trap op en af

Ik ben benieuwd hoe jullie jullie dreumesjes de trap op en af laten gaan???

Ons ventje klimt op handen en knietjes zelf naar boven, of hij stapt de treden op. Dan sta ik pal achter hem en hij heeft links de trapleuning (spijlen) vast en rechts mijn hand.

Hij hangt nog wel wat achterover dan, maar dat vang ik met mijn buik wel op :mrgreen:

De trap af is wat anders. Als ik hem achterstevoren (dus op handen en knietjes, zelfde als omhoog) neerzet, dan klimt hij steevast naar boven.

Hij kan wel zittend de trap af; hij hupst dus op zijn kontje van de ene tree naar de volgende tree en ik sta voor hem. Ook weer met zijn ene hand moet hij de spijl vast houden en de andere hand mij.

Mijn sm vond het echter maar niks toen ze dat zag, was gevaarlijk, hij kon naar beneden schieten etc…

Maar ik sta er toch voor? En als hij achterstevoren op de trap zit kan hij toch ook wegglijden?

Of denk ik er nu te licht over??? :think:

Hoe doen jullie dat?

Groetjes, Marieke

Trap op op zijn knietjes soms 1 knie 1 voet

trap af draait hij zich keurig om en gaat naar beneden voorzichtig, heel strak aangeleerd

Hier is Mies vrij lang… hij is al 99 cm en kan dus met een piepbeetje rekken bij de leuning en dan stapt hij heel voorzichtig stap voor stap de trap af.

Maar dat gaat niet met je handen vol en onze peuter heeft graag de handen vol… " Nijnie mee, auto mee, thoma mee" is de meest gehoorde volgorde…

En dan zeggen wij… Mies, doe maar zit-schuif… en dat is dus zittend de trap af waarbij hij zijn kont van de tree schuift en de volgende tree pakt… zit-schuif, zit-schuif…

En dat is toevallig voor zo’n drommel de meest veilige manier om ZELF de trap af te gaan… ze zien wat er voor hun gebeurt en ik loop er altijd achter. Zorg ervoor dat hij wel via de brede kant van de tree schuift.

Maar verder… geen zorgen.

Ik zou achterstevoren de trap af veeeel enger vinden, hij ziet dan niet wat hij met zijn beentjes doet en kan misstappen.

Al mijn kinderen hebben al zit-schuivend de trap af leren gaan en konden vanaf ongeveer 2,5 ook echt de trap aflopen…

Hier gaat onze jongste al heel lan zelf de trap op en af. Heen gewoon op zen knietjes en af achterstevoren. Gaat altijd goed. Hier mogwen ze trouwens niet met iets in de hand de trap op en af.

Onze oudste igaat wel gewoon de trap op en af, is op een gegeven moment gwewoon zo gegaan, sinds hij bij de leuning kan denk ik.

Het wisselt. Soms gaat hij staand de trap op en houdt dan met een hand de trapspijlen vast. Andere keer kruipt hij de trap op. Ik loop altijd achter hem aan. De trap af zelfde verhaal, hij kan heel goed de trap af lopen en hij duwt me vaak weg als ik te dicht bij hem ben. Soms heeft hij er geen zin en dan gaat hij achterstevoren met zijn billen naar beneden. “Vreemde” trappen en afstapjes doet hij vaak lopend tenzij hij het eng vindt dan beklimt hij ze op handen en voeten.

Ik heb het op dezelfde manier geleerd en ik ben er nog :lol: .

Voordeel vind ik dat ze op deze manier zien waar ze heen gaan en dat kan wel helpen met de coördinatie. Als meneer met de trap opklimmen achterom kijkt weet hij niet meer wat hij aan het doen is.

Met je rug naar beneden gericht de trap afstappen lijkt me verder ook prima hoor. Maar er tussendoor schieten, dat kan volgens mij op elke manier. Dus zou me niet te druk maken om zo’n opmerking.

Ivan mag niet alleen de trap af ,ik ga eerst en dan gaat hij achtermij aan

Melinda gaat nog niet eens zelf de trap af ook nog niet geprobeerd eigenlijk :oops:

Op gaat ze af en toe wel zelf :slight_smile:

Maar dat heeft deels ook te maken met dat ze ws niet zoveel diepte ziet als wij zeg maar door haar oogaandoening dat maakt het voor haar iets lastiger

Trap op: zelf op handjes en knietjes, maar tegenwoordig liever staand, dan houdt 1 handje tegen de wand aan en met 1 handje houdt ze mijn hand vast en stapt dan zelf omhoog (zou hand los kunnen laten, evenwicht is prima, maar zij durft het niet en ik vind dat te eng).

Trap af, of op haar kontje, of achterstevoren, of staand met weer 1 hand tegen de muur en ik dan achterste voren voor haar zodat ze mijn 1e hand vast kan houden en ik zelf achterste voren van de trap af loop met haar hand en de leuning vast. Als ik dingen beet heb gaat ze idd op haar kontje, maar anders het liefst staand. Ze kan de leuning nog niet vasthouden maar denk ook dat als ze dat kan ze meteen goed de trap af loopt.

tygo gaat al zelf de trap op en af sinds zijn 2de geloof ik… iig toen hij net een beetje goed kon lopen.

hij ging ook toen op zijn handen en knietjes naar boven en op zijn kont naar beneden

is altijd goed gegaan

je houd het op een gegeven moment toch niet meer tegen… en hij was zo’n enorme zoutzak als ik hem de trap op tilde

was blij dat hij het zelf kon

ik hield het wel altijd in de smiesen… nu loopt hij de trap op en af en houd hij de leuning vast… hij word toch alweer groot merk je dan in ene :inlove:

Met 7 maanden klom Steven al zelf de trap op (als we niet opletten :oops: ). Nu kan hij prima zelf de trap op, wel blijven we er strak achter, maar het gaat hem heel makkelijk af, meetsal met 1 knie en 1 voet. Af kan hij ook achterstevoren, alleen bedenkt hij zich meestal halverwege en klimt dan hard lachend weer naar boven. Ik houd meestal een hand terhoogt van zijn billen zodat ik hem meteen in handen heb, mocht hij dreigen te vallen, maar is altijd goed gegaan.

Hier gaan ze omhoog met handjes en knietjes. Soms op 1 knie en 1 voetje.

Eraf mogen ze van ons nog niet zelf. Ze kunnen nog niet echt diepte inschatten. Vooral een van de 2 kruipt ook nog vlot de bank af als hij de kans krijgt :slight_smile: Daar wachten we dus nog een tijd mee.

Ik ben wel van plan om het ze dan op hun billen schuivend te leren. Lijkt me de veiligste manier.

Hier gaat Tygo ook op zijn billen schuivend ervan af. Maar sinds we een kleintje erbij hebben wil hij ook gedragen worden :roll: . Gelukkig wil hij sinds deze week toch ook weer vaker zelfstandig op en af gaan :wink:.

Trap op gaat kruipend, maar liever nog met 2 handjes mama vasthouden…

Trap af vind ik ook lastig. Als ik haar achterstevoren neerzet gaat ze inderdaad ook naar boven, of ze draait zich om. Schuivend lukt ook niet, want ze gaat gewoon staan. Als ik twee handjes vasthoud loopt ze wel de trap op. Mijn dochter is nu bijna 16 maanden, dus ook nog wel vrij jong. Maar ik ben nu bijna 6 maanden zwanger dus ik wil graag dat ze het zelf doet, tillen wordt steeds lastiger…

Liesbeth; ik dacht ook an het eind van mij zwangerschap (hij was bij bevalling 21 mndn);‘Mooi, die kan zelf traplopen!’ Maar toen kwam de baby en wilde Tygo ook gedragen worden :? . Beetje jaloers of opnieuw de veiligheid bij ons zoeken. Inmiddels is Finn 2 mndn en heb ik een handigheid dat ik eerst de een en ff later de ander de trap op en af sjouw. Dsat is nu ook een beetje een gewoonte geworden. Gelukkig wil Tygo nu gelukkig toch ook weer meer zelf de trap op en af lopen.

Wat ik dus wil zeggen; ga er niet van uit dat als ze het zelf kan, je dan je handen vrijwel er vrij aan hebt.

Wat hier hielp tegen dat omdraaien was eerst oefenen op kleine trapjes in bijv. winkels, zelfs stoeprand oid haha. Daarna had hij het snel door.

Lars gaat de trap nog niet alleen af hoor. Vind hem er nog een beetje jong voor. Nu hebben wij ook een draai in de trap waardoor ik het echt nog een beetje eng vindt.

Naar boven gaat al maanden zonder problemen. Ik loop er nog steeds achter, maar echt nodig is dat niet meer.