Wij zijn nog steeds enorm aan t dubben tussen een fietskar en een bakfiets. Bakfiets (gazelle): erg handig, maar toch ook duur en ik weet niet of t in de schuur past…
Vandaag op zoek geweest naar fietskarren. We hebben een smalle poort; kidcar zou
bijv dus prima passen.
Vandaag bij de lokale fietswinkel; nee wij verkopen de traxx … net zo degelijk en handig,
beugels om de wielen heen zodat als je een paaltje raakt dan beschadig je de wielen
niet, e.d. Nu is i sowieso een stuk breder, kan net door de deur. Ik heb mn twijfels bij de kar,
maar ML ziet vooral de gunstige prijs . Via google word ik niet veel wijzer.
Iemand ervaring met deze fietskar?
Geen ervaring met die fietskar, maar hebben zelf wel een fietskar.
Belangrijk is natuurlijk dat ie veilig is en goed rijdt, maar verder hangt het er vanaf wat je er precies mee wilt.
Bij ons is de fietskar tot voor kort vooral gebruikt als ‘tweelingwagen’ (lopend/met de trein) en af en toe voor ‘pleziertochtjes’. Aangezien ik, als ik met de trein ‘op stap’ ga algauw een paar uur onderweg ben en bij de ‘pleziertochtjes’ (met of zonder papa erbij) idem dito, was het voor mij verder vooral belangrijk dat de kinderen, ook als ze wat groter zijn, echt comfortabel kunnen zitten; dus gepolsterde zitting en zoveel mogelijk (been)ruimte. En het voorwiel moest persé direct aan het frame kunnen (dus niet aan het einde van de stang), aangezien ik de wagen dus ook regelmatig als ‘kinderwagen’ zou gaan gebruiken.
De wagen die wij uiteindelijk hebben genomen (in principe niet in Europa te krijgen - was een gelukstreffer), zou normaal zo rond de €500 hebben gekost, maar wij hebben hem een flink stuk goedkoper kunnen krijgen (zouden showmodel krijgen, maar bleek achteraf zòveel aan te mankeren, dat we uiteindelijk een gloednieuwe hebben gekregen, zonder daar meer voor hebben hoeven te betalen :thumbup: ).
Chariot is wel heel duur (geloof zo €600 en duurder), maar qua comfort en gebruiksgemak (van wat ik zo gezien heb) echt super (beter nog dan onze wagen). Aangezien echt goede fietskarren - zoals Chariot en vergelijkbare wagen - nagenoeg onslijtbaar zijn, zou je anders ook kunnen overwegen een betere/duurdere kar 2e hands op de kop te tikken. Met goed zoeken en een beetje mazzel, kun je er wellicht één vinden in dezelfde prijsklasse als een ‘goedkope’ nieuwe…
Fietskarren met een harde bodem zijn wat slijtvaster dan die met een stoffen bodem, maar wel weer (wat) zwaarder (wij hebben met een stoffen bodem). En check ook ff hoe de grodeltjes zitten. da’s het enige nadeel van onze kar: de schouderbandjes van de 3-puntsgordels zitten vrij hoog (niet in hoogte verstelbaar) en aangezien wij relatief kleine kinderen hebben, zitten ze eigenlijk zelfs voor de oudste van nu bijna 4 voor het mooi nog steeds nèt wat te hoog. Nu we er wat vaker mee fietsen (i.p.v. lopen), heb ik voor de jongste (nu 1) dus toch maar een peuterstoeltje besteld (zat vorig jaar in het babystoeltje, maar past daar nu dus niet meer in (gaat tot 9kg) en ben het gestunt met plaids een beetje zat).
Beste is dus iig je kinderen vooraf gewoon eens in de kar te zetten (en vast te maken) en indien mogelijk zo een stukje te rijden (met voorwieltje eraan, anders aan de stang trekken).
Mochten jullie toch voor de Traxx willen gaan, kun je ook op google zoeken naar gebruikerservaringen…
Veel succes met beslissen!
We hebben een traxx (tijd geleden heb een topic geopend omdat ik 1 wou aanschaffen) hij bevalt goed, enige nadeel is dat als de kap dicht is Y.eline er niet rechtop in kan zitten (ze is nu 1.05 cm) omdat ze met dr hoofdje het dak raakt. Verder is het een goede wagen wel breed maar hij past hier precies door het hek en schuurdeur heen gelukkig.
Het makkelijke is dat je met de mijne een wandelwagen van kan maken :thumbup:
hmmm kroes, nou zit ik toch ook te twijfelen of ik niet ook een kar ga aanschaffen. Al is het alleen maar voor de fietsvakantie die ik gepland heb komende zomer. En dan kan ik er straks stiekem alsnog van genieten als ik twee kindjes heb…
Maar die traxx ziet er vrij krap uit, als je het mij vraagt :think: en als Yeline er al niet meer inpast…
ik heb vrienden die heeeel veel weten van fietskarren, die zou ik graag willen vragen om advies, maar dan moet ik nog achterwegen laten dat ik ook een babyschelp erin wil…das toch een beetje onhandig… 8)
Ik lees dus gewoon even met je mee!
(en ging jij nou verder voor een quinny zapp oid? Dus enkel een onderstel voor cosi als kinderwagen? Ben nl zelfde van plan geloof ik.)
Dank!
Voor de traxx vindt ik gewoon 0,0 reviews op internet… dat stemt mij niet geheel gerust :shifty:
Ik heb ook alleen een plaatje gezien, fietsenmakers hebben die dingen gewoon vaak niet
staan.
Dank, Iuno
Chantal; ik denk dat hij dan ook te klein is voor Olivia, zij is al groter dan 105 cm.
En we hebben nog een aantal maanden…
(ze heeft al een plekje gereserveerd, haha)
Fiep; we kopen alleen de quinny zapp ja. Ik begin niet meer aan de kinderwagen.
Ik doe alles op de fiets en die wagens staan alleen maar in de weg.
Mochten we voor een fietskar gaan, dan nemen we er één die ook kan als wandelwagen.
En anders in de cosi op de zapp.
ik heb geen aandelen kidcar… maar heb er dus nu weer 1 kunnen scoren voor 250 euro met babyschaal… alles erop en eraan en ik blijf het echt een superkar vinden! 8)
:mrgreen:
Hij heeft ook zeer goede reviews op inet.
Als ik kijk op mp zie ik mensen die echt 400 euro bieden! Hoe doe jij dat??
Ik ben zo’n enorme wispelturige twijfelkont :roll: Ik ben aldoor bang dat ik de verkeerde
keus ga maken… zucht…
400 euro? :shock: Dat is dan zeker voor die bike buggy de luxe… die met rood/grijs doek?
Want die is 2e hands ook nog wel 400 waard.
Ik heb nu een bike buggy city, geel met zwart en dan wel het nieuwere model waar de wielen onder de kar vallen en niet nog beugels erover hebben en geslaagd voor een complete kar met 2 koppelingen en een babyschaal voor 250 euro.
tussen de 250 a 300 euro is een heel prima prijs, meer zou het echt niet hoeven kosten.
@ Fiep
Je hoeft het toch helemaal niet over een babyschelp te hebben?
Er zijn 2 merken verkrijgbaar, van Weber (‘het origineel’) en van Melia. Melia is net een tikkeltje goedkoper. In principe zijn beide schelpen in elke fietskar te bevestigen, hetzij op de ‘officiele’ manier, hetzij op een geinproviseerde (wij hebben toevallig een fietskar waar ze niet ‘zò’ in te bevestigen zijn. Voor de Weber babyschelp heb ik inmiddels een oplossing gevonden (wordt met horizontale spanbanden aan het frame vastgezet, moest bij onze kar 2 ritsen een stukje openlaten om bij het frame te kunnen komen), bij het Melia peuterstoeltje (zelfde principe als de babyschelp van Melia) moet ik straks, als die binnen is gekomen nog even creatief worden (wordt in principe met de 3-puntsgordel van de kar vastgezet, maar bij die van ons zel het slot-gedeelte van de gordel te dik voor het gat in het stoeltje zijn, vrees ik).
Beide merken kun je extra via internet bestellen en zeker de babyschelpen worden ook regelmatig 2e-hands aangeboden!
Als die vrienden erover beginnen waarom je dan een 2-pers. kar wilt, met maar 1 kind, kun je altijd gewoon zeggen dat je dus een fietsvakantie plant van de zomer en het je niet verkeerd lijkt een kar te hebben waar òòk nog het e.e.a. aan bagage in kan (en later boodschappen e.d.). :mrgreen:
Zou alleen wel echt voor een kar met gepolsterde zitting kiezen, als je echt van plan bent er langer mee onderweg te zijn. Anders kun je gaan zitten frutten met plaids e.d. om het nog enigszins comfortabel te maken (bij de goedkopere karren zitten de kinderen vaak alleen op een lapje stof dat om 2 buizen zit - dus zakt de kont algauw door en drukt de voorste buis in de knieholte - heb ik iig vaker gelezen).
@ Kroes
Vind ook niet veel over Traxx :think: . Vermoed dat het een ‘eenvoudige’ kar is (zoals je ze ook wel van de H*ma enzo hebt), die zich vooral leent voor mensen die er niet veel geld aan uit willen geven, omdat ze hem eigenlijk alleen af en toe voor korte stukjes gebruiken…
Kar zal op zich echt niet zo slecht zijn, maar denk dat hij gewoon een stuk minder comfortabel voor het kind/de kinderen zal zijn, een stuk(je) zwaarder en minder slijtvast dan de betere karren.
Hangt er dus helemaal vanaf wat je er precies mee wilt, maar als je van plan bent hem echt vaak te gebruiken en/of op langere stukken c.q. ook als ‘kinderwagen’, zo ik persoonlijk toch de voorkeur geven aan een wat comfortabelere en degelijkere kar, maar dat ben ik…
Misschien helpen deze Sites je anders wat verder…
http://www.kieskeurig.nl/fietskar/informatie
http://www.kieskeurig.nl/fietskar
http://www.ouders.nl/mpro2001-fietskarren.htm (is wel al een ouder bericht!)
@Cell wrote:
400 euro? :shock: Dat is dan zeker voor die bike buggy de luxe… die met rood/grijs doek?
Ik heb nu een bike buggy city, geel met zwart en dan wel het nieuwere model waar de wielen onder de kar vallen en niet nog beugels erover hebben en geslaagd voor een complete kar met 2 koppelingen en een babyschaal voor 250 euro.
tussen de 250 a 300 euro is een heel prima prijs, meer zou het echt niet hoeven kosten.
Haha, vind ik nu ook!

Onze fietskar heeft een zwenkwiel voor, direct aan het frame (de stang kun je dan onder de kar ‘wegklappen’) en een koepel (i.p.v. 2 zijwanden met stuk stof in het midden eroverheen), waardoor er veel binnenruimte is (niet alleen direct boven de zitting, maar ook verder naar voren) en hij - zeker met koepel open - echt op een (tweeling)kinderwagen lijkt.
Nieuw zou hij zo rond de €500-€550 hebben gekost, maar wij konden een showmodel krijgen voor €250. Achteraf bleek er zoveel echt mis te zijn aan het showmodel, dat we uiteindelijk een hele nieuwe hebben gekregen (ook nog speciaal voor ons uit America geimporteerd 8) ), zonder bijbetaling!
Zijn dus extra blij uiteindelijk nog een gloednieuwe te hebben gekregen, want wij vonden €250-€300 ook wel genoeg voor onze portemonnaie.

@Iuno wrote:
@ Fiep
tuurlijk niet. maar ik vind het een beetje ongeloofwaardig om uberhaubt een fietskar aan te schaffen als je alleen een kind van 4 hebt (die eigenlijk dus op de rand van niet meer passen zit). Dus dan is het voor hun 1+1= uh 3. En ik wil het ze liever gewoon vertéllen ipv dat het zo duidelijk wordt :wink:
heb nu mijn oog laten vallen op de Burley d'lite...
In onze fietskar heb ik peuterschelp voor Indy, als je een maxi cosi erin wil zetten kan er geen ander kindje meer naast en idd het zitgedeelte moet verstevigt zijn, zit wel zo prettig voor de kids :thumbup:
Ondanks Y.eline krap (hoofd tegen het doek) zit als de kap erover heen zit (al rijden we altijd met de kap open en dan past het perfect!) vind ik hem prima. Heb hem voor een belachelijk lage prijs gekocht (de peuterschaal was zelf duurder haha) en gebruik hem alleen voor naar school (ook met oppaskindjes erin omdat ik meestal in totaal 4 kids heb, dus nu 2 in de fietskar en 2 bij mij op de fiets) en voor de zomer als we een eind gaan fietsen en dan is die wel goed.
Heb wel zoiets heb je het geld ervoor en wil je gelijk een goede kopen dan moet je net als de andere zeggen een kidcar kopen :thumbup: let wel even op tot hoeveel kilo erin kan (zag op I’net ook karren die je niet te zwaar mag beladen die van ons kan tot 36 kg dus Y. en I kunnen er samen nog heel lang in)
Succes met de zoektocht!
@Cell wrote:
ik zag het net ook ja, verkeerde zoekterm gebruikt… Die naar boven kwam was
idd het nieuwste type…
het scheelt echt aanzienlijk veel geld met een nieuwe gazelle bakfiets. Daarbij,
vind ik mijn moederfiets zo prettig dat ik met mn voeten op de grond kan. Dat
kan ik dus bij de gazelle niet, of ik moet het zadel te laag zetten.
Ik denk wel dat het de kidcar gaat worden dan…
Mss koop ik hem wel nieuw… aftrekbaar op salaris :think:
En dan straks weer verkopen op marktplaats…
voordeel van een kar ten opzichte van een bakfiets vind ik… bij een bakfiets MOET je altijd een buggy of iets meenemen… die kan je namelijk niet zo de winkel inrijden.
De fietskar koppel je af, bouw je in 2 minuten om tot wandelwagen en de kleine kan gewoon heerlijk blijven liggen en lekker liggen ze wel, Mies heeft er heel wat in liggen slapen :inlove:
Op marktplaats zie ik er toch weinig staan … of types die weer breder zijn
(bijv de coach) of mega ver hier vandaan…
Velen zetten niet het type erbij, maten e.d. Zo onhandig.
@fiep klophout wrote:
@Iuno wrote:@ Fiep
tuurlijk niet. maar ik vind het een beetje ongeloofwaardig om uberhaubt een fietskar aan te schaffen als je alleen een kind van 4 hebt (die eigenlijk dus op de rand van niet meer passen zit). Dus dan is het voor hun 1+1= uh 3. En ik wil het ze liever gewoon vertéllen ipv dat het zo duidelijk wordt :wink:
heb nu mijn oog laten vallen op de Burley d'lite...
In principe kunnen kinderen tot een jaar of 6/7 in een fietskar, hoor! Iig wel in de wat betere/ruimere...
En als jullie van de zomer van plan zijn een fietsvakantie te maken, lijkt het mij persoonlijk dus zowieso niet meer dan logisch dat je de voorkeur geeft aan een fietskar boven een stoeltje achterop je fiets (of je moet steeds echt maar 'kippestukjes' op een dag gaan fietsen). ;)
Burley is ook een goed merk (wat ik zo uit recenties heb gehaald, zelf geen ervaring mee). :thumbup:
nou ik vind achterop zitten veel gezelliger anders dan in een kar…enige reden waarom ik daarvan moet wijken, is dat ik dan niet alle bagage mee kan nemen (hetgeen weer niet afhankelijk is van wel of geen kippenstukjes fietsen ).
Als ik niet in verwachting was geweest, had ik er iig echt geen meer gekocht. Iemand op kok had haar kar te leen aangeboden, superlief, en de enige reden waarom ik nu twijfel om toch te kopen, is toch echt omdat er straks wslk nog iemand bij komt.
en ja, lees bij site over fietsvakanties voornamelijk veel goeds over de Burley.
en ja kroes; van die mensen die dan alleen erin zetten: te koop: fietskar. kan nog een prima rondje mee…
bedankt voor de info over merk, type en wat er bij zit en zo :thumbup: :wall:
burley is idd ook heel goed, maar voor ons te breed…
winther dolphin voldeed ook, maar is 2e hands nog moeilijker te krijgen dan kidcar en nog erg duuur.
Chariot lijkt me ook wel heel fijn.
Ik heb onze kidcar op 82 km hiervandaan op laten halen… een uur rijden a zoveel benzine is een keer wat tijd en 17 euro aan benzine… nog altijd goedkoper dan een nieuwe fietskar
De vorige (toen woonden we nog in Leidsche Rijn-Utrecht) heb ik toen in Eindhoven opgehaald… ook 250 voor betaald en die heb ik dus vorig jaar… omdat ik dacht dat ik hem niet meer nodig zou hebben… verkocht voor 300… :mrgreen:
@fiep klophout wrote:
nou ik vind achterop zitten veel gezelliger anders dan in een kar…enige reden waarom ik daarvan moet wijken, is dat ik dan niet alle bagage mee kan nemen (hetgeen weer niet afhankelijk is van wel of geen kippenstukjes fietsen).
Dat zal ongetwijfeld, dat achterop gezelliger is, maar ik bedoelde met wel of geen ‘kippestukjes’ vooral qua comfort voor het kind: een hele poos in een fietsstoeltje achterop zitten is nu eenmaal veel vermoeiender voor zo’n kind, dan in een fietskar.
Hangt natuurlijk ook van het kind af (hoe rustig/geduldig of juist wiebelig/ongeduldig het is), maar in een fietskar hebben ze natuurlijk ook veel meer vrijheid dan in een stoeltje (wat betreft in slaap vallen, dingen als lezen/spelletje doen/met wat speelgoed spelen, evt. tussendoor eten en drinken, etc.).
Het is idd dat wij 1 (nog echt klein) kind hadden, hard hoopten op nog meer familie-uitbreiding

Maar nu we een kar hebben, zou ik echt niet meer anders kiezen!
@Cell wrote:
burley is idd ook heel goed, maar voor ons te breed…
winther dolphin voldeed ook, maar is 2e hands nog moeilijker te krijgen dan kidcar en nog erg duuur.
Chariot lijkt me ook wel heel fijn.
Ik heb onze kidcar op 82 km hiervandaan op laten halen… een uur rijden a zoveel benzine is een keer wat tijd en 17 euro aan benzine… nog altijd goedkoper dan een nieuwe fietskar
De vorige (toen woonden we nog in Leidsche Rijn-Utrecht) heb ik toen in Eindhoven opgehaald… ook 250 voor betaald en die heb ik dus vorig jaar… omdat ik dacht dat ik hem niet meer nodig zou hebben… verkocht voor 300… :mrgreen:
ha, maar ik ben wel erg gemakzuchtig… 80 km vind ik wel erg ver.
Ik zie op dit moment maar weinig die voldoen. Of oudere types als de coach en die
zijn dan weer breder…
Maar goed, zo’n kar lijkt mij dan wel weer handig :thumbup: :thumbup:
en wel hopen dat t allemaal lekker werkt door de poort :shifty:
we moeten trouwens de tuin uit, dan ben je direct op een stoep en die stoep
moeten we dus ook af. Maar geen schuin stukje ofzo… vind ik dan wel weer
zielig… stoepje af met die kar. Iemand ideeën hoe ik de stoep schuin aflopend kan maken?