Triple P studie

Vandaag heb ik het met onze vk over de 20 weken echo gehad. De verloskundigenpraktijk doet mee met een wetenschappelijke studie en vragen zwangere vrouwen of ze hier aan mee willen werken.

Uit recent onderzoek uit Engeland is gebleken dat de toediening van progesteron vanaf een zwangerschapsduur van rond de 20 weken, de kans op een vroeggeboorte duidelijk vermindert bij vrouwen die een korte baarmoederhals hebben.

De vraag is dus of vrouwen bij de 20 weken echo hun baarmoederhals willen laten opmeten. En mocht daaruit dus blijken dat deze 30 mm of korter is dan wordt er gekeken of progesteron behandeling nuttig is om vroeggeboorte te voorkomen.

Als de baarmoederhals een normale lengte heeft dan vragen ze enkel toestemming om de geboortedatum van het kind op te vragen bij de stichting Prenetale Registratie Nederland.

Zo kunnen ze vergelijken wat het verschil in zwangerschapsduur is tussen vrouwen met een normale en een korte baarmoederhals.

Voor zover bekend zijn er geen risico’s met het meten van de baarmoederhals.

Nu vroeg ik mij af (maar vergat het de vk te vragen)

Ik heb al 2 kinderen die net voor de 40 weken geboren zijn. Dus mijn baarmoederhals lijkt mij gewoon in orde. Zou dat ook kunnen veranderen?

Heeft zo’n onderzoek nut voor mij bij een derde? Even daargelaten dat het misschien nut heeft voor hun onderzoek. Het onderzoek is inwendig via de vagina en daar ben ik niet zo dol op :shifty:

Wat zouden jullie doen?

Hier is ooit een topic over geweest :think:

Maar verder; als het echt wetenschappelijk nut heeft, dan zou ik er wel aan meedoen.

Gevonden :mrgreen: http://kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=98419

Is overigens maar een kort topic :wink:

Ik ben kind van een DES moeder en zou nóóit willen dat er hormonen worden toegediend als dat niet strikt noodzakelijk is. Wat nu onschuldig lijkt kan mogeljik toch van invloed zijn op jouw gezondheid of dat van je kind. Ze weten niet alles van te voren! dat is gebleken bij DES en ook bij softenon. Was allebei onschuldig aanvankelijk…

Als je het aandurft (dus die drempel over van een extra inwendig onderzoek heeeeel belangrijk dat je niet je eigen grens overgaat want JIJ bent de zwangere) zou ik zeker meedoen. :-* Het is relatief niet zo heel ingrijpend qua onderzoek zeker wanneer je baarmoedermond zoals je verwacht geheel binnen de normen valt. Maar het kan wel heel veel vrouwen helpen die wel buiten die normen vallen en mogelijk een kindje te vroeg op de wereld zetten met alle gevolgen van dien.

Progesteron is in tegenstelling tot DES een volledig natuurlijk hormoon. Sterker nog het wordt gedurende de eerste weken van je zwangerschap in grote mate door je eigen lijf aangemaakt! Juist omdat dit ervoor zorgt dat de zwangerschap niet ‘uitgedreven’ wordt en je baarmoeder rustig houdt zodat de innestelling van zowel vrucht als placenta correct verloopt.

Aan het einde van je zwangerschap wordt het niet meer aangemaakt (niet in die grote mate) om dus juist de uitdrijving op gang te helpen. Daar spelen nog veel meer hormonen bij mee natuurlijk want een kindje wordt niet zomaar geboren. :wink: Allerlei hormonen die VIA het kindje (dat geeft een soort seintje aan je lijf) via je hersenen en je bijnieren aangemaakt worden. Dus het is behoorlijk complex bevallen. 8)

Maar de kans dat je na 2 goede relatief volgens het boekje verlopen zwangerschappen ineens tegen een te korte baarmoedermond aankijkt is ook relatief klein. Ja het kan, niemand geeft je de garantie dat je niet bij een derde kindje een vroeggeboorte krijgt natuurlijk. En wie weet kun je er voor jezelf wel uithalen dat je een stukje extra zekerheid krijgt dat er iig wat betreft je baarmoedermondlengte niet te vrezen valt voor een vroeggeboorte toch? Is het niet eens enkel voor het onderzoek maar ook ‘iets’ voor jezelf. :thumbup: Ik heb er bij Casper aan meegedaan overigens en hier was ook geen sprake van een te korte BMM en werd er enkel (nog een ander onderzoek meegedaan weet alleen niet meer hoe dat heette) een vragenlijst naar me opgestuurd en werd zijn geboortedatum voor de Triple P doorgegeven.

(ik had graag een onderzoek de andere kant op gezien ook…waarom sommige kids juist te laat geboren worden :wink: Maar dat zal wel helemaal te complex liggen en dus nog niet gedaan kunnen worden :angel: )

Waarschijnlijk worden er veel metingen gedaan om onderzoeksgroepen te creëren. Ze willen dan van zoveel mogelijk vrouwen metingen ontvangen om zo testgroepen (die wel of geen progesteron krijgen, meestal 2) en een ‘controlegroep’ te creëren zodat het wetenschappelijk onderzoek zo betrouwbaar mogelijk is.

Omdat jij twee zwangerschappen hebt voldragen zou je bijvoorbeeld een kandidaat voor de controlegroep kunnen zijn.

Dus ja, meewerken aan in ieder geval een meting heeft héél veel zin!!!

Overigens is ‘in een groep zitten’ natuurlijk volledig op papier, de zullen alleen de cijfers gebruiken en bijv je leeftijd of iets dergelijks erbij vastleggen. Verder altijd geanonimiseerd.

Aan de meting zou ik zeker wel meedoen (mits het geen risico’s oplevert, maar ik ga er even vanuit dat het niet zo is). Maar wat Rhiannon zegt: je moet niet over je eigen grenzen heen gaan. Als jij er, op zijn zachtst gezegd, niet vrolijk van wordt, moet je het niet doen.

Aan het toedienen van hormonen, mocht dat je daar eventueel voor in aanmerking komen, weet ik niet. Maar dat is je vraag niet :wink:

O meiden, ik was dit topic even vergeten :oops: maar fijn om de reacties te lezen :-*

Ik heb besloten om mee te werken. Het kan geen kwaad en over het feit dat ik het vervelend vind zet ik mij ook wel heen.

Mocht ik inderdaad een kortere bmh hebben dan weet ik nog niet of ik verder meega in het onderzoek maar dát zien we dan wel weer.

Ik ga er vanuit dat bij mij alles goed is. En tja, als ik op deze manier kan helpen…

Hé meis, hier had je me best op mogen attenderen :wink:

Ben benieuwd, ga er eens verder lezen.

Ik spreek uit ervaring (ik mocht dan ook niet meedoen met het Triple P gebeuren :wink: ). Bij mij is het geen kwestie van een te korte cervix, maar mijn lijf dat op een of andere manier niet langer mee wil werken :shifty: Ik heb door de vroeggeboorte van Valentijn en het gerommel vanaf 16 a 17 weken bij Joon, Proluton gekregen vanaf week 20 (Proluton is een syntetisch progesteron). Toen het stop gezet werd met week 35 begon met week 36 het gerommel ook weer, gelukkig hebben we het nog vol kunnen houden tot week 38 :thumbup: Maar nu geen enkel gerommel en en dus ook geen preventief Proluton… en zie het resultaat!

Ik denk dat je er met 2 a terme kinderen niet bang voor hoeft te zijn dat het ineens niet goed zou zijn daaronder :wink: Maar je weet het nooit natuurlijk. Alleen maar goed toch om mee te werken en zou er idd toch iets uit komen, dan kun je altijd nog beslissen of je verder mee wilt werken door middel van hormoon inspuiting. Maar het is niks meer dan iets wat je normaal zelf ook al aanmaakt hoor :wink: Maar Rhi heeft het allemaal alweer heel mooi uitgelegd :thumbup: :thumbup:

Succes meis :-* :-*

Top Matsjo dat je het wilt doen! :thumbup:

Kim weet je dat ik een stukje van het onderzoek ook niet echt snap. Progesteron bij voortijdige weeën kan ik me indenken…een te korte baarmoedermond zou ik eerder een cerclage verwachten omdat het eigenlijk een ‘mechanische tekortkoming’ in de biologie is. :think: Na verloop van tijd kijken of je niet onnodig veel harde buiken zou hebben want dat geeft wellicht teveel druk op de cervix. Maar niet als ‘eerstelijns’ reactie op een te korte BMM. :shifty:

Oh die vrouwenlijven toch ook…jouw kindjes willen allemaal te snel komen, de mijne doen er juist te lang over en hebben een zetje nodig met weer andere hormonen. En dan zijn er nog kindjes die ‘gewoon’ vinden dat ze wel klaar zijn (en dat ook zijn!) en geboren worden. Wonderlijk!

Eerlijk gezegd snap ik de relatie ook niet hoor, ik zou idd ook zeggen cerclage, maar ja ik ken de studie verder niet inhoudelijk (ben geen wetenschapper maar huisvrouw :lol: ). Ze zullen vast een verband gevonden hebben, anders doen ze er geen uitgebreid verder onderzoek naar :mrgreen: En ja kindjes en zwanger raken, zijn en blijven… allemaal blijft het bijzonder wonderlijk :inlove:

@Huggie wrote:

He meis, ik moest inderdaad meteen aan je denken. Maar dacht dat het bij jou weer net even anders was dan dit. Sorry :-*

@Huggie wrote:

He meis, ik moest inderdaad meteen aan je denken. Maar dacht dat het bij jou weer net even anders was dan dit. Sorry :-*