trap verf tips

Wie heeft er tips met betrekking tot een trap verven?



tot nu toe heb ik het volgende gevonden op internet maar af en toe wordt je er helemaal dol van, de 1 zegt dit en de ander dat.



Als eerste trap schuren en oude verflagen verwijderen

de verflaag verwijderen is niet zo’n probleem maar onder die verflaag liggen nog oude lijmresten van vloerbedekking wat er onder heeft gezeten, hoe krijg ik dat weg?



beschadigingen opvullen

op de ene site staat dat je 2 componentenplamuur moet gebruiken en de ander zegt houtvuller.

en langs de naden met kit?



daarna weer opschuren

dat snap ik :mrgreen:



dan de trap verven

de ene site zegt 2 componenten vloercoating en de ander alcryl/alkydverf en net parketlak er over.



Dat het glad wordt maakt niet uit er komen rubberen antislip maantjes op de trap (ik vindt het mooier zonder maar ja met kleine kinderen gaat veiligheid voor alles)



is er iemand die mij hiermee kan helpen?

heb geen tips (wil hier al heel lang de vloerbedekking van de trap hebben en dan lakken, maar komt er niet van :oops: ) behalve 1 voor de maantjes… er is een soort ‘botenlak’ die antislip is.



Die kan je als toplaag over je gewone lak heen smeren, is namelijk transparant. Dan heb je antislip zonder lelijke maantje (want die komen er hier echt niet op).

dat ken ik idd, maar dat schijnt een soort zandstructuur te zijn en dat vind ik echt verschrikkelijk.



ik heb maantjes gezien van micostep, dat ziet er voor ons wel goed uit

Wij hebben laatst de vloerbedekking van de trap gehaald, geschilderd en halve maantjes :smiley: op de trap gelegd.

De resten van de lijm van de vloerbedekking hebben we eraf gehaald met een speciale fohn, mijn schoonvader is schilder en die heeft die fohn via zijn werk geregeld. Daarbij een plamuurmes en toen ging het ons redelijk soepeltjes af.

Daarna oneffenheden gevuld met hout plamuur en de naden tussen de treden en aan de zijkant dicht gekit.

De verf die we er op hebben gedaan is acrylverf. Hier hebben we ook de meubels mee geschilderd en het beschadigd eigenlijk gewoon niet.

Opgeschuurd idd en weer een laagje erop en als laatste de halve maantjes. Het ziet er erg leuk uit vinden we zelf.

Heb helaas geen foto van before maar de vloerbedekking die op de trap lag was terra kleur en maakte het geheel best heel donker (je ziet nog de kleur hiervan bovenaan de trap, links onderaan op de foto).

Helpt het afbranden met een föhn ook als de verf over de lijm zit? En schuurde je op met een schuurpapiertje of met schuurapparaat met een lichte korrel?



Het ziet er idd erg mooi uit! Heel licht ik kan me voorstellen dat het eerst veel donkerder leek!

Ik weet eigenlijk niet of het afbranden met een fohn ook helpt als er verf over de lijm zit, maar kan me voorstellen dat de warmte van de fohn wel door de verf heen zou kunnen gaan en dat het dan alsnog lukt.

We schuurden met een schuurapparaat met een lichte korrel. Alleen de hoekjes waar we lastig bij konden hebben we met een schuurpapiertje gedaan.

hier heb ik heel de trap met een grote brander afgestoken,

was ik 2 weken mee bezig, en ohhh wat een stank…



eerst afbijt, en lijmverwijderaar, maar dat werkte niet zo goed…



zo zag het er 4 kaar geleden uit, huis was 30 jaar niks aan gedaan…



inmiddels heb ik het toch maar laten stoferen, de trap was te glad, en te stijl, en die halve maandjes gingen vaak los…

och jeetje wat een werk zit daar in zeg, nee gelukkig ziet de trap er bij ons zeker niet zo uit.

ik denk wel dat ik er veel werk aan heb maar ja het moet toch gebeuren.

we hebben nu van die halve maantjes van soort vloerbedekking maar dat vind de kat erg leuk om in te krabbelen dus nu heb ik dus halve maantjes gezien die van rubber zijn en die krullen ook niet om.

Ik denk dat ik het eerst maar ga schuren en dan eens kijken hoe het wordt, de afbrander kan ik dan altijd nog gebruiken voor de eventuele lijmresten die er met schuren niet af te krijgen zijn.

Wat een klus gaat dit worden zeg :roll:

Wij hadden ook zo’n trap maar zijn niet zelf aan de slag gegaan. Wij hebben gekozen voor een traprenovatie. Dus opnieuw laten bekleden met hout, warvan het oppervlakte antislip is, maar dat zie je niet. Het wordt pas stroef als je er op staat.

Is wel een prijzig verhaal, tegenwoordig kun je het ook bij doe het zelf zaken kopen en zelf doen. Maar dan moet je wel een beetje handig zijn.



Resultaat is echter wel prachtig :thumbup: Heb geloof ik geen foto maar ik kan er wel een maken als je geïnteresseerd bent?

Marloes, daar hebben we ook naar gekeken en het is idd prachtig!! helaas geen geld voor het laten doen en hub heeft twee linker handen vandaar dat ik de trap opnieuw ga verven en niet hub dat komt niet goed. Eindigd in scheldpartijen waar niemand blij van wordt :angel:

Ik zou houtreparatie gebruiken van Alabastine. Dat is heel sterk.



Verder hebben wij verf gekocht bij een verfspeciaalzaak. Ze noemen het Botenlak. Heeft een antislipwerking. Geen transparante lak, maar gewoon de kleur die het moet worden.



Ik heb in mijn ouderlijk huis altijd vloerbedekking op de trap gehad en toen ben ik met regelmaat van de trap gevallen. Nu is de trap bij ons thuis in feite gladder, maar is (ik klop het even af) hier nog nooit iemand van de trap gevallen. Ik denk dat je voorzichtiger loopt en dus veiliger :wink:



(onderste trap is met laminaat bekleed en bovenste trap geverfd)



Wij weigeren hier ook halve maantjes.

Pe dat botenlak voelt niet korrelig aan?

Als je wel voor halve maantjes gaat, teken ze dan af met een potlood op de grondverf en lak eronder niet af, dan hechten ze beter.

Ze komen het snelst los op een gelakte ondergrond.



Hier ook gewoon met acrylverf “om” de halve manen heen de trap geverfd (een cm overlap aanhouden) en de naden met acrylaatkit dichtgezet en de gaten opgevuld met houtrotvuller, het rot niet, maar dit word bikkelhard en een trap heeft best wat te lijden.

(en ja, wij hebben een nieuwbouwhuis en dus een nieuwe trap, maar je wilt niet weten hoe de trap werd opgeleverd :silenced:)



Er zaten op 18 van de 32 treden lagen cementresidu van meer dan 3 mm dik en bij het afsteken daarvan was mijn trap allesbehalve nieuw :evil: Hebben we wel schadevergoeding voor gekregen overigens, maar leuk is anders :thumbdown:

@kaya wrote:

Pe dat botenlak voelt niet korrelig aan?




Nee hoor. Het is gewoon acrylverf.

Cell wat verschrikkelijk zeg, denk dat je je nieuwe huisje snel kan betrekken krijg je dat. Echt slecht om zo een huis op te leveren zeg.

Bedankt voor alle tips zeg!

Nu moet het wel goed komen :wink:

en niet alle treden tegelijk in de verf zetten, maar om en om. Zo kun je nog “gewoon” de trap of en af.

@juulke wrote:

en niet alle treden tegelijk in de verf zetten, maar om en om. Zo kun je nog “gewoon” de trap of en af.




das idd een goede maar die had ik al bedacht, het zou namelijk eeeecht iest voor mij zijn om gerust de hele trap te lakken om vervolgens ergens anders te moeten slapen omdat we niet naar boven kunnen :mrgreen:

Hier was de acrylverf met 1 middag van pakweg 3 uur wel droog en omdat ik onder de halve manen dus geen verf heb gedaan ivm hechting, kon hier dus de hele trap. Op mijn tenen op de ongeschilderde halve manen lopen… ging prima :thumbup:

@Cell wrote:

Hier was de acrylverf met 1 middag van pakweg 3 uur wel droog en omdat ik onder de halve manen dus geen verf heb gedaan ivm hechting, kon hier dus de hele trap. Op mijn tenen op de ongeschilderde halve manen lopen… ging prima :thumbup:




goeie tip cell!