trakteren op eerste schooldag?

Ik ben nog niet zo thuis in de basisschool-etiquette, en ik heb een discussie met mijn moeder over trakteren op school:

Laura wordt 4 jaar in augustus, precies op de allereerste schooldag na de zomervakantie. We gaan haar verjaardag het weekend ervoor vieren, ook mag ze trakteren op het kinderdagverblijf de week ervoor, en ook nog op het peuteruurtje van de kinderboerderij als afscheid.

Volgens mijn moeder, zou ze ook nog op haar eerste schooldag in haar nieuwe klas ‘moeten’ trakteren. Mij lijkt dat echt heel raar, tenminste, ik kan me niet voorstellen dat alle kinderen op hun eerste schooldag meteen gaan trakteren (in een klas met allemaal onbekende kinderen).

Of is dat wel gebruikelijk? Wordt er normaal gesproken dan ook iets gedaan door de juf, zoals zingen, hoed maken of zoiets?

Kijk, volgend jaar is het een ander verhaal, dan zit ze al een jaar op school, kent de kinderen, dan hoort een traktatie / viering er gewoon bij natuurlijk. Maar nu? Wat kan ik verwachten en wat is normaal?

ik zou het niet doen lekker die andere dingen wel doen en als ze zelf graag wil trakteren laat je haar toch iets speciaals uitdelen op haar verjaardag thuis !

Hier wordt dat nooit gedaan. Het is al spannend genoeg om naar school te gaan.

Als het echt haar verjaardagsdag is, dan denk ik dat juf wel een verjaardagshoed en een versiert stoeltje heeft klaar staan. Misschien kan je nog even kontakt met de school/juf opnemen wat verstandig is.

Trakteren op school doen kindjes hier pas als ze 5 worden. Met 4 hebben ze al zoveel nieuwe indrukken dat het echt niet leuk is om dan zo in de belangstelling staan in een klas waar ze nog bijna niemand kennen.

Hier gaat het zo dat kindjes 5 dagdelen mogen oefenen en dan de dag na hun 4e verjaardag starten, behalve de kindjes die dus in de vakantie jarig zijn die komen 2 dagdelen kijken voor de vakantie en starten dan na de vakantie. Met beide kinderen ging dat dus zo, de oudste is van 15 april(werd in een weekend 4 en startte toen op dinsdag na pasen) en de jongste van 27 augustus (afgelopen schooljaar dus in de 2e week na de vakantie jarig en meteen na de vakantie gaan oefenen 5 dagdelen en op 27 augustus niet naar school geweest en op 28 augustus gestart, dit jaar is ze in de vakantie jarig en dus trakteert ze aan het begin van komend schooljaar, ik denk in de 2e week ofzo ze gaan op 7 september weer naar school)

Mag Laura niet gaan oefenen dan?? Dan kun je het bespreken met de juf maar ik verwacht echt dat ze er niet al te veel aandacht aan zullen besteden omdat het allemaal al zo veel is voor de kinderen.

ik heb er nog geen verstadn van, maar ik zou denken dat zo’n eerste dag echt wel genoeg indruk maakt, ook zonder ook nog in het middelpunt van de belangstelling te moeten/mogen staan met een feestmuts op…

(daarbij vraag ik me af of het ook leuk is om je verjaardag te vieren met allemaal kindjes die je nog helemaal niet kent? :think: )

Ik zou het kortom laten bij het vieren op het kdv en het feestje thuis.

Bedankt voor de reacties!

Het bevestigt een beetje mijn eigen gevoel, volgens mij is zo’n eerste dag al spannend genoeg, dus die verjaardag vieren we gewoon een paar dagen eerder.

Ik zal het voor de zekerheid nog even op school vragen (woensdag is er een kennismakingsuurtje voor alle nieuwe kinderen).

gewono ff vragen aan de juf, wanneer het haar het beste uitkomt. MIsschien is trakteren niet handig die dag, maar het zou ookniet leuk zijn als zo aan haar verjaardag voorbij wordt gegaan die dag!

En als ze het zelf niet wil, je dochter, gewoon laten overwaaien!

Dus gewoon ff overleggen.

Gedurende mijn stage in groep 1/2 heeft er maar 1x een kindje getrakteerd die net nieuw was, de moeder stond erop.

Maar over het algemeen kwamen de nieuwe kindjes de eerste dag gewoon zonder dat er getrakteerd werd.

Ik zou het ook niet doen… tis al spannend genoeg zo’n eerste schooldag.

Wat je wel kan doen is aan het einde van het schooljaar haar 5e verjaardag trakteren.

Doet tigo ook, die is op 5 augustus jarig, altijd in de zomervakantie. Hij heeft afgelopen woensdag getrakteerd en zn feestje gevierd…

Onze man wordt 17 aug. 4. dit is ook zijn 1e schooldag.

We vieren het de zaterdag ervoor.

en de 10e trakteerd hij op het kdv.

Op zijn verjaardag zelf doen we niets.

Moet je je voorstellen, kom je in een nieuwe klas op school, wat al spannend is. moet je ook nog in de belangstelling staan omdat je jarig bent.

ze tracteren meestal pas voor eht eerst als ze 5 worden…

ze komen als ze 4 geworden zijn en dat is vaak al heeel erg spannend. helemaal als het ook nog de allereerste schooldag van het jaar is! dan is het voor de andere kindjes ook al spannend…

zou het gewoon niet doen en er volgend jaar een gezellgi feestje van maken!

Er wordt bij onze school niet getrakteerd als ze vier zijn geworden.

En zeker niet na de grote vakantie.

Dan zijn er tenslotte meerdere nieuwe kinderen.

En als er dan 1 een traktatie heeft, voelen de andere kinderen zich toch wat minder, snap je?

Milan gaat direct nar de zomervakantie naar school. Maar hij wordt 2 weken later pas 4!

Ik laat hem die dag niet trakteren! Hij heeft al getrakteerd op de peuterschool en Milan heeft er een vreselijke hekel aan, dus we laten het mooi over gaan…

We gaan het definitief niet doen. Eigenlijk precies om alle redenen die hier genoemd worden, en het lijkt me ook gewoon niet nodig dit jaar.

(zie je wel, ik wist wel dat ik niet naar mijn moeder moest luisteren!)

Theoretisch gezien worden alle kindjes toch vier op hun eerste schooldag bedacht ik me ineens :mrgreen:

Of de dag er net voor dan misschien - lijkt me structureel overbodig om kindjes van vier te laten trakteren.

@Mejis wrote:

We gaan het definitief niet doen. Eigenlijk precies om alle redenen die hier genoemd worden, en het lijkt me ook gewoon niet nodig dit jaar.

(zie je wel, ik wist wel dat ik niet naar mijn moeder moest luisteren!)

:mrgreen:

'k Lees het topic nu pas. Isabel mocht op de dag van haar vierde verjaardag ook op school komen (in februari) maar die dag hebben we haar lekker thuisgehouden, want we hadden andere feestelijke plannen voor haar in petto :mrgreen:

Maar ik heb ook even getwijfeld of ze nou gelijk moest trakteren. Niet gedaan, haar traktatie was aan het begin van de week tijdens haar laatste dag op de peuterspeelzaal en da’s ook eigenlijk wel logisch ook.