nu nog steeds voed.
Hoewel ik van allebei evenveel hou, voelt mijn band met Yara hechter, intiemer. ze is zo afhankeljik van me (nu iets minder omdat ze ook bijvoeding krijgt maar toch) en bij Noa had ik dat niet of in ieder geval veel minder.
Noa is ook helemaal geen knuffeltiepje… dat vind ik wel eens jammer en ben wel eens bang dat dat daardoor komt…
maar goed, kan er ook niks aan doen dat het niet gelukt is.
Des te meer blij ben ik dat het nu wel goed gaat en ervaar het daarom misschien ook wel als extra bijzonder.
Ik las daarstraks op een ander forum dat het Voedingscentrum ook steld dat een troostborst kan zorgen voor emotie-eters. Dat houdt dat soort ideeën dus in stand. Want het Voedingscentrum zal het wel weten denkt men dan.
Ik denk dat men in dit geval refereert aan het volgende citaat uit het IGZ-bulletin “Voeding van zuigelingen en peuters”:
“De borstvoeding kan doorgaan zolang moeder en kind dat willen. Daarbij moet de borstvoeding wel worden gezien als (onderdeel van) een maaltijd en niet worden gebruikt om te troosten of om steeds een slokje tussendoor te drinken.”
Het Voedingscentrum rept in het gehele bulletin (en op de site ook niet) echter met geen woord over emotie-eten, dat is een conclusie die men blijkbaar zelf trekt na het lezen van bovenstaande tekst.
En zeker als je naar de praktijk kijkt, begrijp ik al helemaal niet waar dat idee vandaan komt. Kijk alleen al eens naar de bv-cijfers. Op de leeftijd van zes maanden krijgt 25% van de baby’s nog exclusief bv ( http://www.borstvoeding.com/aanverwant/maatschappij/borstvoedingscijfers.html ) . Het percentage dat na een jaar nog aan de borst is, zal een stuk lager liggen. Een aantal jaren geleden was het percentage baby’s dat bv kreeg sowieso een stuk lager, de ruime meerderheid van de baby’s krijgt nog steeds kv. Zeker met de wetenschap dat deze fabel al járen oud is, vind ik het bijzonder knap dat men vanuit die ontzettend lage bv-cijfers kan concluderen dat troosten aan de borst emotie-eten in de hand zou werken.
Zoals ik mijn sm ook heb laten weten: ik ben tot nu toe nog nooit iemand tegengekomen die als baby bv heeft gekregen met hier en daar een troostborst en daardoor emotie-eter is geworden. Ik ben zelf echter wel het levende voorbeeld van een emotie-eter en jawel: groot gebracht op flessen kv en strikt op de klok gevoed.
Overigens zijn de borstvoedingorganisaties niet blij met sommige adviezen die in het IGZ-bulletin worden gegeven (zoals idd o.a. bovengenoemd citaat).
Poeh, dat verschil lijkt me iets wat emotioneel gezien heel wat bij je teweeg kan brengen. Is dat ook jouw ervaring, heb je het een plekje kunnen geven?
Ik kom op andere fora vaak moeders tegen die kv geven en aanstoot nemen aan het benoemen van dit verschil tussen fles en borst, het wordt afgedaan als onzin. In de meeste gevallen zal dit voortkomen uit onbekendheid, omdat ze zelf alleen de ervaring van een kind aan de fles hebben. Aan de andere kant denk ik dat er met dit soort punten wordt geschermd om de mogelijke verschillen maar niet onder ogen te hoeven zien.....
Hoewel ik destijds ook verdriet had dat Lara niet bij mij dronk, wist ik toen natuurlijk niet wat ik nu weet, hoewel ik altijd wel gevoel had dat we iets misten dat niet op een andere manier te compenseren was. Het is gewoon zo dat ik met Tessa 'iets' heb dat ik met Lara nooit gehad heb en dat moeilijk uit te leggen valt aan iemand die dat ook niet heeft. Gelukkig heeft Lara daar totaal geen weet van, zij is geen moment jaloers op Tessa die aan mama's 'melkjes' drinkt.
Ik weet ook niet hoe dat over een tijdje zal zijn, als de hormonenstorm is gaan liggen en Tessa ook geen bv meer krijgt. Het kan ook best een gevoel zijn dat alleen hoort bij deze periode en dat weer voorbij is als tessa zo oud is als Lara nu.
Het gekke is dat de bv-periode met Tessa me juist geholpen heeft om de mislukking met Lara af te sluiten en een plek te geven. Hoewel het pijnlijk is te beseffen dat mijn intuïtie van toen ('we missen iets') klopte, is het ook ergens een rehabilitatie dat het nu wel gelukt is. Er is niks mis met mij, ik ben gewoon een 'complete' moeder, we hebben alleen erg veel pech gehad met zijn tweetjes. Tessa en ik hadden het ook niet makkelijk, maarmet mijn ervaring en haar makkelijke temperament, is het deze keer wel gelukt. Ik snap nu ook beter dat Lara's weigering o.a. veroorzaakt werd doordat het haar erg moeilijk te gemaakt werd en vind het nu dus makkelijker dat niet als een afwijzing op te vatten, maar gewoon als iets dat nu eenmaal gebeurd is.
grappig trouwens Yvonne, die vergelijking tussen je nichtje en claudia. Lara is ook totaal speenverslaafd en erg gehecht aan haar knuffel. Ze heeft nooit bij ons in bed willen slapen, wat ik ook weleens jammer vond. Ik heb gewoon meer behoefte om haar te knuffelen dan zij heeft om geknuffeld te worden.
Tessa heeft trouwens ook een knuffel en een speen. Maar zij heeft die speen alleen om in te slapen. Op andere momenten van de dag speelt ze er graag mee, maar verder niks. Soms gebruik ik hem weleens heel onverantwoord als ze even moet wachten (op eten, op slaap, op aandacht) en dat werkt ook, maar dat is dus ook iets wat van mij uitgaat, niet van haar :? .
ik herken hier inmiddels weinig meer van het verschil in band tussen mijn 2 kinderen. Ze knuffelen beide even graag, ze hadden beide een speen, en deden daar beide nagenoeg net zo makkelijk afstand van, Lieke zelfs iets moeilijker.
Hier dus 1 kind volledig alles gekolfd en Lieke heeft vorige week donderdag voor het laatst gedronken, verwacht dus dat ze niet meer gaat komen… maar misschien morgenvroeg, zeg nooit nooit…
wel heeft Lieke me idd afgeholpen van het trauma van de bevalling bv-periode en eerste half jaar van Stijn. Niet enkel de bv, maar alles ging bij Lieke zoals het hoort… :-*
Yvonne wat mooi hoe je Claudia’s manier van met verdriet omgaan beschrijft. Vooral dat ze door de knietjes gaat om een ander kindje te troosten :inlove: Ik hoop dat mijn zoon later ook zo met zijn emoties om kan gaan. Wij stimuleren dat in ieder geval wel.
En over dat emotie-eten. Ik heb een zusje dat daar ook wat last van heeft. Ben er daarom extra alert op want ik zie hoeveel last zij heeft van haar overgewicht. Dat vind ik zo verdrietig om te zien. Ik proef al wel dat ik die opmerking kan verwachten binnenkort, omdat hij nu in de ogen van veel mensen al zo ‘groot’ is.
Yvonne over je sm: weet je wat ik dan denk: die is vast jaloers. (hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar kan best een oorzaak zijn van zulke uitspraken.)
Hier dus 1 kind volledig alles gekolfd en Lieke heeft vorige week donderdag voor het laatst gedronken, verwacht dus dat ze niet meer gaat komen… maar misschien morgenvroeg, zeg nooit nooit…
em ja hoor gister en vanochtend moest en zou madam weer bosje dinken ondanks mijn verzekering dat er niks in zou zitten… Nou volgens haar wel, Zitte nog melek in mama!!en ze heeft zeker 3 keer geslikt :roll: :inlove: gek kind :mrgreen: